Meten en experimenteren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatica Gecombineerd leren. Vereiste voorkennis: • Vlotte PC-basisvaardigheden • Basis werken met internet • Nodige zelfdiscipline voor uitvoeren.
Advertisements

Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Laptopproject VUB: planning van een bijdrage
EEN LOOPBAAN BIJ DE RECHTERLIJKE MACHT Examen beroepsbekwaamheid
Eindwerkvoorstellen experimentele stromingsmechanica Experimentele studie en simulatie van « round jets » met variabele densiteit. Probleem:
Eindwerk zesde jaar.
INLEIDING TOT HET RECHT PRIVAATRECHT 1ste bac. PSW – academiejaar Prof. dr. Rogier de Corte 23 september 2005.
Natuur- en scheikunde R. Majewski (MAJ).
Inleiding in de Civiele Techniek
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Meten en experimenteren
Model Zorgstandaarden CONCEPT
Werkcollege Elektrotechniek
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
VOB 21 april 2009 Dr. Hilde Goris
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
24/05/06 | pag. 1 BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN FACULTEIT WETENSCHAPPEN VAKGROEP BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN INFOCONTACTNAMIDDAG 24 mei 2006.
Informatica Universiteit AntwerpenPraktisch 0.1 Informatica - 1rste BAC Biologie Computervaardigheden I - 1rste BAC Bio-ingenieur Hoofdstuk 0 Praktisch.
3e bachelor Agogische wetenschappen
Toelichting examenreglement academiejaar
Toelichting examenreglement academiejaar Faculteit psychologie en educatiewetenschappen.
3e bachelor Agogische wetenschappen
Meten en Experimenteren omkadering
Transparantie bij evaluatie
DB Inleiding Databases Geert-Jan Houben.
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
WETENSCHAPPELIJK PROJECT Pal (Peer Assisted Learning) scoort op vele velden J. Vanderhaeghen.
Onderzoekseenheid Cliffordanalyse Vakgroep Wiskundige Analyse
Wiskundige Analyse III
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Encyclopedie van de criminologische wetenschappen Introductieles Dinsdag 8 oktober 2002 NB I 13H00.
ZW : trillingen 6 WW.
Wetenschappelijke methode
Evaluatie ECTS- en DS-label aanvragen Procedure/ beslissing nieuwe oproep labelaanvragen meegedeeld aan de Nationale Agentschappen.
Greet Langie situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten
Practicum fysica: denken en redeneren over én experimenteren met fysische wetmatigheden Luc Vanden Abeele.
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
Frans informatica 1INFO 2INFO 3INFO.
Multimediatoepassingen
Multimedia(technieken)
Software-ontwikkeling I
ELIS – Multimedia Lab Internettechnologie Rik Van de Walle Vakgroep Elektronica en Informatiesystemen (ELIS) Faculteit Ingenieurswetenschappen Universiteit.
HK39/40: Internet Infrastructuur Docent: André Mariën (Ubizen) Assistent: Lieven Desmet.
An Dedulle & Lisa Bouckaert & Nils Van Dessel Studiebegeleiding van WiNA! WiNA-dag 28/09/2010 Fysica & Sterrenkunde.
Natuurwetenschappen T3 Inleiding
Project 2de kan
Curriculumhervorming Bachelor TT Paul Pauwels – vicedecaan onderwijs.
Vakinhoud Christophe Huygens Beveiliging van netwerk en computer- infrastructuur H04G5A.
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
Doctoreren aan de Faculteit Diergeneeskunde nieuwe stijl (DS)
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Startmoment Master Politieke Communicatie 24 september 2007.
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Het Profielwerkstuk Havo
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Lessenserie voor groep vier en acht Petra Schilder Esther Soeters Hoogezand, juni 2010 Kerndoelen: 2,3, 33, 42,44, 45, 55.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Studiewijzer Spaans 1AO MKR. Voorstelling docent Frederik De Baets Docent Frans en Spaans in Bedrijfsmanagement Deels in het Afstandsonderwijs, maar vooral.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Toelichting Masterproef
Toelichting Masterproef
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Info klinisch onderwijs
Natuurkunde 2.3. Elektriciteit en magnetisme 3.3. Straling
Transcript van de presentatie:

Meten en experimenteren Academiejaar 2008-2009 Inhoud Organisatie Evaluatie inleiding Meten en Experimenteren 2008-2009

Meten en Experimenteren omkadering Verantwoordelijke : Catherine De Clercq (catherine.de.clercq@vub.ac.be,1G005) Academische medewerkers Technische ondersteuning : Hans De Nil (hdenil@vub.ac.be, 4F118) Petra Van Mulders (petra.van.mulders@vub.ac.be 1G018) Olivier Devroede (olivier.devroede@vub.ac.be, 0G138) Joris Maes (jmmaes@vub.ac.be 1G018) inleiding Meten en Experimenteren 2008-2009

Experimentele fysica Doelstellingen: theoretische wetmatigheid testen parameters van een model meten Nieuwe ontdekkingen doen …. Verloop van een experiment: experiment ontwerpen, specifiek voor bepaald doel – eventueel een simulatie uitvoeren opstelling bouwen experiment uitvoeren, gegevens nemen en opslaan Gegevens verwerken – fysische grootheden afleiden – vgl met theorie Resultaten publiek maken , verslag uitbrengen - schriftelijk of mondeling Vak ‘meten en experimenteren’ = leren meten, gegevens verwerken, vergelijken met de theorie en verslag uitbrengen inleiding Meten en Experimenteren 2008-2009

Meten en Experimenteren inhoud Inhoud: 52u – 6SP verdeeld over 2 modules: Inleiding tot software pakket Mathematica (12u) – O. Devroede Proeven in de mechanica, elektriciteit, magnetisme, golven (40u) Mathematica wordt gebruikt voor de verwerking van de metingen gemaakt tijdens de experimenten Verbanden met andere cursussen Mechanica (A. Sevrin, 1e sem.) Elektromagnetisme, golven en trillingen (I. Veretennicoff, 2e sem.) Statistiek voor fysici (J. D’Hondt, 2e sem.) inleiding Meten en Experimenteren 2008-2009

Meten en Experimenteren organisatie Lessen Mathematica (3x4u) : uitleg + oefenen op PC – per twee – nota’s worden uitgedeeld Evaluatie: gekwoteerde, individuele oefening in het 2de semester, telt voor 15% Proeven moeten worden voorbereid Ten laatste een week vooraf wordt een email gestuurd met de opdracht Syllabus ter beschikking bij vubtiek (3 delen) Proeven worden uitgevoerd in groepen van 2 studenten (binomium) Voor elke proef wordt een verslag ingediend Voor meeste proeven: standaard verslag per binomium Voor 2 proeven: wetenschappelijke verslag – individueel – 1 week tijd 1 mondeling verslag op einde 2de semester – individueel inleiding Meten en Experimenteren 2008-2009

Meten en Experimenteren organisatie Aanwezigheid is verplicht Doktersbriefje in geval van ziekte Communicatie gebeurt via email Puntentelling: 55% proeven met standaard verslag en ondervraging 20% wetenschappelijke verslagen 10% mondelinge uiteenzetting 15% test Mathematica Geen examen in 1e zittijd Tweede zittijd examen Test Mathematica Een proef herdoen 85% inleiding Meten en Experimenteren 2008-2009