verkeerskunde macroscopische verkeersmodellen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Opvoeden in de stad en in een dorp
Actualisatie Nederlands Regionaal Model (NRM)
Amsterdam Open Air Festival Aantallen bezoekers Vergunning: 2 x Bezoekers zaterdag: Bezoekers zondag:
Samenvatting: Stedelijke gebieden
Transport en Infrastructuur
Comment déboucher le Ring de Bruxelles Hoe congestie op de Ring rond Brussel oplossen Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) ABR - BWV R. Van.
Voor- en nadelen vervoermiddelen
René Grispen Infovergadering Plan-MER Oosterweelverbinding 26 juni 2013 Doorrekeningen Plan-MER OWV 1.
PERSPECTIEF WELZIJNSSCHAKELS Stedelijke en plattelandsarmoede.
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
1.
Gedelegeerd bestuurder
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Alleen de Churchillavenue lost de Leidse verkeersproblemen op ! Ir. Jaap van Meijgaarden.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Natuurbescherming en vakbondswerk(?) Bert De Wel, ACV studiedienst.
Documenten Verkeerscentrum
Een project van Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen vzw i.s.m. de lokale besturen.
GEN - Visie van de BTTB Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers Stefan Stynen, voorzitter WG Spoorwegen Kees Smilde, coördinator.
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Background Subtraction for Urban Traffic Monitoring using Webcams Master Thesis Verdediging Begeleider: Rein van den Boomgaard door: Mark Smids 19 maart.
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
INTEGRATIE van de OUDEREN in het BELEID. 1 De komende ouderengolf is een zeer groot maatschappelijk succes Lang leven, in goede gezondheid, met zijn tweeën,
GENERATIE Distributie Modal split Toedeling
Opdrachten Snelheid.
Opdrachten Snelheid.
Foto 65 – wegenis + parking + rechts G01 Foto 66 – G01.
Fietsbeleid in Culemborg
Mobiliteitsaspecten brede scholen Otto van Boggelen Themabijeenkomst brede scholen, 20 mei 2010.
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
1 woensdag 2 november 2011 Meetmethode landbouwverkeer Resultaten N358 – Fryslân dr.ir. Geertje Hegeman – DHV ir. Harm Dijkstra – Provincie Fryslân.
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Snelwegsystemen Jos Beukeveld Mei 2011.
Het Waasland als stedelijk netwerk Grondslag voor een RegioRailNet Regionaal Forum 1 december 2006.
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Woonzorgzones in Vlaanderen: van idee naar uitvoering Sien Winters Onderzoeksleider.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Challenge the future Delft University of Technology Netwerk transmissie model Verkeersmodel voor groot-stedelijke gebieden Victor L. Knoop.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Spelen met een bak getallen
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
Vergelijking Wijkraadpleging Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern 2014 voor Wijkraad Leidsche Rijn en Vleuten-de Meern.
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Dialoogsessie Basisbereikbaarheid openbaar vervoer
2TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §2 en 3
PLATOS Colloquium 2016 William van Genugten Rens van Overdijk Het optimaliseren van fietsgedrag in verkeersmodellen.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Structuurvisie Ridderkerk Verkeersmodel en vervoerwaarde Robert van Leusden 10 februari 2009.
Mobiliteit en Transport LEF-sessie 1 8 maart 2013 Slimmer en ander mobiliteitsgedrag Inleiding Bert van Wee, TUDelft/TRAIL.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Vraag naar de versterking van de verbinding Meerhout - Mol
Toets kader project Verbetering Modellering Reistijden
Mobiliteit: een studie van SD Worx
Thema 5 “De Stad”.
Vraag naar de versterking van de verbinding Meerhout - Mol
Focus op woon-werkverkeer
Typische problemen R1 Beperkte restcapaciteit
Verkeersvoorspellingen met modellen
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Beter Bereikbaar Wageningen
Helpt basisbereikbaarheid vervoersarmoede de wereld uit?
Transcript van de presentatie:

verkeerskunde macroscopische verkeersmodellen Technologie & Economische Sectoren maandag 26 maart 2001 Ir. G. De Ceuster K.U.Leuven Faculteit Toegepaste Wetenschappen Afdeling Verkeer en Infrastructuur http://www.kuleuven.ac.be/traffic

verkeerskunde macroscopische verkeersmodellen DOEL van de les: * wat zijn macroscopische verkeersmodellen? * hoe worden ze gemaakt? * wat kun je er mee doen?

verkeerskunde macroscopische verkeersmodellen Een macroscopisch verkeersmodel berekent de verkeersstromen voor een land, streek of stad.

verkeerskunde macroscopische verkeersmodellen hoe? modelmatige benadering van de complexe werkelijkheid complexiteit verlagen door vereenvoudiging veralgemening waargenomen mechanismen vastleggen in rekenalgoritmes

verkeerskunde macroscopische verkeersmodellen waarom? verkeersproblematiek wordt complexer oplossingen vergen steeds meer creativiteit schaarse middelen combinaties van maatregelen modelmatige benadering maakt problematiek transparanter biedt beter inzicht in oplossingen, effecten objectieve aanpak

voorbeeld van een berekening effect Oosterweelverbinding

macroscopische verkeersmodellen intelligentie? Verkeersstromen zijn niet als waterstromen: Verkeersdeelnemers nemen beslissingen waarvan ze denken dat die de beste zijn voor zichzelf. Water moleculen denken niet.

macroscopische verkeersmodellen evenwicht op de vervoersmarkt Verkeersstromen ontstaan als evenwicht van: Vraag naar vervoer door de samenleving. Aanbod van vervoer door infrastructuur.

macroscopische verkeersmodellen schema zones netwerk landgebruik netwerk- kenmerken vervoersvraag per zone kosten per relatie distributiefunctie vervoersvraag per relatie verkeersvolumes per wegvak

model Leuven zones We hebben een indeling in zones nodig: kleine zones voor een stedelijk model ...

model Antwerpen zones grotere zones voor een regionaal model

macroscopische verkeersmodellen landgebruik Het landgebruik bepaalt de vervoersvraag: inwoners (NIS) beroepsbevolking (NIS) scholieren (NIS) schoolbevolking (onderwijs) tewerkstelling (7 sectoren uit div. bronnen) autobezit (verkeerswezen) gezinsgrootte (NIS) gebiedstypologie (gewestplan, luchtfoto’s)

macroscopische verkeersmodellen vervoersvraag per zone We bepalen de geproduceerde verplaatsingen voor werken, winkelen, schoolgaan, sociale en recreatieve activiteiten…. En dan de aangetrokken verplaatsingen door fabrieken, kantoren, winkels, scholen, schouwburgen, sportvelden …. Al die verplaatsingen hebben een heen-richting (vaak in de ochtend) en een terug-richting (vaak in de avond).

model Antwerpen vervoersvraag per zone Motief: woon-werk Vertrekken = 0,2626 x tewerkstelling Aankomsten = 0,2282 x beroepsbevolking

model Antwerpen vervoersvraag per zone

model Vlaams-Brabant vervoersvraag per zone aantal aankomsten per auto in de avondspits aantal vertrekken per auto in de avondspits

macroscopische verkeersmodellen schema zones netwerk landgebruik netwerk- kenmerken vervoersvraag per zone kosten per relatie distributiefunctie vervoersvraag per relatie verkeersvolumes per wegvak

model Vlaanderen netwerk Verder is nodig: een netwerk van autowegen, spoorwegen, waterwegen, buslijnen, fietspaden, ....

model Antwerpen netwerk

model Antwerpen kosten per relatie Een weging van: rijtijd wachttijd loop- en overstaptijd parkeerzoektijd brandstof, tol, ... ticket/abonnement openbaar vervoer parkeergeld omgerekend naar minuten.

model Antwerpen kosten per relatie

macroscopische verkeersmodellen schema zones netwerk landgebruik netwerk- kenmerken vervoersvraag per zone kosten per relatie distributiefunctie vervoersvraag per relatie verkeersvolumes per wegvak

model Antwerpen vervoersvraag per zone

macroscopische verkeersmodellen vervoersvraag per relatie We bepalen de verdeling van de vertrekken over de aankomsten. auto ov fiets aantrekkelijkheid distributiefunctie: aantrekking verplaatsing versus kosten per motief per modus per gebiedstype per bevolkingsgroep kosten

model Antwerpen vervoersvraag per relatie voorbeeld kosten auto: 30 min. kosten fiets: 36 min. kosten ov: 130 min. geeft aantrekkelijkheid auto: 40 aantrekkelijkheid fiets: 0,7 aantrekkelijkheid ov: 5,1 auto ov fiets aantrekkelijkheid kosten

model Antwerpen kosten per relatie

model Antwerpen vervoersvraag per relatie

macroscopische verkeersmodellen vervoersvraag per relatie: matrix De herkomst-bestemmingsmatrix bevat de vervoersstromen tussen de zones.

model Leuven vervoersvraag per relatie: matrix grafische weergave van de herkomst-bestemmings-matrix

macroscopische verkeersmodellen schema zones netwerk landgebruik netwerk- kenmerken vervoersvraag per zone kosten per relatie distributiefunctie vervoersvraag per relatie verkeersvolumes per wegvak

model Vlaams-Brabant netwerk met verkeersvolumes Tenslotte berekenen we de verkeersstromen …. aantal voertuigen tijdens 1 avondspitsuur

model Antwerpen netwerk met verkeersvolumes aantal voertuigen tijdens 1 avondspitsuur

model Leuven netwerk met verkeersvolumes De verkeersvolumes op de Naamsepoort.

model Leuven netwerk met verkeersvolumes Het openbaar vervoer in het oosten van Leuven.

model Vlaanderen netwerk met verkeersvolumes Het openbaar vervoer in Vlaanderen (aantal passagiers tijdens 1 avondspitsuur).

macroscopische verkeersmodellen courante beperkingen Enkel uitspraak over regionale stromen/verbindingen weinig detail van lokale knelpunten (kruispunten) geen verdringing naar andere periodes bundeling per gebied Toedeling in 1 periode (avondspitsuur): beperkt doorrekenen congestie Gedrag van gemiddelde gebruiker: overreactie op extreme maatregelen Vervoersvraag inelastisch t.o.v. kosten

macroscopische verkeersmodellen wat kun je ermee doen? effecten van verandering van één of meer van de invoergegevens: andere ligging woon- en werklocaties grote infrastructuurprojecten snelheidsremmers in woonwijken gratis bus voor woon-werkvervoer nieuwe treinverbindingen parkeerprijs veranderen ...

macroscopische verkeersmodellen wat kun je ermee doen? aanvullende berekeningen: welk effect heeft een nieuwe weg op het milieu? zal een nieuwe buslijn winstgevend zijn? zullen er nog veel reizigers moeten overstappen? hoeveel parkeerplaatsen zullen er nodig zijn in de nieuwe industriezone? ...

macroscopische verkeersmodellen wat kun je ermee doen? toekomstscenario’s: voor elk van de invoergegevens schat je wat de toestand zal zijn in b.v. 2010 welke infrastructuur zal er liggen? welke prijzen zullen gehanteerd worden? geldt het huidige verplaatsingsgedrag nog steeds? … en dan volgt een doorrekening van het scenario.

macroscopische verkeersmodellen wat kun je ermee doen? Voorbeelden: 1. effect Oosterweelverbinding 2. trendscenario 2010 3. herkomst woon-werk per auto naar Brussel 4. bestemmingsverkeer versus doorgaand verkeer rond de grote steden 5. knelpuntanalyse Kennedytunnel 6. gemiddelde ritlengte van het verkeer per wegvak 7. succes van een nieuwe buslijn 8. prognose files in 2010 9. prognose reistijden en fileuren in 2010

model Antwerpen 1. effect Oosterweelverbinding Minder verkeer op de ring en in de Kennedytunnel (groen). Meer verkeer rond de Noorderlaan, luchtbal en Merksem.

model Antwerpen 2. voorspelde groei versus realiteit 1994 - 2010 N-wegen: + 36% A-wegen: + 54%

model Vlaanderen 3. woon-werk per auto naar Brussel Van de 280.000 autoritten naar Brussel komt 75% van binnen een straal van 25 km.

model Vlaanderen 4. bestemmingsverkeer grote steden 73% 45% 79% 38% 34% 93% 94% 90% 97% 91% 96% 86% 95% 89% Van al het verkeer dat de stad inrijdt via de autosnelweg blijft het grootste deel in de stad; slechts enkele % is doorgaand verkeer.

model Antwerpen 5. knelpuntanalyse Kennedytunnel Waar komt het verkeer in de Kennedytunnel vandaan en naar waar gaat het?

model Antwerpen 6. ritlengte van het verkeer 35 - 40 km 41 - 60 km 61 - 80 km > 80 km Gemiddelde afstand dat de voertuigen op die weg gedurende de rit zullen afleggen.

model Leuven 7. succes van een nieuwe buslijn Het verloop van de passagiers - aantallen voor een geselecteerde buslijn.

model Vlaanderen 8. prognose files in 2010 verkeersvolumes in 1994 verkeersvolumes in 2010

model Vlaanderen 9. reistijden en fileuren prognose reistijden prognose van het aantal verloren uren in de file gedurende 1 avondspitsuur