In een 6e klas Jcu: vooral ‘exact’ gemotiveerde leerlingen. Typisch wiskunde D. Wat vooraf ging aan de Analytische Meetkunde Anderhalf uur proeven aan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Vlakke figuren Theorie Rekenvoorbeelden
Advertisements

Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Een manier om problemen aan te pakken
Krachten en evenwicht voor puntdeeltjes in het platte vlak
Tabellen Metingen schrijf je meestal op in een tabel
Samenvatting H29 Parabolen
(11,25;10) (10,15) (10,16) Totaal 7 lijnen getekend.
vwo D Samenvatting Hoofdstuk 11
vwo D Samenvatting Hoofdstuk 9
Meetkunde Klik op 1 van de tekeningen Lijnen Hoeken Driehoeken
Hoogtelijn.
Gereedschapskist vlakke meetkunde
Herleiden (= Haakjes uitwerken)
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Wat is Analytische Meetkunde
Meetkunde in beweging Dolf van den Hombergh Leon van den Broek
Inleiding tot een nieuw soort wiskunde…
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 7
Omtrekshoeken Stelling van de constante hoek:
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Gelijkvormige driehoeken
Differentieer regels De afgeleide van een functie f is volgens de limietdefinitie: Meestal bepaal je de afgeleide niet met deze limietdefinitie, maar.
Lineaire vergelijkingen
Differentieer regels De afgeleide van een functie f is volgens de limietdefinitie: Meestal bepaal je de afgeleide niet met deze limietdefinitie, maar.
Hoofdstuk 1, 2 en 3 Toegepaste Mechanica deel 1
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Optische eigenschap van de parabool
1 Complexiteit Bij motion planning is er sprake van drie typen van complexiteit –Complexiteit van de obstakels (aantal, aantal hoekpunten, algebraische.
Projectie en stelling van thales
Les 3 Elektrische velden van continue ladingsverdelingen
Les 2 Elektrische velden
Elektriciteit 1 Basisteksten
Affiene meetkunde.
Analytische meetkunde
2.6 Het gebruik van formules en diagrammen
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
havo A Samenvatting Hoofdstuk 3
Tweedegraadsfuncties
Hoofdstuk 4 Vlakke figuren.
2 vmbo basis 4.1Vlakke figuren
Hoofdstuk 4 Vlakke figuren.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
CONGRUENTIE HOOFDSTUK 3 BLADWIJZERS: 3.2. CONGRUENTE DRIEHOEKEN
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
Gereedschapskist vlakke meetkunde
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Verbanden JTC’07.
B vwo vwo B - 11e editie tweede fase Jan Dijkhuis, Roeland Hiele
Een verrassende ontmoeting met constanten
Gereedschapskist vlakke meetkunde
havo en vwo wiskunde B Wim Doekes
Samenvatting.
Wim Doekes - hoofdauteur
WISKUNDE IN DE TWEEDE FASE (Bovenbouw) HAVO Profiel: Vak: C&M Wi A (niet verplicht E&M Wi A N&G Wi A of Wi B N&T Wi B.
Snijpunt bepalen. Lijn p en lijn q snijden elkaar. Wat zijn de coördinaten van het snijpunt ?
5L week : ‘Herhaling’ Meetkunde 5L week 8: ‘Herhaling’
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer.
Projectie en stelling van thales
Vormleer: vlakke figuren - vierhoeken
Meetkunde 5de leerjaar.
Wiskunde A of wiskunde B?.
Welke “wiskundes” zijn er?
Theo van den Bogaart en Rogier Bos
Examentraining.
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Bewijs: de eigenschap van de som van de hoeken in een driehoek
Meetkunde Verzamelingen Klas 8.
Transcript van de presentatie:

In een 6e klas Jcu: vooral ‘exact’ gemotiveerde leerlingen. Typisch wiskunde D. Wat vooraf ging aan de Analytische Meetkunde Anderhalf uur proeven aan AM. De Algebra, nogmaals. Mooie dromen tot slot

Wat vooraf ging ….

Analytisch word je soms vanzelf [D] Vooraf ging Voronoi-diagrammen Iso-afstandlijnen Basis Euclidische meetkunde Start probleem: Divide the North Sea …..

Verdeel de zee (voor olie) Formuleer een kriterium (voor toekenning van punt aan een land. kriterium vs. constructie

Twee voorstellen Wouter (cs): Voronoi-diagram op hoofdsteden en + isoafstandsl. 50 km uit kust Julia (cs): Net van isoafstandslijnen. Snijdt overeenkomenden. Trek vloeiende lijn

Verfijning in nagesprek Politiek of meetkundig Vaktaal: voetpunt, stootcirkel Voronoi-diagram op duizenden kustpunten

Vooruitlopend, informeel ….. [G] Richting van de conflictlijn in X is Middeloodlijn van voetpunten Ve en Vn (... Maar pas op)

Diepteonderzoek begint met een strak geval

Stukje cirkel of niet? Bewijs? [B] Trappetje toont x en y-stapje! Referentielijn, boven en midden 1e: Die kan die niet zijn.. 2e: Als het een cirkeltje is, dan..

Punt/lijn conflict op het bord Julia’s methode

Algemeen plan Parabool Onderzoeken met cabri….

De Schimmen van de AM verschijnen vanzelf [B,D] Rooster, Pythagoras Meer punten ??????? Per 2; 1, 3, 5, 7 >>>>> ALGEBRA

Daarna: Ellips, hyperbool Raaklijneigenschappen, Redeneren …

Haalt ie dat? leerlingen onderzoek levert op: Helling wordt groter dan van de lijn [G] Als x groter wordt wordt a relatief kleiner. Die heft t op. Kwadraten groeien sterker!! [G] (Is de conflict-parabool ook de y = x2 parabool?) [D]

anderhalf uur Analytische Meetkunde

1 Wat is Analytische Meetkunde [A]

Voorbeeld! Vind vierkant PQ SR op de diagonalen met AS = SR = RB Synthetisch (Euclides), Analytisch (Pappos), Analytisch/Algebraisch (Descartes),

Synthetische aanpak Oplossing wordt geconstrueerd Deellijn BAC Evenwijdig AB Voltooien constructie Deellijn, Z-hoeken ASR gelijkbenig AS= SR, etc. Oplossing wordt geconstrueerd Gevolg door bewijs: waarom is het goed?

Analytisch (Pappos) Eerst oplossing zoeken.. * SAR=SRA=RAB Dus deellijn. ASR gelijkbenig Werk achteruit verder Doe alsof probleem opgelost (maak een schets..) Gegevens! Aangeven in de figuur. Werk vanuit de oplossing achteruit DAARNA: constructie en bewijs.

Descartes 1596-1650 Cogito, ergo sum. Alleen van het denken zijn we zeker.

Analytisch-algebraisch (Descartes) [4, 1] Gezocht lijnstuk x (of y) Stel vergelijkingen op; y + x + y = a y2 + y2 = x2 (pyth) Los op: x = a/ (1 + 2 ) (Construeer oplossing vanuit de formule). y Doe alsof opgelost (schets) Benoem Lijnstukken: a,x,y Zet er zoveel mogelijk bij! Werk vanuit de oplossing achteruit Vertaal naar vergelijkingen Los die op (DAARNA: constructie en bewijs).

Descartes’ La Géométrie uit 1637 elk vraagstuk dat over grootheden gaat, kan worden teruggebracht tot een meetkundig probleem; [4,1] elk meetkundig probleem kan worden teruggebracht tot een algebraïsch probleem; elk algebraïsch probleem kan worden teruggebracht tot het oplossen van een of meer vergelijkingen met één of meer onbekenden. [4,2]

Speciale methode: Afstanden x en y tot Twee vaste lijnen, coordinaten [B, 5] Cabri: descartesvoorb(Mod)

Probleem is verplaatst van Een bewijsstap vinden en expliciet redeneren naar uitvoeren van de algebra en dat is een heel lastig punt ……………………………………………………………………………………………… Voorbeelden … ………………………………………………………………………………………………

2. Cirkelvergelijking opstellen Verschillende vormen, verschillende doelen. [D, 15]

Vergelijking Cirkelvergelijking ???? “Waar denk jij aan?” Oplossen! En jij? “Een vergelijking zegt Ja of Nee.”

Mail met Anne-Lotte in Princeton: Een vraag n.a.v. de cirkelvergelijking: Overigens: ik heb nog nooit vierkantsvergelijkingen gehad, misschien is dat ook een deel van het probleem. [4]

3. Loodrechte stand en Thales gebruiken om vergelijking te bouwen [C 10,11] Remco heeft al: R: …. “Wat moet ik nu??” Ai, ai, ai ?? Nee: kansje! [4] Eindelijk een vráág naar de algebra ….

4. Parametrisering en uitdelen [E 20,21,22] [4] Enige parate kennis zou prettig zijn

Kansen voor beoefenen van Algebra [4] Algebra (be)oefenen binnen een relevant en motiverend kader. Analytisch meetkunde is daar heel geschikt voor Algebra met een PLAN in je achterhoofd Driemaal algebra …….

Algebra: Transformaties [4-7] (x, y) Verschoven over (16, 5). Dus (x-16, y-5) in origineel. Origineel: F(x, y ) = 0 Beeld: F(x-16, y-5 ) = 0

Algebra: ellipsvergelijking

Algebra: ellipsvergelijking [D 15] Algebra doen samen met je klas en maken van een plan….

Hier kun je niet omheen

Ruimtelijke Analytische Meetkunde [E 27-29] Hewet: lessen in Ruimtemeetkunde Dit blijft bescheiden Enkele belangrijke figuren en krommen verkennen

G: Verkenning software bij Analytische meetkunde [H] Cabri

Een paar mooie dromen tot slot?

Algebra: veelterm en factor z = x2 – y2 z = (x – y )(x + y) Twee lijn-vezelingen van het zadelvlak.

Modelling facial expression

Mijn favoriete tekenprogramma 1: Polygon 2: Smooth 3: Reshape

Splines, Bezier-curves t van 0 naar 1 t P + (1-t) Q t3 P + 3t2(1-t) Q + 3t(1-t)2 R + (1-t)3 S

Meetkunde!

Bewijs Bundels!

Vragen ………………….. Materialen op de website Behoeften? Aanvullingen?

Einde