Rietakker basisschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
Innoveren voor gezondheid
Edushock leerfestival
Handelingsgericht werken en de IB
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Integraal onderwijs met ict
Wat is goed onderwijsonderzoek?
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen.
BOK - QLICT contract Wat vooraf ging – de stichting BOK: Oprichting (2000) De Enschedese besturen besloten tot krachtenbundeling Alle schoolbesturen zijn.
Resultaten Oudertevredenheidspeiling BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom 1.
Mag ik u voorstellen ....
Van idee tot digitaal materiaal
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
VTB Technasium Vakcollege
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Onderwijsconferentie
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
VAN HAVO/VWO-3 NAAR 4. Van onderbouw naar bovenbouw! K. Nieuwenburg/S. Tolsma FarelCollege Meerwegen scholengroep 1.
Enquête.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Samenwerkend leren en ICT Prof. dr
Handelingsgericht werken
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Informatie- avond groep 6
Het werken met portfolio
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Schoolreis Nog een weekje en dan gaan we eindelijk weer op schoolreis. Bestemming van dit jaar is: Drievliet. Op locatie krijgen ze van school een patatje.
aangename ont - moeting
Kwesties rond ict verbonden
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Welkom op de informatieavond
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
ZijActief Koningslust
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Optimale omgeving voor Projectmatig werken
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 22 februari 2012.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Transcript van de presentatie:

Rietakker basisschool Universiteit Utrecht Onderwijskunde

Direct betrokken personen School: directeur dhr. M. van Veelen ICT-begeleider dhr. M. Masselink docenten KPN: Dhr. P. Wagenaar Dhr. A. de Waal Systeembeheerder Universiteit Utrecht Mevr. R. Britsemmer Dhr. G. Kanselaar Opzet presentatie: Wat staat er ? Wat gebeurt er ? Toekomst ?

De Rietakker Een school van de VPCO De Bilt Een Daltonschool 140 leerlingen in zes groepen In veel opzichten: gemiddeld De Rietakker en KPN-telecom Een pilotproject van drie jaren

computerlokaal

Smartboard

mediatheek

10 Laptops, draadloos

Groep 6/7

kleuterlokaal

Driejarig project Start op de school 23 augustus 2000 School besliste over de inrichting Netwerk in school (draad en –loos) Server en breedband verbinding naar buiten Systeembeheerder van KPN ICT-begeleider / coördinator voor 4 dagen per week

Schoolleiding Directeur van meer scholen (2 dagen rietakker) Geen gedetailleerde planning (a-4tje) Ondersteuning Stimulering Plezier in werk Wel behoefte aan afstemming en planning ontstaan Vooral gezicht naar buiten en voldoende rust in de school. Geen drie vernieuwingen tegelijkertijd invoeren.

ICT-begeleider Michiel 1e jaar 4 dagen per week beschikbaar, 1 dag lesgeven Voor technische zaken (server en netwerk) ondersteund door KPN-systeembeheerder Taakopvatting: Zorg dat docenten zelfstandig worden: ICT-coördinator per bouw Systematiseer problemen; FAQ, documentatie

Scholing docenten Team 2 dagen externe cursus : MSoffice, Internet, e-mail Beheersing digitale apparatuur: smartboard, beamers (tv), scannen, foto, film Later ook Frontpage voor ontwerpen van groepspagina’s op Web Aanvankelijk op woensdagmiddag instructie In toenemende mate advies- en ondersteuningsrol Stimuleren met succes dat docenten elkaar onderling gaan helpen Oefening zoveel mogelijk met zinvolle taken, geïntegreerd Op dinsdag- en donderdagmiddag andere scholen in Computerlokaal

Leerkrachten Cursussen op maat Begeleiding Samenwerking Overleg Consultatie Plezier ..........

Leerlingen In begin 2 uur per week instructie in PC-lokaal 1e uur door ICT-coördinator 2e uur door eigen groepsleerkracht: schoolkrant, taal, rekenen Toepassingen geïntegreerd leren: Word in taaloefeningen, tabellen maken etc. Leerlingen ook 1 middag per week in de mediatheek (bovenbouw) PowerPoint presentatie maken (1 tot 3 keer in jaar) In de groepen en andere ruimtes ook Laptops beschikbaar Ongeveer 1 PC op 2 leerlingen, maar PC-lokaal gedeeld

Gebruik PC en thuissituatie 94% van leerlingen Rietakker heeft thuis PC en Internet In studie van ICT-monitor 92% PC thuis In ICT-monitor leerling 0,5 uur per week PC op school Op Rietakker op school PC 1 uur per dag = thuisgebruik Volgens 84% van de ouders willen hun kinderen op school vaker de PC gebruiken

Software 1 Discussie over content versus didactisch concept In begin “vrije” aanschaf Docenten hadden moeilijkheden om kennis over gebruiksmogelijkheden te verwerven Leerlingen software laten bekijken en presentatie over houden Later beperking tot software die op Server in netwerk draait Teleurstelling over beschikbaarheid methodegebonden software Discussie over content versus didactisch concept

Software 3 Educatieve software / content: Oefenen Informatie zoeken Toetsing Planning Communicatie Integraal / elektronische leeromgeving (ELO) Doorbreking van lineaire opbouw van content ‘task based’ design (door docent?)

www.whizzer.nl elektronische leeromgeving

whizzer2

whizzer3

whizzer4

whizzer5

whizzer6

Het nieuwe leren Het gebruik van ICT is niet neutraal t.a.v. onderwijsvorm en leerdoelen: Programma's voor ‘drill and practice’ realiseren ander onderwijs dan software voor 'communities of learning' Klassikale onderwijsconcept staat verdere integratie van ICT in de weg (geldt sterker voor vo dan po) Leraren zijn dikwijls niet bekend met de onderwijskundige kenmerken van de beschikbare programmatuur

Wat is leren  kennis ? Het delen van door mensen gemaakte afspraken (taal, talstelsel) Het in korte tijd onder begeleiding heruitvinden van wat andere mensen eerder bedacht hebben (Gallileï) Het leren begrijpen, verklaren van de wereld om je heen door het leggen van relaties Dit doen we op een tijd, plaats en cultuur gebonden manier (E=mc2) Leren is deelnemen aan communities: Community of practice Community of learners Leren is een sociaal proces Leeromgeving moet kennisdelen mogelijk maken, daarom verschil met traditionele courseware tegenover ELO

Verwachtingen over drie jaar 1e jaar: beheersing apparatuur, netwerk en standaard software 2e jaar: toename in gebruik algemene applicaties, Internet en losse ‘courseware’ (oefenprogramma’s) 3e jaar: verandering in didactisch concept: van denken in leerstof naar taakontwerp; van individueel naar samenwerkend leren; geïntegreerde leeromgeving; elo

Conclusies Ouders zeer positief: nieuwe leervormen, motivatie, plezier in leren Leerlingen vinden computergebruik nog te weinig Docenten ervaren door ICT-project niet meer werkdruk Veronderstelde ICT-expertise (ouders, docenten en leerlingen) Bij iedereen neemt het gebruik toe, maar ook de verschillen Te vroeg voor evt. verbetering van leerprestaties En WHIZZER ??!!!. Er is een geïntegreerde oplossing nodig voor onderwijsorganisatie, software aanbod en leeractiviteiten, maar wie zal dat betalen ?

Is er iets veranderd sinds 1600 ? Onderwijs 1600 Is er iets veranderd sinds 1600 ? Ja zeker wel !

www.rietakker.nl Kijk ook op: www.rietakker.nl

Onderwijs 1500 Hoofdelijk onderwijs omstreeks 1500. Een kind van voorname ouders wordt met nog twee kinderen onderwezen. De boeken, een kostbaar bezit, moesten vooral gememoriseerd worden.

Schema OO KPN (14)