De veroveringen van Columbus en Cortes

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
inhoud waar en wanneer leefden de Azteken Eten en drinken De kleding
Advertisements

Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
Samenleving en cultuur
Door: Frederik en Matthias
DE MAYA'S Hallo wij zijn KELLY en SELINA!
Het leven in de Steentijd
De verdwenen wereld van de Maya's
Beelden storm.
Karel en grote problemen
Het oude Egypte Farao’s en piramides.
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
Tijdvak: Steden en Staten
COLUMBUS.
Standenmaatschappij De Maya-samenleving was een standenmaatschappij, dat wil zeggen dat er in lagen werd geleefd. De hoogste laag, de belangrijkste mensen,
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
De steenhouwer Bewerkt door Toon, Brent en Arto Niveau 6.
Burgers regelen het zelf
Verovering Zuid-Amerika
Hoofdstuk 3.
Middeleeuwen: Monniken en Ridders
Machtige heren, halfvrije boeren
Samenvatting Azteken Door: Emile Derache.
Ontdekkers van de wereld
Gemaakt door: Esther, Oscar en Jaimie.
Maya’s 1In houd . 2.de Maya`s. 3.wat voor steden hadden ze?
De Maya’s Wij ( Elina en Annemein )
Verovering Zuid-Amerika
Hoofdstuk 1 Reformatie en Opstand
Paragraaf 2.3 Aan de oevers van de Nijl
Europa wordt christelijk
Amerika voor Columbus 2.3.
2.4 Europeanen in Amerika.
Pizarro en de Inca's Geschiedenis 3.4.
Geschiedenis 3.1.
Soldaten en landbouwers
Mexico-Stad Wereldstad.
Tijd van jagers en boeren
De Jicarilla Apachen.
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Ontdekkers en hervormers
5. Een nieuwe wereld: Amerika. 5.1 De Azteken Montezuma ( )
Geschiedenis hoofdstuk 1
Kerst © wilma. Kerst © wilma Heel lang geleden in een land dat we nu Israël noemen Maar dat vroeger Palestina genoemd werd, waar Koning Herodes, koning.
H3 geschiedenis een zee van tijd Vroeg moderne tijd
Paragraaf 2.3 Amerika vóór Columbus.
Hoofdstuk 3.
Kolonialisme en slavernij
Paragraaf 1.4 Leven van de landbouw.
Romeinen, Germanen en Kelten
Geschiedenis Proefwerk oefenen.
Tijd van steden en staten
Terugkoppeling vorige les. Uitleg. Opdracht. Opdracht bespreken. Quiz.
Spaanse Meesters 2 Spanje.
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
Het land van de farao Hoofdstuk 2.
55 punten te behalen, groepje met meeste punten wint. Score tijdens het nakijken. De quiz bestaat uit 22 vragen. QUIZ HOOFDSTUK 2: ONTDEKKING & VEROVERING.
H5.2 Europeanen ontdekken de wereld
Hallo wij gaan een geschiedenis opdracht maken over de Gouden eeuw.
Europeanen in Amerika. Wat gaan we doen? Huiswerk De ontdekkers De veroveraars Zwaarden, paarden en ziektekiemen.
De Vikingen.
Ontdekking en verovering 2.4 Europeanen in Amerika
Geschiedenis van Suriname
Ontdekking en verovering 2.3 Amerika vóór Columbus
Renaissance en Opstand
Onze geschiedenis.
Ontdekkers en Hervormers
Ontmoetingen in verre streken
KA 12 - Het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur KA 09 - De verspreiding van het christendom in geheel Europa Les 22: Karel de Grote.
§2.1 Van stad tot wereldrijk
Transcript van de presentatie:

De veroveringen van Columbus en Cortes Tijdvak van ontdekkers en hervormers (1500-1600) Periode: of vroegmoderne tijd (1500-1800)

Soldaten en landbouwers Spanjaarden voor de Azteken een grote schok. De indianen waren in de ogen van de Spanjaarden eenvoudig en leefden primitief Ze waren door hun god gestuurd om het gebied te veroveren

Azteken Machtige Azteken Herrie Geen doden Betalen in: geld, voorwerpen, voedsel en mensen. Herrie Bliezen of schreeuwden op schelpen of fluiten gemaakt van hout of been. Vijanden bang maken door het geluid Commando’s omdat niemand elkaar kon verstaan. Geen doden Krijgers = geen vuurwapen. Gevangen nemen i.p.v. doden

Soldaten en landbouwers Tenochtitlan ( Tee-nog-tie-lan)  tempelpiramiden. Half miljoen inwoners = een wonder In een meer Drie dammen verbonden de stad met het vaste land. Ophaalbruggen Groter wonder  Chinampa’s ( sji-nam-pas) Kunstmatig aangelegde akkers in de moerassen rond de stad. Mais, bonen en pepers.

De azteekse goden Spanjaarden = 1 god Azteken = meerdere goden  allemaal hun eigen taak Huitzilopochitli  belangrijkste god = de zon  mensenoffering (bloed ) De gevederde slang  landbouw en handwerk uitgevonden ( vogelsnavel voor zijn gezicht + punthoed van jaguarhuid met edelsteen er boven op.) De grote Tempel  voldoende regen en voldoende oogst.

Pizarro en de inca’s El dorado  alles van goud of zilver Spaanse avonturiers wilden dit land bezoeken 1531 Francisco Pizarro toetstemming van Karel V Vertrok naar westkust van Zuid-Amerika met  3 schepen, 180 mannen en 36 paarden. Ze hadden goudkoorts

Pizarro en de Inca’s Zoon van de zon Het bestuur Belasting Peru De naam van de koning voor het hele volk : Inca’s Koning zoon van de zon ( dachten de inca’s) Verschillende vrouwen trouwen, 1 opvolger. Het bestuur Gouverneurs de hoogste ambtenaren. Deze moest besturen en rechtspreken uitleg geven aan de koning hoe alles liep in zijn rijk. Belasting Betalen in natura = diensten leveren zoals het land bewerken, wegen aanleggen, in het leger gaan, als koerier werken.

Handwerk van de inca’s De inca’s konden niet schrijven Spanjaarden schreven veel op maar of het klopt? Ruïnes van huizen vertellen ons over de grote en de indeling Schilderingen over de kleding Potten, huisraad, juwelen  inzicht in het dagelijks leven. Steen = hamer Waterpas = rechte stok met uitholling en knikkers er in. Van hout  drinkbekers gemaakt = Kero genoemd. Potten vaak gemengd met stro om scheuren en barsten te voorkomen. = Aryballos

Handwerk van de inca’s Niet alleen hout en klei Handwerkslui gebruikten ook: steen, been, leer, touw, wol, katoen en metaal. belangrijkste metaal was goud  Inca’s noemden het ook wel: tranen van de zon. Goud werd gedolven uit mijnen en gezeefd uit de rivieren. Spanjaarden stalen het en smolten het om Kleren maakten Inca’s van katoen of wol die werden eerst gesponnen. De draden werden geverfd met sappen van bladeren, wortels, stengels en bessen. Ook delfstoffen en insecten werden hiervoor gebruikt. Wij maken veel aan elkaar met spijkers, inca’s met touw.