PAL in de bacheloropleidingen Wetenschappen PAL-studienamiddag 4 februari 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Gedragsproblemen
Formatief - summatief evalueren
Vrijwilligers & motivatie
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
1 – 25 SEPTEMBER 2009 Jobshadowing Göteborg. Jobshadowing 1. Keuze partnerschool 2. Aanvraag 3. In Göteborg 4. Na afloop.
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
DUO intervisie Case 28/01/2010 Assistentenvorming - Faculteit Wetenschappen - Faculteit PPW
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
PEER LEARNING Intervisie op verplaatsing Gastfaculteit Geneeskunde 30 april 2008.
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
CBE: Centra voor Basiseducatie
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Greet Langie situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Wat is een communicatieplan?
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Rookstopcursus voor jongeren
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Voorstelling methodiek ouderintervisie ***** West - Limburg
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Evaluatie Leerlijnen.
Inzicht in Leerprocessen
Workshop evalueren Dcp
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Masterclass voor lerarenopleiders
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transparantie over Toegang master
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
#Zorglokaal #Inspiratiedagkinderopvang
Transcript van de presentatie:

PAL in de bacheloropleidingen Wetenschappen PAL-studienamiddag 4 februari 2009

Inleiding Onderwijsproject Faculteit Wetenschappen : vier pilootstudies Aanvulling op monitoraat Kadering binnen concept BZ –Inzicht verschaffen in het leerproces –Student zelf verantwoordelijk stellen Verminderen van belasting didactisch team Indien positief: bestendiging en uitbreiding

Doelstellingen Diepere verwerking nastreven (inzicht) Activering van student tijdens het semester Spreiding van studielast Meer feedback Begeleiding met aandacht voor het individu Creëren van een veilige leeromgeving Groepsdynamiek stimuleren Sociale integratie bevorderen

Concept Voor specifieke opleidingsonderdelen worden extra sessies georganiseerd waarin studenten, verder opleiders genoemd, op vrijwillige basis andere studenten begeleiden in hun leerproces

Niet onderwijzen, maar… Denkproces expliciteren Ervaring doorgeven (‘tips and tricks’) Activeren: bv. antwoorden met een vraag Vragen naar synthese, toepassing, voorbeeld Bevorderen gebruik studiemateriaal Onderlinge interactie stimuleren Feedback geven Problemen in kaart brengen en doorgeven

Keuze van de pilootstudies Hoofddiscipline van de opleiding –Voldoende begeleiding mogelijk –Motivatie bij studenten en opleiders Grote inspanning van student vereist Concreet: –Analyse I1 e ba2 e se –Bio-organische chemie1 e ba2 e se –Klassieke mechanica2 e ba1 e se –Moleculaire biologie2 e /3 e ba1 e se

Werkwijze Informeren studenten Afnemen profielvragenlijst Rekrutering opleiders Vorming opleiders (DVD, draaiboek) Planning sessies –Inhoudelijk: overleg met didactisch team –Praktisch: communicatie via Toledo Bevraging van alle betrokkenen

Aandachtspunten Inhoudelijke kwaliteit van de sessies Begeleiding op maat Opvolging opleiders (observatie) Belasting opleiders vs. engagement Streven naar vastgelegde tijdstippen Interne communicatie: opleiders, didactische teams, projectmede- werkers, stuurgroep, DUO

Onderzoeksvragen Profiel van de deelnemers vs. doelgroep? Werkvorm tijdsefficiënt in verhouding tot: –Participatiegraad van de studenten? –Inhoudelijke kwaliteit van de sessies? Betere leerresultaten en leerstrategie?

Profielvragenlijst (138) Algemene gegevens: Leeftijd, geslacht, studierichting en studiejaar Zelfinschatting slaagkansen Leerstijl (oppervlakkig vs. inzichtelijk) Motivatie Aanpassing aan de universiteit Uiteindelijk examenresultaat

Bevraging studenten (117) Beweegredenen om (niet) deel te nemen Subjectieve indruk over effect van de sessies –Verduidelijking van de leerinhoud –Feedback –Veiligheid van de leeromgeving –Zelfvertrouwen –Motivatie –Sociale en academische integratie

Participatie Sterk wisselend en groepsafhankelijk (30%) Meisjes nemen vaker en frequenter deel Docent heeft belangrijke functie: –Openlijk steunen van het initiatief –Zinvolle tijdsbesteding helpen garanderen Daalt aanzienlijk in de loop van semester Deelnemers zijn over het algemeen tevreden Blijvend stimuleren van opleiders

Participatie (Analyse I)

Deelnemers… Willen meer oefeningen maken Zijn erg geïnteresseerd in de vakinhoud Streven een diepere verwerking na Werken graag in groep Haken af indien: –Ze niet meer voldoende voorbereid zijn –Omdat ze geen vragen meer hebben –Het tijdstip van de sessie voor hen niet past

Niet-deelnemers… Hebben problemen met het tijdstip van de sessie Hebben geen vragen of problemen Hebben onvoldoende gestudeerd voor het vak Zijn onvoldoende voorbereid voor de sessies Kunnen zich niet vinden in het concept Studeren liever alleen Vinden de inhoud van de sessies niet relevant

Kwalitatieve evaluatie (1) Studenten bevraagd via focusgesprekken Positieve punten van sessies: –Feedback over leerproces –Inhoudelijke meerwaarde t.o.v. Toledo, oefeningen –Veilige leeromgeving –Verduidelijkt verwachtingen en doelstellingen vak –Geven gevoel beter voorbereid te zijn Observaties van sessies (video-opname) = > kwaliteitscontrole

Kwalitatieve evaluatie (2) Opleiders: zelfevaluatiefiche en overleg Ontwikkelen van sociale, didactische en communicatieve vaardigheden Opfrissen basiskennis Vlug vervallen in ‘doceren’ Sociale aspecten spelen een grote rol Opleiders werken liefst samen Tiental studenten voor twee opleiders

Kwalitatieve evaluatie (3) Docenten (didactisch team): interview –Zijn studenten geactiveerd? –Medewerking tijdens contactmomenten? –Meer / minder nood aan extra begeleiding? –Meer / minder vragen? Discussieforum? –Feedback over studiemateriaal via opleiders? –Betere verwerking van de leerstof (inzicht)? –Invloed op examenresultaten? –…

Leerresultaat Vergelijking met examenresultaat: deelnemers halen betere resultaten

Studiedag 3 april 2009 Studenten leren van studenten: Van theorie naar praktijk Informeren over de voordelen van PAL Delen van expertise bij implementeren, organiseren en evalueren van PAL Uitwisselen van ervaringen tussen opleiders en student leaders uit verschillende instituten Presenteren van resultaten uit lopende initiatieven