BSN nederland De Action Learning MBA

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Dé Action Learning Business School Champion: B BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
BSN nederland De Action Learning MBA
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
De Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
VTB Technasium Vakcollege
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BSN nederland De Action Learning MBA
dé Action Learning business school
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Tevreden over de VDAB? 1.Vóór het meten 2.Het meten en rapporteren 3.Het verbeteren 4.De resultaten 5.Mensen en meten.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Professionele ontwikkeling
BSN nederland De Action Learning MBA
Business School Nederland
BSN nederland De Action Learning MBA
BSN nederland De Action Learning MBA
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
Het einddoel. Het einddoel Doel 1e start-up-dag Een beeld krijgen van en nader kennismaken met: Business School Nederland medestudenten/subsetgenoten.
Het einddoel Doel eerste start-up-dag Een beeld krijgen van en nader kennismaken met:  Business School Nederland  medestudenten/subsetgenoten  hun.
Dè Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
dé Action Learning business school
Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
De Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
User management voor ondernemingen en organisaties
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Schitterende Organisaties®
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
BSN nederland De Action Learning MBA
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
ontdek wat jij kunt bereiken
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
dè Action Learning business school
dé Action Learning business school
Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
dè Action Learning business school
Dè Action Learning business school dinsdag 9 februari 2010 BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Transcript van de presentatie:

BSN nederland De Action Learning MBA

Start Up dag 13 september 2005 Set 54-B 20 setleden 14 uit amp 1 uit BCB 5 vrijstelling 1e fase

Doel Start Up dag Nader kennismaken met: BSN Nederland, set, sub-setleden en set adviser Studieopzet en studiemateriaal Action Learning, leerstijlen Functie set adviser Samenstelling en 1e verdieping kennismaking leden subsets Presentatie subsetdeelnemers en hun bedrijf 1e bijeenkomst Ontvangst studiemateriaal Eerste huiswerkopdracht Afsluiting met diner

Organisatie : Wordt uitgedeeld Recent programma-overzicht Leerstijlenboek (volgt in koffer) Studiegids; later meer hierover Hotelinformatie Personalia-check formulier graag nu controleren

Organisatie. Inleveren van: Personalia-check-formulier Leerstijlenvragenlijst Formulier ondersteuning werkgever EML 1 voor hen die vrijstelling amp hebben gekregen Vaststellen aantal diners/dieetwensen

Organisatie Later vandaag volgt: Voorstel indeling sub sets Leerstijlenoverzicht; groep en individueel Studiemateriaal OM, HRM en MM Definitieve (evt. gecorrigeerde) setdeelnemerslijst Organisatieverslagen aan elkaar uitdelen

Structuur bijeenkomsten in Buren

Structuur bijeenkomsten startup A o o o o o o o o o L m m m m m m m m m P a a a a a a en om om mm hrm hrm mm om hrm mm 3 weken 3 weken 5 weken 5 weken 5-15 weken

Voorafgaand en tussendoor 1e subset bijeen- komst (in Buren?) 30 september 09.30 – 12.30 uur Veranderkunde 15 november (met andere sets) 09.30 – 17.30 uur o o m alp (RFC) uitleg 10 jan. 19.00 – 22.00 uur samen met andere sets Subset-bijeenkomsten; zelf plannen a ?

Majors: Veranderkunde / Leidinggeven Voor allen: De Caluwe: kleurentheorie MAJOR: Na alle core courses: nov. 2005 2 dagen Verzwaart programma niet; geen alp SM Afronden met essay / paper over: PEP: persoonlijk effectiviteitsplan 5 tot 10 blz.

Smart reading : Facultatief; 350 euro 54a: 4 nov. 54b: 25 nov. o 54c: 27 okt. JUMP 7: 7 nov. Steeds 09.30 – 17.30 uur; 10 max. o m 1 dag: Schouten en Nelissen Facultatief; 350 euro

Rol set adviser

Rol set adviser 1 Verbinding / coördinatie tussen jullie, als groep en individueel, met: BSⁿ als organisatie (planning, regelzaken) Docenten Ervaringen; kwaliteit / dynamiek / aansluiting Voortgang van je studie Niveau, tempo (- risering), kwaliteit / aanwezigheid set en subsets; Sparringpartner / maatwerk (op aangeven van jou) Evt. coördinatie geschil beoordelingen (zelden)

Rol set adviser 2 Start up en intervisies (bege-)leiden Beoordelaar van: 1e organisatie-analyse (OA) en EML1 OA aan het eind van je studie EML 2 Fase 3 : dissertation “Sparren” op onderwerpen goedkeuring proposal dissertation keuze internal en external examiner

Rol set adviser 3 Coördinatie examen Voorzitter viva voce Wanneer / hoe: Vaak via informele momenten, zoals lunch en diner en uiteraard op afspraak Lage drempel; via controlevragen maar primaire verantwoordelijkheid ligt bij jou Na 2,5 jaar s.a.-wisseling mogelijk

Wil Uylenbroek Sinds 1992 (freelance) docent: Sinds 09-2003 ook parttime set adviser; 10 sets; readers, salesmaster 1 dag zelfstandig adviseur / trainer People-, team-management / change; coaching topsport / flexibiliteit en reflectief / coachen ritme en pieken regio en internationaal opleiding en ervaring

Bereikbaarheid Wil Uylenbroek wuylenbroek@bsnnederland.nl Via receptie BSN: 0344 – 579030 06-54308732

Kennismaken

Kennismaken Interview in tweetal 10 minuten per persoon Interviewer presenteert verkregen informatie aan set in 2 minuten

Inhoud: Vertel iets van waaruit je drive blijkt Waar was je de laatste maand trots op Vertel iets over je hobby’s Vertel iets nieuws Motivatie voor deze MBA Vertel wat je wilt leren (kennis, vaardigheden, procesgang)

Action learning

Leren is onderdeel van werk Leren impliceert doen Leren wordt versterkt door het nemen van risico’s Leren is zaak van vrijwilligheid en verantwoordelijkheid nemen voor het eigen leerproces

Leren veronderstelt formulering van de juiste leervragen Leren doe je van en met elkaar Leren impliceert zelfreflectie en feedback

Action learning Kennis opdoen is onvoldoende L = P + Q Al doende leert men Gezamenlijk leren Docent in andere rol Persoonlijk netwerk: set + subset

Action learning 2 Tijdens studie werken aan echte problemen Risico’s durven nemen Verantwoordelijkheid organisatie Voorkomen “bekwame onbekwaamheid” Reflection in Action

Action learning 3 Tijdens studie werken aan echte problemen Risico’s durven nemen Verantwoordelijkheid organisatie Voorkomen “bekwame onbekwaamheid” Reflection in Action

Sub sets indeling werkwijze

Indeling subsets: gewoonlijk Profit en non profit; Concurrerend? Collega’s: niet in 1 sub set Vooraf aangegeven voorkeur door amp-set Subset INSURANCE “Vrijgestelden” 4 t/m 6 per sub set man / vrouw geografisch

Subset 1 : (5 personen) Henk Wessels; Avéro Achmea Kampen / Capelle a/d IJssel Wim Roelofs Vrijst. AVR afvalverwerking Ewijk / Duiven Anton de Boer; Polem Urk / Lemmer Marcel van Breugel Wolters & Dros H.I. Ambacht / Rotterdam Erik Hartman vrijst. Rabobank Amersfoort / Lunteren

Subset 2 : (6 personen) Leonie Balthussen Fontys; paramed. Nijmegen / Eindhoven Corrie de Goede Wijkgezondheidszorg Utrecht / Utrecht Leo van Eekeren Johnson & Johnson Soesterberg / Amersfoort Pieter Wijnmaalen Oranjewoud Veenendaal / Amere-stad Arjen van Nuland CSV Helvoirt / Veghel Fons Witjens VRIJST. Rabobank Apeldoorn / Arnhem

Subset 3 : (5 personen) John Nijs vrijst. VWA / RVV Oss / Arnhem Raymond Fokkens AMP SDB Salaris Voorhout / Leidschendam Jan Wouter van den Doel AMP DeltaBouman Delfgauw / Portugaal Henk van Iterson; AMP Schuitema N.V. Meteren / Amersfoort Yann Bos BCB Thuiszorg Maastricht / Maastricht

Subset 4 : (4 personen; insurance) Kees Boer AMP Lukassen & Boer Papendrecht / Papendrecht Hans van der Meer AMP Rabobank Noordwijk / Den Haag Marcel Sippekamp AMP De Hypothekers Utrecht / Rotterdam Robert de Wit vrijst. Amersfoortse verz. Rotterdam / Amersfoort

Snuffel en beoordeel samenstelling subset Evt. wijzigingsvoorstellen later

Logboek Leerstijlen Studiewijzer Infomap

Logboek: Action Learning Reflectiedocument Wat wil je leren Wat heb je geleerd Obstakels Hoe daarmee omgegaan Hoe te veranderen

Leerstijlen Activist: Opdoen van nieuwe ervaringen Observator: Nader beschouwen van die ervaringen Theoreticus: Onderzoek en conclusies Pragmatist: Geleerde in de praktijk brengen

Studiewijzers Visie: Het bereiken van een algemeen perspectief van het onderwerp Instrumenten: Bepaalde methoden, instrumenten of werkwijzen aanreiken Integratie: Onderwerp niet langer als geisoleerd beschouwen.In samenhang brengen met andere onderwerpen

ALP’en Een begrip

7 x Action Learning Projecten OM: concept + definitief MM HRM IM FM SM Internationaal mgt.

ALP Voorstel Is het onderwerp niet te breed? Is het waarschijnlijk dat het knelpunt door de student opgelost kan worden (niet te hoog gegrepen) Is het waarschijnlijk dat de oplossing geimplementeerd gaat worden  voorstel is geen plan van aanpak

Inhoud ALP Plan van aanpak Onderzoek en analyse Genereren en beoordelen alternatieven Implementatie Reflectie

ALP- procedure Goedgekeurd ALP-voorstel met aanwijzingen docent gaat per e-mail naar set adviser EN administratie BSN (abentum@bsnnederland.nl) ALP’en eveneens per e-mail sturen naar: BSN (abentum@bsnnederland.nl RFC info@requestforcomment.nl adressering: baak231156OM Beoordelingsresultaat komt van RFC via BSN; binnen 3 weken bij BSN

ALP voorbereiding Vandaag erg algemeen Tijdens OM; zeker bij dag 2: Instrumenten (methodologie) Tijdens MM en HRM: ruimte (maken) Projectrapportage W.Egberink RFC (na blok 2) ALP intervisie set 54-B:

Kennismaken in sub set Hulp vragen Plenair presentaties bedrijven en typering sub set

Subsetbijeenkomsten Voorzitter/notulist Bespreek huisactiviteiten Subsetopdrachten Vertaalslag eigen organisatie Vragen/thema’s voor docenten Gebruik eigen praktijk (stellingen)

Bedrijfspresentaties 1 Voorbereiden in subset: 10 minuten per persoon Groepspresentatie: tijd per subset: 10 minuten algemeen beeld; drives; karakteristieken; commitment Vragen stellen/discussie na presentatie

Bedrijfspresentaties 2a Inhoud individuele presentatie: Verschillen/overeenkomsten Aard van het product, dienstverlening of levensbehoefte Opbouw organisatie Eigen plek/eigen rol Cultuur: formeel, informeel, macht-, taak-, rol-, personencultuur Human Resource Management Knelpunten Ontwikkelingen binnen de organisatie of markt Actuele thema’s Uitdagingen voor organisatie, student als werknemer of als individu (persoonlijk) Mogelijkheden voor ALP-en Wat haal en breng je als de student en als collega-student naar je (sub)setleden.

Bedrijfspresentaties 2b Inhoud subset presentatie: Verschillen tussen de bedrijven Grootste gemene deler Voorbereiding: Informeer de subsetleden over A. het bedrijf, de historie, de actuele zaken, missie/visie, beleid, strategie, cultuur, processen, knelpunten, ontwikkelingen in de markt, externe/interne invloeden, etc. B. je rol, mogelijkheden en onmogelijkheden, uitdagingen, wat kom je halen en wat kom je brengen en je commitment naar subset Belangrijkste elementen van de hele subset terug laten komen in de presentatie KIES!!!

4 subsets

Sites www.bsnnederland.nl Inloggen: mbaBSNnl; wachtwoord:VoorStudenten ebsco www.devraagbaak.nl www.the-art.nl www.kb.nl www.menscentraal.nl (hrm) www.managementsite.net www.managementboek.nl

Verdere producties Internationaal Management Opdracht met sub set: alp-voorstel 2 weken VOOR 1e lesdag Int.M Welke land (reis is facultatief; bovenop inschrijfgeld) Welke bedrijfstak 3. Welk product, goed of dienst 4. Wat dominante functionaliteit is (OM,FM.HRM,SM, MM,IM) Docent beoordeelt plan van aanpak en sub set-alp. Organisatieverslag; fase 3 cultuur, structuur, hrm EML 2: leerervaringen; leren te leren; fase 3 Dissertation; fase 3 literatuuronderzoek en masters project

Volgende keer / huiswerk 30 september: 1e subsetbijeenkomst (check!!) Waar? 12 oktober: 1e set core course OM (Boy van der Wiel)

“Huiswerk” Lees site door Belangrijk artikel: “What is IMC’s philosophy?” * Lees reader over leerstijlen Voorbereiding Operational Management (visie): huisactiviteiten en subset activiteiten 1e x sub set: Formuleren vragen/casuistiek op format subsetbijeenkomsten daarna mailen naar docent, set advisor en set KWALITEIT VRAGEN!!!! Week van te voren

Evaluatie start up dag Evaluatieformulieren: Elke lesdag; nu niet Wat heb je nog gemist?

Bij vragen Wil Uylenbroek, set adviser BSN Nederland “de Raadskamer” Herenstraat 25 4116 BK Buren Tel: 0344 – 579030 // 06-54308732 wuylenbroek@bsnnederland.nl

BSN nederland De Action Learning MBA