Les 1 M&O.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
STRATEGISCHE PLANNING
Advertisements

Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Waarde creatie Van droom naar succesvolle onderneming Bedrijfsfilosofie Overview BV John Baken April 2008 To enrich the world …
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Les 2 en 3 M&O.
Visie Mensontwikkeling WSD
Management : situering en begrip
22 maart 2012 Meerjarenbeleid AV De Spartaan Evaluatie beleid Bepaling doelstellingen (wenselijke situatie) Alternatieven en haalbaarheid.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 8 Implementatie
Wat is een communicatieplan?
Strategisch Management
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Marketingplanning en strategie
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Schitterende Organisaties®
2.2 Managementmethodes Moderne Beheerstechnieken
Les 6 M&O Motivatie (5. 5) Besturing (8
Doelen Soorten vormgeving.
1.1 Cockpit informatie.
Visie & Strategie.
'Als er te veel plannen zijn, is er een plan tekort.' Publius Syrus
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Naar een optimaal HR - beleid
 A-94 A-94.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Informatie management HC2
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 Thema 1 - Marketing Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Certificering van assetmanagement
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Informatiemanagement
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Marketingplanning, 4 e druk Alle figuren. pagina 2  Figuur 1.1 Marketingplanning, het strategisch kader, gebaseerd op Frambach en Nijssen (2013), Alsem.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Indeling van hoofdstuk 2
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Hoofdstuk 9 Taakcluster Management support
Internationale handel
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
International experience
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Transcript van de presentatie:

Les 1 M&O

M&O Inhoud Tentamen: H3 H10.1, H10.2 en H10.4 H10.3 H9 H5.5 2e periode: Verwerking verworven kennis in Intern Communicatieplan

Vertrekpunt vorig jaar DESTEP Taak en concurrentie-omgeving 7S model  lees hst 2 nog even aandachtig door.

Strategisch management Het zorgdragen voor een juiste afstemming op de omgeving alsmede het permanent op peil houden en ontwikkelen van bekwaamheden die nodig zijn om eventueel noodzakelijke wijzigingen in de strategie te verwezenlijken. Wat is een strategie?

Strategisch management Tactisch en operationeel (stappenplan) 3/5 jaar Continuiteit PMC’s Samenwerking (of juist niet) Wijziging van missie Nieuwe uitdagingen Nieuwe afstemming op de omgeving Extern (in intern)

3 benaderingen Klassiek (strategisch plannen) Mintzberg (strategisch denken) Hamel en Prahalad (strategische uitdaging)

Klassiek (strategisch plannen) Model gaat uit van huidig  gewenst Organisatie richten op de omgeving 1) Situatie-analyse Doelstelling en strategie SWOT-analyse 2) Strategievorming Vaststellen toekomstbeeld Ontwikkelen verschillende strategien Evaluatie en keuze een strategie 3) Planning en implementatie Invoering

Mintzberg (strategisch denken) Weg naar Gepland en ongepland Lerend vermogen organisaties Lerend vermogen van leden organisatie Visie bottum-up Onvoorspelbaar Toeval

Hamel & Prahalad (strategische uitdaging) Gewenst Obsessie Strategic intent Strategie gap/stretch Goals (corporate challenges) Core competencies Core products Final products

Strategie: 3 benaderingen (samenvattend) 3 tot 5 jaar IST SOLL I stappenplan (Klassiek) analyseren SOLL IST II II: Mintzberg: je kunt een strategie niet plannen. Ht is juiste een creatieve activiteit. Kenmerk hiervan is dat originele en unieke elementen met elkaar worden gecombineerd. Zo ontstaan nieuwe strategieën. Het belang van planning zit volgens Mintzberg in formaliseren van de besluitvorming. Planning kan wel een belangrijke bijdrage leveren aan het tot stand komen van een strategie. Het plan kan gezien worden als vooraf bedoelde strategie. De gerealiseerde strategie is een combinatie van een aantal ongeplande acties. Hierdoor krijgt de strategie een meer dynamisch karakter. III: Kern van het strategiemodel van Hamel & Prahalad wordt gevormd door het ‘strategic intent’. De onderneming creërt een obsessie met als doel in een periode van zo’n tien jaar marktleider te zijn. Er onstaat dan een grote kloof tussen de aspiraties van de onderneming en de beschikbare middelen. (Strategy as a Strech). De onderneming wordt dan uitgedaagd deze ‘gap’ ongedaan te maken. Alleen door het bewust creëren van deze kloof wordt de onderneming uitgedaagd al haar creativiteit aan te wenden. Iedereen dwars door de organisatie moet hiervan overtuigd zijn. Zij stellen dat ondernemingen die allean streven naar evenwicht tussen de omgeving en de onderneming slechts marginale veranderingen kennen. Voorbeelden strategic intents: Coca-cola: to put a Coke within arm’s reach of every consumer in the world. Honda: To be a second Henry ford. SOLL (Mintzberg) III SOLL (Hamel, Prahalad)

Strategisch management en Business Intelligence Informatiewaardeketen Data Aggregatie en integratie Informatie Analyse en interpretatie Input voor beslissing

Vragen?? Oefenen, check de portal voor oefenvragen tentamen.