Consumentengedrag bij communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Trends in Dienstenmarketing
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Workshop 3 deel 1: Marketing
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Over consumenten, gedrag en marketing
De marketingmixstrategie
STRATEGISCHE PLANNING
Consumentengedrag Kelly Geyskens Lessius, 14 februari 2008
Geld verdienen met trends
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
SDP-Segmentatiemodel
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
Briefing V1, blok 3 Case CC.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Geld verdienen met trends
Product, merk en assortiment
Cross Media.
Cross Media. Rondje! Waar heb je stage gelopen? Wat heb je gedaan tijdens je stage ?
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Marketing presentatie
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
Product/marktmatrix Producten en markten waarop we actief zijn
Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 5: Communicatie-onderzoek.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Let’s get started Marketing? Marketing!
Geld verdienen met trends
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
Geld verdienen met trends Les 1. Start Daniella Hefter
Business Marketing Management
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min)
Marketing Hoofdstuk 9 product.
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
Gefelicitaart.nl.
Detailhandelsmarketing
Midden in de wereld:.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Consumentengedrag en het koopbeslissingsproces
College 3 Consumentengedrag
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Marketing H4 Strategisch managementplan Commercieel medewerker.
Het Maastrichts Uitburo Een initiatief van het Theater aan het Vrijthof en de VVV Maastricht.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Interactieve Marketing Bob van de Geer & Chrisitian Best.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Indeling van hoofdstuk 4
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Psychologie Motivatie, behoeften en waarden
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktsegmentatie en positionering
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Marketing Week 3 les 1.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Presentatie en marketing
Verkoopt en handelt verkoop af
Marketing- communicatieplan
Transcript van de presentatie:

Consumentengedrag bij communicatie CG2VS2CE01

Literatuur H 5, 6, 7 Floor en van Raaij H 10 Schiffman, Kanuk & Hansen H 1, 4, 7, 9, 10, 12 Handboek Online Marketing, Patrick Petersen

Project Lessen zijn project-gerelateerd, dat wil zeggen, CG2 deelt met het marketingcommunicatie- & mediaplan, de aandacht voor de consument. Toetsing tentamen: tentamen in T4, bestaande uit case/open vragen

Project week 1 + 2 door te segmenteren! Formuleer situatieschets en de voorlopige probleemstelling van of voor de doelgroep Hoe formuleer je een doelgoep? door te segmenteren!

Opleveren einde blok 1: Doelgroep beschreven aan de hand van segmentatiecriteria (op de 3 niveau’s) Moodboard/moodfilmpje

Segmentatie Het verdelen van de totale markt in groepen consumenten Rekening houden met de verschillende wensen en behoeften van de consument Segmentatie en diversiteit zijn complementaire begrippen Consumenten verschillen van elkaar en reageren daarom ook anders op de marketingmix

Doelgroepen beschrijven Algemeen niveau Stabiele persoonskenmerken Domeinspecifiek niveau Variabelen die te maken hebben met het domein van producten Merkspecifiek niveau Variabelen die te maken hebben met het specifieke merk

Algemene segmentatie-variabelen Demografisch Geografisch Sociaal- Economisch Psychografisch Permanente en stabiele persoonskenmerken

Domeinspecifieke segmentatie-variabelen Betrokkenheid Wel of geen informatie? Benefit Domeinspecifieke ‘waarden’ (functioneel & psychosociaal) Productbezit & -gebruik Zie piramide van klantengroepen/20-80 regel Aard productgebruik Welke functies kan een productdomein vervullen? Momentconsument/situatie Voorkeuren voor productdomein afh.van situatie Als segmentatievariabelen neemt men gedragingen, interesses, opinies en waarden die direct te maken hebben met een bepaalde productgroep/domein

Merkspecifieke segmentatievariabelen Merkbekendheid Brand Recall Attitudes Brand Recognition Overtuigingen over specifieke producteigenschappen (kennis, gevoel, gedrag) Koopintenties ‘Intenders’ Koop- en gebruikersgedrag Merktrouwe gebruikers Merkwisselaars Gebruikers trouw aan ander merk Nieuwe gebruikers Niet-gebruikers Winkeltrouwe gebruikers

Volgende week Lezen H5 Floor en van Raaij