Bronnen Merle Wissink.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
Vandaag hebben we een ander soort les dan normaal.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Workshop Informatievaardigheden
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
SPREEKBEURT 3de LEERJAAR
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Onderzoeksvaardigheden
Boekbespreking Gemaakt door: Jeroen en Milan
Al doende leren training docenten
Natuurwetenschappelijk verslag
Tips voor de blogger in spé.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Bronnenonderzoek PWS-seminar V5 13 juli 2014
Tweede wereldoorlog.
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Een werkstuk maken.
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Het maken van een spreekbeurt
Een leesstrategie: toepassing
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 3
Informatievaardigheden Corrie van Zeist September 2007.
Werkstukken en rapporten
Tekst verwerken.
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
H4 lezen ‘zoekend lezen’.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Bronnen controleren…. Hoe doe je dat? K=Kwaliteit O=Oorsprong D=Doel A=Actualiteit K=Kwantiteit.
Bibliotheekintroductie UA-bibliotheek Campus Drie Eiken Oktober 2007 Marjan Andries- Barbara Lejeune.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Opdracht 26 Uiteenzetting schrijven
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Spreekbeurt in groep 4.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
HET ONDERWERP VAN EEN TEKST Lezen h1. Aan het einde van de lees weet/kun je Wat het onderwerp van een tekst is Hoe je deze kunt vinden.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Wat moet ik weten over mijn bronnen?
Groep 6 Begrijpend lezen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
5 hulpvragen.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Bronnen en onderzoeksvragen
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
Informatie verdraaien
Betrouwbaarheid van een tekst
Betrouwbaarheid van informatiebronnen
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Hoe maak ik een goede mindmap?
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Zoeken naar informatie op het Internet.
Bronnenonderzoek.
Transcript van de presentatie:

Bronnen Merle Wissink

Inhoudsopgave Soorten bronnen; Gebruik van bronnen Informatie verwerken

Soorten bronnen  Internet;  Boeken;  Artikelen (kranten/tijdschriften).

Gebruik van bronnen Wanneer is een bron goed? Betrouwbaar?

Beoordelen van een bron  Wie is de auteur?;  In welk tijdschrift, krant of boek staat het verhaal?;  Zijn er meerdere websites die dezelfde informatie geven?;  Wanneer is het verhaal gepubliceerd?.

Betrouwbaarheid van de auteur  K. Steintjes Leerkracht natuurkunde  Prof. L Willemsen Professor natuurkunde

Betrouwbaarheid van het artikel Een artikel over voetbal Gevonden in Gevonden in de de schoolkrant Voetbal International

Betrouwbaarheid van internet Welke site is betrouwbaarder? Google Wikipedia

Datum van publicatie 1992 2002 Betrouwbaar?

Globaal kijken naar een bron  Titel;  Inleiding (eerste paar regels op internet vermeldt);  Achterkant (van een boek).

Lezen van een bron Lees de tekst globaal door; Bepaal of het van belang is voor jou deelonderwerp; Heb je antwoord gekregen op je vragen? Ben je informatie tegengekomen wat je nog niet wist?; Als de tekst van belang is voor jouw deelonderwerp, dan neem je het over voor jouw presentatie.

Stuk tekst in eigen presentatie Bekijk het stuk tekst voor jouw deelonderwerp Staan er woorden in die je niet kent? Wil je nog meer weten over een aantal dingen? Hoe zou je deze informatie aan je groepslid vertellen? Zo komt de tekst ook in jouw presentatie!