ANW - mythen & pseudowetenschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oude denkbeelden over het heelal
Advertisements

Life in the universe.
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Wat is ‘goede’ wetenschap
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
Het Scheppingsverhaal.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
SWIZ Stichting Welbevinden en Interieur in Zorginstellingen Inrichten van zorginstellingen: Kunst of Kunde?
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Hoog Leer noten lezen! Deel 1 Laag A - B - C - D - E - F - G
Geboorte, leven en dood van sterren
Wedstrijd : sterren en planeten
Geboorte, leven en dood van sterren
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Vuurval Het is absoluut super!.
De schepping In het begin heeft God de hemelen en de aarde gemaakt.
Door : Lucas Van Der Haven
2e invalshoek: vrije wil als zelfverwerkelijking
“In den beginne schiep God de hemel en de aarde …”
5.3 Schaduw en spiegelbeeld Marianne & Janine H2C
Exoplaneten.
ANW - inductie & deductie
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Oefening 17 p. 97 – les 5.
Beginnerscursus Sterrenkunde
Neptunus.
Geloof in jezelf.
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Stof om over na te denken…
Stof om over na te denken…
DAG De tijd die de aarde erover doet om één volledige beweging om zijn as te maken. Dit is 23 uur en 56 minuten óf De tijd die ligt tussen twee opeenvolgende.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Van tijd tot tijd Cursus p
SE-Seneca voorbereiding op CE 2013!
Om soms eens dieper over na te denken
Columbus Door vicky en maaike.
Stage: Basisschool de Klingerberg
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
LES 5: FACTOREN VAN WEER EN KLIMAAT
In de weer voor het klimaat
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Waarnemen door leerlingen Het HOE en WAAROM van waarnemen met leerlingen Enkele voorbeelden van waarnemingen door leerlingen EAAE European Association.
Methodiek: Plancyclus
Wikimedia Les 1. Wat is Wikimedia? Weten we het nog?
Sterrenkunde Klas 7. NaamSymbool Astrologisch teken Zon in teken vanaf ca. Astronomisch sterrenbeeld Zon in sterrenbeeld volgens IAU.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
365 dagen = 1 jaar Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Topnerd Tycho Reis naar de ruimte.
3 Structuur van het heelal
Achtergrondartikel E. D E S MET, Het Onzevader Onverwachts in het Nieuw, in Kerk en Leven, 10 september 2014, p
Lesdoel en Begrippen deze les: Universalisme Relativisme Vooroordeel
Maan en sterren Genesis 1:14-19
Thema Zonnestelsel & Heelal
Vakdidaktiek Aardrijkskunde Lucien Hoogenbosch
Welkom! Kom binnen pak je iPad en open Kahoot!
God heeft zon maan en sterren in zijn hand
Natuur speurtocht Genesis 2:1 Opdracht:
Effect van vertelstandpunt, tijd
Psalm 8 Heer, wat bent U goed! U ziet alles en iedereen op de aarde.
REIS NAAR DE RUIMTE EN TERUG MET ASTRONOUTE SALLY RIDE
Vertellen resultaten Alle leerlingen even oud Iedereen evenveel tijd.
Deel 1: Ons zonnestelsel Docent: Dr. Wim Muizebelt
Geboorte, leven en dood van sterren
Scheikunde, een wetenschap
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
LES 1: STERRENSTELSELS QUIZ.
Transcript van de presentatie:

ANW - mythen & pseudowetenschap September 2013 – 5 vwo – van der Capellen ANW - mythen & pseudowetenschap

Lesdoel/Lesonderwerp Leerlingen kunnen beargumenteren wat mythen zijn en waarom iets een mythe is. Leerlingen kunnen het verschil tussen pseudowetenschap en wetenschap herkennen en beargumenteren L

Mythen Lees opdracht 1.4 Maak de opdracht Na afloop volgt de klassikale bespreking van de opdracht

Astrologie, (g)een wetenschap? Aan de basis van de Astrologie staan sterrenkundige (Astronomische) waarnemingen. Posities van Zon, sterren en planeten werden al sinds de Babylonische tijd (1500 v Chr.) exact vastgesteld. Sterrenbeelden dienden als hulpmiddel om het ‘grote overzicht’ te behouden.

Wat kan je met die kennis? Op basis van deze sterrenkundige informatie is het doen van bepaalde voorspellingen mogelijk.Denk aan de schijngestalten van de maan, een zonsverduistering etc. Ook kan je een kalender maken t.b.v. het voorspellen van het begin van de seizoenen, de komst van de regentijd etc.

Gebruik je die kennis op een goede manier? Het voorspellen van de bewegingen van de zon, sterren en planeten langs de hemel kan met een zeer hoge mate van betrouwbaarheid. De Kalenders die gemaakt zijn op basis van Astronomische informatie zijn dan ook zeer exact.

Maar ….. Betekent dit dat het voorspellen van gebeurtenissen op aarde (seizoens, weer, klimaat en andere verschijnselen) op basis van deze kalenders net zo betrouwbaar is? Kunnen de grote lijnen van het verloop van iemands leven bepaald worden door de stand van de sterren bij diens geboorte?

Dus, m.a.w. …. Is de Astrologie een (Natuur)wetenschap? Dat wil zeggen…. a. gebaseerd op waarnemingen? b. falsificeerbaar? c. zonder uitzonderingen die in strijd zijn met de algemene regel(s)?

Even terug naar Sterrenbeelden: Sterrenbeelden zijn denkbeeldige hemelfiguren. Sommige zijn moeilijk herkenbaar,sommige kent bijna iedereen (Grote Beer, het ‘steelpannetje’). De bekendst (althans van naam) zijn die van de ‘Dierenriem’.

Wat is de ‘Dierenriem’? Dit zijn de sterrenbeelden die liggen in de baan van de zon langs de hemel. De zon (of de maan of de planeten) kan dus niet in een ander sterrenbeeld staan.

Een onderzoek: Om te kijken of de Astrologie een wetenschap of pseudo-wetenschap is gaan we kijken naar een opdracht in onze studiegids. Lees goed de doelstellingen en de opdrachten. Besteed aandacht aan het beargumenteren van je conclusie(s).