Dag van de Docent Het nieuwe ASSOCIATIE-OER. Impact op docenten en studenten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Invoering van Corona Belangrijke wijzigingen voor studenten Check regelmatig voor updates van deze presentatie.
Analyse van incidenten
Opzet Pop toetst flexibel en competent
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
The CAF Procedure voor externe feedback
Formatief - summatief evalueren
Waarderen van leren Eric Halsberghe
Transparantie bij evaluatie van stages Mia Sas Groepsvoorzitter Professionele Opleidingen HUB 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
Logical Framework Approach
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Allochtonen in het hoger onderwijs
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Onderwijs- en examenreglement
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Volgtijdelijkheid RevaKi
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Auditing Instrument for
Competentiegericht werken in een tewerkstellingsperspectief
SchoolVenster en ManagementVenster Vensters voor Verantwoording.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
Programmahervorming semester 3 van burg ir.. waarom programmahervormingen kwaliteitscultuur –rekening houden met onderwijslandschap en decreten bv bachelor/master.
Titelmodel Kijk onder beeld->model titel model om deze te wijzigen Het natuurlijk leren Een nieuw perspectief.
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Soepel: al in een vorige periode opgenomen in programma
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Ombuds in de praktijk Toelichting bij ‘De taken van de examenombuds’
SLB2 K21 Bijeenkomst 1 Marjan Koerselman.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming COMPETENTIEGERICHTE ONTWIKKELING HRM-netwerk 20/02/04.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Studieadviesregeling
Werkveldconferentie 13 november 2014
Betere examenresultaten Dicht die kloof! 12 december 2009 Lambrecht Spijkerboer
Onderwijs- en examen-reglement
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Praktijkervaring en reflectie
Verpleegkundig redeneren
Online studentenbevraging over het onderwijs Rapportering voor docenten.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
Voor toekomstige studenten Durf denken!. HET VOORBEREIDEND JAAR NEDERLANDS 2013 Gedetailleerd programma: Niveau 1: 9/1/2013-5/2/2013 Niveau 2: 8/2/2013-8/3/2013.
Competentieprofiel CMD
OER Overzicht belangrijkste wijzigingen.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Verkorte bachelor Psychologie (90 studiepunten)
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Schakelprogramma: Master of Science in de Psychologie.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Wetsvoorstel Versterking Bestuurskracht. Wetsvoorstel Onderdelen relevant voor medezeggenschap in het HO: Benoemingsprocedure Opleidingscommissies Facilitering.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Juridische aspecten van evalueren (faculteit Geneeskunde 6/2/2014) Toon Boon ( Jurid. Adviseur KU Leuven en Associatie KU Leuven )
Dienst Wonen - Stad Gent
Onderwijs- en examenreglement
Onderwijs- en examenreglement
Kwaliteitszorg Onderwijs GW dr
Learning Portal Schooljaar
B B O Probleem of uitdaging Besluit of oplossing beeld vorming
Gemeenschappelijke Basis Gemeenschappelijke competenties van de opleidingen zorg en welzijn. Via projectwerk, werkplekleren, instructielessen, praktijklessen.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Wetenschappelijke integriteit aan de Faculteit Wetenschappen
Transcript van de presentatie:

Dag van de Docent Het nieuwe ASSOCIATIE-OER. Impact op docenten en studenten

Beslissingsmodel JaarmodelOpleidingsmodel ExC per studiejaar Alle docenten zijn lid Op einde van het jaar Collegiale beslissing Bespreking van bijzondere gevallen ExC per opleiding Representatief samengesteld Minstens 6 leden Na elke examenperiode Vaststelling van de resultaten Toekenning van de graad Rol van de beperkte ExC

JaarmodelOpleidingsmodel Docent geeft soms indicatief cijfer Docent neemt persoonlijke onzekerheid mee Er is een gemeenschappelijk referentiekader dat een globaal beeld oplevert (alle docenten kennen alle opleidingsonderdelen van hetzelfde opleidingsjaar) Grotere verantwoordelijkheid van de individuele docent bij toekenning cijfer

JaarmodelOpleidingsmodel Allen lid van de ExC Kijken samen naar de profielen ‘Impliciet leren’: introductie in docimologie Occasionele feedback Verantwoordelijkheid docent komt voor de beraadslaging: m.n. bij toekenning van het punt Daalt hierdoor de betrokkenheid?

Opleidingscommissies/Toetscommissies Samenbrengen van alle docenten voor een meta-analyse van de examenresultaten - Systematische analyse van de distributie van de quoteringen op de verschillende opleidingsonderdelen (correlaties). - Nagaan of de discrepantie in gemiddelden, standaarddeviaties, medianen, in de punten te verantwoorden is. - Systematische analyse van de beoogde doelstellingen van de opleiding.

Bouwen aan een competentiegerichte opleiding Competentiegericht toetsen is een voorwaarde om competenties te ontwikkelen Toetsen zijn nodig om systematisch en doordacht de competentie- ontwikkeling van studenten te kunnen ondersteunen en ontwikkelen. Toetsbeleid maakt hierdoor integraal deel uit van het onderwijsbeleid van de opleiding(en) en de instelling Van traditionele testcultuur naar assessmentcultuur

Nood aan de ontwikkeling van: analyse-instrumenten methodieken handleidingen vorming voor: - docenten - opleidingsverantwoordelijken

Creditverwerving nieuw associatie OER = stap richting diploma behalen op basis van credit- verwerving => flexibiliteit mogelijk => is een vormingsproces = som van alle credits?

Deliberatie Verschil tussen – deliberatie van door meerderheid niet gekende studenten en –deliberatie van door meerderheid wel gekende studenten

Volgtijdelijkheid Wat met volgtijdelijkheid van opleidingsonderdelen? Wat indien blijkt uit latere evaluatie dat de competenties van een getolereerd opleidingsonderdeel toch nog werden behaald?

Nieuw associatie- OER Gevaar indien ingevoerd zonder goed uitgewerkt toetsbeleid Oplossing voor cijfers van collegae die niet goed kunnen evalueren en waar scores < 8 kennelijk onredelijk zijn?

Nieuw associatie- OER Iedereen kan weer een uitsluitingscijfer geven Een of enkele onrechtmatige tekorten lager dan 8 ?

Nieuw associatie- OER Niet volmaakt Volmaakt OER bestaat niet => ermee werken zal aanleiding geven tot verfijning