De rol van de tutor: meer dan lesgeven alleen?! FC Tutters: Steven Bax 2 Bio 1 Stig Broeckx 2 Bio 1 Els Campforts 2 Bio 2 Andrea Cools 2 Bio 2 Inge Clijsters 2 Bio 2
Inleiding PAL Interactie met docenten Tutorsessie Werkende studenten Onderzoek
Inleiding PAL Stig Broeckx
Pear Assisted Learning Wat?! Pear Assisted Learning Peers “Those who teach, learn twice.”
Vormen Peer Tutoring Peer Modelling Peer Monitoring Peer Assesment ons project Peer Modelling competent leergedrag Peer Monitoring observeren leergedrag bewaken leergedrag Peer Assesment beoordelen leerproducten
Vormen Peer Education Peer Counselling Coöperatief leren Mentoring gelijkenonderwijs Peer Counselling situatie beïnvloeden Coöperatief leren gemeenschappelijk doel Mentoring persoonlijke vooruitgang ≠ verwachting
Tutoren onderwijzende studenten geen autoritair gedrag medeleerling, facilitator gids, coach spreken!
Peer tutoring Same-level Cross-level gelijke status ongelijke status hetzelfde instituut meerdere instituten
Methode Wat er voorhanden is! Ervaringen doorvertellen Eerstejaars verwachten? ervaring
Vakken Medische Wiskundige Taalkundige: vb. migrantenscholen
Ons project Tutees Vakken Cross level privéles eerstejaars zelfde richting werkende studenten Vakken wiskunde chemie Cross level verschil
Interactie met docenten Inge Clijsters
Tutoren versus docenten Geen expert Meer tijd spenderen aan student Meer betrokken met student Klein leeftijdsverschil Grotere kwantiteit Lagere kwaliteit Docenten Vakexpert Minder tijd Minder betrokkenheid Groter leeftijdsverschil Kleinere kwantiteit Grotere kwaliteit
Communicatie Begin project: gesprek met docent Mail – forum - wekelijkse gesprekken Veel aandacht Geen vijanden Ophalen zelftesten
Evaluatie Met docenten: Doorbriefing aan docenten: Functioneringsgesprekken met coördinator Logboek Reflectieformulieren Doorbriefing aan docenten: Veel voorkomende problemen doorgeven Organiseren van bijsturing
Opleiding Voorafgaande training Communicatievaardigheden Feedback Begeleidingstechnieken Organisatie van sessie
Tutorsessie Steven Bax
Voorbereiding Inhoudelijk Welke leerstof? Wat vormt probleem? Tutor én tutee voorbereid!
Voorbereiding Praktisch In contact komen Afspraak maken Noodzakelijk materiaal
Organisatie en werking Ready, set, ... Tutee op gemak Action! Beginsituatie Vraag tutee - Kleine stapjes - Motiveren, Stimuleren, Complementeren! Plezant houden Vragen stellen
Organisatie en werking And cut! Samenvattend moment
Evaluatie Kwalitatief Kwantitatief Publicaties Rapporten Introspecties Reflecties Kwantitatief Cijfers Procenten Publicaties
Werkende studenten home school Andrea Cools work
Verschillen? Werkende student Reguliere student cross-age verschil - onderling - tutor sneller tempo grotere omvang groep algemene herhaling Reguliere student verwaarloosbaar verschil normaal tempo kleinere omvang persoonlijk specifieke vragen leeftijd cross-age tijdsindeling sessie
Verloop voorbereiding planning communicatie keuze onderwijsmiddelen sessie inleiding kern afsluiting evaluatie tutor door tutee tutee door tutor met docent
Verloop Intro onderwerp kader planning
Verloop Kern werkvorm kernpunten evaluatie tutee
Verloop Slot herhaling nuttige tips evaluatie tutor
Onderzoek Els Campforts
Achtergrond School of Biotechnology, Dublin Wiskunde en chemie Tutees controlegroep Evaluatie Vragenlijst Uitslagen tussentijdse testen en examens
Resultaten Meerdere vakken Significante invloed op wiskunde en chemie
Berekend gemiddelde (%)
Resultaten Significant verschil tutee niet-tutee Verhoging slaagkansen
Bedankt voor uw aandacht. Els Bedankt voor uw aandacht. Stig Steven Inge Andrea