College 3 minor crisiscommunicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Advertisements

Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Echte monitoring Waarom? Goede prioriteiten stellen,
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Team-Psych Online steun bij uw werk. Visie Wij geven persoonlijk advies via de mail zodat de klant zelfstandig verder kan om een oplossing te vinden.
Melden verzuim en voortijdig schoolverlaten. Waarom onderzoek Lissabondoelstelling terugdringen aantal jongeren zonder startkwalificatie Verkennend onderzoek.
Inleiding politieke sensitiviteit
OR en bestuurder Voorstellen: mr. Pieter Rop, trainer-adviseur Odyssee
The managment of innovation
Toegepaste scenario, wat te doen TAIDA Tracking Analysing Imaging Deciding Acting De controle handelingen voor het schrijven van een goed scenario.
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Handboek Weesfietsen Jan Fokkema November 2009.
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Betrokken van buiten - wordt gevolgd Presentatie raadsinformatieavond 4 december 2008.
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Leidinggeven en coachen
Ouderbetrokkenheid op het MBO
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Van de juridisch dienstverlener
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Coen’s spel: Overheidsfinanciën. Huidige gegevens CBS (2012) Werkloosheid 5,9% AOW 15,6 % Vereenvoudigde versie; dus op een klas van 30 leerlingen speelt:
Deel anders, mijn organisatie
DE KRACHT VAN WEERSTAND als invalshoek voor het creeren van draagvlak Wie zelf geïnspireerd is en daarin anderen laat delen met oog voor hun behoeften.
HR Analytics.nl HR analytics: begin bij de basis...
Stellingen en Panel Testpanel (n=122) Vraag 1 Mijn organisatie leert voldoende van ervaringen van andere organisaties in binnen en buitenland 1 maart 2012.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Onderzoekend Vermogen
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Draaitabellen in Excel Rotterdam, 6 december 2011 drs. ing. M.M.A. Scheepers Instituut voor Management Opleidingen.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop - template kaartjes Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.
Kritisch denken ‘vertaald’
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
1 André Jacobi Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding Cib/RIVM Ciska Stom - Oefenen, waarom zou je? -De kracht van het kleine -Oefenbank.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Hoe werkt een gemeente? Welkom Opdracht vandaag Gemeente werkt met Bureaucratie Democratie Schema Beleid Maken Vaststellen Toepassen Conclusie.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
1 Verbeterplan Zwembad “De Marke”” in opdracht van gemeente Hattem Maart 2014.
20 april 2016 Nationaal Coördinator Groningen 1 Programma 1.Welkom en inleiding door wethouder Pier Prins 2.Toelichting op de inspecties door Sharmila.
Draagvlak vergroten bij collega’s
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Executieve functies Marije Ruben.
Webcare en ZGW Dimpact 10 jaar! Frank Bruijninckx 17 november 2016.
De organisatie en implementatie van IHT
Process Mining.
Processen Knelpunten Oplossingen
De communicatie na de brand bij Chemie-Pack
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Lesgeven zonder cijfer?
ZORPLAN MAKEN!!!.
ProDemos schuift aan: Democratie leeft!
Leerbijeenkomst Eenzaamheid
Integrale Toeleiding en Dienstverlening in het Sociaal Domein
Transcript van de presentatie:

College 3 minor crisiscommunicatie De omgevingsanalyse

College 3 Crisis van de week Toelichting omgevingsanalyse Oefenen omgevingsanlayse Opdracht

Wat is een omgevingsanalyse ? De buitenwereld naar binnen halen. Doel: het verzamelen en analyseren van informatie om bij te dragen aan een optimale besluitvorming. Informatie ontrekken aan: Publieks- en persvragen E-mail verkeer Oog-en-oor ter plaatse (opvangcentra, op straat, plek van onheil) Signaleren van gevoelens, emoties en geruchten

Omgevingsanalyse Crisiscommunicatie kan alleen plaatsvinden als we weten wat er buiten de muren van de organisatie afspeelt. Breng publieke opinie in bij mensen die besluiten nemen over het bestrijden van de crisis.

Omgevingsanalyse Competenties (een aantal…..) Werkt nauw en foutloos en voert taken gronding, geordend en zorgvuldig uit. Signaleert problemen: herkent belangrijke informatie; legt verbanden tussen gegevens. Spoort mogelijke oorzaken op; zoekt naar relevante gegevens. Voegt zich naar het beleid en/of de procedurens van de organisatie. Zoekt bij onduidelijkheden of veranderingen bevestiging bij de juiste autoriteit. Trekt op basis van beschikbare informatie juiste en realistische conclusies.

Omgevingsanalyse Aandachtspunten Wat leeft er bij het algemene publiek ? (publieksvragen, feiten geruchten) Wat leeft er bij specifieke doelgroepen ? (getroffenen, omwonenden etc.) Wat is het mediabeeld (analyse persvragen, tone of voice in berichtgeving, feiten en geruchten) Hoe wordt het overheidshandelen beoordeeld (steun, kritiek aard, hoeveelheid, veel/weinig invloed)