BUSINESS SCHOOL NEDERLAND

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Advertisements

Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Eindwerk zesde jaar.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Dé Action Learning Business School Champion: B BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Steunpunt Taal en Rekenen Flitsbijeenkomst 20 november 2009
Studieloopbaancoaching
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
BSN nederland De Action Learning MBA
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
De Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
BSN nederland De Action Learning MBA
dé Action Learning business school
BSN nederland De Action Learning MBA
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Master Leren en Innoveren Bartel Standaar, Freddy Veltman 20 maart 2012 Uitdagend ontwerpen Het waarom van.
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Professionele ontwikkeling
Business School Nederland
BSN nederland De Action Learning MBA
BSN nederland De Action Learning MBA
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
Het einddoel. Het einddoel Doel 1e start-up-dag Een beeld krijgen van en nader kennismaken met: Business School Nederland medestudenten/subsetgenoten.
Het einddoel Doel eerste start-up-dag Een beeld krijgen van en nader kennismaken met:  Business School Nederland  medestudenten/subsetgenoten  hun.
Dè Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
dé Action Learning business school
Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
De Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
BSN nederland De Action Learning MBA
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
ontdek wat jij kunt bereiken
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
dè Action Learning business school
dé Action Learning business school
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
dè Action Learning business school
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Dè Action Learning business school dinsdag 9 februari 2010 BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Stagebegeleider: Johan v.d. Sloot Datum: 28 oktober 24 sept Bijeenkomst 2.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Training Vergaderen Een project van: In opdracht van:
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Transcript van de presentatie:

BUSINESS SCHOOL NEDERLAND dé Action Learning business school

Inhoud Start up N62D 10 oktober 2007 Voorstellen Praktisch allerlei Doelstelling Start-up Eerste kennismakingsronde Foto ‘s maken en rondleiding door Business School Nederland: PAUZE Fase 2 Studiestructuur / data ( met sheet programma-overzicht ) en VAL Subset snellezen / veranderk / project rapportage / cc-evaluaties LUNCH

Inhoud Start up 2 Studiemateriaal Action learning / AL-workshop / alpen / voorstel en pva / Alp-intervisie / inleveren Core Course Internationaal Management / studiereis Info Orientatie Fase 3 Fase 3 : Majors / OA / Dissertation / EML / Intervisie fase 3 ( 3 x ) Set Adviser Logboek Leerstijlen en leercyclus MWM2 / De Vraagbaak / Management Updates PAUZE

Inhoud Start up 3 Kennismaken in subset studenten en hun bedrijf Presentatie voorbereiden voor de groep Afspraken subsetbijeenkomsten SNACK Presentatie van de subsets Huiswerk Uitwisselen Organisatieverslag Reflectie start-updag Diner Dag 2 Paul Weermeijer: Ontdekken authentiek leiderschap

Doel start up Nader kennismaken met: Business School Nederland……… Studenten, dus set en subsets Organisaties van studenten Set adviser Action Learning en Virtual Action Learning Materiaal en werkwijze van de studie

Doel start up Ontvangst studiemateriaal Alle 9 subsetafspraken maken Eerste huiswerkopdrachten Uitwisselen organisatieverslagen Afsluiting eerste dag met diner Ontdekken authentiek leiderschap met Paul Weermeijer ( tweede dag )

Kennismaken 1 Structuur Interview in tweetal, 10 minuten pp Interviewer presenteert verkregen informatie aan set in maximaal 2 minuten

Kennismaken 2 Inhoud: Stel jezelf voor d.m.v. een metafoor ( beeld, dier, lied, kunstwerk o.i.d ) Geef twee argumenten voor deze vergelijking Vertel een prestatie / succes van laatste half jaar, waarop je trots bent plus reden Waar sta je over twee jaar in het leven…. ( kennis, vaardigheden, procesgang ) Hoe zie je de weg naar het beschreven doel Vader / moeder / single / kinderen / hobby in combinatie met je doel….. Drive voor MBA en motivatie voor Business School Nederland MBA

Structuur bijeenkomsten A OM-2 HRM-1 S T R U P 2 dagen OM-1 LAD (HRM) ALP OM / MM M O MM-1 MM-2 HRM-2 OM-3 MM-3 HRM-3 3 weken 5 weken 5-15 weken

Evaluatie elke Core Coursedag Business School Nederland Elke lesdag wordt electronisch geëvalueerd ( reflectie ! ) via mail van de administratie met link naar evaluatieformulieren ( altijd doen )

Voorafgaand en tussendoor m Snel lezen: 5 november 09.30-17.30 uur Schouten&Nelissen Locatie Business School 10 deelnemers Veranderkunde( alle sets N62 ) 2 dagdelen 13 november 09.30 – 17.30 uur 1e subset bijeenkomst (in Buren) 26 oktober 09.30 – 12.30 uur, alle volgende subsetbijeenkomsten plant subset zelf vandaag! O A ALP (RFC) uitleg 8 januari 2008 ( alle sets N 62 ) 19.00 – 22.00 uur Plenair !!NB ALP intervisie: n.o.k. m O M

Virtual Action Learning / VAL 1 Leren via Virtual Learning community Doelgericht digitaal onderling communiceren en met de Business School Zeer gerichte voorbereiding Variatie in leerproducties Studietempo bevorderend E-learning is instrument van HRM Zwaartepunt studie meer naar voren getrokken Studiebelasting houdt rekening met leren van de techniek

VAL 2 Expliciet leerdoelen HRM ( later FM ) formuleren 3 Leerarrangementen schrijven (LA ) voor zowel HRM als FM 1 LA per CC-dag maken voor visie, instrumenten en integratie passend bij eigen leerdoelen LAC (= concept ) Let op goede verdeling over de subset van de LA’s Feedback aan elkaar geven via verbetersuggesties op LAC Ontvangen verbetersuggesties waarderen Verwerking verbetersuggesties in LAC wordt LAD ( Leerarrangement Definitief ) Elkaars LAD beoordelen met cijfer Deadlines! Vraagt agendamanagement Alp HRM en FM vervallen

VAL 3 Per vak wordt beste LAD met LA Advies en implementatie door RFC beoordeeld: Dit LeerArrangement ‘Advies en implementatie’ bestaat uit (Leer)Doelen, Advies (=LAD +implementatieplan ), Reflectie Deadline inleveren ( overleg bij vakantie ) Site wordt gesloten Je schrijft een ALP HRM / FM, indien LAD’s ( 3 ) niet binnen deadlines ingeleverd zijn Dit geldt ook voor het leerarrangement Advies en implementatie ( 1 )

Huiswerk overzicht OM en HRM Visie VAL : Studiewijzer HRM doorlezen op de site citowoz ( www.citowoz.nl/vlc4 ) Leerdoelen HRM in LA schrijven en plaatsen in portfolio ( Leerarrangementen Visie verdelen op subsetbijeenkomst ) Lezen: artikel “What is IMC’s philosophy?” en “AL, een moderne visie op Management Development” Lezen: boek over leerstijlen Voorbereiding OM1 (visie): huisactiviteiten ( artikelen lezen / vragen maken ) Op subsetbijeenkomst: Formuleren vragen/casuistiek op format subsetbijeenkomsten. Dit format ( verslag ) mailen naar docenten, set adviser en set.

VAL 5 Toegang tot de site: www.citowoz.nl/vlc4 Inloggen door vier eerste letters achternaam ( =gebruikersnaam ) Wachtwoord: HRM. Wachtwoord zelf veranderen Bij het item LEDEN: @ adres invullen en eigen verhaal

VAL HRM-activiteiten Op www.citowoz.nl/vlc4 inloggen START UP UIT- LEG; Site open M O HRM-2 HRM-3 1e Sub- set Bijeenk. LA a+i Op www.citowoz.nl/vlc4 inloggen Onder Leden wachtwoord en gegevens invullen Snuffelen op de VLC Leerdoelen opstellen ( = LA ) Keuze maken LA 1 HRM Visie Afstemmen keuze LA’s binnen subset

VAL HRM-activiteiten 2e ronde 3e ronde 1e ronde START UP UIT- LEG; Site open M O HRM-2 HRM-3 1e Sub- set Bijeenk. 2e ronde 3e ronde LA A+ I 1e ronde Maak LA Visie en als LAC plaatsen in Portfolio Verbetersuggesties geven en ontvangen Verbetersuggesties Waarderen LAD maken Elkaars LAD’s waarderen

VAL HRM- activiteiten 3 weken 3 weken LA a+i= START UP UIT- LEG; Site open A HRM-1 M O A HRM-2 M O M HRM-3 O 3 weken 3 weken 1e Sub- set LA a+i= Jouw beste LAD aanpassen en naar RFC sturen en in je Portfolio plaatsen RFC beoordeelt 4/7 van je cijfer en je setleden 3/7

Subsets Studie- en intervisiegroep voor het hele studietraject in voor- en tegenspoed……… Door set adviser gemaakte indeling in groepjes van 4, 5, of 6 personen, verdeeld naar branche, profit / nonprofit, functie, geografie of aangegeven voorkeur. Bedoeling: hechte studie-eenheid in voorbereiding op studiedagen en op te leveren werkstukken en kennis en vaardighedenuitwisseling, ondersteuning en plezier en lol.

Subsetbijeenkomsten Voorzitter/notulist Huisactiviteiten bespreken ( indien nodig ) Subsetopdrachten uit studiewijzer bespreken Vertaalslag eigen organisaties maken Eigen vragen / thema’s /stellingen voor docenten en set in subsetformat formuleren en opsturen naar docenten / setleden en set adviser(s) Zelf plannen op de eerste na ( dus 9x, ook voor Int M sept 2008 )!

Opbouw studiemateriaal Visie Het bereiken van een algemeen perspectief van het onderwerp. Instrumenten Bepaalde methoden, instrumenten of werkwijzen aanreiken. Integratie Onderwerp niet langer als geïsoleerd beschouwen: in samenhang brengen met andere onderwerpen

Action Learning Projecten / Leerarrangementen OM (concept Alp + definitief Alp) MM Alp HRM Leerarrangement ( VAL ) IM Alp FM Leerarrangement ( VAL ) SM Leerarrangement in combinatie met een major en afstudeerrichting dissertation, anders Alp Int Management Alp door de hele subset n.a.v. studiereis Major afsluiten met Leerarrangement

Info-momenten over het maken van een ALP Start-up erg algemeen Tijdens OM2: Instrumenten (methodologie) Tijdens MM en HRM In de subset Projectrapportage W. Egberink RFC (na blok 2): 8 januari 2008, 19-22 uur ALP intervisie set 62 D: rond blok 3,nader overeen te komen

ALP-Inhoud Plan van aanpak Onderzoek en analyse Genereren en beoordelen alternatieven Reflectie Implementatie

ALP-voorstel Is het onderwerp niet te breed? ( kaderen ! ) Is het waarschijnlijk dat het knelpunt door de student opgelost kan worden (niet te hoog gegrepen/ buiten eigen gezichtsveld ) Is het waarschijnlijk dat de oplossing geïmplementeerd gaat worden voorstel wordt wel / niet goedgekeurd door docent en is bijlage in de Alp. voorstel is huiswerk 3e CC plan van aanpak is definitief en is een hoofdstuk in een Alp

ALP-inleverprocedure Goedgekeurd ALP-voorstel met aanwijzingen docent gaat naar: - set adviser ehofstra@bsn.eu - administratie abentum@bsn.eu ALP( concept en definitief ) digitaal sturen naar: - info@requestforcomment.nl (RFC ter beoordeling) - abentum@bsn.eu of cfranken@bsn.eu (= registratie door administratie BusinessSchool) Code voorblad: Achternaam240450MM Beoordeling RFC direct naar student en administratie Business School

International Management Opdracht met sub set: Alp-voorstel 2 weken voor 1e lesdag Int.M Welke land (reis is facultatief; bovenop inschrijfgeld) Welke bedrijfstak. Welk product, goed of dienst Wat is dominante functionaliteit (OM,FM.HRM,SM, MM,IM) Docent beoordeelt plan van aanpak en subset-alp.

Oriëntatie op fase 3 Aansluitend op het blok Int Management wordt de tweede fase afgesloten met een informatiebijeenkomst over de volgende studiefase. Datum wordt nog bekend gemaakt

Majors Sales en Account: 15 en 16 oktober 2007 Veranderkunde: 26 en 27 november 2007 ( niet voor 62 sets nog ) 28 en 29 januari 2008 ( beetje vroeg voor 62 sets ) Leiderschap: 3 en 4 maart 2008 Ondernemen in de Zorg 29 en 30 oktober 2007 Financiele Dienstverlening 14 en 15 april 2008 ( verplicht voor insurancestudenten ) Majors te volgen aan eind tweede fase / begin derde fase ( najaar 2008 ) Afsluiten met een Leerarrangement. Dan ook CC SM afsluiten met een Leerarrangement. Vervangt samen ALP SM. Dissertation in dat onderdeel schrijven.

Producties /bijeenkomsten derde fase Organisatieanalyse Foto van de Structuur, Cultuur, HRM gerelateerd aan de strategie Dissertation bestaat uit: Literatuuronderzoek en Master’s project Evaluatie Management Leerervaringen ( EML ): Reflectie op eigen leerervaringen tijdens MBA-tijd In derde fase intervisiebijeenkomsten in onderling overleg met set. Verantwoordelijkheid contactmomenten liggen bij student ( wanneer / wat ) Dissertation e.v inleveren ( afspraak ) is een heilig / feestelijk moment!!!

Rol set adviser 1 Praktische zaken, proces begeleider en beoordelaar ( inhoudelijke verschuiving ): Openen / sluiten setbijeenkomst / aan- afwezigheid Praktische zaken aanspreekpunt / doorverwijzen Voorlichter studieaangelegenheden Alert op proces van individu, set qua voortgang / kwaliteit / relatie docent Moderator VLC Aandacht voor: proces van inleveren PvA en Alpen Bespreking voortgang studie

Rol set adviser 2 Voorzitter bijeenkomsten: 1e subset, intervisies 2e en 3e fase Beoordelaar OV, EML en OA Adviseur proposal OA, Dissertation en EML Adviseur / coordinator internal-external Voorzitter examen: Viva Voce

Rol set adviser 3 Wanneer / hoe: Vaak via informele momenten, zoals lunch, diner en op afspraak Lage drempel Primaire verantwoordelijkheid ligt bij student. NB: Wisseling na 2 1/2 jaar en geen proposal

Logboek Action Learning Reflectiedocument als ondersteuning voor het leerproces en schrijven van EML Wat wil je leren, doelstellingen Wat heb je geleerd Heb je geleerd wat je wilde leren Hoe was dat proces ( hobbels ) Hoe kun je jouw proces sturen / veranderen

MWM2 / De Vraagbaak / Management Updates klankbordgroep / bedrijfsbezoek Onderzoeksbureau. Doet online onderzoek en verwerking is prima Opgeven via Business School, 3 onderzoeken voor 950 euro Management Updates ( = kortlopende BSN-projecten ) Klankbordgroep Bedrijfsbezoek De Vraagbaak Via Business School, betaalt abonnement De Vraagbaak schrijft student aan. Info over wachtwoord / gebruikersnaam www.devraagbaak.nl

Action Learning Workshop Workshop over Action Learning door Wil Uylenbroek. Een gratis AL workshop voor leidinggevenden om hen te informeren, wat AL inhoudt. Datum 22 november 2007 Op de startup aangeven wie uit de organisatie aangeschreven kan worden door Business School Nederland (formulier terug)

Action Learning 1 Kennis opdoen is onvoldoende (L = P + Q + I + R) Al doende leert men Gezamenlijk leren Docent in andere rol Persoonlijk netwerk: set + subset

Action Learning 2 Tijdens studie werken aan echte problemen Risico’s durven nemen Verantwoordelijkheid organisatie Voorkomen “bekwame onbekwaamheid” Reflection in Action

Leerstijlen Activist Opdoen van nieuwe ervaringen Observator Nader beschouwen van die ervaringen Theoreticus Onderzoek en conclusies Pragmatist Geleerde in de praktijk brengen De 4 leerstijlen vormen samen de leercyclus van Kolb: Ervaren, evalueren, concluderen, plannen Maslov: 1e fase is onbewust- onbekwaam; dan bewust-onbekwaam; bewust-bekwaam en de laatste fase onbewust-bekwaam

Leerstadia

Subsetindeling A Subset A Elias Cirstea Orselien Kammeron Hubert Kros Ali Turactemur Edwin Wenink

Subsetindeling B Subset B Arnold van Kampen Michel Og Saskia Rosmalen Bastiaan Schoenmaker Gerard Zwerinkubset

Subsetindeling C Subset C Egon Beaart Peter Buter Rinus Harmsma John de Leeuw Rob Visser

Subsetsamenstelling criteria Vier of 5 personen vrouw ! Branche / functie verdeling Salesgroep Geografie Uitgesproken voorkeur door HMP-ers

Bedrijfspresentaties 1 Max 30 minuten per persoon in subset Groepspresentatie per subset Vragen stellen/discussie na presentatie

Bedrijfspresentaties 2 Individuele presentatie binnen de subset : Opbouw organisatie, historie, missie, visie,beleid, Aard van het product, dienstverlening of levensbehoefte Aktuele thema’s Ontwikkelingen binnen de organisatie of markt Knelpunten

Bedrijfspresentaties 3 Individuele presentatie binnen de subset Cultuur: formeel, informeel, macht-, taak-, rol-, personencultuur Human Resource Management Eigen plek/eigen rol, (on)mogelijkheden Uitdagingen voor organisatie, student als werknemer of als individu (persoonlijk) Mogelijkheden voor ALP’en Wat haalt en brengt de student bij BSN

Bedrijfspresentaties 4 Plenaire Inhoudelijke subset-presentatie door de hele subset en niet door een afgevaardigde: Verschillen tussen de bedrijven Grootste gemene deler Gebruik je tijd ook om 9 subsetdata ( hele dag ) af te spreken.( nr 9 is t.b.v. Int M begin februari 2008 ) Gebruik je tijd ook om te snacken rond 5 uur!!!

Huiswerk overzicht OM en HRM Visie VAL : Studiewijzer HRM doorlezen op de site citowoz ( www.citowoz.nl/vlc4 ) Leerdoelen HRM in LA schrijven en plaatsen in portfolio ( Leerarrangementen Visie verdelen op subsetbijeenkomst ) Lezen: artikel “What is IMC’s philosophy?” en “AL, een moderne visie op Management Development” Lezen: boek over leerstijlen Voorbereiding OM1 (visie): huisactiviteiten ( artikelen lezen / vragen maken ) Op subsetbijeenkomst: Formuleren vragen/casuistiek op format subsetbijeenkomsten. Dit format ( verslag ) mailen naar docenten, set adviser en set.

Websites 1 www.bsn.eu Inloggen: - gebruikersnaam: mbaBSNnl - wachtwoord: VoorStudenten www.citowoz.nl/vlc4 Ebsco via studentensite www.devraagbaak.nl www.the-art.nl

Websites 2 www.kb.nl www.menscentraal.nl (HRM) www.managementsite.net www.requestforcomment.nl (modellen / gratis inschrijven) www.managementboek.nl www.managementexecutivebase.nl

Evaluatie start up dag Evaluatie electronisch na elke blok van 3 CC-dagen. Je ontvangt een mail /direct antwoorden! Vandaag mondeling:Evaluatie dag:verwachting voldaan? Verschillen? !!!Organisatieverslagen neerleggen en afpakken. Rest is voor Business school.

Bij vragen Ellen Hofstra, set adviser Business School Nederland “De Raadskamer” Herenstraat 25 4116 BK Buren Tel: 0344 – 579049 Ellen : 06 – 2711 2131 E-mail: ehofstra@bsn.eu