Wiskunde d juni 2007 Keuzevak “beslissen”. Doel presentatie Presentatie studiemateriaal Ideeën aandragen voor het maken van een module die uitgaat van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Advertisements

Differentiatie in de klas
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Autisme en Mindmap Thuis en op School
OUDERINFORMATIEAVOND
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
De Paasquiz.
Experimenteel onderzoek
"Maatwerk, hetzelfde maar dan anders"
Collectief portfolio groep 3
Welkom bij Projectmanagement
Wiskunde D op de UvT Herbert Hamers.
regionaal steunpunt wiskunde D Keuzevak “beslissen”
Rambles Barcelona 19 mei 2011.
Wiskunde in Technologie
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Logisch redeneren in wiskunde C
vwo C Samenvatting Hoofdstuk 12
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Freudenthal Instituut
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Experimenteel onderzoek
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
10e editie voor de Tweede Fase
De 10e editie havo-vwo OB.
NLT modules en excellentiebevordering
Notenschrift test jezelf
KROKETTEN Voorzitter; Senem Ontwerper; Devin Notulist; Dianne Materiaal; Fabian.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Hands On: leren binnen handbereik
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Werken met de Stercollecties
10e editie voor de Tweede Fase
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Lezen: doe het goed voor
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 2
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Mijn gemeente Ons gemeentebestuur Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Voorkennis Wiskunde Les 5 Hoofdstuk 1: §1.4 en 1.5.
Transcript van de presentatie:

Wiskunde d juni 2007 Keuzevak “beslissen”

Doel presentatie Presentatie studiemateriaal Ideeën aandragen voor het maken van een module die uitgaat van dit studiemateriaal: * werkvormen * inzet ict * afronding

Personen steunpunt Eindhoven

Ontwikkeld Studiemateriaal Reader: vier hoofdstukken (ca 80 pagina’s) Antwoorden (14 pagina’s) voor de leerling Uitwerkingen (34 pagina’s) voor de docent Verzameling links die aansluiten bij leerstof In ontwikkeling hoofdstuk 5, docentenhandleiding. Materiaal is te vinden en te downloaden op uitwerkingen aanvragen!

Inhoud: deelgebieden wiskunde Titel hoofdstukWiskunde 1 optimaliserenoptimaliseren Lineair programmeren 2d en 3d (geen simplex) 2 beslissen in netwerkbeslissen in netwerk Grafentheorie: kortste pad en optimaliseren 3 koppelenkoppelen Grafentheorie, Hongaarse methode 4 machtmacht Besliskunde: machtsindices

Opbouw studiemateriaal Inhoudsopgave (van elk hoofdstuk): 1Basisproblemen 2Basistheorie 3Verwerkingsopdrachten 4Literatuur en verwijzingen 5Overzicht begrippen (en personen)

Uitgangspunten 1 Onderwerpen waarbij steeds iets te beslissen/kiezen moet zijn. Zinvolle contexten EN belangrijk concepten: voorbeelden moeten relatie met “realiteit” hebben. Onafhankelijk van lesprogramma wiskunde B, weinig voorkennis vereist.

Kern is beslissen Titel hoofdstukVoorbeeld vraag 1 optimaliserenoptimaliseren Hoeveel ton olie moet je in elke installatie verwerken? 2 beslissen in netwerkbeslissen in netwerk Wat is het goedkoopste netwerk, Hoe verdeel je de kosten? 3 koppelenkoppelen Welke zwemmer laat je welke afstand zwemmen bij estafette? 4 machtmacht Wie heeft de meeste macht, hoe kun je samenwerken?

Voorkennis Alleen theorie over lineaire verbanden is nodig, o.a. bepalen snijpunt van twee rechte lijnen. Wordt ook weer kort uitgelegd Als vooraf combinatoriek aan orde geweest dan kan daar mooi op ingespeeld worden.

Voor wie en in welke klas? Geschikt voor vwo en met wat aanpassingen en schrappen ook voor havo!!!! Niet afhankelijk van wiskunde B en dus kan “beslissen” zeer vroeg in programma worden uitgevoerd. Klas 4 vwo is mogelijk.

Uitgangspunten 2 Materiaal moet geschikt zijn voor veel werkvormen. Opdrachten gevarieerd: nat en droog, denk- en doe- opdrachten. ICT is belangrijk hulpmiddel (maar geen doel). Meer de breedte dan de diepte in, dus geen bewijzen van moeilijke algoritmen, dat is taak voor vervolgopleiding.

Werkvorm 1 Klassiek aanpak: les → huiswerk → bespreken →… demo ict-gebruik in klas (beamer) alle onderwerpen centraal behandelen schriftelijke toets over alle onderwerpen

Werkvorm 2 Twee onderwerpen centraal behandelen (1 en 2 of 1 en 3) derde onderwerp zelfstandig laten verwerken Toets over twee hoofdstukken en/of mondeling of dossieronderzoek over een van andere onderwerpen Maar er zijn veel varianten mogelijk (afhankelijk van aantal slu (40 of 80)): inleveropdrachten over elk onderwerp, posterpresentatie etc. De meeste leden van de werkgroep kiezen voor (variant) werkvorm 2 want andere vakken zijn geschikter voor schriftelijke toets.

Veel natte opgave(n) Bij de 4 keer 50 meter estafette zwemmen zijn er vier onderdelen die door vier verschillende zwemmers moeten worden gezwommen. Hieronder zie je de persoonlijke records van elke zwemmer op elk onderdeel in seconden. Hoe kun je de ploeg het beste samenstellen? vlinderslagschoolslagrugslagvrije slag Zwemmer 125,731,128,523,8 Zwemmer 225,330,929,123,9 Zwemmer 326,030,928,724,2 Zwemmer 425,831,129,324,0

Weinig droge opgave(n) Bereken de machtsindices van Shapley-Shubik voor de situatie De opspannende bomen van zijn “niet” te tekenen. Teveel! Toch kun je ze tellen als je drie typen boom onderscheidt. Tel het aantal verschillende bomen van elk type en bepaal het totaal aantal opspannende bomen van K 5.

ICT speelt wezenlijk rol Als demo maar ook bij opgaven. Is nu eenmaal in besliskunde nodig. Werkt verhelderend. Afwisseling: werkt motiverend. Bij elk hoofdstuk links naar “goede” sites, voorzien van beetje uitleg. Links ook op website en in apart document.

Voorbeeld ict-opgave hoofdstuk 2 Er liggen acht kleine eilandjes in een meer, en de regering wil 7 bruggen bouwen om ze te verbinden, zodat ieder eiland bereikt kan worden vanuit ieder eiland via een of meer bruggen. De afstanden tussen ieder tweetal eilanden is gegeven in de tabel Welke bruggen moeten gebouwd worden om de kosten, die evenredig zijn met de totale lengte van de bruggen, te minimaliseren? Software nodig: korste padkorste pad

Voorbeeld ict-opgave hoofdstuk 4 Banzhaf heeft zijn index uitgedacht toen hij het Nassau County Board's kiessysteem bestudeerde. Nassau County is een district in de staat New York van de USA met meer dan 1 miljoen inwoners. Het kiessysteem was volgens hem oneerlijk en om dat aan te tonen heeft hij zijn index bedacht. In dat kiessysteem van Nassau waren er toen zes steden en gebieden met stemrecht. Het waren: A Hempstead #1, B Hempstead #2,C North Hempstead, Oyster Bay, E Glen Cove en F Long Beach. In die laatste drie steden woonden toen 16% van het totaal aantal inwoners van Nassau. Het quotum en de gewichten in het stemsysteem waren destijds. [16 ; 9, 9, 7, 3, 1, 1] Wat vond Banzhaf oneerlijk aan het systeem van Nassau? Software nodig: BanzhafBanzhaf.

Ervaringen? Komende jaar gaan een aantal docenten het materiaal uitproberen. Dan zal pas echt blijken of we ons doel bereiken. Ook elders in land is interesse getoond (Groningen, Tilburg) En als u dat materiaal ziet zitten en het wil uitproberen dan ontvangen wij straks graag aanvullende toetsen, inleveropdrachten, aanvullingen etc. Dat maken we dan toegankelijk op onze website.