Sociale media in de mix Wat zijn sociale media en hoe neem je ze mee in je marketing- communicatiemix Serge van Rooij Marieke Karssen 30-10-2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Maak van Dyslexie je gaven. In plaats het te zien als een handicap
Corporate Guidelines.
 QI&feature=related QI&feature=related.
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
CREATIVE MARKETING WC 7, jaar 1, Winter 2009
Out of the box …. Blijft de cliënt deelnemer altijd veroordeeld tot de box…. Of… Feestrede voor SCIP.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Briefing V1, blok 3 Case CC.
HR Beleid Nathalie Slechte
Een marketing concept geboren uit reclame doeleinden
Je verleiding vertellen beste bloemist!
Kies KLEUR in groen.
GGD Fryslân Akke Hofstee en Abe van Reemst Leeuwarden
Waarde van een merk voor de aanbieder: Voorkeurspercentage cola in blind-test: Merk A51 % Merk B44 %
Godsdienst.
COMMUNICATIEMIX van een onderneming
Geïntegreerde Communicatie
BRAND DESIGN MERKIDENTITEIT IN WOORD EN BEELD.
Coca cola De geschiedenis van coca cola De coca cola-fles
CROSS MEDIA. CROSS MEDIA Grenzen tussen media vervagen 3 trends Any time, any place any where (onafhankelijk van tijd, plaats, of ruimte gebruik maken.
Department of Marketing Faculty of Economics Het vangen van de ongrijpbare consument: Effectiviteit van multi-media campagnes Prof.dr Tammo H.A. Bijmolt.
But … I don’t find employees !. 5% zoekt actief naar een nieuwe job 32% zoekt passief naar een nieuwe job 36% staat open voor een nieuwe job.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit les 1. Onderwerpen in de lesHuiswerk voor komende les 1 o Toelichting op de module en de werkwijze. o Toelichting.
Media en creativiteit Identiteit les 1
Marketing presentatie
Marketing presentatie
= de visuele presentatie van een organisatie
WAT IS PRECIES HET DOEL? ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?
Brand Design Inhoud. Brand Design Inhoud Identiteit - imago.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 1, Winter 2009
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 1, Winter 2008 Verkenningsles Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
VERBAND MET CREATIVITEIT:
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent xxxx.
Let’s get started Marketing? Marketing!
CREATIVE MARKETING jaar 2, Winter december 2009 Me, You and Me Brand Activation! Dimitri Hubregtse Saskia Best.
Hoe denken bedrijven & hoe werkt een merk?
ACCOUNTANTS IN DE MARKETING WORKSHOP SRA, Nijkerk 22 Juni 2012 Camillo Spratt.
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Ouderavond (datum) uitgevoerd door: in opdracht van: (logo school)
Social media Gemaakt door: Hassie en Sanne. 1.De rol van social media in marketing & internetstrategie De rol van social media in marketing & internetstrategie.
Social Media Door Dyonne en Yanthe
Je herkent het pas als je het kent
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Social media presentatie
Hoe meet je welvaart? Arm&Rijk.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
3H1 WHTSNXT?. Groep 1
Ramòn Janssen –H4B Niels Killaars –H4B © RJNK. 1: Wat is Social Media? 2: De rol van social media in marketing & internetstrategie 3: De sterke punten.
Social media.
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
PERSONAL BRANDING Stel je bent een shampoo… 10 oktober Amersfoort.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
De marketing van kennis
Wie ben ik?  .
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Direct les 5 C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct les 5 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Basics over communicatie
De brug naar de consument
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
PERSONAL BRANDING HET NUT VAN .. HOE? TIPS
Transcript van de presentatie:

Sociale media in de mix Wat zijn sociale media en hoe neem je ze mee in je marketing- communicatiemix Serge van Rooij Marieke Karssen

2 Simon Sinek Brands

3 Philip Kotler Brand Power

4 De presentatie in vogelvlucht What is branding?

How to build a strong brand 3 steps

I B M

14 Merken zijn signalen en bepalen jouw gedrag.

15 Hoe erg het ook kapot is, het blijft herkenbaar! Bij het flesje was dit expliciet de opdracht!

Hoe erg het ook kapot is, het blijft herkenbaar.

Corporate Identity: definitie “Corporate Identity is het totaal van visuele en niet-visuele middelen dat een onderneming of organisatie hanteert om zich te profileren naar alle relevante doelgroepen” Oftewel: “Datgene wat je uitstraalt”

Belangrijkste bouwsteen visuele identiteit Een logo of beeldmerk is een teken of symbool dat een woord (bijvoorbeeld een bedrijfs- of productnaam) vertegenwoordigt. Een logo of een naam is niet meer en niet minder dan een ‘trigger’ of een brug naar een merk, bedrijf, organisatie, product of persoon. Logo

Merken Gemiddelde mens kent 5000 merken Om een vreemde taal te kunnen spreken heb je woorden nodig We spreken dus allemaal de internationale taal van merken

Wat is een merk? Een merk is geen logo van een bedrijf Een merk is geen reclame-campagne Een merk is geen huisstijl Een merk is geen product

Wat is een merk? Een merk zit in de hoofden (en harten) van mensen Een merk is een netwerk van associaties bij een naam of een ander symbool Een logo of een naam is dus niet meer en niet minder dan een ‘trigger’ van of een brug naar die associaties

Een netwerk van associaties Deels herinnering van c.q. ervaring met tastbare elementen: kleuren, namen, vormen, personalities in reclame, gebouwen, mensen achter de balie of aan de telefoon etc. Deels herinnering aan zeer persoonlijke ervaringen: situaties waarin het product een rol speelde, gesprekken over het product etc. Tastbaar of niet, een merk is altijd een persoonlijke interpretatie. Per saldo maakt iedereen dus zijn of haar eigen merk

Sterke en zwakke merken Zwakke merken hebben niet meer associaties dan functionele aspecten (een groen gebouw, een lange man, een kartonnen verpakking) Sterke merken hebben (daarnaast ook) sterke emotionele associaties De sterkste merken vervullen hogere betekenissen voor mensen (persoonlijke doelen, hogere waarden etc.)

Steve Jobs over Apple 1.Visie op het leven: diep in de mens zit een sterke creatieve bron. Die bron wordt onderdrukt door de rationele systemen waarin de mens opereert. 2.Visie op het productveld: de machine moet een verlengstuk zijn van de mens; de mens mag geen slaaf van de machine zijn. 3.Visie op vormen: de vorm van de Macintosh mag niet lijken op de rationele bekende producten. Het moet een revolutionaire vorm zijn. Het besturingssysteem moet met mens-vriendelijke ikonen werken (geen abracadabra, zoals bij MS-DOS )

De Pepsi Test Pepsi test (1994): Blind: 51% kiest voor Pepsi, 44% voor Coca Cola Merk zichtbaar: 65% kiest Coca Cola, 23% kiest Pepsi

Een reputatie Een bron van vertrouwen Een belofte Een som van percepties Een middel om keuzes te maken Een merk is...

… een reputatie

… een bron van vertrouwen

… een belofte

…een som van percepties

merken helpen ons om het oneindig aantal signalen waarmee we dagelijks geconfronteerd worden te vertalen en te selecteren Merken zijn referenties

Belang sterk merk 1.Differentiatie (onderscheiden t.o.v. concurrentie) 2.Herkenning (plaats in geheugen veroveren) 3.Keuzegedrag (voorkeur creëren) 4.Merkenbinding (relaties opbouwen) 5.Line extensies (nieuwe producten lanceren op basis van bekendheid merk en merkgevoel)

De kracht van een merk

Manifesteert zich consistent en onderscheidend en is relevant in al haar visuele uitingen (design), communicatie en gedrag Een sterk merk…

Consistent

Onderscheidend

Relevant

De rol van het merk verandert Autoritaire één-dimensionale merken lopen het risico hun relevantie te verliezen