En wat doet taalkunde in het programma van CKI?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Advertisements

PARIJS Een PowerPoint over de eendaagse reis
Fractalen zien en schilderen
Taalverwantschap.
Omgaan met geschiedenis
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Wetenschappen 2e en 3e graad
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart.
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 1 Programma
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Faculteit Sociale Wetenschappen
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Inleiding Taalkunde CKI, Blok 4, 2010/11
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Cursusinschrijving 2e jaar CKI Voorlichtingsbijeenkomst voor eerstejaars CKI Maartje Vermeulen, studieadviseur CKI.
Taalwetenschap in de CKI-bachelor
Cognitive Dynamics Voorlichting Master CKI
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Gerrit Bloothooft Spraaktechnologie Gerrit Bloothooft
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
De eerste fasen van de semiotische evolutie van cultuur
Niveaus en stijlen in mind-body onderzoek
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
Categoriale Grammatica
Natuurlijke taalverwerking week 4
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze
TAALVERWANTSCHAP.
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 6: Interculturele Communicatie.
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 9 SEPTEMBER. WELKOM INFORMATIE EXAMENJAAR INFORMATIE VERVOLGONDERWIJS.
Semantische Interpretatie Jurafsky & Martin (Ed. 1): Hoofdstuk 15
Don Bosco in beeld en woord
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
Vragen 1.2 C.
Open de wereld themadag FODOK en JC
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
De doorbraak van de volkstaal Nieuwnederlands in de zestiende eeuw < Jan W. de Vries, Roland Willemyns & Peter Burger, Het verhaal van het Nederlands.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Hans BennisMeertens Instituut (KNAW)
AI Kaleidoscoop Werkcollege 1: AI Overzicht Radu Serban
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze.
Griekse mythen en wetenschap
Algemene Sociologie PA – B1
Docent: Anco R.O. Ringeling
voor familie en vrienden van
Stage: Basisschool de Klingerberg
Semantiek De studie van betekenis. Vragen Wat is betekenis? Betekenis van wat?
Aangeboren, aangeleerd of allebei?
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
1/11 Algoritmen en Complexiteit Programmeerparadigma’s Voorbereiding Visitatie ZAP vergadering woensdag 27/2/2008.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Taalwetenschap op de middelbare school. Wie zijn wij?  Jiska Koemans  Marthe Scholten.
Master historische taal- en letterkunde Presentatie donderdag 8 mei 2008.
Wat is evolutie ?. Charles Darwin (1809 – 1882)
Positie en bediening v/d vrouw in de gemeente
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren.
De juiste route naar het juiste doel
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
TAAL & THEORIE 3.3 Het spreken en begrijpen van taal
Hoe is menselijke taal ontstaan?
praten dieren, net als mensen
Wetenschap.
Transcript van de presentatie:

En wat doet taalkunde in het programma van CKI? Wat is taalkunde? En wat doet taalkunde in het programma van CKI?

Inleiding op vandaag Wat is taalkunde? Taal en communicatie. Geschiedenis van de taalkunde in vogelvlucht. Taal en cognitie/taalkunde in CKI. Indeling van het vakgebied. Overzicht van het college

Wat is taalkunde? Taalkunde is de wetenschappelijke studie van de natuurlijke taal van mensen. Zie: The sci.lang FAQ: 1 - 7 Talen: Nederlands, Engels, Russisch, Zweeds, Chinees, Swahili, Endo, Sanskrit, …

Dus niet: dieren Compositionaliteit Functionaliteit Verschillen Compositionaliteit Functionaliteit Conventie/natuurlijk Zie: semiotiek

Dus niet: kunstmatige talen Esperanto 1e orde predikatenlogica Prolog, Java Zie: semiotiek

Gesproken taal Nederlands, Engels, Russisch, etc. bestonden eerder als gesproken taal dan als geschreven taal. Schrift: afgeleide van de primaire gesproken taal. Niet altijd gesproken: doventaal, b.v. Nederlandse gebarentaal, American/British sign language.

Taal en communicatie Voornaamste functie van taal: communicatiesysteem. Intentioneel: informatie overdracht. Structuur (hoe zit het systeem in elkaar?), proces (hoe werkt communicatie via taal?), sociaal (rol van spreker en hoorder?).

Spreker en hoorder Spreker Hoorder Begrip boodschap Verstaan Horen boodschap Formulering Spreken spraakklanken

Geschiedenis van de Taalkunde in vogelvlucht Taalkunde als wetenschapsgebied heeft een lange geschiedenis: Panini ( 400 B.C), Plato ( 400 B.C). Panini plato

Middeleeuwen/Vroeg moderne tijd Grammatica’s: eerste grammatica’s van Frans, Engels, volgens klassieke grammatica’s van Grieks, Latijn. 1660: Grammaire générale et raisonnée de Port-Royal. Verlies van Latijn/Grieks als enige talen voor wetenschap  interesse in ‘volkstaal’.

19e eeuw Darwinistisch gedachtengoed: survival of the fittest. Speurtocht naar het begin van taal (taalgenese) Ontwikkeling van talen in de tijd; uitsterven van talen. genetische verwantschap: taalfamilies. Charles Darwin

Taalfamilies Talen binnen één familie: onderling verwant, ontwikkeld uit één voorouder. Vaak: voorouder gereconstrueerd aan de hand van overgeleverd materiaal. Talen die niet kunnen worden ondergebracht in een familie: geïsoleerde talen of isolaten. http://nl.wikipedia.org/wiki/Taalfamilies

Begin 20e eeuw Studie van inheemse Indianentalen V.S. door Boas, Whorf en Sapir. Bewustzijn dat talen sterk verschillen. B.v. tijdssysteem Hopi vs. Engels. Sapir-Whorf hypothese: taal bepaalt hoe je de werkelijkheid ervaart. Taal is cultureel bepaald, dus cultuur van invloed op waarneming. http://en.wikipedia.org/wiki/Sapir-Whorf_hypothesis

Eskimo’s en sneeuw (1) Boas (1911): Eskimo's hebben vier verschillende woorden voor sneeuw: aput ("sneeuw op de grond"), gana ("vallende sneeuw"), piqsirpoq ("opwaaiende sneeuw") en qimuqsuq ("sneeuwjacht"), vs. Engels. Whorf: minstens zeven woorden, sindsdien: tientallen, honderden.. Ondersteuning Sapir-Whorf hypothese?

Eskimo’s en sneeuw (2) apun: sneeuw aput: uitgespreide sneeuw nutagak: poedersneeuw aniu: samengedrukte sneeuw ersertok: bewegende sneeuw akeirorak: nieuwe bewegende sneeuw pukak: suikersneeuw pokaktok: zoutachtige sneeuw ayak: sneeuw op kleren

Eskimo’s en sneeuw (3) Broodje aap verhaal: geen wezenlijk verschil Inuit/Engels. http://nl.wikipedia.org/wiki/Sneeuwwoordenverhaal Sapir-Whorf hypothese staat nog steeds ter discussie.

20e eeuw Grondleggers van de moderne taalkunde: Ferdinand de Saussure, Noam Chomsky. Ferdinand de Saussure Noam Chomsky

Saussure ( 1920): Cours de linguistique générale. Onderscheid diachronie – synchronie. Diachronie: ontwikkeling van talen in de tijd (b.v. Latijn – Romaanse talen). Synchronie: structuur van een taal op een bepaald moment. Taal is meer dan een woordenlijst: taal als systeem. Conventionele relatie vorm-betekenis.

Noam Chomsky (1) 1956: Syntactic structures. Zinnen hebben een syntax gekarakteriseerd door een formele grammatika met een wiskundige structuur. Taal is creatief: met een beperkte verzameling grammatika regels en een eindig aantal woorden kunnen mensen een oneindig aantal zinnen produceren, ook zinnen die nooit eerder zijn uitgesproken.

Noam Chomsky (2) Kinderen hebben aangeboren kennis van de grammatikale struktuur die alle talen gemeenschappelijk hebben: universele grammatika. Anti-behaviorisme: taalkunde is onderdeel van de pschologie. Grondlegger van de generatieve grammatika.

Taalkunde anno nu Voortzetting van generatieve grammatika, maar ook andere formele en functionele theorieën. Niet alleen aandacht voor taalstructuur, maar ook leren van taal door kinderen (taalontwikkeling), gebruik van taal in sociale situaties, computationele toepassingen.

Taalkunde in Utrecht Paola Monachesi UiL-OTS: Utrecht Institute Eric Reuland Michael Moortgat Frank Wijnen Paola Monachesi UiL-OTS: Utrecht Institute Of Linguistics Yoad Winter

Taalkunde binnen cki Cognitiewetenschap bestudeert natuurlijke intelligentie. KI bouwt systemen die intelligent gedrag vertonen.

Cognitie Cognitieve processen hebben te maken met kennis, denken en waarneming. Bewuste mentale processen: wiskunde, schaken. Onbewuste mentale processen: herkennen van een voorwerp, een gezicht, omgaan met taal.

Maar dat weten we toch? Kennis van taal is onbewust (1) Er werd op straat gedanst. (2) Op straat werd er gedanst. Mag het woordje er worden weggelaten? Representatie van taalkundige kennis in brein en computer (architecturen voor cognitie).

Taalkundige vragen (1) Waarin bestaat onze kennis van taal? ‘Langue’ of competence Hoe wordt onze kennis van taal gebruikt? ‘Parole’ of performance Hoe wordt kennis van taal geleerd? taalverwerving of L1 acquisitie

Competence Grammatica als mentale representatie van kennis van moedertaal (‘native speaker’) Onbewuste kennis: belang van intuïties (moedertaalsprekers) Relatie tussen taalvermogen en andere cognitieve vermogens? Is taal ‘anders’?

Performance Haspelen, onvolledige, ongrammaticale zinnen: ‘performance errors’. Menselijke taalverwerking: robuust (vgl: computers). Psycholinguïstiek: performance geeft inzicht in competence Relatie taal en taalgebruik: soorten teksten, rhetorica, coherentie: communicatiekunde.

Taal en talen Relatie tussen taal en talen (Nederlands, Engels, Chinees, Swahili, gebarentaal..) Universele grammatica en taaltypologie Taaltypologie: data! (‘bedreigde talen). Variatie tussen talen werpt licht op universele eigenschappen van taal (en menselijke cognitie).

Taal en maatschappij Relatie tussen taal en samenleving: man/vrouw verhouding, politiek discours, sociale klassen, murks Sociolinguïstiek Taal en cultuur Antropologische taalkunde

Toegepaste taalkunde Taalonderwijs, vertalen Computationele taalkunde/taal- en spraaktechnologie: representatie, verwerking, verwerving door computers (sprekende computers, automatisch vertalen, spelcheckers, kennisssytemen, corpora/databases, natuurlijke taal interfaces, etc). Klinische taalkunde (afasie, stotteren, sli)

Taalkunde in CKI Taalkundige kennis. Leren van taal. Verwerking van taal. Taalvariatie, en implicaties voor cognitie Natuurlijke taal en kunstmatige taalsystemen (computationele toepassingen).

Inleiding Taalkunde Wat leer je in deze cursus? Eigen maken van basisprincipes, methodes en belangrijke vragen van het vakgebied (hoorcolleges). Toepassen op taalvariatie (project). Bouwen van kunstmatige taalsystemen (praktikum).

Taalkunde in cki programma Logisch en functioneel programmeren Inleiding taalkunde Natuurlijke Taalverwerking Semantiek, Variatie in Betekenis Grammaticamodellen in de taaltechnologie

College inleiding taalkunde (2008) Boek: V. Fromkin (ed.) (2000). Linguistics: an introduction to linguistic theory, hfd 1. Mitkov, Ruslan ed. (1999). The Oxford Handbook of Computational Linguistics. Aantekeningen over lambda abstractie. Webpagina: http://www.phil.uu.nl/~mariekes/it08