Differentiatiestrategie in de kleinhandel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in de retailmarkt
Advertisements

Akoestische houdbaarheid: De metingen op een rij
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Wetgeving vrijwilligerswerk
Klanteninformatie Uitgebreide en degelijke informatie over Klanten en Leveranciers vormt voor elk zichzelf respecterend boekhoudpakket de hoeksteen van.
BVLE Samenwerking in de landbouw 30/5/20071 Actieplan Samenwerking in de landbouw Dirk Van Gijseghem afdeling Monitoring en studie Departement Landbouw.
Acadoo ’s Best Practice NIOC April 2002 Marion van den Kroonenberg.
SilentRoads symposium 22 mei Leeftijdseffecten en kwaliteit van de leefomgeving Jan Hooghwerff.
Gebruiksvriendelijkheid Alles in Count-e is er op gericht u zo handig en zo vlug mogelijk te laten werken. Daarbij houden we er rekening mee dat uw werkvoorkeuren.
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
If you want it, come and Get-It !. Inleiding •VLAJO + verhaal •Bankrekening Fortis •De mini-onderneming •Naam,logo en slogan •Organigram •Producten •Leveranciers.
Presentatie 19e monitor , ir. Hans Broeken Ontwikkelingen op de woningmarkt bezien vanuit het gezichtspunt van de overheden en marktpartijen.
BELANGRIJK: √ Om de presentatie correct weer te geven, gelieve enkel gebruik te maken van muisklikken aub.!! √ Op verschillende dia’s ziet u “klik hier”
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
ROI Driven Internet Marketing Strategies Joris Toonders.
“The Heineken way of life”
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
SilentRoads symposium 22 mei Civieltechnische aspecten van duurzaamheid Robbert Naus Dura Vermeer Infrastructuur BV.
Grenzen aan concentratie? Vereniging voor Mededingingsrecht Dr Gunnar Niels, Director 21 november 2007.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Seth Godin: If its broken its broken ! Dennis de Vroet Peter van Gerwen Michel Janse.
Een aankoop boeken Vanuit het modulescherm, tab ‘Boekhouden’, gaat u naar het gewenste aankopendagboek. Link \ Manage © / 14.
Aan- & afvoer MFA Skoatterwâld Juni 2007 Werkgroep Wijkraad Skoatterwâld.
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Een Nieuwe Economie ….? Prof.dr. Maarten Janssen (Erasmus Universiteit) 30 maart 2001.
Marketing Information Event 15 November 2006 Merkopstellingen: Wat, Waarom, Wanneer en voor Wie (niet)?
DB Inleiding Databases Geert-Jan Houben.
To be like a river that flows silent through the night, not fearing the darkness and reflecting any stars high in the sky. “
Nationale Kennisbank Basisvaardigheden Wiskunde Werkpakket Portaal Demonstrator Summiere impressie.
Economische groei...  Les 
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
H16 Promotiebeleid Communicatie-instrumenten Persoonlijke verkoop
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Online Video in de onderwijspraktijk Gebruik van video via internet Pieter Varekamp 23 januari 2008.
Potmarge onderzoek november 2007
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
1 GfK Retail and TechnologyBelgië6 August 2014 GfK Marktonderzoek Vlaanderen Cindy Van Mulders Business Consultant 10 december 2010 Stand van zaken.
Handhavingsbeleid brandweer Industriële veiligheid
Het ondernemingsbegrip
Inleidingsles Project Project Datacommunicatie Communicatietheorie Communicatietechniek Academiejaar Prof. M. Moeneclaey Prof. H.
Kick Off COACH2B = Het landelijke stimuleringsprogramma voor coaching & mentoring van jongeren door medewerkers van bedrijven (en andere werkgevers)
Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen
Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen Voorlichtingsdag 24 oktober oktober
TOPGGZ: ‘wat heeft de professional aan TopGGZ?’ Prof.dr. Rutger Jan van der Gaag, voorzitter Woensdag 20 januari 2010.
Psychotherapie bij persoonlijkheidsstoornissen: bewezen effectief?
Presentatie Reisbranchecampagne Reisagentensymposium 20 april 2009, Hoofddorp.
Aantrekken en behouden van vrijwilligers
Business Marketing Management
Vrije Universiteit amsterdam FSW/werkgroep Filantropie DBL 859 De Boelelaan 1081c 1081 HV Amsterdam Het nieuwe geven in de praktijk.
Well being Kwaliteit van leven Sander van der Laan, directeur commercie dinsdag 27 maart 2007.
Neuropsychologische voorspelling van dagelijks functioneren bij
Marketing vandaag en morgen
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Slide 1 Visie op GLB Luc Rogge 24 maart slide 2 Eerste reactie evenwichtige tekst compleet  nood aan 5-tal krachtlijnen om draagvlak te creëren.
Onderwijsdag RU Academisch ideaal vs. Netgeneratie.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
London Online Information 4 december Webanalytics Communities Collaboration Web 2.0 Social Web Multichannel Traffic Conversie Accountability.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Transformatie Een conceptueel kader STORE Joep Konings Tim Goesaert Stijn De Ruytter Jo Reynaerts EWI Focus: Meten van de Transformatie - Nulmeting 26/09/2012.
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Dienstenmarketing Week 3. Planning/tentamenstof Instituut voor Bedrijfskunde CollegeOnderwerpenHoofdstukken boek 1Strategie  Wat is dienstenmarketingmanagement?
Het model van de Ecokosten / Waarde Verhouding (Eco-costs / Value Ratio = EVR) en “eco-efficiente waardecreatie” dr. ir. Joost G. Vogtländer Technische.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
STRATEGISCHE CONTENTMARKETING CONTENTMARKETING IS OUDE WIJN IN NIEUWE ZAKKEN Stelling CONTENTMARKETING IS OUDE WIJN IN NIEUWE ZAKKEN.
Overzicht Vooronderzoek Hypothese Onderzoeksvraag Methodologie
Inspiratiesessie 15 februari 2017
MARKTONDERZOEK – OP ZOEK NAAR INSIGHTS
= Data management Voor uitvoering en communicatie Informatie tijdens het ontwerp- en het bouwproces Werken met het InfraModel Het begin van de verandering!
Transcript van de presentatie:

Differentiatiestrategie in de kleinhandel ES Navorsingsdag 2007 Kim Willems ESP – BEDR - Marketing Promotor: Prof. Dr. M. Brengman

Overzicht van de presentatie 1. Probleemstelling [Waarom?] 2. Onderzoeksobjectieven [Wat?] 3. Methodologie [Hoe?] 4. Planning doctoraat [Wanneer?] Differentiatiestrategie in de kleinhandel 19-9-2007

1. Probleemstelling Retailing in westerse landen (anno 2007): Aanbod > Vraag - stagnatie in de kleinhandelssector - verzadigde markt met hevige concurrentie Hoe dan toch de verkopen opkrikken? Vlucht in de prijsconcurrentie … … Winkelvervlakking Euromonitor, 2005; Clancy and Krieg, 2003 Differentiatiestrategie in de kleinhandel 19-9-2007

1. Probleemstelling Verzadiging in retailmarkten: Prijsoorlogen  Winkelvervlakking 1. RETAILER: winstgevendheid 2. CONSUMENT: - verwarring  store switching - opportuniteitskost: service ‘De nabijheid wordt voor het derde jaar op rij het beslissende criterium voor de keuze van een verkooppunt. Dat komt ongetwijfeld doordat de winkelketens hoe langer hoe meer op elkaar beginnen te gelijken’ (CONSUMER BEHAVIOR MONITOR, OIVO, 2007: p.45) OIVO, 2007; Clancy and Krieg, 2003 Differentiatiestrategie in de kleinhandel 19-9-2007

1. Probleemstelling Winkelvervlakking  Functionele winkelattributen volstaan niet om een waardevol & percipieerbaar differentieel voordeel duurzaam te onderhouden… Assortimenten… Verkopers & Winkelpersoneel… Faciliteiten (parking,…) Promoties… Basis-(hygiëne)-factoren … Dissatisfiers Darden and Babin,1994; Rudolph, 2000 Differentiatiestrategie in de kleinhandel 19-9-2007

1. Probleemstelling Oplossing op 2 fronten Retailer Consument Value Creation - percipieerbaar DIFFERENTIATIE - waardevol Value Appropriation - duurzaam ROI Verwarring Mizik and Jacobson, 2003; Aaker, 2001 Differentiatiestrategie in de kleinhandel 19-9-2007

2. Onderzoeksobjectieven ‘It is high time we retailers recognize that we cannot be all things to all people’ (Martineau, 1958: p.49)  Idem in ons onderzoek naar kleinhandelsdifferentiatie  VUB – ESP – BEDR – Marketing: Expertise in Consumentenstudies Consumentenperspectief centraal in dit doctoraat Differentiatiestrategie in de kleinhandel 19-9-2007

2. Onderzoeksobjectieven Centrale onderzoeksvragen 1) Store Uniqueness Wat zijn de determinanten van ‘store uniqueness’? 2) Best Practices in kleinhandelsdifferentiatie Differentiatiestrategieën: een ‘win-win’ vereiste in de strijd tegen winkelvervlakking en consumentenverwarring… Maar hoe? 3) Store Equity Analoog aan Brand Equity: Wat is de waarde van een zinvol gedifferentieerde winkel? Differentiatiestrategie in de kleinhandel 19-9-2007

3. Methodologie 1. Store Uniqueness Consumer confusion: Wat zijn de determinanten van ‘store uniqueness’? Construct ‘winkeluniekheid’ operationaliseren Hoe? Literatuurstudie Store uniqueness: - congruence (Gamma Brico) - competitive overlap (Gamma doe-het-zelvers) - leverage (Gamma VTM-soap) Consumer confusion: - information overload (Veel info…) - misleading information (Ambiguë info…) - store similarity* (Veel op elkaar gelijkende prikkels…) Keller, 1993; Mitchell, Walsh & Yamin,2004 Differentiatiestrategie in de kleinhandel 19-9-2007

3. Methodologie 2. Best practices in kleinhandelsdifferentiatie Aan wie kunnen retailers een voorbeeld nemen?  Case Studies Hoe differentiëren retailers zich momenteel? Stand van zaken…  Retailing in Consumer Goods [Oil & Vinegar, Heylen, AS Adventure, …]  Focus-groepen Hoe zouden retailers zich nog waardevol kunnen onderscheiden voor de consument? Managerial implications - Percipieerbaar - Waardevol - Duurzaam onderscheiden Differentiatiestrategie in de kleinhandel 19-9-2007

3. Methodologie 3. Store Equity Wat is de waarde van een zinvol gedifferentieerde winkel? ~ ‘Brand equity’ = ‘the differential effect of store knowledge on customer response to marketing activities of the store’ (Def. Hartman & Spiro, 2005)  Store Knowledge: 1) Store Awareness: Herkenning & Herinnering 2) Store Image & Store Personality: Associaties met de winkel bv. - ‘Breed assortiment klus- en tuingerief’ (FUNCT.) - ‘Enthousiast’ (MENSELIJK) 3) Store Uniqueness Hartman & Spiro,2005; D’Astous & Lévesque,2003 Differentiatiestrategie in de kleinhandel 19-9-2007

3. Methodologie 3. Methodologie Store Image & Store Personality  Functionele & menselijke associaties in het geheugen van de consument bij doe-het-zelver ‘Gamma’ (PERCEPTUELE KAART) Store Image & Store Personality  Functionele & menselijke associaties in het geheugen van de consument bij doe-het-zelver ‘Gamma’ (PERCEPTUELE KAART) Plantenverzorging Tuinhuizen Tuin Gamma Dynamisch ‘Bompie’ Hoe maakt u het?... Met Gamma! Enthousiast Grappig Sympathiek Differentiatiestrategie in de kleinhandel 19-9-2007

3. Methodologie 3. Store Equity = ‘the differential effect of store knowledge on customer response to marketing activities of the store’ (Def. Hartman & Spiro, 2005) Store knowledge 1) Store Awareness 2) Store Image & Store Personality 3) Store Uniqueness Customer response Attitude t.o.v. de winkel Winkelvoorkeur Winkelkeuze Marketing activities of the store Attributes in Store Image (FUNCT.) Aspects in Store Personality (AFFECT.) Differentiatiestrategie in de kleinhandel 19-9-2007

4. Planning doctoraat Okt. 2007 Okt. 2008 Okt. 2009 Okt. 2010 Store Equity Indirect meten Survey of Individual Qualitative Interviews Store Equity Direct meten Experiment Best Practices Case studies Unfulfilled consumer desires Focusgroep Differentiatie & Store Uniqueness Literatuurstudie Input voor Store Equity meting Efficiëntie & Vergelijkbaarheid van beide meetmethoden? Differentiatiestrategie in de kleinhandel 19-9-2007