Spits = tijdelijk zeer druk verkeer aantal slachtoffers Spits en ongevallen 8u00 - 9u00 17u00 - 20u00 Ochtendspits Avondspits tijdstip Spits = tijdelijk zeer druk verkeer Oorzaak = iedereen rijdt op hetzelfde tijdstip naar dezelfde plaatsen Meer slachtoffers tijdens avondspits omdat: mensen vermoeid zijn na werkdag men snel wil thuis zijn, extra recreatief verkeer
Waarom zijn snelwegen minder gevaarlijk dan andere wegen? Geen kruispunten, geen zwakke weggebruikers Gescheiden rijrichtingen (toets, examens!) R1-E19 E40 E34-313
Structurele files tijdens ochtendspits Structurele files tijdens ochtendspits in Vlaamse Ruit Structurele files tijdens ochtendspits Kaart 2008 of 2009? Waarom? Ook file richting Gent Files naar Brussel en Antwerpen zijn nog langer ( op E40 – E19 – E34 – E313 – E314) Langere file op R0
Structurele files tijdens avondspits Structurele files tijdens avondspits in Vlaamse Ruit Structurele files tijdens avondspits Verschillen met ochtendfile? Files op ringwegen en uitvalswegen omdat men in de stad werkt en ze ‘s avonds verlaat 2) Lengte files is minder 3) Aantal files is groter
Luchtvervuiling Fijn stof: Kanker, astma, ontsteking luchtwegen NOX: Zure regen CO2: Broeikaseffect Luchtvervuiling
Problemen door massaal wegverkeer Files: tijdverlies, economisch verlies Stress tijdens spits of in file Verkeersongevallen: ca 1400 dodelijke/jaar in België Lawaaihinder Brandstofverbruik en luchtvervuiling Parkeerproblemen in o.a. stadscentra, woonbuurten Ruimteverslindend: Vlaanderen ca 5 km weg/km²