Jerry Andriessen, Onderwijskunde, Universiteit Utrecht Didactische uitgangspunten bij gebruik WWW.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Formatief - summatief evalueren
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Blended learning Over minder onderwijzen en meer leren
De “ leraar” als rolmodel
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Van idee tot digitaal materiaal
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Activerende werkvorm (awv):
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
1 W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S Onderwijscentrum VU Joyce Brouwer & Paul van den Bos VELON congres 2008 Activerend onderwijs, hoe trekken.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
ICT in het Onderwijs bij TBM
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Studenten ondersteunen eerstejaars
In het ‘nieuwe’ leren maakt de docent veel gebruik van You Tube
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
moderniseren van het curriculum.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
YASM- Advies in opleidingsinnovatie met ICT 11 januari E-learning vanuit onderwijskundig perspectief 27 mei 2002 Dr. Stanley J. Portier.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Een digitaal leerplatform
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven. In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!
Bijeenkomst September 2015
Lezen: doe het goed voor
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Conceptuele denker Anne
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Presentatie ICT tools 9 april Interactief? Teach what you preach…
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Beeldcommunicatie in de GGZ
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Resultaten ICT monitor 2002
Learning Content Management Systeem
Kennisclip Web toepassingen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Educational support & innovation
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Open Universiteit Nederland
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Jerry Andriessen, Onderwijskunde, Universiteit Utrecht Didactische uitgangspunten bij gebruik WWW

Het virtuele medium Het feitelijke gebruik van het medium, onafhankelijk van de eigenlijke mogelijkheden, bepaalt het leerproces en het leerresultaat

Wat bepaalt dan feitelijk gebruik? Macro: geld, organisatie, beleid, ondersteuning, ervaring………...Macro: geld, organisatie, beleid, ondersteuning, ervaring………... Meso: cursusorganisatie, didactische visie, concepties van studenten en docentenMeso: cursusorganisatie, didactische visie, concepties van studenten en docenten Micro: domeinkennis, interactie-ervaring, medium-ervaring, aandacht, feedback, agentenMicro: domeinkennis, interactie-ervaring, medium-ervaring, aandacht, feedback, agenten

Didactische Scenario’s Transmissie-modelTransmissie-model Interactieve model (Studio-Studiehuis)Interactieve model (Studio-Studiehuis) Onderhandelings-modelOnderhandelings-model

Scenario 1: Transmissie Docent-gestuurd (doelen,inhoud, presentatie,toetsing)Docent-gestuurd (doelen,inhoud, presentatie,toetsing) Staat en valt bij presentatie van de docentStaat en valt bij presentatie van de docent Student moet zich in docent verdiepenStudent moet zich in docent verdiepen Efficiënt en effectief studerenEfficiënt en effectief studeren

Het web in transmissie- scenario’s OrganisatieOrganisatie InformatieInformatie CommunicatieCommunicatie

Voordelen WWW Toegankelijk en bereikbaarToegankelijk en bereikbaar Multimediale opslag en presentatiesMultimediale opslag en presentaties Informatie en informatieuitwisselingInformatie en informatieuitwisseling Gemakkelijk en op ieder moment aan te passenGemakkelijk en op ieder moment aan te passen

Problemen…….. Expliciteren organisatie en inhoudExpliciteren organisatie en inhoud Technische realiseringTechnische realisering Stringente monitoring van studenten nodigStringente monitoring van studenten nodig

Aangepast Onderwijs?

WWW in een transmissiescenario In feite didactisch niets nieuwsIn feite didactisch niets nieuws Sterke vergroting en verandering aktiviteiten docentSterke vergroting en verandering aktiviteiten docent

Scenario 2: Interactief Samenwerkend lerenSamenwerkend leren Situatie-gebonden kennisSituatie-gebonden kennis Student heeft keuze uit groot aanbodStudent heeft keuze uit groot aanbod Sterk afhankelijk van voorkennis, ervaring en verwachtingen van de studentSterk afhankelijk van voorkennis, ervaring en verwachtingen van de student Docent als coachDocent als coach

Scenario 2: WWW Gereedschap om te studerenGereedschap om te studeren Interactieve- en communicatieve programma’sInteractieve- en communicatieve programma’s Meerdere manieren om hetzelfde doel te bereikenMeerdere manieren om hetzelfde doel te bereiken

Global Social Learning Club - Student Centered Learning after Chan 1996 cognitive tools virtual assistant student primary materials communal database secondary materials virtual Tutor Virtual companion real companion real teachers Chan, T-W ( 1996). Learning companion systems, social learning systems and the global social learning club. Jl. of Artificial Intelligence in Education, 7, 2,

Studerend lezen leesvragenleesvragen elektronisch forumelektronisch forum verslag van de literatuurverslag van de literatuur elektronische reactie op verslagelektronische reactie op verslag cursusjournaalcursusjournaal

Belvedere

CTP

Wat vinden studenten ervan? + aktieve verwerking, levendig, motiverend+ aktieve verwerking, levendig, motiverend - te weinig tijd, uitleg, feedback, onoverzichtelijk, vage criteria, oppervlakkig- te weinig tijd, uitleg, feedback, onoverzichtelijk, vage criteria, oppervlakkig

Scenario 3: Onderhandelen Kennis is relatief en afgesprokenKennis is relatief en afgesproken Volledig discursief onderwijsVolledig discursief onderwijs Volledig student gestuurdVolledig student gestuurd Produkten zijn voor alle deelnemers toegankelijkProdukten zijn voor alle deelnemers toegankelijk Voorbeeld cursus Electronisch KennismanagementVoorbeeld cursus Electronisch Kennismanagement

Onderwijs en onderhandelen Groei van toegankelijke kennisGroei van toegankelijke kennis Docent: advies en begeleiding op verzoekDocent: advies en begeleiding op verzoek Onderwijs op projectbasisOnderwijs op projectbasis

EROOM

Wat vinden studenten ervan? Studenten verwachten tijdsbesparing, interactie, veel zelfwerkzaamheid en veel lerenStudenten verwachten tijdsbesparing, interactie, veel zelfwerkzaamheid en veel leren motiverend, stimlueert nieuwsgierigheidmotiverend, stimlueert nieuwsgierigheid tijd om eigen mening te vormen en te formulerentijd om eigen mening te vormen en te formuleren

Besluit Technologie biedt mogelijkheden, maar geen oplossingenTechnologie biedt mogelijkheden, maar geen oplossingen Technologie maakt wel nieuwe mogelijkheden realiseerbaarTechnologie maakt wel nieuwe mogelijkheden realiseerbaar Wat is haalbaar in het huidig universitaire onderwijs?Wat is haalbaar in het huidig universitaire onderwijs?

Before we can set goals for computer mediated communication we need to know what sort of communication we want to support