De financiering van de gemeenschappen en de gewesten na de zesde staatshervorming Responsabilisering in de schaduw van Europa K. Bams & dr. T. Corthaut.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
van verdragsbepalingen
Advertisements

De nieuwe wetgevingsprocedures
Kinderbijslag BRC Van zelfsprekendheid naar nieuwe inzichten
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
25 februari Financiën & Begroting - cel BORG 1 Car Taxation Belasting van personenwagens COM(2005)261.
Rechtshandelingen van de Unie
Internationale betrekkingen
De ondernemingswinstbelasting
Prof. dr. Patrick Peeters
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Hoofdstuk 2 Van EEG tot EU.
1 Belanghebbenden overleg Beglazing in woningbouw Historiek 11 september
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
Nieuwe VZW Wetgeving 16 november Nieuwe VZW wetgeving n Vorige wet dateert van 27 juni 1921 n Nieuwe wet van 2 mei 2002 werd van toepassing op 1.
Zelf- en coregulering Getest en goedgekeurd voor de mediasector,een weloverwogen gok voor de kansspelsector? Marieke Lenaerts ICRI – KULEUVEN – IBBT Vier.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
De zevende staatshervorming: van federale staat naar Verenigde Staten van België? Stefan Sottiaux.
Staatshervorming Wijzigingen in de kieswetgeving.
Verkiezingen 2014 E. Van Verdegem. Verkiezingen 2014 Welke verkiezingen? Agenda Belangrijkste wijzigingen Varia
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Bestrijding Eurocrisis: Alleen handhaving en geen soevereiniteitsoverdracht? Prof. Johan van de Gronden.
Loopbaanexamen naar niveau A Loopbaanexamen naar niveau A: grondwettelijk recht Prof. Dr. Kaat Leus 10 maart 2009.
DIRECTE DEMOCRATIE naar ZWITSERS MODEL Aangevuld met aanbevelingen Initiative & Referendum Institute Europe IRI* v230308b.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Voorstel Richtlijn Hernieuwbare Energie 2020 Vlaams Energieagentschap Lieven Van Lieshout CCIM-stakeholderoverleg 25 februari 2008.
VOORSTEL EU RICHTLIJN HERNIEUWBARE ENERGIE 2020 Ontwerp Boerenbond standpunt François HUYGHE Boerenbond.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Hoofdstuk 4 EU-instellingen.
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
INTERNATIONALE ASPECTEN VAN HET PENSIOENRECHT 6 maart 2007 R.J.G. Veugelers Vereniging voor Pensioenrecht.
Pensioenverzekeren over de grens
Ⓒ Olof S. Het beleid voor Plattelandsontwikkeling na 2013 DG Landbouw en plattelandsontwikkeling Europese Commissie.
Jurisprudentie HvJ EG inzake grensoverschrijdende verliesverrekening
BIOF 27 november John Crombez. Inleiding Opsomming van een aantal gegevens van derde partijen Als reactie op de globale aanpak van de regering.
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
Faculty of Law Gelaagdheid van de vreemdelingenregelgeving Prof.mr. Sjoerd Zijlstra Nijmegen, 27 september 2013.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard TMC Asser Instituut, Den Haag, 28 mei 2010.
Recht.
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 3: De gemeenteraad
Het complexe België.
Regionaal beleid EUROPESE COMMISSIE December 2004 NL Verordeningen 1 Het cohesiebeleid ( ) Het voorstel van de Commissie voor nieuwe verordeningen.
Werken aan een nieuwe internationale overeenkomst EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaatverandering.
Het Verdrag van Lissabon: efficiënter, transparanter en democratischer? Drs Sander Luitwieler Promovendus en politiek adviseur.
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Implema ntation of UN Resolutio n 1373 Financiële sancties FOD Financiën – Thesaurie 21 April april 2015 FOD Financiën - Thesaurie.
8.2 Hebben we baat bij de EU? In deze PowerPoint-presentatie leer je over: Europese interne markt Harmonisatie Monetaire Unie © Noordhoff Uitgevers 2012.
De Vlaamse fiscaliteit na de zesde staatshervorming André Decoster & Willem Sas (*) CES - KULeuven (*) met dank aan Koen Algoed, Benoît Bayenet, Lieven.
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
Stakeholdersmeeting CCIM - XII Belgische EU-Voorzitterschap 1 juli 2010 – 31 december Michael Voordeckers.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Vooruitblik op het Sloveense voorzitterschap van de Europese Unie inzake Leefmilieu Marjan Decroos Vlaams milieu- en energieattaché – Afdeling Internationaal.
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Europees economisch bestuur Europese coördinatie van begrotings- en macro-economisch beleid en.
1 Verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa Uw stem bij het referendum: ja of nee ?
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
België 3 Gewesten het Waalse Gewest het Vlaamse Gewest
Staatsinrichting van Nederland (deel 2)
Presentatie van het advies van het Common Strategic Framework (CSF) over het normatief begrotingstraject in het kader van het stabiliteitsprogramma
Presentatie - Verslag HRF 2016
Groenboek: een nieuw industrieel beleid in Vlaanderen
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
De Europese economie: samen sterker
De bevordering van gelijkheid voor LGBTI's in de Europese Unie
Het verbod op (fiscale) staatssteun
Transcript van de presentatie:

De financiering van de gemeenschappen en de gewesten na de zesde staatshervorming Responsabilisering in de schaduw van Europa K. Bams & dr. T. Corthaut

Dubbel Voorbehoud 1) Ceci n’est pas un auditeur 2) I am from Barcelona, I know nothing

De financieringswet voor juristen Geen cursus staathuishoudkunde Wel: o Constitutioneel kader o Geïllustreerd met concrete mechanismes Belasting der niet-inwoners Responsabilisering o De schaduw van Europa

Constitutioneel kader Artikelen 175 en 177 Grondwet

Twee basisprincipes Een bijzondere wet stelt het financieringsstelsel voor de Vlaamse en de Franse Gemeenschap en de drie gewesten vast De Parlementen regelen, elk voor zich, de bestemming van hun ontvangsten bij decreet/ordonnantie

De bijzondere financieringswet Onleesbaar (voor juristen) o Cijferreeksen: duidelijke gevolgen, onduidelijke redenen o Formules: duidelijke parameters, onduidelijke gevolgen Niettemin: o Gelijkheidsbeginsel? o Artikel 23 GW? o Legaliteitsbeginsel: Bijzondere wet Delegaties aan de gewone wetgever Gewone wetgever als doodgraver van de bijzondere wetgever

Regelen van de bestemming van de inkomsten Middelenoverdrachten houden meestal verband met bevoegdheidsdomein Middelen worden niettemin vermengd  andere prioriteiten Kan de bijzondere wetgever sturen? o Gelet op artikel 175, 2 e lid en 177, 2 e lid GW o Gelet op de bevoegdheidsverdelende regels

De principes geïllustreerd Artikelen 175 en 177 Grondwet

Gelijkheidsbeginsel (1)

Gelijkheidsbeginsel (2) Vlaanderen moet prima facie procentueel meer CO 2 uitstoot reduceren dan andere gewesten Een zwaardere Vlaamse inspanning in de toekomst kan worden verklaard doordat Vlaanderen voor de periode nog enigszins achterop hinkt, en dus nu nog een zwaardere inspanning moet doen om in 2030 uiteindelijk een gelijke besparing t.o.v te realiseren als de andere gewesten.

Artikel 23 GW Basisregel: middelen gaan over met bevoegdheid Niettemin: o Budgettaire sanering o Bijdrage in de vergrijzingskost o Middelen volgen niet langer de economische groei Extreem scenario: kan de GGC te weinig middelen hebben voor de kinderbijslagen? o Demografische ontwikkelingen o Geen eigen fiscale ontvangsten ↔ steun BHG o Artikel 23 GW bindt ook bijzondere wetgever

Legaliteitsbeginsel Lokalisatiecriterium belasting der niet-inwoners (artikel 54/2 Bijz. Fin. W.) Basisregel: BNI = exclusief federaal Maar: verrekening gewestelijke belastingregels omwille van vrij verkeer (EU/EER) Probleem: lokalisatie aan bepaald gewest gedelegeerd aan gewone wetgever o I.t.t. de oneigenlijke gewestbelastingen en de personenbelasting (lokalisatiecriterium in bijz. wet) o Geen invloed op bevoegdheden o Wel invloed op de middelen van de gewesten

Het klimaatresponsabiliseringsmechanisme 1) Wat? Gewesten moeten CO 2 -uitstoot gebouwen verminderen volgens traject in bijlage Bonus/malus-systeem Verdeling opbrengst veiling uitstootrechten o Bonus: tot 100% federaal aandeel o Malus: tot 50% aandeel gewest Opbrengst aan te wenden voor klimaatdoelstellingen

Het klimaatresponsabiliseringsmechanisme 2) Problemen Financiering v. bevoegdheid Proportionaliteit beleidssturing Artikel 177 GW o Legaliteitsbeginsel o Uitgaven Band met substitutiemechanisme (16, §3 BWHI)

Het klimaatresponsabiliseringsmechanisme a) financiering v. bevoegdheid Bijzondere wetgever oefent de facto klimaatbeleid gewesten uit Micromanagement Uniformiteit al gegarandeerd door richtlijn 2010/31/EU RvSt ziet geen probleem Niettemin: o Verkeerd beleidsniveau o Contradictie met bevoegdheidswet: inperking bestaande gewestbevoegdheid

Het klimaatresponsabiliseringsmechanisme b) proportionaliteit bonus/malus Wanneer is (toegelaten) sturing via de financieringswet, een (problematische) beperking van de bevoegdheid van de gewesten? Geen coherent kader in Belgische rechtsorde Voorstel: US spending clause case law o South Dakota v. Dole - National Federation of Independent Business v. Sebelius o Evenredigheidstoets: “relatively mild encourage­ment” v. “it is a gun to the head” In dit geval: loterij o Bescheiden bedrag o Impact verschilt echter met marktprijs

Het klimaatresponsabiliseringsmechanisme c) Artikel 177 GW Legaliteitsbeginsel o Oorspronkelijke ontwerp bijgestuurd Bestemming van de fondsen o Verplichting om bonus te gebruiken voor klimaat o RvSt: 3 voorwaarden: 1° de bestemming van die bedragen rechtstreeks zou worden bepaald in internationale of Europese normen, 2° deze normen de overheid ter zake geen marge voor appreciatie zouden laten, 3° een gecoördineerde federale implementering van deze normen noodzakelijk zijn o Niet opgelost door Artikel 65quater, § 6, tweede lid, Bijz. Fin. W.

Het klimaatresponsabiliseringsmechanisme d) Band met substitutiemechanisme Nieuw artikel 16, § 4, BWHI: apart substitutiemechanisme voor internationale en EU klimaatverplichtingen Federale overheid krijgt keuze: o Ingrijpen via artikel 16 BWHI o Meerontvangsten via malus gewest

De schaduw van het Europees begrotingskader De verborgen staatshervorming

Europees begrotingskader Eurozone Maastricht-criteria o Begrotingstekort o Overheidsschuld Entiteit I v. Entiteit II Versterkt toezicht o Europees semester o Boetes

Prelude: ESM Europees Stabiliteitsmechanisme Bijdrage voor België verschuldigd door federale overheid Indien gebruik fonds t.v.v. België: voorwaarden o Voor federale niveau o Voor deelstaten? Gemengd verdrag? o Federale overheid heeft alleen geratificeerd o RvSt: federaal, maar ook gemengde elementen: Verbindingsbureau? Voorrechten en immuniteiten Collective action clauses o Vlaanderen wil alsnog instemmen

Begrotingspact Verdrag inzake stabiliteit, coördinatie en bestuur in de Economische en Monetaire Unie Gesloten door 25/28 EU lidstaten, naast de bestaande verdragen Kernverplichting: artikel 3: o In beginsel begroting in evenwicht of overschot o Verplicht automatisch mechanisme om maatregelen te nemen indien doelstellingen niet worden gehaald o Doelstelling en mechanisme moeten (quasi-) constitutioneel worden verankerd

Instemming met begrotingspact Onbetwist gemengd verdrag Nood aan voorafgaande grondwetswijziging? o Annaliteit van de begroting (artikel 174 GW) o Ontbreken van democratische controle o Artikel 34 GW o Hoe moet constitutionele verankering gebeuren? Aanpassing grondwet Grondwet + bijzondere wet Samenwerkingsakkoord

Samenwerkingakkoord13 december 2013 Federale overheid, gemeenschappen en gewesten onderschrijven doelstellingen  belofte nemen van nodige maatregelen Gemeenten en provincies slechts indirect gebonden de afdeling Financieringsbehoeften van de Hoge Raad voor Financiën o Controle in kader mechanisme o Nood aan verzelfstandiging  wijzing Bijz. Fin W. nodig Pro rata verdeling boetes – maar pro rata wat? Voorbehouden in instemmingsdecreten -en ordonnanties

Conclusie Responsabilisering in de schaduw van Europa

Conclusie