Afstandscursus VROUWENSTUDIES: innovatie dmv van adaptiviteit en interactiviteit Een samenwerkingsverband tussen de UIA, RUG en VUB; Gefinancierd door.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Zicht op OpenER Resultaten en effecten van een experiment met Open Educational Resources Robert Schuwer Fred Mulder.
Advertisements

Van Methode Naar Methodiek
Ontwikkeling Intercultureel Onderwijsnetwerk Spiritualiteit Spiritualiteitsonderwijs in een multiculturele setting Jos Huls.
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
Waarderen van leren Eric Halsberghe
Ontwerpprojecten In de praktijk
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Functiegericht en levenslang leren bij de brandweer
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Erasmus infodagen juni 2004-Oostende ECTS AAN DE UNIVERSITEIT GENT van 1989 tot nu Geneviève Cochez Afdeling Internationale Betrekkingen.
Pedagora en het Vlaamse taallandschap Koen Fierens Didascalia - UIA.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Pal scoort op vele velden OOF-Project 2008/11 Rob Vierendeels Docentenvergadering IBW
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Digitale talenpractica en web-gebaseerde taalleeromgevingen Sake Jager, Rijksuniversiteit Groningen Alessandra Corda, Universiteit Leiden Studiedag Talencentrum.
11 Mediavoorzieningen Fontys Hoe verder na 23 dingen?
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Project Interactieve Bèta Leeromgeving Nataša Brouwer AMSTEL, Bèta expertise groep voor hoger onderwijs AMSTEL lunchbijeenkomst,
Rendement van ICT in het VMBO Utrecht, 6 februari 2008 Ton Klein en Madeleine Hulsen.
Kennisobjecten kennisobjecten samen bouwen aan kennis.
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Digitalenklas Symposium ICT en Talen Sake Jager Faculteit Letteren UU 24 april 2002.
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
Biebsearch ROC’s op hun wenken bediend studenten binnen handbereik T. Van Ham / M. Deckers On-line conferentie 7 oktober 2008.
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
1 Leerprocessen verlopen efficiënter; afstandsonderwijs komt dichterbij Pieter van der Hijden Sofos Consultancy
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
verhoogt het Creatief Quotiënt
VOORSTELLING SEKOIA LOKO AV 28/11. BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ WAAROM SEKOIA? → leskrijgen  digitaal → uitwisseling onderling  digitaal → informatie.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
DigibordColleges Het maken van weblectures via het digibord.
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Gedistribueerde uitbouw van een virtueel wetenschapsmuseum met gids toegepast op onderwijs in de akoestiek.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Digitalenklas: Toepassing van ICT in het hoger talenonderwijs Presentatie UU Sake Jager 28 mei 2002.
Communicatie- en Informatiewetenschappen 15 maart 2008.
Communicatie- en Informatiewetenschappen november 2007.
ICTO op Locatie 2009 R. van der Zwaard – Opleiding Engels
Theater-, Film- en Televisiewetenschap november 2007.
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Module Social Media Opleiding pedagogiek Opleidingsjaar 2.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Het Cirrus Project: De Resultaten
NAAM DOCENT | CURSUSNUMMER
Innovatie in het onderwijs
MMV flitstraining: Implementatie online course
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
Kennisclip Web toepassingen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
ICT zonder beperkingen
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Open online aansluitingsmodules statistiek
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Transcript van de presentatie:

Afstandscursus VROUWENSTUDIES: innovatie dmv van adaptiviteit en interactiviteit Een samenwerkingsverband tussen de UIA, RUG en VUB; Gefinancierd door het Vlaams Ministerie van Onderwijs; Innovatieproject van het Hoger Onderwijs (STIHO-project)

Module“Vrouwen en Politiek: Theorie, Beleid en Media” 3 vakken volledig on-line vanaf oktober e jaar: ontwikkelen cursussen 2e jaar: doceren van cursussen Follow-up: meerder vakken on-line doceren en onderzoek naar rendement van afstandsonderwijs

Details cursussen Vrouwenstudies 3 vakken on-line - Feministische Theorieen - Gelijke Kansenbeleid - Vrouwen en Media 3 niveau’s - buiten-academisch - academisch - gespecialiseerd taal: nederlands studielast : 3x 108 uren = 1/d/w/j = 12 ECTS

Authoring Course Ware (ACW) ontwikkeld door ISI – Ing. W. Angioletti  Courseware Biedt de mogelijkheid om studenten op een adaptieve manier te onderwijzen  Databank Virtuele aktetas voor docenten

ACW als adaptieve courseware Adaptiviteit: elke student/e volgt een specifiek parcours De adaptiviteit gebeurt dmv gebruik van RULES RULES worden toegepast op - een doelgroep - het leerproces

ACW als interactieve courseware Weblectures Discussies op verschillende bulletinboards ICT- helpdesk ICT discussies / technochat Oefeningen Audio –en videofragmenten op het web 1 boek/cursus, verder geen geprint materiaal

Virtuele Aktetas Databank van digitaal materiaal - cursussen - projecten - publicaties - bibliografieen - abstracts - …

Onderzoek naar afstandsonderwijs Onderzoek naar de verschillende factoren die het rendement van afstandsonderwijs beinvloeden: Tijdsgebruik en beleving; Leergedrag en leerbeleving; Behoeftes van studenten; Experimenteergedrag; Analyse van electronische discussies; Evolutie in attitude en praktijk in verband met computergebruik;