De rol van de tutor: meer dan lesgeven alleen?!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Advertisements

Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
The CAF Procedure voor externe feedback
Formatief - summatief evalueren
Handen uit de mouwen met Action Learning in
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Reflectievaardigheden en instrumenten
Welkom.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Transparantie bij evaluatie
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
PEER LEARNING Intervisie op verplaatsing Gastfaculteit Geneeskunde 30 april 2008.
Pal scoort op vele velden Full Marks. 1.Wat is PALS ? 2.Opgave 3.Aanpak en werkwijze 4.Resultaten 5.Besluit.
Peer Tutoring van Allochtonen Project Aanmoedingsfonds
WETENSCHAPPELIJK PROJECT Pal (Peer Assisted Learning) scoort op vele velden J. Vanderhaeghen.
Pal scoort op vele velden OOF-Project 2008/11 Rob Vierendeels Docentenvergadering IBW
Wim Schramme - febr Tutoringproject
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Slotbijeenkomst Benchmark Publiekszaken
Tutoropleiding PAL Rob Vierendeels OOF-Project Pal scoort op vele velden Grundtvig Blaid Project.
Master in de industriële wetenschappen Peer Assisted Learning scoort op vele velden SOS FYSICA.
Studenten ondersteunen eerstejaars
Infosessie Peer-assisted Learning Psychologische Kring Leuven
Van, voor én door het onderwijs.
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Handelingsplannen.
Feedback Wat Soorten Door wie
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
PMG Week 1.  Pascal van Schajik    Kantoor L
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven. In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Niets is wat het lijkt.
Meten. Waarom meten Zo hou je vinger aan de pols Hiermee koppel je resultaten terug aan betrokkenen Het motiveert.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Het einde van het begin Fasen in de (afstudeer)begeleiding Nel Verhoeven, 7 april 2016.
Informatieavond 2 e klas 20 augustus Hartelijk welkom Mentorklas 2A1.
Conferentie studiesucces 14 december, Wâtte Zijlstra monitoren studiesucces student impact en institutional impact.
WijWijs Ouderbetrokkenheid Portaal “First Impression”
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Gepersonaliseerd leren:
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Studieloopbaanbegeleiding
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Deel 4: Spreken en gesprekken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Betrokken ouder, tevreden ouder
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Schooljaar [voeg jaar in] [Naam van school] Naam leerkracht Klas
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

De rol van de tutor: meer dan lesgeven alleen?! FC Tutters: Steven Bax 2 Bio 1 Stig Broeckx 2 Bio 1 Els Campforts 2 Bio 2 Andrea Cools 2 Bio 2 Inge Clijsters 2 Bio 2

Inleiding PAL Interactie met docenten Tutorsessie Werkende studenten Onderzoek

Inleiding PAL Stig Broeckx

Pear Assisted Learning Wat?! Pear Assisted Learning Peers “Those who teach, learn twice.”

Vormen Peer Tutoring Peer Modelling Peer Monitoring Peer Assesment ons project Peer Modelling competent leergedrag Peer Monitoring observeren leergedrag bewaken leergedrag Peer Assesment beoordelen leerproducten

Vormen Peer Education Peer Counselling Coöperatief leren Mentoring gelijkenonderwijs Peer Counselling situatie beïnvloeden Coöperatief leren gemeenschappelijk doel Mentoring persoonlijke vooruitgang ≠ verwachting

Tutoren onderwijzende studenten geen autoritair gedrag medeleerling, facilitator  gids, coach spreken!

Peer tutoring Same-level Cross-level gelijke status ongelijke status hetzelfde instituut meerdere instituten

Methode Wat er voorhanden is! Ervaringen doorvertellen Eerstejaars  verwachten? ervaring

Vakken Medische Wiskundige Taalkundige: vb. migrantenscholen

Ons project Tutees Vakken Cross level privéles eerstejaars zelfde richting werkende studenten Vakken wiskunde chemie Cross level verschil

Interactie met docenten Inge Clijsters

Tutoren versus docenten Geen expert Meer tijd spenderen aan student Meer betrokken met student Klein leeftijdsverschil Grotere kwantiteit Lagere kwaliteit Docenten Vakexpert Minder tijd Minder betrokkenheid Groter leeftijdsverschil Kleinere kwantiteit Grotere kwaliteit

Communicatie Begin project: gesprek met docent Mail – forum - wekelijkse gesprekken Veel aandacht Geen vijanden Ophalen zelftesten

Evaluatie Met docenten: Doorbriefing aan docenten: Functioneringsgesprekken met coördinator Logboek Reflectieformulieren Doorbriefing aan docenten: Veel voorkomende problemen doorgeven Organiseren van bijsturing

Opleiding Voorafgaande training Communicatievaardigheden Feedback Begeleidingstechnieken Organisatie van sessie

Tutorsessie Steven Bax

Voorbereiding Inhoudelijk Welke leerstof? Wat vormt probleem? Tutor én tutee voorbereid!

Voorbereiding Praktisch In contact komen Afspraak maken Noodzakelijk materiaal

Organisatie en werking Ready, set, ... Tutee op gemak Action! Beginsituatie Vraag tutee - Kleine stapjes - Motiveren, Stimuleren, Complementeren! Plezant houden Vragen stellen

Organisatie en werking And cut! Samenvattend moment

Evaluatie Kwalitatief Kwantitatief Publicaties Rapporten Introspecties Reflecties Kwantitatief Cijfers Procenten Publicaties

Werkende studenten home school Andrea Cools work

Verschillen? Werkende student Reguliere student cross-age verschil - onderling - tutor sneller tempo grotere omvang groep algemene herhaling Reguliere student verwaarloosbaar verschil normaal tempo kleinere omvang persoonlijk specifieke vragen leeftijd cross-age tijdsindeling sessie

Verloop voorbereiding planning communicatie keuze onderwijsmiddelen sessie inleiding kern afsluiting evaluatie tutor door tutee tutee door tutor met docent

Verloop Intro onderwerp kader planning

Verloop Kern werkvorm kernpunten evaluatie tutee

Verloop Slot herhaling nuttige tips evaluatie tutor

Onderzoek Els Campforts

Achtergrond School of Biotechnology, Dublin Wiskunde en chemie Tutees  controlegroep Evaluatie Vragenlijst Uitslagen tussentijdse testen en examens

Resultaten Meerdere vakken Significante invloed op wiskunde en chemie

Berekend gemiddelde (%)

Resultaten Significant verschil tutee  niet-tutee Verhoging slaagkansen

Bedankt voor uw aandacht. Els Bedankt voor uw aandacht. Stig Steven Inge Andrea