Theorie en Analyse van Audiovisuele Media 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De theoretische cultuur (4) De moderne tijd: van betekenis naar structuur, van ethisch naar wetenschappelijk.
Advertisements

Hoe schrijf ik een recensie
Een algemene inleiding bij het maken van video’s
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Theorie en Analyse van Audiovisuele Media 2 Hoorcollege 3 Tijd.
Fictieanalyse College 3.
De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Didactiek procesgerichte aanpak
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Doorlopende leerlijn(en) cultuuronderwijs
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Fictieanalyse-proza.
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Werkgroep video prototyping V1 blok 2 Maaike van Cruchten Bart-Jan Steerenberg b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’
Trendanalyse introductiecollege, V2, blok 1 peter buis en theo ploeg.
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
De eerste fasen van de semiotische evolutie van cultuur
Bibliotheekinstructie Geschiedenis september 2012.
Audiovisueel materiaal in de klas BOA 4 februari.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Help….een bron!!!! Jaap Patist
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Het ontwikkelen van een basiscursus door: Susan Aasman Martina Roepke.
Harry Mulisch En de literatuur over de Tweede Wereldoorlog.
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Foucault: How do people become subjects?
Kennis is Macht Bacon versus Foucault. Kennis is Macht Meditationes Sacrae l’Archéologie du Savoir Francis Bacon ( )Michel Foucault ( )
Hedendaagse literatuur Vijfde college programma  Bezoek aan De dag van de Literatuur  Aanwezigheid?  Presentaties over de historische roman 
 Psycholoog  Client-centered therapeut  CGG Brussel, Zuid.
Existentialisme – stap voor stap
Presenteren.
Coderen.
Games met een boodschap Rajiv Krijnen. Games met een boodschap Onderzoeksvraag Wat maakt een game? Subvragen Hypothese Bronnen.
Postmoderne poëzie.
Noelle Aarts, WUR / Universiteit van Amsterdam
Het postmoderne in films en romans. "De postmoderne roman bestaat niet, er bestaan wel een aantal romans die postmoderne kenmerken vertonen." (Vervaeck.
Wanneer was de Slavernij?
Social media presentatie
Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 8. Een indeling van communicatieonderzoek zendercorporate identity, image boodschapinhoud, vorm mediumbereik,
Literaire bouwstenen 1 Vertelperspectief.
Samenvatting h1-h3.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Literaire bouwstenen Vertelperspectief.
Waar is de zevende dwerg?
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Titel van de presentatie. Dagbladen 7 landelijk, oplage 2 miljoen, naast Metro, Spits, Dag en de Pers. Steeds lager aantal regionale titels, ruim.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Literaire bouwstenen 3.
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
Literary Devices. Alliteration; herhalen van eerste medeklinker-klanken om bepaalde nadruk aan deze woorden te geven. The passionate shepherd to his love.
H4 – Comenius College Laagland. Lezen ‘De minzame moordenaar’ Waarom lees je? Effect Leesmotivatie: plezier, ontspanning, ontsnappen aan werkelijkheid,
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Help….een bron!!!! Jaap Patist
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
SILVIA VAN AKEN The Labyrinth of the Mind. Een narratieve-stilistische analyse van Jaco Van Dormaels ‘mindfilms’: Toto le héros (1991), Le huitième jour.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Vwo 6 – literatuur Week
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
POSTMODERNISME.
Posters voor in het geschiedenislokaal
Kenmerken van de concept contextbenadering
Klassiekers Vwo 2 – project periode 4.
Graphic novel: Friend or foe?
Literaire Begrippen.
Transcript van de presentatie:

Theorie en Analyse van Audiovisuele Media 2 Hoorcollege 1 Verhaalanalyse Prof. Frank Kessler

Theorie en Analyse: the story so far… Neo-formalisme tekst als samenhangend geheel samenhang vorm/stijl cognitieve toekenning van betekenis historisch; positivistisch Methodisch nadruk op: herkennen van tekststructuren (her)kennen van productiemiddelen basisbegrippen AV analyse …dus nog steeds het lezen waard!

Narratologie = Theorie van het vertellen van verhalen 2 Perspectieven: gericht op de structuur van verhalen (Formalisme, Structuralisme) – mediaonafhankelijk gericht op het proces van vertellen (Structuralisme, Poststructuralisme, Neo-formalisme, Cognitivisme...) - mediaspecifiek

Analyse van verhaalstructuren: Vladimir Propp De morfologie van het toversprookje (oorspr. 1928)

Analyse van verhaalstructuren: Claude Lévi-Strauss Structurele analyse van mythes (vanaf de jaren 1950)

Analyse van verhaalstructuren: Roland Barthes Inleiding in de structurele analyse van het verhaal (1966) http://tijdschriften.filmarchief.ub.rug.nl/FILES/root/versus/1984/2-1984/inlindes/inleidingindestruktureleanalyse.pdf

Analyse van verhaalstructuren: Maar ook: thematische verhaalpatronen (“onschuldig beschuldigd”, “lelijk eendje” etc.) handboeken scenarioschrijven (“three act structure”, “plot points”)

Narratie Representatie in een medium van een temporele ontwikkeling: een reeks samenhangende gebeurtenissen (waarbij menselijke ervaring centraal staat), verteld/ verbeeld voor een lezer/toeschouwer > N.B.: in principe in ieder medium...

Narratologie Filmnarratologie = theorie van het vertellen van verhalen door het medium film

Begrippen (ter herinnering): tekst – gemedieerde presentatie waarvan het verhaal onderdeel uitmaakt (door B&T in principe niet gebruikt begrip) verhaal – reeks gebeurtenissen zoals gepresenteerd in de tekst (B&T ‘plot’) geschiedenis – mentale reconstructie in chronologische volgorde etc (B&T ‘story’) Let op: vgl. geschiedenis / verhaal, story /plot, story/narrative, fabula/syuzhet, ((histoire/discours))

Of: Geschiedenis Verhaal TEKST: 'HEY YOU! Kijk! Luister!'

beeldverteller geluidsverteller Vertellen Peter Verstraten: filmische verteller / \ beeldverteller geluidsverteller \ / focalisatie intern of extern

Vertellen Seymour Chatman:

Vertellen Edward Branigan:

Vertellen David Bordwell:

Vertellen David Bordwell, Narration in the Fiction Film (1985) “(...) narration is the process whereby the film’s syuzhet and style interact in the course of cueing and channeling the spectator’s construction of the fabula.”

Verhaalaspecten personages/actanten focalisatie extern – 'tekst'verteller (beeld-geluid) intern (altijd + extern!): door personage ruimte tijd (volgorde, ritme, frequentie) genre / intertekstualiteit

tekstanalyse systeem van elementen betekenisgeving betekenis tussen tekst en “lezer” conventies en codes cultureel en historisch kader

theorie <> analyse THEORIE: beschrijvingsmodel (gereedschapskist) CONCEPTEN: beschrijvingsinstrumenten (werktuigen) ANALYSE: a.h.v. concepten gedetailleerde en precieze ontleding van een tekst met als doel het beantwoorden van een vraag VRAAG: bepaalt de selectie van en de samenhang tussen concepten PRIMAIR DOEL: niet “toepassen” van concepten maar het beantwoorden van een overstijgende vraag (dus niet: 'kijk! mijn werktuig past!) SECUNDAIR DOEL: kritisch de concepten zelf ondervragen

comparatieve analyse vergelijken van structurele kenmerken van vertellingen van verschillende teksten, media, genres, periodes op welke wijze spelen mediumspecifieke eigenschappen of conventies een rol? waarin zijn invloeden van andere media genres, conventies herkenbaar? actuele relevantie: wederzijdse invloed op de vormkenmerken van vertellingen van verschillende (nieuwe) media post-classical narratie zelfreflexiviteit, intertextualiteit, intermedialiteit

Welke soorten kennis gebruiken wij om iets van deze film te begrijpen? algemene kennis over de wereld kennis over verhalen kennis over types van verhalen (bijv. genrekennis) kennis over filmische conventies

…en (hoe) nu verder: Theorien: concepten en veronderstellingen over (bv:) Vorm/tekst: genre; (post)structuralisme ‘Lezers’: gender (verlangens; identificatie; ervaringen) Media/technologie: media theorie Cultuur/maatschappij: ideologie/discourse ‘Analyse = Narratologie + X’ (Verstraten)

Leestips themanummer Narratologie van het tijdschrift Versus (1984, in het NL), met een inleiding op de tekst van Barthes http://tijdschriften.filmarchief.ub.rug.nl/root/versus/1984/2-1984/ themanummer semiotische verhaalanalyse van Versus (1986) http://tijdschriften.filmarchief.ub.rug.nl/root/versus/1986/1-1986/ Website “The Living Handbook of Narratology” http://hup.sub.uni-hamburg.de/lhn/index.php/Contents Website http://www.watchthetitles.com/