Anemoon project Vernieuwing administratieve informatieverwerking K.U.Leuven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
K. U. L E U V E N - L U D I T Juli 2006 LinSam-AD 1/1819 april 2007 • FSW (Fac.Soc.Wet.) - CIB (Ind.Beleid) willen authenticatie op LDAP. • FSW wil Centrale.
Advertisements

Management Informatie en Business Intelligence voor uw kantoor
BOK - QLICT contract Wat vooraf ging – de stichting BOK: Oprichting (2000) De Enschedese besturen besloten tot krachtenbundeling Alle schoolbesturen zijn.
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
Sharepoint als werk- en leeromgeving
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
POD maatschappelijke integratie
Interne ECOOM - UHasselt
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
Mag ik u voorstellen ....
Bedrijfspresentatie.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Anemoon project Vernieuwing administratieve informatieverwerking K.U.Leuven Academische Raad 8 februari 1999.
Onderwijsondersteuner en/in (een) netwerk Intervisie 18 maart
Anemoon project Vernieuwing administratieve informatieverwerking K.U.Leuven.
Infosessie ABAP 14 oktober 2013.
Organisatie van de faculteit Infosessie ABAP 14 oktober 2013.
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Nieuw datamodel volwassenenonderwijs. Afdeling Volwassenenonderwijs2 Efficiëntere administratie volwassenenonderwijs Aansluiting volwassenenonderwijs.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
DOV – Binnenste buiten Deel 2 – Technische toelichting ir. Koenraad Boel Afdeling Algemene Technische Ondersteuning Departement Mobiliteit en Openbare.
1 MISUT introductie. 22 De opdracht Ontwikkel het datawarehouse MISUT, op basis waarvan integrale managementinformatie geleverd wordt uit én óver de domeinen,
Agentschap voor Natuur en Bos
Besturings- systeem A Computer A Besturings- systeem B Computer B Netwerk Handmatige taak I Applicatie 2Applicatie 1 Handmatige taak II Applicatie 3 Gebruiker.
16 juni 2004Socrates infodagen Praktijkervaring UA ECTS – label Inge Caenen Dienst Internationale Samenwerking UA.
De ICT-sector heeft nood aan uw profiel en kennis!
Arbeidsregimes OCMW Antwerpen.
GIS-platform v-ict-or SHOPT-IT - 26 april 2012 Goedele Van der Spiegel.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
8 november 2007 Studie- en informatienamiddag. W&O-Vlaanderen Brab_Ant Kempen_Limburg SoE-projecten.
Van Harte Welkom in Grou
Implementatie van een service georiënteerde architectuur
Databank Ondergrond Vlaanderen Situering van een beleidsdomeinoverschrijdend project Van Damme Marleen DOV-coördinator Afdeling Land en Bodembescherming,
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
GIS-coördinator in Westerlo
Nieuwe wijze van overleg met de gebruikers van het RR Christiane Rouma
Update Implementatie en beheer
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
25 februari 2011 Miet Gobert & Katrien Verbouw Gemeente Knokke-Heist.
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Softwarepakket facilitair informatiebeheer. Overzicht Doelstelling Verloop procedure Kandidaatstelling Technische toelichting.
Organisatie van de faculteit ABAP-infosessie 27 oktober 2015.
FLOWer is… Case Handling Proces management zonodig tot op het bot
Community Service Learning VU Amsterdam 2 december 2015.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
+ Praktijkscasus Business Intelligence Dashboard in de thuiszorg.
Informatiseringscentrum Marijke Vandecappelle Tormo van Schuppen 5 december 2012 UvA IDM in 15 minuten.
Met Traject aan tafel Departement Kanselarij en Bestuur.
In het hoger onderwijs Identity Management. partner in IGI Group Peter Jurg.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
BESPREEKNOTA BELEIDSGROEP GSIW 13/9/2016 HANDVEST STERKE TOEKOMST GSIW.
Welkom bij HiLab Projectteam: Erwin de Beer, Johan Blok, Jos Bos, Ronald van Dijk, José Eggink (PL),Coen Eulderink, Alrik Lubbers, Dirk Pijl,Jeroen vd.
Personeelszaken + Financiën coördinatie Onderwijs & Kwaliteit
Forum Ondernemend hoger Onderwijs
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
VERNIEUWING PLATFORM Leden & Gebruikers Status Waarom Scope Planning
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Waarom Waarom is het HDN platform toe aan vernieuwing?
Stap drie bij projecten
Smart schools Open oproep voor digitale innovatie in onderwijs
Transcript van de presentatie:

Anemoon project Vernieuwing administratieve informatieverwerking K.U.Leuven

Anemoon project K.U.Leuven HISTORIEK  Rector Prof. A. Oosterlinck (februari 1997): Toekomst administratieve informatieverwerking ?  Werkgroep o.l.v. Prof. G. Dedene: Diagnose problemen + oplossingsscenario’s  Vice-Rector G. Langouche (april 1997) Opdracht LUDIT-raad=concreet beleidsvoorstel !  LUDIT-raad * 5 adviezen -> GeBu

Anemoon project K.U.Leuven LUDIT-RAAD * -> GEBU  20 oktober 1997 = voorstel nieuwe organisatie  17 november 1997 = voorstel nieuwe software-basis  3 februari 1998 = advies keuze software pakket  16 maart 1998 = advies keuze databankbeheerssysteem  6 april 1998 = advies keuze implementatiepartner

Anemoon project K.U.Leuven BESTAANDE SYSTEMEN Gebruikers centrale diensten (Algemeen Beheer, Rectoraat) Gebruikers Faculteiten, Departementen, Afdelingen,... Mainframe technologie Gebruiksvriendelijk Flexibel Integratie Toegang Jaar 2000 Euro AIV AZ OO CR SI OC FS ES PS LW OG rimses proms fibas enz... ?!

Anemoon project K.U.Leuven NIEUWE ORGANISATIE (GeBu 20 okt 1997) architectuurcel studenten architectuurcel onderwijs architectuurcel onderzoek architectuurcel financiën architectuurcel logistiek en TD architectuurcel personeel Informatie architect studenten Informatie architect onderwijs Informatie architect onderzoek Informatie architect financiën Informatie architect logistiek en TD Informatie architect personeel Studentenbeleid Onderwijsbeleid Onderzoeksbeleid Algemeen beheer Rectorale diensten AIV domeinverantwoorde -lijke studenten domeinverantwoorde -lijke onderwijs domeinverantwoorde -lijke onderzoek domeinverantwoorde -lijke financiën domeinverantwoorde -lijke logistiek en TD domeinverantwoorde -lijke personeel Coördinatie overleg

Anemoon project K.U.Leuven ARCHITECTUURCEL FINANCIEN F. Gilliard B. De Bruyn F. Veuchelen Prof. V. Goedseels - Algemeen beheer W. Brams - Financieel Beleid F. Verhoeven - Boekhouding K. Vanlerberghe - Begroting M. Van Loock - Onderzoekscoördinatie W. Dehandschutter - Studie en Planning R. Biesmans - Interne Auditcel A. Placlet - K.U.Leuven R&D V. Braecke Prof. R. Govaerts M. Dekoninck - Adm. secr. ETEW M. Merchiers - Dept. beh. Geneeskunde Voorzitter Informatiearchitect (=Secretaris) AIV-domeinverantwoordelijke Vertegenwoordigers centrale administratie Campus Kortrijk Vertegenwoordigers decentrale eenheden

Anemoon project K.U.Leuven NIEUWE SOFTWARE BASIS SOFTWARE ONDERWIJS LOGIST. EN TD FINANCIEN PERSONEEL ONDERZOEK STUDENTEN DATA  Geïntegreerd software-pakket  Client-server architectuur  Uniform databankbeheer

Anemoon project K.U.Leuven PLANNING Financiën Personeel Logistiek -TD Studenten, Onderwijs en onderzoek

Anemoon project K.U.Leuven Software pakket Extern personeel Training Systee m softwar e Hardware BUDGET = 210 MBEF

Anemoon project K.U.Leuven KEUZES  Mainframe -> Client-server architectuur  Geïntegreerd software-pakket = SAP R/3  Uniform databankbeheer = ORACLE  Implementatiepartner Financiën en personeel = CIMAD + COI + ARGUS

Anemoon project K.U.Leuven KRIJTLIJNEN ANEMOON PROJECT   DOELSTELLINGENMIDDELENORGANISATIEPROJECTPLAN

Anemoon project K.U.Leuven Stroomlijnen processen DOELSTELLINGEN - PROCESSEN PRODUCTIVITEIT Efficiëntie (optimaal middelengebruik) Effectiviteit (doeltreffendheid) KWALITEIT Tijd (tijdig, voorspelbaar) Nauwkeurigheid (juist, accuraat, consistent) Klantgericht (service, transparantie)

Anemoon project K.U.Leuven DOELSTELLINGEN - GEBRUIKERS  Administratie Basistoepassingen voor de centrale en decentrale administraties  Occasionele gebruikers Self-service toepassingen voor elk profiel binnen en buiten de Campusgemeenschap  Management Beleidsondersteunende toepassingen voor de centrale en decentrale beleidsverant- woordelijken

Anemoon project K.U.Leuven DOELSTELLINGEN - TOEPASSINGEN FINANCIËN PERSONEEL ONDERWIJS INTEGRATIE LOGISTIEK & TD STUDENTEN ONDERZOEK Procesondersteuning door workflow Self-service via inter- en intranet Integratie met desktop Integratie met EIS, DW, OLAP Probleemloos jaar 2000 Vlotte overgang EURO Gebruiksvriendelijke interactie Autorisatie gebaseerd op single logon

Anemoon project K.U.Leuven EVALUATIE DOELSTELLINGEN Doelstellingen Anemoon Detaildoelstellingen per project PROJECT Bestaande situatie t.o.v. DS Nieuwe situatie t.o.v. DS

Anemoon project K.U.Leuven PROJECTMIDDELEN - MENSEN MANAGEMENT INFORMATIE-ARCHITECTEN EN ARCHITECTUURCELLEN SLEUTELGEBRUIKERS INFORMATICI EXTERNE EXPERTEN

Anemoon project K.U.Leuven TRAINING PROJECTMEDEWERKERS PROJECT Projectmedewerkers Sleutelgebruikers Informatie architecten informatici Eerste maal SAP trainers Dan interne trainers Uitgebreide en brede SAP kennis opbouwen Eindgebruikers KUL processen KUL SAP

Anemoon project K.U.Leuven PROJECTMIDDELEN - INFRASTRUCTUUR ANEMOON HOOFDKWARTIER Tijdelijke ruimte voor projectgroepen GEEN NIEUWE PC’S SAP ondersteunt breed gamma clients

Anemoon project K.U.Leuven PROJECTORGANISATIE Rector Rectorale diensten Algemeen beheer Studentenbeleid Campus Kortrijk Interfacultaire instituten Biomedische Exacte Onderwijsbeleid Onderzoeksbeleid Humane   

Anemoon project K.U.Leuven Stuurgroep Projectgroep Werkgroepen … Sponsor Architectuurcel Projectadministratie X-functionele werkgroepen PROJECTORGANIGRAM Coördinatie cel Kerngroep

Anemoon project K.U.Leuven DE STUURGROEP

Anemoon project K.U.Leuven Projectgroep Architectuurcel Kerngroep Stuurgroep Gebu GARANTIE SNELLE BESLISSINGEN !

Anemoon project K.U.Leuven COMMUNICATIE NAAR DE ORGANISATIE COMMUNICATIEPLAN UITBOUWEN ! Geregeld publicaties in Campuskrant Forums op geregelde tijdstippen Uitbouwen van een website Jaarverslag project maken Eindgebruikersopleidingen organiseren en ????? Abstract Algemeen Concreet Detail PROJECT

Anemoon project K.U.Leuven PLANNING - FASERING Decentrale uitrol Functionele fasering processen TIJD processen TIJD processen TIJD processen

Anemoon project K.U.Leuven PLANNING - IQ-CAMPUS SAP VOOR UNIVERSITEITEN K.U.Leuven coöperatie partner EVALUATIEPUNT IN SEPTEMBER IQ-CAMPUS

Anemoon project K.U.Leuven VRAGEN