GO LIVE Papierloze Douane en Accijnzen MONSANTO – 31 mei 2007 Hervé Jamar Noël Colpin Staatssecretaris Administrateur Douane en Accijnzen
Papierloze Douane gaat van start WAT is PLD/A? Kosten/Baten analyse Implementatie PLD/A Europese planning AEO/Security Trade Lane visie
1. Wat is PLD/A? Nieuwe applicatie voor de elektronische transacties van Douane en accijnzen Maakt gebruik van de modernste Informatica Technologieën Creëert een papierloze omgeving voor D&A en haar klanten/operatoren Vervangt SADBEL. …//…
Wat is PLD/A? Papierloos aangifte proces met gebruiksvriendelijke applicatie 24u/24u, 7d/7d Papierloos aangifteverwerking (opvolging van de aangiften, vaststellingen van de uitvoer, …) Integratie van de bedrijfsprocessen van de bedrijven via B2B of de web applicatie Toezicht op de logistieke keten (pre-arrival en pre-departure) Toegang tot het Europees en wereldwijd netwerk van de D&A- diensten, waardoor continue beschikbaarheid en uitwisselbaarheid van gegevens (plaatsonafhankelijk) Adequaat risicobeheer Bevordering van de samenwerking met andere nationale en Europese overheidsdiensten Centralisatie van de borgtochten en kredieten
De kosten verbonden aan de invoering van PLD/A: 2. Kosten/Baten analyse 2.1 Voor de bedrijven De kosten verbonden aan de invoering van PLD/A: ontwikkeling of wijziging van de bedrijfsapplicaties, De reorganisatie van de processen; De besparingen verbonden aan de invoering van PLD/A (deel 1): Verlagen van de administratieve kosten; Verlagen van de administratieve kosten voor verwerking van aangiften na indiening ervan;
De besparingen verbonden aan de invoering van PLD/A (deel 2): 2. Kosten/baten analyse De besparingen verbonden aan de invoering van PLD/A (deel 2): Verlagen van reiskosten in geval van ontbreken fysieke controle; Verlagen van kosten van wachttijden aan douanekantoor; Besparing door op voorhand indien van aangifte; Besparing door op voorhand indien van een aangifte met voorafgaande mededeling van een fysieke controle van de goederen; Verlagen van kosten van uitbesteding.
Besparingen per sector 2. Kosten/Baten analyse Besparingen per sector Bron: VIL
2. Kosten/Baten analyse Volgens de studie van ‘VIL – Vlaams Instituut voor de Logistiek’ in samenwerking met ‘Cluster Transport & Logistique Wallonie’, zal de gemiddelde kost van P/LDA- aangifte 1,80 € minder bedragen dan vandaag. Dit betekent, nationaal gezien een jaarlijkse besparing van bijna 32 miljoen euro voor de handel
2.2 Voor Douane en Accijnzen Kosten: Baten: 2. Kosten/baten analyse 2.2 Voor Douane en Accijnzen Kosten: kostprijs van de applicatie: 9,5 miljoen EUR Baten: Betere en gerichtere controles van de administratie Optimalisatie van de interne werking van D&A
3. Progressieve opstart PLDA pakket 1 04/06/07 Enig Kantoor D&A Uitvoeraangiften op vrijwillige basis met een 40 -tal bedrijven 09/07/07 Invoering ECS (Export Control System) Bewijs van communautair karakter 23/07/07 Uitvoeraangiften, gecombineerd met T- documenten op vrijwillige basis 20/08/07 Invoeraangiften op vrijwillige basis 01/10/07 Alle functionaliteiten inzake in- en uitvoer Integratie van NCTS en goederencomptabiliteit Verplicht PLD/A –gebruik door douane-expediteurs
3. Opstart PLD/A Pakketten 2 en 3 Summiere aangifte bij in- en uitvoer Pakket 3 01/04/2008 Pre-notificatie Risicobeheer Vergunningen
4. De Europese planning E-Douane Today RMF-1 RMF-2 Quota2 Taric3 EBTI3 ECICS2-Ph2 ITE AEO Ph 1 AEO Ph 2 EORI ? REX SEA ICS AIS ECS-Fase1 ECS-Fase2 AES New SAD ! NCTS/TIR NCTS Safe ECIP SEAP SW EMCS-Ph2 EMCS-Ph3 1/1/2007 1/1/2008 1/1/2009 ….. 1/1/2010 1/1/2011 1/1/2012 1/1/2013
4. De Europese planning E-Douane AEO Authorised Economic Operator AES Automated Export System AIS Automated Import System ECS Export Control System EMCS Excise Movement Control System EORI Economic Operator Registration and Identication ICS Import Control System ITE Integrated Tarif Environment NCTS New Computerised Transit System REX Registered Exporter RMF Risk Management Framework SEA Single European Authorisation SEAP Single European Access Point SW Single Window
5. AEO/Security Trade Lane visie Prenotification 24 hour Advanced rule Paperless Customs Authorised Economic operator Authorised Economic operator Factory Consolidation/distribution center Port of loading Vessel Transit port Vessel Port of discharge Consolidation/distribution center Road/rail transport Road/rail transport Road/rail transport CSI / Megaports Initiative / ISPS / X-ray scanning / Tracking&Tracing / Electronic sealing Intelligence Function
5. AEO/Security Trade Lane visie Volgens de studie van de universiteit van Stanford (juli 2006) zijn de potentiële voordelen: 38% minder diefstallen en verliezen 50% verbetering van de toegang tot de data 43% verbetering van de automatische behandeling van goederen 49% verbetering van het douane inklaringsproces 29% verbetering van leveringstijd Meer dan 25% verbetering van tevredenheid van de klant Of een investering in beveiliging van 100$ per maand en per container geeft een return van 300€ per container per trip
Papierloze Douane gaat van start Bedankt voor uw aandacht