Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
(procent)rekenen in de vakken
Advertisements

FAQ over wiskunde Heb ik wel voldoende uren wiskunde gehad in het middelbaar? Welke wiskundevaardigheden moet ik beheersen? Wat is de inhoud van de cursussen.
Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Voorlichting Keuze wiskunde Wolfert van Borselen
Het algoritme van Euclides
Differentie vergelijkingen differentie vergelijkingen
H1 Basis Rekenvaardigheden
De herziene versie van Kopen en Werken Enno Noordhoff, Luc Repriels
Kwalitatief en kwantitatief verband
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Disclaimer.
Datastructuren Analyse van Algoritmen en O
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
De nieuwe syllabus scheikunde
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 12
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 16
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 14
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Het proefverslag Van de calorimetrie-proef (proef 4) moet een proefverslag worden gemaakt. De studenten die proef 4 hebben gedaan in de week van 29 sept 
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
6 VWO B2 deel 2 A1.1 vraag 4. u 1 + u 2 + u 3 + … + u n-1 + u n = ? Vertaal de termen van de rij naar een rekenkundige rij. n termen !!!
Rekenen binnen de niveau 1 en 2 opleidingen / 2F
Rekenen en Rekenproblemen
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
havo A Samenvatting Hoofdstuk 3
vwo D Samenvatting Hoofdstuk 12
Door Beatrice van der Tuin – Ploeger
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Vergelijkingen oplossen.
De 10e editie havo-vwo OB.
Rekenbeleid
Praktische Opdracht Wiskunde
Op naar…
ware bewering niet ware bewering open bewering
Presentatie Machten,Wortels & Ontbinden Deel 2
Vernieuwde wiskunde programma’s
11e editie Geertrui Schaberg
havo wiskunde A Tom Eitjes
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
havo en vwo wiskunde B Wim Doekes
Denkactiviteiten Standpunt 4
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Samenvatting.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
WISKUNDE IN DE TWEEDE FASE (Bovenbouw) HAVO Profiel: Vak: C&M Wi A (niet verplicht E&M Wi A N&G Wi A of Wi B N&T Wi B.
Wiskunde in de bovenbouw havo
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Dyscalculie uit:
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Beleidsplan Rekenen & Wiskunde Edwin Hortensius. Maatwerk in taal, rekenen en wiskunde Uitgangspunt is het LEREN continu afstemmen op de individuele behoefte.
Wat is algebra? Rekenen is het werken met getallen. Er zijn vier hoofdbewerkingen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Verder ken je de bewerkingen.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Hoofdstuk 3 Lineaire formules en vergelijkingen
Rijen, Fibonacci, Gulden Snede
Wiskunde A of wiskunde B?.
Welke “wiskundes” zijn er?
Keuzevoorlichting havo wiskunde AB.
Les 2: Rekenen met procenten in dagelijkse situaties
Rekenen Verhoudingen Les 1: Breuken en procenten 1
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Les 6: Breuken en procenten 4
Voorkennis Wiskunde Les 3 Appendix §A.5 en A.6.
5. Je herkent en gebruikt patronen en regelmaat
Transcript van de presentatie:

Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra De kandidaat kan berekeningen uitvoeren met getallen en variabelen en kan daarbij gebruik maken van rekenkundige en algebraïsche basisbewerkingen Subdomein B2: Telproblemen De kandidaat kan telproblemen structureren en schematiseren en dat gebruiken bij berekeningen en redeneringen

Rekenen en algebra Berekeningen maken met en zonder variabelen waarbij gebruik gemaakt wordt van rekenregels, inclusief die van machten Berekeningen maken met verhoudingen, breuken en procenten Werken met haakjes en vereenvoudigen door haakjes wegwerken

Rekenen en algebra Rekenregels gebruiken om algebraïsche expressies te herschrijven of te verifiëren Werken met grootheden en samengestelde grootheden Getallen in historisch perspectief plaatsen; denk hierbij aan π, de gulden snede en de rij van Fibonacci Gebruik maken van de begrippen absoluut en relatief

Telproblemen Telproblemen structureren en schematiseren met behulp van bijvoorbeeld boomdiagram, wegendiagram of rooster Gebruik maken van permutaties en combinaties Gebruik maken van het verband tussen combinaties en de driehoek van Pascal

Algebraïsche vaardigheden Algebraïsche vaardigheden zijn geen doel in zichzelf, maar een onderdeel van wiskundige activiteiten. Door algebraïsche expressies te bewerken kunnen we bijvoorbeeld de juistheid van beweringen aantonen, kunnen we het rekenwerk vaak vereenvoudigen en kunnen we vergelijkingen zo herschrijven dat ze exact zijn op te lossen.

Algebraïsche vaardigheden Specifieke algebraïsche vaardigheden: Hierbij gaat het om parate kennis en het vlot kunnen toepassen van de bijbehorende vaardigheden op de voorkomende algebraïsche expressies. Deze vaardig- heden hebben betrekking op algoritmisch werken en algebraïsch rekenen. Het gaat hier om kennis en gebruik van rekenregels, het werken met haakjes, het invullen van getallen of variabelen in expressies en het gebruik van algoritmen om een vergelijking op te lossen.

Algebraïsche vaardigheden Algemene algebraïsche vaardigheden: Hierbij spelen aspecten als aanpak, globale strategie, het herkennen van structuren en methoden, en doelgericht- heid een rol. Leerlingen moeten de structuur van een expressie kunnen herkennen, moeten kwalitatief kunnen redeneren aan de hand van een formule, moeten een formule kunnen opstellen door het generaliseren van getallenvoorbeelden of het combineren van bekende formules en moeten verbanden zien tussen verschillende representaties van een functie.

Algebraïsche vaardigheden Specifieke vaardigheden zijn de vaardigheden waarvan verwacht wordt dat de kandidaat deze snel en geroutineerd kan uitvoeren, terwijl voor de algemene vaardigheden de kandidaat in staat moet zijn met inzicht en vooruit denkend te werken.

Algebraïsche vaardigheden Bij wiskunde C is het gebruiken van wiskundig gereedschap (grafische rekenmachine) bedoeld om contextproblemen mee te analyseren en op te lossen. Omdat in toepassingen veelal met benaderde waarden van grootheden wordt gewerkt, ligt het niet voor de hand om exacte antwoorden te eisen.

Algebraïsche vaardigheden

Algebraïsche vaardigheden

Algebraïsche vaardigheden

Algebraïsche vaardigheden www.cve.nl onderwerpen – centrale examens VO – vakvernieuwingen – wiskunde havo/vwo – VWO C: werkversie conceptsyllabus Kruisjeslijst bladzijde 13 t/m 16 Voorbeeldvragen bladzijde 17 & 18