Anemoon project Vernieuwing administratieve informatieverwerking K.U.Leuven
Anemoon project K.U.Leuven HISTORIEK Rector Prof. A. Oosterlinck (februari 1997): Toekomst administratieve informatieverwerking ? Werkgroep o.l.v. Prof. G. Dedene: Diagnose problemen + oplossingsscenario’s Vice-Rector G. Langouche (april 1997) Opdracht LUDIT-raad=concreet beleidsvoorstel ! LUDIT-raad * 5 adviezen -> GeBu
Anemoon project K.U.Leuven LUDIT-RAAD * -> GEBU 20 oktober 1997 = voorstel nieuwe organisatie 17 november 1997 = voorstel nieuwe software-basis 3 februari 1998 = advies keuze software pakket 16 maart 1998 = advies keuze databankbeheerssysteem 6 april 1998 = advies keuze implementatiepartner
Anemoon project K.U.Leuven BESTAANDE SYSTEMEN Gebruikers centrale diensten (Algemeen Beheer, Rectoraat) Gebruikers Faculteiten, Departementen, Afdelingen,... Mainframe technologie Gebruiksvriendelijk Flexibel Integratie Toegang Jaar 2000 Euro AIV AZ OO CR SI OC FS ES PS LW OG rimses proms fibas enz... ?!
Anemoon project K.U.Leuven NIEUWE ORGANISATIE (GeBu 20 okt 1997) architectuurcel studenten architectuurcel onderwijs architectuurcel onderzoek architectuurcel financiën architectuurcel logistiek en TD architectuurcel personeel Informatie architect studenten Informatie architect onderwijs Informatie architect onderzoek Informatie architect financiën Informatie architect logistiek en TD Informatie architect personeel Studentenbeleid Onderwijsbeleid Onderzoeksbeleid Algemeen beheer Rectorale diensten AIV domeinverantwoorde -lijke studenten domeinverantwoorde -lijke onderwijs domeinverantwoorde -lijke onderzoek domeinverantwoorde -lijke financiën domeinverantwoorde -lijke logistiek en TD domeinverantwoorde -lijke personeel Coördinatie overleg
Anemoon project K.U.Leuven ARCHITECTUURCEL FINANCIEN F. Gilliard B. De Bruyn F. Veuchelen Prof. V. Goedseels - Algemeen beheer W. Brams - Financieel Beleid F. Verhoeven - Boekhouding K. Vanlerberghe - Begroting M. Van Loock - Onderzoekscoördinatie W. Dehandschutter - Studie en Planning R. Biesmans - Interne Auditcel A. Placlet - K.U.Leuven R&D V. Braecke Prof. R. Govaerts M. Dekoninck - Adm. secr. ETEW M. Merchiers - Dept. beh. Geneeskunde Voorzitter Informatiearchitect (=Secretaris) AIV-domeinverantwoordelijke Vertegenwoordigers centrale administratie Campus Kortrijk Vertegenwoordigers decentrale eenheden
Anemoon project K.U.Leuven NIEUWE SOFTWARE BASIS SOFTWARE ONDERWIJS LOGIST. EN TD FINANCIEN PERSONEEL ONDERZOEK STUDENTEN DATA Geïntegreerd software-pakket Client-server architectuur Uniform databankbeheer
Anemoon project K.U.Leuven PLANNING Financiën Personeel Logistiek -TD Studenten, Onderwijs en onderzoek
Anemoon project K.U.Leuven Software pakket Extern personeel Training Systee m softwar e Hardware BUDGET = 210 MBEF
Anemoon project K.U.Leuven KEUZES Mainframe -> Client-server architectuur Geïntegreerd software-pakket = SAP R/3 Uniform databankbeheer = ORACLE Implementatiepartner Financiën en personeel = CIMAD + COI + ARGUS
Anemoon project K.U.Leuven KRIJTLIJNEN ANEMOON PROJECT DOELSTELLINGENMIDDELENORGANISATIEPROJECTPLAN
Anemoon project K.U.Leuven Stroomlijnen processen DOELSTELLINGEN - PROCESSEN PRODUCTIVITEIT Efficiëntie (optimaal middelengebruik) Effectiviteit (doeltreffendheid) KWALITEIT Tijd (tijdig, voorspelbaar) Nauwkeurigheid (juist, accuraat, consistent) Klantgericht (service, transparantie)
Anemoon project K.U.Leuven DOELSTELLINGEN - GEBRUIKERS Administratie Basistoepassingen voor de centrale en decentrale administraties Occasionele gebruikers Self-service toepassingen voor elk profiel binnen en buiten de Campusgemeenschap Management Beleidsondersteunende toepassingen voor de centrale en decentrale beleidsverant- woordelijken
Anemoon project K.U.Leuven DOELSTELLINGEN - TOEPASSINGEN FINANCIËN PERSONEEL ONDERWIJS INTEGRATIE LOGISTIEK & TD STUDENTEN ONDERZOEK Procesondersteuning door workflow Self-service via inter- en intranet Integratie met desktop Integratie met EIS, DW, OLAP Probleemloos jaar 2000 Vlotte overgang EURO Gebruiksvriendelijke interactie Autorisatie gebaseerd op single logon
Anemoon project K.U.Leuven EVALUATIE DOELSTELLINGEN Doelstellingen Anemoon Detaildoelstellingen per project PROJECT Bestaande situatie t.o.v. DS Nieuwe situatie t.o.v. DS
Anemoon project K.U.Leuven PROJECTMIDDELEN - MENSEN MANAGEMENT INFORMATIE-ARCHITECTEN EN ARCHITECTUURCELLEN SLEUTELGEBRUIKERS INFORMATICI EXTERNE EXPERTEN
Anemoon project K.U.Leuven TRAINING PROJECTMEDEWERKERS PROJECT Projectmedewerkers Sleutelgebruikers Informatie architecten informatici Eerste maal SAP trainers Dan interne trainers Uitgebreide en brede SAP kennis opbouwen Eindgebruikers KUL processen KUL SAP
Anemoon project K.U.Leuven PROJECTMIDDELEN - INFRASTRUCTUUR ANEMOON HOOFDKWARTIER Tijdelijke ruimte voor projectgroepen GEEN NIEUWE PC’S SAP ondersteunt breed gamma clients
Anemoon project K.U.Leuven PROJECTORGANISATIE Rector Rectorale diensten Algemeen beheer Studentenbeleid Campus Kortrijk Interfacultaire instituten Biomedische Exacte Onderwijsbeleid Onderzoeksbeleid Humane
Anemoon project K.U.Leuven Stuurgroep Projectgroep Werkgroepen … Sponsor Architectuurcel Projectadministratie X-functionele werkgroepen PROJECTORGANIGRAM Coördinatie cel Kerngroep
Anemoon project K.U.Leuven DE STUURGROEP
Anemoon project K.U.Leuven Projectgroep Architectuurcel Kerngroep Stuurgroep Gebu GARANTIE SNELLE BESLISSINGEN !
Anemoon project K.U.Leuven COMMUNICATIE NAAR DE ORGANISATIE COMMUNICATIEPLAN UITBOUWEN ! Geregeld publicaties in Campuskrant Forums op geregelde tijdstippen Uitbouwen van een website Jaarverslag project maken Eindgebruikersopleidingen organiseren en ????? Abstract Algemeen Concreet Detail PROJECT
Anemoon project K.U.Leuven PLANNING - FASERING Decentrale uitrol Functionele fasering processen TIJD processen TIJD processen TIJD processen
Anemoon project K.U.Leuven PLANNING - IQ-CAMPUS SAP VOOR UNIVERSITEITEN K.U.Leuven coöperatie partner EVALUATIEPUNT IN SEPTEMBER IQ-CAMPUS
Anemoon project K.U.Leuven VRAGEN