Workshop begripsvorming Hanneke Tuithof UU
Doelen Kennis opdoen over begripsvorming bij leerlingen Praktische ideeën opdoen voor in de les Aantal werkvormen oefenen die begripsvorming bevorderen Doelen
Deconfessionalisering Wat doe je als docent als je een moeilijk begrip als deconfessionalisering moet uitleggen? Deconfessionalisering
Wat kun je doen als je een moeilijk begrip uitlegt?
Problemen Het zijn er veel…zie hoofdstukken en examens Ze zijn erg abstract en daardoor zeker voor onderbouwleerlingen moeilijk (zie Egan) Ze betekenen in een ander tijdvak soms wat anders Het zijn “fuzzy concepts” (zie bijvoorbeeld Van Boxtel, Van Drie, Honing) Problemen
Wat is het verschil? Guillotine Adel Oorzaak Monopolie Kinderwetje van Van Houten Stadsrecht Standplaatsgebondenheid Slag om Stalingrad Wat is het verschil?
Soorten Schooltaal Structuurbegrippen, zoals feit en mening Methodologische begrippen zoals tijdperken en sociaal-economisch Historisch inhoudelijke begrippen, zoals specifieke begrippen (VOC, Koude Oorlog) en sleutelbegrippen (burger, kolonie, republiek) Soorten
concreet abstract uniek Koude oorlog gezinshereniging volksvertegenwoordiging rivier generiek
Leg uit…. Leg elkaar in de groepen een historisch begrip uit… Inventariseer welke manieren gebruikt worden…. Gebruik hierbij de inventarisatie die we bij begrip deconfessionalisering gemaakt hebben. Leg uit….
Welk woord weg Industriele revolutie Franse revolutie Russische revolutie Welk woord weg
Verboden te zeggen Een begrip Verboden woorden Uitleggen en raden Klassikaal en in groepen Verboden te zeggen
Verzuiling Groepen Elite Harmoniemodel Socialisten Confessionelen Liberalen Nederland Jaren vijftig Verzuiling
Verboden te zeggen: http://www. leraar24 Verboden te zeggen: http://www.leraar24.nl/video/2336/werkvo rm-geschiedenis-verboden-te-zeggen Leraar 24
Begrippen Bedenk samen drie begrippen uit tijdvak 10 Schrijf ze op een kaartje en geef ze aan Hanneke Begrippen
http://www.leraar24.nl/video/2349 Begrippen tekenen Leraar 24
Leeropbrengsten van deze workshop Wat heb je geleerd? Wat ga je toepassen? Leeropbrengsten van deze workshop