Levensbeschouwing en Maatschappijleer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Advertisements

Botsende culturen & Grondrechten dia 1 – 10 : 2 lessen
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Maatschappijleer 24 november 2011.
LES 8 EN 9: HET GEZIN Levensbeschouwing en Maatschappijleer.
Dossier Empowerment Roos Delahaij
MENSEN LEVEN MET MENSEN
1.1: in de naam der wet Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken
10.1: De pluriforme samenleving Intro statistiek HC Test Onderzoekje.
10.3: Iedereen hagelslag en karnemelk
Hoofdstuk 2 Socialisatie.
Hoofdstuk 3 Cultuur.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Cultuur en Identiteit 4.1 Wat is cultuur?
(godsdienst)sociologie Tiltenberg-St. Bonifatius Jaar I-II, major Code VIII.3.
Les maatschappijleer Donderdag 20 oktober 2011.
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Samenwerken Werken in Teams.
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Docent: Anco R.O. Ringeling
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Hopelijk verfrissende beschouwingen over zgn. ‘normaal’ en ‘afwijkend’ maçonniek gedrag, maar evenzeer over het belang van ‘multiculturele maçonnieke ontmoeting.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
sociologie en diversiteit
Opgroeien in de stad les 3
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
IK ZIE, IK ZIE, WAT JIJ NIET ZIET
Pluriforme samenleving Maatschappijleer – mevrouw van Briemen Chantal Mulder, 4W 26/06/2014.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Richtlijnen voor gedrag Hoofdstuk 4 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
BURGERSCHAP SOCIAAL MAATSCHAPPELIJKE DIMENSIE Les 3.
Lesdoel en Begrippen deze les: Universalisme Relativisme Vooroordeel
Culturele diversiteit
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Pluriforme samenleving
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
H1 Hoe word je wie je bent?.
H2 Een leven lang leren.
3. Oorzaken van criminaliteit
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
H2 Hoe maken we keuzes?.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Voorlichting, advies en instructie
Diversiteit en integratie
PLURIFORME SAMENLEVING
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
MAW §1.3.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Consumenten-gedrag Het gezin
Uitwerking begrippen burgerschap. Sociaal.
Tekstboek: Interactieve opdrachten: Via SOM -> Leermiddelen Of
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
Thema: Wat is maatschappijleer?
Cultuur en samenleving
Hoofdstuk 1 groepen/rollen
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1.
Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1.
§6.3 Cultuur en samenleving
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Levensbeschouwing en Maatschappijleer Les 7: cultuur; enkele begrippen

L&M les 7: begrippen Bespreken opdrachten (27b, 27d en 29) Enkele begrippen

L&M les 7: begrippen Dominante cultuur: Cultuur die in een samenleving de meeste ‘macht’ heeft. Vraag: Wat is typisch voor de dominante cultuur in Nederland? Subcultuur: Cultuur die op bepaalde gebieden afwijkt van de dominante cultuur. Tegencultuur: Cultuur die zich verzet tegen de dominante cultuur.

L&M les 7: begrippen Socialisatie: is het proces waarbij iemand de waarden, normen en andere cultuurkenmerken van zijn samenleving of groep aanleert. Imitatie/identificatie: Naäpen Socialiserende instituties: Gezin, school, werk, vriendenkring, geloofsrichtingen, ma’ groeperingen, overheid, media Referentiekader: Het geheel van je persoonlijke normen, waarden, standpunten, kennis en ervaring.

L&M les 7: begrippen Sociale controle: de manier waarop mensen anderen stimuleren of dwingen zich aan de geldende normen te houden. (formeel (geschreven) en informeel) Sancties: Positief /negatief Formeel/informeel (geschreven/ongeschreven) Internalisatie: Je maakt je dingen zo eigen dat je je automatisch zo gaat gedragen als de groep van je verwacht.

L&M les 7: begrippen Enculturatie: Het aanleren van cultuurkenmerken vanaf je geboorte. ‘Met de paplepel’ Acculturatie: Het aanleren van cultuurkenmerken op latere leeftijd. Meestal bij immigratie Integratie: Het samenvoegen van verschillende bevolkingsgroepen in de maatschappij. Volgend de Nederlandse overheid betekent integratie gedeeltelijke aanpassing aan de dominante cultuur met behoud van eigen cultuur kenmerken. Assimilatie: Wanneer nieuwkomers de dominante cultuur in een ander land volledig overnemen. De eigen cultuur verdwijnt volledig. Segregatie : Verschillende culturen leven volledig langs elkaar heen.

L&M les 7: begrippen Vraag: Door wie word jij het meest beïnvloed? Huiswerk: Voor als je het nog niet gedaan hebt. Vat blz. 172-176 (Cultuur en cultuurverschillen) uit Delphi samen (in je portfolio).