Workshop begripsvorming

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taal, niet alleen een zaak van de docent Nederlands
Advertisements

Paragraaf 1 – Mondiale patronen: welvaart en welzijn
Mind mapping en Concept mapping
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Workshop Examen geschiedenis Havo-Vwo Bjorn Wansink en Hanneke Tuithof
Media en creativiteit Herfst les 2.
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Geschiedenis havo 4 - een introductie
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Kennis - Intelligentie
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Vrijheid en democratie Democratisering in Nederland
Samenvatten.
voor familie en vrienden van
Hoe leer je geschiedenis?
Paragraaf 5.3 en 5.5.  Aan het eind van de les kun je…  Herhaling  Centralisatie  Kruistochten  Reactie moslims  Opdracht  Afsluiting.
WAT IS HET BBP (2/3)? Les 2.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Woordjes leren.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Begrippen Koude Oorlog In verband brengen met elkaar of met bronnen.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Thema Roos van Leary in de klas
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Paspoort griekse goden
Mysterie: Moord op de Romanovs
Burgers en stoommachines 5.2 De sociale kwestie
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Dide Breuer.
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 KGT Lesweek 2
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Een video maken Kennis toetsen.
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Minimodules voor de 3e klas
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
Posters voor in het geschiedenislokaal
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Het vak maatschappijleer
week 2 Pragmatiek + conversatieanalyse
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Hoe leer je geschiedenis?
Erosie en Sedimentatie
Hoofdstuk 8 Wat gaan we vandaag doen? Opening Terugblik Doel
Grenzen en identiteit: Rusland
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Workshop begripsvorming Hanneke Tuithof UU

Doelen Kennis opdoen over begripsvorming bij leerlingen Praktische ideeën opdoen voor in de les Aantal werkvormen oefenen die begripsvorming bevorderen Doelen

Deconfessionalisering Wat doe je als docent als je een moeilijk begrip als deconfessionalisering moet uitleggen? Deconfessionalisering

Wat kun je doen als je een moeilijk begrip uitlegt?

Problemen Het zijn er veel…zie hoofdstukken en examens Ze zijn erg abstract en daardoor zeker voor onderbouwleerlingen moeilijk (zie Egan) Ze betekenen in een ander tijdvak soms wat anders Het zijn “fuzzy concepts” (zie bijvoorbeeld Van Boxtel, Van Drie, Honing) Problemen

Wat is het verschil? Guillotine Adel Oorzaak Monopolie Kinderwetje van Van Houten Stadsrecht Standplaatsgebondenheid Slag om Stalingrad Wat is het verschil?

Soorten Schooltaal Structuurbegrippen, zoals feit en mening Methodologische begrippen zoals tijdperken en sociaal-economisch Historisch inhoudelijke begrippen, zoals specifieke begrippen (VOC, Koude Oorlog) en sleutelbegrippen (burger, kolonie, republiek) Soorten

concreet abstract uniek Koude oorlog gezinshereniging volksvertegenwoordiging rivier generiek

Leg uit…. Leg elkaar in de groepen een historisch begrip uit… Inventariseer welke manieren gebruikt worden…. Gebruik hierbij de inventarisatie die we bij begrip deconfessionalisering gemaakt hebben. Leg uit….

Welk woord weg Industriele revolutie Franse revolutie Russische revolutie Welk woord weg

Verboden te zeggen Een begrip Verboden woorden Uitleggen en raden Klassikaal en in groepen Verboden te zeggen

Verzuiling Groepen Elite Harmoniemodel Socialisten Confessionelen Liberalen Nederland Jaren vijftig Verzuiling

Verboden te zeggen: http://www. leraar24 Verboden te zeggen: http://www.leraar24.nl/video/2336/werkvo rm-geschiedenis-verboden-te-zeggen Leraar 24

Begrippen Bedenk samen drie begrippen uit tijdvak 10 Schrijf ze op een kaartje en geef ze aan Hanneke Begrippen

http://www.leraar24.nl/video/2349 Begrippen tekenen Leraar 24

Leeropbrengsten van deze workshop Wat heb je geleerd? Wat ga je toepassen? Leeropbrengsten van deze workshop