Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Het Europees jaar van de strijd tegen armoede: het EU-armoedebeleid doorgelicht Ides Nicaise.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The future of the European labour markets: Transitions, Risks and Opportunities Neujobs Stakeholders Dialogue Programmatorische Federale Overheidsdienst.
Advertisements

Sarah Carpentier Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra De impact van de crisis op de onderwijssituatie van kinderen en jongeren Ides Nicaise KU Leuven (HIVA.
ACTIEF OUDER WORDEN? VRIJWILLIGEN! Kathy Louagie Stafmedewerker Vlaamse Ouderenraad.
De opgang van het model van de individuele verantwoordelijkheid Ides Nicaise, HIVA / Dept. Ped. Wet. (KU Leuven)
1 Het recht op maatschappelijke integratie Thomas Maeseele.
CEL ARMOEDEBESTRIJDING Cel Armoedebestrijding. CEL ARMOEDEBESTRIJDING Beleidscontext Werking 1. Overleg, dialoog en participatie 2. Interdepartementale.
Een toekomst voor de OCMW’s ?! Julien Van Geertsom Voorzitter.
Armoede uitsluiten, armen insluiten
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
Basisonderwijs in ontwikkelingssamenwerkin g De gevolgen van besparingen en ongecoördineerd donorbeleid /
BELEIDSNOTA MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE EN ARMOEDEBESTRIJDING S TAATSSECRETARIS VOOR A SIEL EN M IGRATIE, M AATSCHAPPELIJKE I NTEGRATIE EN A RMOEDE ­ BESTRIJDING.
De (S)DAEB verankering in de regelgeving - Visie van de Koepel LDE
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Armoede: meer dan te weinig inkomen? Paul de Beer Amsterdams Instituut voor ArbeidsStudies (AIAS) & De Burcht.
Sociale bescherming en armoede Een bijdrage aan politiek debat en politieke actie 18 december 2013 Verslag
Investeren in sociale mobiliteit en emancipatie
1 Reactie op “Stedelijke en plattelandsarmoede: Eindrapport POCICO” Dr. Carmen Mathijssen.
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
EY2010 Europees Jaar van de strijd tegen de armoede en sociale uitsluiting Julien Van Geertsom –
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
Bilan Belgische voorzitterschap armoedebestrijding Werkgroep activering 8 febr
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Lokaal het verschil maken voor kinderen in armoede
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24-25/02/2011.
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
1.Het Vlaams Netwerk van verenigingen waar armen het woord nemen , het Europees jaar in de strijd tegen armoede en sociale uitsluiting 3.Armoede.
Is flexicurity (in) de beperking meester?
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
EAPN De EU Strategie Sociale Inclusie
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
2010 Europees Jaar van Strijd tegen Armoede en Sociale Uitsluiting Vooruitgang boeken i.v.m. Armoede in
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Kinderen kansarm gezin
Laure Van Hoecke – Mediawijs.be en LINC vzw
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
Een introductie tot armoede en sociale innovatie
Ronde Tafel “Landbouw en Ontwikkeling: coherentie in het beleid” 14 februari 2008 EU Coherence Programme.
Lokale besturen bestrijden kinderarmoede Hoe werk je resultaatsgericht aan kinderarmoedebestrijding? – Mechelen.
Betaalbaarheid en toekomst van de Belgische gezondheidszorg
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Werkwinkel 4: Armoedebestrijding: maak kennis met de aanpak van de Vlaamse overheid. Nathalie De Bleeckere (Dep. Onderwijs en Vorming) Koen Devroey (Dep.
Informatieverslag kinderarmoede Hoorzitting Senaat 12 juni 2015 Reflectie vanuit de Gezinsbond Christel Verhas directeur SCW-gezinspolitiek.
Administrateur-generaal
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Kinderarmoede bestrijden: een strategische aanpak Ides Nicaise HIVA / PPW (KU Leuven)
Welzijnszorg? Sociaal-culturele beweging Met schaamte 45 jaar 5 pijlers: Projecten Fondsenwerving Jongeren en onderwijs Politiek Campagne
Hoorzitting de Commissie voor de Transversale Aangelegenheden - Gemeenschapsbevoegdheden van de Senaat 11 mei 2015 Julien Van Geertsom.
EWI-focus: Wetenschap en armoede 5 december 2011.
Derde bijeenkomst Organisatie van de hulpverlening.
Publieke diensten en armoede Een bijdrage aan politiek debat en politieke actie 12 januari 2016 Verslag
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Federaal Plan Armoedebestrijding Wat is armoede ? ‘People are said to be living in poverty if their income and resources are so inadequate.
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
Armoedeweb kerngegevens. Werk is een buffer, maar lost armoede niet op: 95% van de werkenden leeft niet in armoede,
23 juni 2017.
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
“…een ongeëvenaarde hoogstaande samenlevingsvorm, het geestelijk ideaal van Europa”
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Ontstellende cijfers: de 9e armoedebarometer
Groei dossiers/ lokale opleg
DE VAL VAN DE LAGE MIDDENKLASSE?
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
Tweejaarlijks Verslag ‘Armoede uitbannen’
Participatie in het armoedebeleid
Klik om verder te lezen.
Transcript van de presentatie:

Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Het Europees jaar van de strijd tegen armoede: het EU-armoedebeleid doorgelicht Ides Nicaise

De EU en armoedebestrijding  Lissabon / Nice, 2000: “Van de EU de meest dynamische en competitieve kenniseconomie maken, met meer en betere jobs en meer sociale cohesie” O.a. tegen 2010 “een beslissende impact hebben op de uitroeiing van de armoede”  Brussel, 2010 ? EU-jaar van strijd tegen armoede / Belgisch EU-voorzitterschap TARKI-rapport: aantal armen sinds 1985 eerder gestegen dan gedaald, ongelijkheid gestegen. België? © I. Nicaise

Het kader: de ‘open methode van coördinatie’ Flexibel ‘soft law’ mechanisme voor gemeenschappelijk EU-beleid op domeinen waar het subsidiariteitsbeginsel geldt  Niet bindend  Geen consensus vereist  Gemeenschappelijke analyse en doelstellingen  Nationale actieplannen (NAPs / thans nationale strategierapporten voor sociale protectie en sociale inclusie - NSRSPSI)  Peer reviewing ervaringsuitwisseling  Gemeenschappelijke evaluatie (joint reports on social protection and social inclusion - JRSPSI)  Driejaarlijkse cyclus © I. Nicaise

Waarom zo weinig resultaat ? Externe oorzaken: Economisch – Twee zware economische crisissen: 2001 (11 sept.+ ICT-zeepbel) en 2008 (beurscrash) Sociaal – Immigratie (legaal & illegaal) – Fragmentering gezinnen Interne oorzaken: Incoherentie tussen algemeen beleid en armoedebeleid (Europees) neoliberaal beleid: – EU-uitbreiding – Dienstenrichtlijn – Liberalisering diensten van algemeen belang – Liberalisering landbouw Actieve welvaartsstaat: herverdeling naar werkenden? Lissabonstrategie © I. Nicaise

EU-visie op inclusiebeleid Verzorgingsstaat Actieve welvaartsstaat Kennissamenleving Verzorgingsstaat Actieve welvaartsstaat Kennissamenleving ? © I. Nicaise

Deel 1 ACTIEVE WELVAARTSSTAAT © I. Nicaise

Actieve welvaartsstaat Kern van nationale actieplannen = activering (werk als uitweg uit armoede). Dit is de welvaartsstrategie van de jaren ’80-’90 – hinkt achter op welvaartsstrategie van Lissabon (kennis, LLL…) © I. Nicaise

Effect van 1 jaar activering op ontsnappingskans uit armoede © I. Nicaise

Waarom zo’n zwakke link tussen werk en bestaanszekerheid ? Verdeling van jobs (job-rijke versus jobloze gezinnen) Kwaliteit van activeringsjobs (art.60, dienstencheques…) ‘vergeten variabelen’: Activering kan perverse effecten hebben: – terugval na tijdelijk werk (draaideureffecten), – sancties, – verdringingseffecten… Activering = ‘aanbodstimulering’ => neerwaartse druk op onderkant van de arbeidsmarkt Activeringsdiscours gaat samen met erosie sociale zekerheid bestaanszekerheid vermogens tewerkstelling © I. Nicaise

Actieve welvaartsstaat: de keerzijde Focus van OESO en EU sinds jaren ’90 inzake sociale zekerheid: afhankelijkheidsthese Recept ‘modernisering van de sociale zekerheid’ / ‘making work pay’: kloof tussen inkomen uit werk en sociale uitkeringen vergroten (fiscale & parafiscale ontlasting van lage lonen + ’beheersen’ van sociale uitkeringen). Bv in laatste 30 jaar is kloof tussen gemiddelde werkloosheidsuitkering en gemiddeld loon met 40% toegenomen Contractualisering en sancties (cf. federaal activeringsplan) © I. Nicaise

Deel 2 DE KENNISSAMENLEVING © I. Nicaise

Kennissamenleving en sociale cohesie: het ‘naïeve’ model Kennis- economie Internationale concurrentie Tewerkstelling social cohesie economische groei © I. Nicaise

Kennissamenleving en sociale cohesie in de praktijk kenniseconomie Stijgende vraag naar hooggeschoolde arbeid Dalende vraag naar laaggeschoolde arbeid Betere lonen, tewerkstellings- kansen en arbeidsvoorwaarden voor hooggeschoolden Lagere lonen en tewerkstelling, slechtere arbeidsvoorwaarden voor laaggeschoolden Minder sociale cohesie © I. Nicaise

Trends in inkomensongelijkheid Bron: OECD (2008), Growing unequal. Income distribution and poverty in OECD countries

Kennissamenleving en sociale cohesie: twee wegen  ‘kennis-intensieve’ groei: aanmoediging O&O, subsidëring high-tech industrie… => vraag naar hooggekwalificeerden stijgt en vraag naar laaggeschoolden daalt => groeiende kloof  ‘kennis-extensieve’ groei: investering in onderwijs en vorming, vooral ivm basisvaardigheden (geletterdheid, digitale vaardigheden, voorkoming ongekwalificeerde uitstroom uit onderwijs…) => verlaagt aanbod van laaggeschoolden en verhoogt aanbod van middengeschoolden => kloof daalt => Gezonde mix is cruciaal © I. Nicaise

Kennissamenleving en sociale cohesie: naar een evenwichtiger mix Kennis- intensief beleid Stijgende vraag naar hooggeschoolden Stabiele vraag naar laaggeschoolden Stabiele lonen & arbeids- voorw. + meer tewerkst. van hooggeschoolden Betere lonen & arbeids- voorwaarden voor laaggeschoolden Meer sociale cohesie Kennis- extensief beleid Stijgend aanbod hooggeschoolden Dalend aanbod laaggeschoolden © I. Nicaise

Onderwijsniveau en armoedekans Bron: Irish Department of Education, Key indicators on education in Ireland and Europe

Kennissamenleving: huidige trends Lissabondoelstellingen op vlak van kennissamenleving, die voor armoedebestrijding van belang zijn worden niet gehaald, integendeel: – Opnieuw daling participatie aan LLL – Stagnatie ongekwalificeerde uitstroom sinds +10 jaar – Geletterdheid bij jongeren daalt; bij volwassenen ? © I. Nicaise

EC – DG EAC (2008a), Progress towards the Lisbon objectives in education and training. Indicators and benchmarks – 2008

Deel 3: ARMOEDEBELEID OP EEN ANDERE LEEST © I. Nicaise

Basisfilosofie  Armoede als aantasting van mensenrechten: niet alleen de meest extreme vormen (honger, dakloosheid…) maar élke vorm van aantasting van de menselijke waardigheid Leven in krotten, met gevaar voor gezondheid Plaatsing van kinderen omwille van armoede Ongeletterdheid niettegenstaande leerplicht…  Niet (alleen) activering, maar (vooral) versterking van armen: investeren in hun menselijk, sociaal, cultureel, psychisch en materieel kapitaal => duurzaam effect op welzijn en zelfredzaamheid.  …in dialoog met mensen in armoede © I. Nicaise

Concreet ? ‘Sociale minimumstandaarden’ Nieuw EU Verdrag: hoofdstuk basisrechten EC aanbeveling over actieve inclusie (Oktober 2008) Adequaat inkomen Inclusief arbeidsmarktbeleid Toegang tot kwaliteitsdiensten Resolutie Europees Parlement over Actieve Inclusie (Mei 2009): gewaarborgd minimuminkomen optillen tot officiële EU- armoedegrens Dit kan enkel tegelijk met EU-convergentiebeleid inzake minimumlonen (momenteel spanning 13:1) © I. Nicaise

Gewaarborgde minimuminkomens in verhouding tot EU-armoedegrens Bron: EC – DG Empl (2009), Social protection and social inclusion 2008: EU indicators

Kwaliteitsvolle diensten = diensten die de ‘vermogens’ van armen verhogen: – Genereuze SZ (cf. Noord-Europees model / flexicurity) – Kwaliteitsvolle kinderopvang – Onderwijs & volwasseneneducatie – Gezondheidszorg – Gezinsondersteuning – Verenigingsleven… © I. Nicaise

Structuren voor dialoog Steunpunt Armoedebestrijding Evalueert tweejaarlijks het Belgische beleid op alle niveaus Geeft beleidsadvies op vraag of op eigen initiatief Organiseert een permanente dialoog tussen mensen in armoede / verenigingen van armen en andere actoren in de samenleving Vlaamse Gemeenschap: Vertikaal overleg (per beleidsdomein) tussen beleid en armen Horizontaal (over beleidsdomeinen heen) Belgisch model is vrij uniek in EU © I. Nicaise

Armoedetoets EC beveelt aan om elk beleidsvoorstel te onderwerpen aan een duurzaamheidstoets, d.i. inschatting van zijn economische, ecologische en sociale impact (waaronder armoede-effecten – vb. Ierland)  Meer coherent  Meer democratisch, transparant  Preventie van armoede (cf. inleiding: armoedeverhogend effect van bepaalde beleidskeuzen) BE: duurzaamheidstoets bestaat reeds op papier © I. Nicaise

EU 2020 Positief Duurzaamheidsperspectief: ‘slim – duurzaam – inclusief’ Armoede als een prioriteit (‘vlaggenschip-programma’) Expliciete doelstelling: -25% (= 20 mio mensen) tegen 2020 Investeringslogica (onderwijs, LLL, SZ, gezondheidszorgen) ??? Rechtenbenadering ? Minimuminkomens ? Van OMC naar ‘platform’ ? 4 maart 2010© I. Nicaise

Besluit EU bestrijdt armoede… …maar produceert er ook. => Na een decennium remediërend beleid wordt het tijd voor preventie of – nog beter – een proactief sociaal beleid. 4 maart 2010 © I. Nicaise