Didactische aanzetten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Wees vruchtbaar en word talrijk; bevolk de aarde en onderwerp haar; heers over de vissen van de zee, over de vogels van de lucht, en over al het gedierte.
Advertisements

Wat doen wij met Gods Schepping …
Het goede nieuws is: we gaan terug naar af
Wees maar niet bang, wanneer de nacht gaat komen
Life in the universe.
JOUW RELIGIE HEEFT GEEN ENKEL BELANG
Ik wens je De kracht van god.
In het begin schiep God de hemel
Het belang van scheppingslessen
De beroemdste persoon die er is …
Welkom op TOV!. bidden Geloof & gevoel ‘ik merk niks van God’
Respectvolle bejegening
Kennis maken met: Levend Woord Gemeente Franeker
Het Scheppingsverhaal.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Kader van deze presentatie:
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
De christelijke boodschap
Welkom.
Even de tijd nemen... om verder te kijken dan wat te zien is...
Het verschil tussen Christendom & Islam
Parasjah (=“gedeelte”) van vandaag
Mijn tred is lichtvoetig, ik zie en begrijp en
God en ons.
De schepping In het begin heeft God de hemelen en de aarde gemaakt.
Eerbied voor een keuze De hel bestaat niet … ?. Genesis 1:28 / 31   En God zegende hen en God zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk, vervul de.
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
God zegent je zodat je zult heersen 1.
God maakt zijn zegen waar 1.
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
Lezen: Deut. 18:9 t/m 14 Zingen : Gezang 5:8
Deuteronomium 30: 19 Ik neem heden de hemel en de aarde tegen u tot getuigen; het leven en de dood stel ik u voor, de zegen en de vloek; kies dan het.
Oktober 2014 Woord van Leven “Ik ben het brood dat leven geeft. Wie bij mij komt zal geen honger meer hebben, en wie in mij gelooft zal nooit meer dorst.
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
De Eerste mensen en de eerste zonde. De Eerste mensen en de eerste zonde.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
‘Knippen’ en plakken van internet. Digitaal opslaan. Zorg er wel voor dat je er de volgend eles mee verder kan.
Een vader naar Gods hart
In Uw licht zien wij het Licht
De levensbeschouwelijke analyse
De schepping van de mens 1 Genesis 3. 2 Hoe kan ik, als christen, Genesis 3 een zinvolle plek geven in mijn leven in deze wereld?
Preek psalm 115 Niet ons, HEER, niet ons, geef uw naam alle eer,
Geen angsten! Je hoeft niet bang te zijn… Waar komen angsten vandaan? Genetisch meegekregen Van kinds afaan aangepraat Door een traumatische ervaring.
P e r a s j o t B e ’h a r en B e ’H u k o t t a i Twee P e r a s j o t: B e ’h a r en B e ’H u k o t t a i.
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
In deze dienst zal Ds. Verbree Voorgaan
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
& God verheugd Zich in ons en heeft ons zeer lief
Laatste zondag van het kerkelijk jaar
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Thema 4.
Beroepshouding en beroepscode
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Introavonden: Wat voor soort kerk is de Avond 1 De boodschap waar wij voor gaan.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
God als Vader en Zijn schepping (1) God ook jouw Vader? Gods voorzienigheid Schepping of evolutie Doet God iets aan het kwaad?
Morele opvoeding en fatsoen. Fatsoen en moraliteit Onderscheid tussen morele normen (grote waarden bv. rechtvaardigheid) en conventionele gedragsregels.
Vanuit de storm….
Het Scheppingsverhaal.
Geloof op zoek naar rede
Hoe is uw naam, waar zijt Gij te vinden?
(solo) Hoe is Uw naam, waar zijt Gij te vinden? Eeuwige God,
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Transcript van de presentatie:

Didactische aanzetten Omgaan met de natuur Didactische aanzetten

Inhoud Voorstelling Leerplan Didactische aanzetten Achtergrondinformatie

1. Voorstelling Studies: Ervaring: Heden: Godsdienstwetenschappen Theologie Ervaring: 5-6ASO (Spes Nostra te Kuurne) 5-6-7BSO (Vabi te Roeselare en IVV Sint-Vincentius te Gent) 4-5-6-7TSO (Vabi en IVV) Heden: IVV

2. Leerplan 5TSO: 5ASO: 6ASO: Terrein ‘Samenlevingsopbouw tussen inspiratie en appel’ Terrein ‘Goed mens zijn’ 5ASO: Terrein ‘Levensbeschouwing en ethiek’ 6ASO: Terrein ‘Leven als christen’

Terrein 1: Samenlevingsopbouw tussen inspiratie en appel 5TSO Terrein 1: Samenlevingsopbouw tussen inspiratie en appel

Terrein 1 Verschillende domeinen in het maatschappelijk leven bekijken en bevragen vanuit de vraag naar invloed en aanspraak op mijn persoon. Gemeenschappen van nu confronteren met een bijbelse kijk op samen leven. Voorwaarden voor de vitaliteit van een gemeenschap aangeven.

Terrein 1 4. De wisselwerking tussen het omgaan met de natuur en een mens-, wereld- en godsbeeld ontdekken en bespreken. 6. De band leggen tussen sociaal rechtvaardig zijn en een evangelische spiritualiteit.

Terrein 3: Goed mens zijn 5TSO Terrein 3: Goed mens zijn

Terrein 3 2. De eigen grondhouding bevragen op deugdzaamheid, menswaardigheid en mensvervullende kwaliteit. 3. In een concrete probleemsituatie de ethische vraag herkennen en verwoorden. 4. De band aangeven tussen het ‘zo leven, denken en handelen’ van mensen en hun geloven.

Terrein 3: Levensbeschouwing en ethiek 5ASO Terrein 3: Levensbeschouwing en ethiek

Terrein 3 Aantonen dat een levensbeschouwing het ethisch denken en handelen beïnvloedt. 4. In ethische kwesties benaderingen opsporen vanuit de bijbelse en kerkelijke tradities. 5. Met concrete voorbeelden aantonen dat een christelijke houding van personen of groepen een originele en krachtdadige invloed kan uitoefenen op maatschappelijk denken en handelen.

Terrein 1: Leven als christen 6ASO Terrein 1: Leven als christen

Terrein 1 5. De praktische consequenties voor christenen van het ‘beeld van God zijn’ op het vlak van sociale rechtvaarigheid, wereldgeweten en omgang met de (rijkdommen van de) aarde opsporen en actualiseren. 7. Omschrijven wat ‘het beeld van God-zijn’ inhoudt aan visie op de plaats en de verantwoordelijkheid van de gelovige mens.

3. Didactische aanzetten (5TSO) Boeken: Respons T.5 Meander T5 Eigen-wijze liefde (R. Burggraeve) Stellingenspel Alternatief Visies omgaan met natuur Besluit

Stellingenspel (1) Inhoud: Milieuproblematiek Omgaan met dieren Omgaan met Zuiden Omgang met natuur door religies/levensbeschouwingen

Stellingenspel (2) Doel: Brainstorm onderwerp Hermeneutische knooppunten blootleggen Eigen visie Respect t.a.v. anderen Invloed denken-handelen

Stellingenspel (3) De wereld gaat nog een eeuwigheid mee. De milieuproblematiek interesseert de meeste mensen niet. Zij zullen het eerst in hun portemonnee moeten voelen. De natuur zal zichzelf wel herstellen. Dit is in het verleden ook gebeurd. Enorme bevolkingsaangroei en oncontroleerbare vervuiling: het zijn problemen van de derde wereld.

Stellingenspel (4) Al die nonsens over dierenrechten. Dieren hebben geen verstand en geen gevoelens. Gij zult niet doden, dus ook geen dieren. Het doden van een aap is erger dan het doden van een kind met een zwaar verstandelijke beperking. Overheers en onderwerp de aarde.

Stellingenspel (5) Er is geen rationele basis om te stellen dat een menselijk wezen speciale rechten heeft. Honden, ratten, varkens, mensen, het zijn allemaal zoogdieren. Experimenten op dieren is levensnoodzakelijk. De aarde behoort niet aan de mens. De mens behoort aan de aarde.

Stellingenspel (6) Mogelijkheden: Dialoog Argumenteren Grijs denken Verwijzingen

Stellingenspel (7) Beperkingen: Discussie Tijd

Alternatief Cartoons Meander T5: p. 170-171

Visies omgaan met natuur (1) Inhoud: Verschillende visies Wisselwerking denken-handelen (micro, meso en macro) Doel Visies Impact modellen Verband (eigen) levensbeschouwing en (eigen) gedrag

Visies omgaan met natuur (2) Opdracht: 1. Geef van elk model (antropocentrisme en ecocentrisme): a. De verhouding tussen mens, dier en natuur. b. één uitspraak. c. één gevolg: Toon dit aan a.d.h.v één artikel en leg uit. d. één aanhanger.

Visies omgaan met natuur (3) 2. Levensbeschouwingen: a. Geef bij elke tekst het gepaste model. b. Leg uit.

Teksten (1) Gn 1, 28 God zegende hen en God sprak tot hen: “Wees vruchtbaar en word talrijk; bevolk de aarde en onderwerp haar; heers over de vissen van de zee, over de vogels van de lucht, en over al het gedierte dat over de grond kruipt.”

Teksten (2) De koran zegt dat het hele universum door God is geschapen ten dienste van de mens. Er wordt weliswaar invloed op hem uitgeoefend door natuurverschijnselen als klimaatsveranderingen, het licht der planeten en sterren, onweer, stormen en orkanen, epidemieën enzovoort, doch hij wordt op generlei wijze door die verschijnselen beheerst.

Teksten (3) Zij die regeren worden door hen over wie zij regeren dikwijls beïnvloed, doch het is nooit moeilijk om uit te maken wie regeert en wie geregeerd wordt. (…) Hij (de mens) dwingt rivieren, ocenanen, bergen, winden, onweer, regen, kruiden en medicijnenn tot dienstbaarheid en is stellig het middelpunt van de schepping.

Teksten (4) Boeddhisme De vijf regels of voorschriften van deugdzaamheid van het boeddhisme luiden: 1. Respect voor alle levende wezens 2. Pacifisme (geen geweld, wapens en oorlog) 3. Geloof in reïncarnatie 4. Mediteren om de verlichting te bereiken 5. De ‘vier edele waarheden’ en ‘het edele achtvoudig pad

Teksten (5) Boeddha kwam erachter dat de mensen zichzelf onnodig pijn doen. Daarom leerde hij ‘het edele achtvoudig pad’ tot opheffing van het lijden, waarvan het vierde pad ‘het juiste handelen’ betreft, opgevat als het verbod geweld uit te oefenen tegenover mensen of dieren. Het eerste voorschrift in de boeddhistische ethiek omvat dus het niet-beschadigen van al wat leeft.

Teksten (6) Levende wezens mogen onder geen beding gedood worden. Voor veel boeddhisten is dit voorschrift de grond voor hun vegetarisme of zelfs veganisme.

Visies omgaan met natuur (4) 3. Politieke partijen, vzw’s, ngo’s,… a. Plaats één politieke partij en één vzw en één ngo naar keuze bij het juiste model door op te zoeken welk standpunt ze innemen met betrekking tot de omgang met de natuur. b. Leg uit.

Visies omgaan met natuur (5) 4. Eigen visie a. Bij welk model kan jij het meest aansluiting vinden? b. Staaf jouw visie aan de hand van minstens twee argumenten. c. Hoe komt dit model in jouw leven tot uiting? Geef twee voorbeelden.

Visies omgaan met natuur (6) Mogelijkheden: Leren (kritisch) opzoeken Argumentatie Eigen visie ontwikkelen Invloed verschillende visies Toepassing Aanpassingen 5 en 6ASO Beperkingen: Pc (USB) + internet

Visies omgaan met natuur Verbetering A.d.h.v. taak Illustraties: Artikels + citaten (cf. Stellingenspel) Rol en plaats religie/levensbeschouwing Relationeel model

Besluit Individueel Gezamenlijk

4. Achtergrondinformatie Bestand op community (Thomas)