Fictieanalyse-proza.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Goede Week.
Advertisements

SCHOOL VOOR GELOOFSVERDIEPING Weten wat je gelooft Welkom
Woord van Leven Januari 2008.
Spotprent Humoristische tekening waarin iemand of een situatie bespot wordt. De tekenaar heeft een boodschap.
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Fictieanalyse College 3.
bij juf Ineke en juf Caroline
Wijsheidsliteratuur Hooglied van Salomo.
Vrijheid?!.
Van grote, kleine en miniverhalen
Voortgezet technisch lezen
Introductie van ‘ruimte’
Begrip B Een handeling uit vrije wil is een handeling waarin tot uitdrukking komt wat de handelende persoon zelf belangrijk vindt. Om een vrije wil te.
Aristoteles.
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
Hedendaagse literatuur Vijfde college programma  Bezoek aan De dag van de Literatuur  Aanwezigheid?  Presentaties over de historische roman 
opdracht 3 bespreken opdracht 4 introduceren stijlkwesties
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Paulus tussen theologie en cultuur vanuit gender-kritisch perspectief
Leef je geloof! Jacobus 2: Jacobus 2 : 26
Methodiek om input voor Visie te verzamelen
4 VWO / HAVO Laagland, Module 4.
Blok 2.
FABELEN Essentie zien Disfunctionele patronen doorbreken
Werkstukken en rapporten
ALPHA Cursus Wie is Jezus?
Blok 6.
Literaire bouwstenen 1 Vertelperspectief.
Bronnen bekijken.
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Bijbel en Koran.
De Bijbel Inleiding.
De Bijbel Inleiding. Opvattingen over de bijbel Opvattingen over de Bijbel.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.
gespreksvaardigheden
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
De Bijbel Inleiding. Opvattingen over de bijbel Opvattingen over de Bijbel.
Literaire bouwstenen Vertelperspectief.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
De bijbel is Gods Woord Ook voor de levenswandel. Maar hoe dan?
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
Erik of het kleine insectenboek. Motto Wij zijn allen ballingen, levend binnen de lijsten van een vreemd schilderij. Wie dat weet, leeft groot. De overige.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Literaire bouwstenen 3.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Literary Devices. Alliteration; herhalen van eerste medeklinker-klanken om bepaalde nadruk aan deze woorden te geven. The passionate shepherd to his love.
H4 – Comenius College Laagland. Lezen ‘De minzame moordenaar’ Waarom lees je? Effect Leesmotivatie: plezier, ontspanning, ontsnappen aan werkelijkheid,
Het Verhalenhuis Talentontwikkeling voor 80+
Klas 3vwo Over lezen Blok 3
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Klas 3A Over lezen Blok 1
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
Voorbereiding op mondeling examen deel 1
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
SCHM Literatuur Les 1 #havo5.
Informatieve teksten, interviewverslag
Posters voor in het geschiedenislokaal
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Grenzen en identiteit: Rusland
Hoofdstuk 2: Landschappen op aarde
38 Fictie Motief. 38 Fictie Motief THEMA EN MOTIEF thema: kortst mogelijke samenvatting van een verhaal liefde, dood, pubertijd motief: ‘een patroon’
Literaire Begrippen.
spreekwoorden en uitdrukkingen
Transcript van de presentatie:

Fictieanalyse-proza

programma Terugblik op Alleen de boeken Uitleg hoofdstuk 11 Analyse van De rode beuk in groepjes Klassikale bespreking

Bij Alleen de boeken Perspectief Focalisatie Herhaling, waar je betekenis aan toekent Tijd Beoordelingswoord en onderbouwing

motieven Betekenisdragende eenheid in het verhaal

Intern en extern Intern: binnen de tekst  verhaaltheorie Extern: buiten de tekst  cultuur- en literair-historisch motief denk aan Bijbelse motieven, Oedipus etc. Op tekstniveau: concrete motieven onze focus

concrete motieven Verhaalmotieven (gebonden motieven)  betekenisvolle eenheden in het verhaal bouwen met elkaar de fabel  dynamisch en gebonden: dienen de fabel, de ontwikkeling van het verhaal, houden de handeling op gang

Tweede concrete motief Vrije motieven geen onderdeel van de vertelde geschiedenis Statisch: dragen niet bij aan de ontwikkeling van het verhaal, maar wel aan de betekenis van het verhaal. Functie: Ze versterken een beeld (van bijvoorbeeld iemands karakter) vb. uitweidingen over natuur, bospad, voorwerpen

leidmotief 3. leidmotief: letterlijke woorden of woordcombinaties worden herhaald  draagt bij aan de betekenis van het verhaal vb. Keefman:’Ik wil me geheel gaan inzetten voor de psychiatrisch gestoorde mens’. Leidmotieven? In het verhaal Alleen de boeken? in het verhaal Emigratie

Abstracte motieven Verbinden verschillende verhaalmotieven met elkaar (dit gebeurt door de lezer)

Hoofdmotief vinden door: Verzamelen van informatie: Verhaalmotieven Leidmotieven Vrije motieven Titel Motto Hoofdstuktitels De inbreng van de lezer is ook van invloed op de interpretatie: accenten aanbrengen en verbanden leggen. Grondmotief: omvat alle andere andere motieven in zich.

Symbool- en beeldgebruik Het taalgebruik  Door gebruik van beeldspraak  bijdrage aan interpretatie Vb. Emigratie waarin talloze metaforen en vergelijkingen staan  dreigend karakter Menuet zie bladzijde 281 Door gebruik van symbolen Witte rozen als symbool voor zuiverheid Een tuin als symbool voor de liefde Bloed en doornen  voor smart (lijden van Christus)

De rode beuk Verteller Wie is er aan het woord? Tijd Fabel en sujet Ruimte Motieven – uitsplitsen Personages

Voor de volgende keer Hoofdstuk 12 en 13 doornemen