HBO Toegepaste psychologie Contactdag GGZ Kinderen en Jeugd

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tolken in de GGZ “De samenwerking met een tolk in de hulpverlening”
Advertisements

HBO Toegepaste psychologie Contactdag GGZ Volwassenen & Ouderen
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Communicatie met de klant
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
HBO Toegepaste psychologie Contactdag Arbeid & Organisatie
Psychodiagnostiek ten behoeve van PEN PD
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Psychodiagnostisch onderzoek bij kinderen met een stofwisselingsziekte
Autismespectrumstoornissen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
De Nederlandstalige WISC-III
De Nederlandstalige WISC-III
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Van begrijpen naar begeleiden
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Methodische vaardigheden
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
WAIS IQ, gemidd 100, sd 15 niets over speciale begaafdheden
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Autismespectrumstoornis
Is de vereniging auti-proof?
Gespreksvaardigheden
Communicatie en dementie
Algemene Sociologie PA – B1
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Gespreksvaardigheden
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Eline Bouwman http//:med.hro.nl/ginka/
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Praktijkervaring en reflectie
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
gespreksvaardigheden
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Gespreksvaardigheden
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Rapport Groep 3 / 4 Groep 5 / 6 Groep 7 / 8.
VOOR WAT HOORT WAT: samenwerking tussen diagnostische research en klinische praktijk Frida van Doorn Polikliniek kinder- en jeugdpsychiatrie en psychologie.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Communicatieve Vaardigheden
Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk oktober 2015.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Het loopbaangesprek.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Bijeenkomst startende mentoren
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Praktijk Opleiders Cursus
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Communicatie.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
BOM-model PV 25/03/2014.
Gesprekstechnieken Les 1.
Communicatie 7e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

HBO Toegepaste psychologie Contactdag GGZ Kinderen en Jeugd Drs. Yèrma van Egeraat Psycholoog NIP

Programma Kennismaking Competenties Gespreksvaardigheden Anamnesegesprek: Uitvoeren Observeren Rapporteren Psychologische test

Gespreksvaardigheden Twee niveaus van communicatie inhoudsniveau procesniveau

Inhoudsniveau vooral in eerste fase hulpverlening → intake verbale aspect speelt grote rol bij informatie verzamelen

Let op non-verbaal gedrag! Procesniveau betekenis voor de cliënt ervaringen gevoelens Let op non-verbaal gedrag!

Vaardigheden procesniveau opbouwen van contact → rapport inlevingsvermogen aandacht open instelling

Non-verbaal gedrag gezichtsuitdrukking (echtheid!) oogcontact gebaren houding en positie

Observeren eerste indruk waarnemen maar daar niet krampachtig aan vast houden!

Volgen en leiden van het gesprek afwisselend volgen en leiden aansluiten bij de cliënt inleven in verhaal cliënt → niet interpreteren! kleine (verbale) aanmoedigingen geven cliënt terugleiden naar relevante informatie stiltes hanteren

Reflecteren van gevoel bewustwording beleving van het probleem confrontatie met gevoel HOE? ↓ geen letterlijke herhaling kort en kernachtig stem omhoog laten gaan aan het eind

Herkaderen van informatie verduidelijken van informatie ruimte creëren om verder te gaan betekenis ‘iets’ veranderen referentiekader cliënt verruimen

Vaardigheden inhoudsniveau Vragen stellen open vragen gesloten vragen probleem verhelderen hardop denken parafraseren en samenvatten reflecteren van gevoel

Overkoepelende vaardigheden Doel → ordening aanbrengen metapositie terugkoppelen naar doelen → probleemverheldering

Begin van een gesprek op gemak stellen gespreksonderwerp en doel aangeven eigen rol duidelijk maken

Algemene anamnese Gehele ontwikkeling kind persoonsgegevens ontwikkeling: eerste levensjaren, individueel, sociaal, emotioneel, motoriek, taal medische voorgeschiedenis schoolgegevens gezins- en familie achtergrond

Specifieke anamnese Specifieke gegevens Klachtengedrag: wanneer wel, wanneer niet? Welke actie is al ondernomen? → Resultaat? Welke verwachtingen over diagnostisch onderzoek en behandeling?

Wat gaan we doen? Rollenspel Hulpverlener ‘Ouder(s)’ Observator Rapporteur

Hulpverlener de leiding nemen en houden in het gesprek cliënt op gemak stellen aandachtige houding goede afwisseling van vragen verschillende gesprekstechnieken kunnen toepassen

Observator objectieve termen hanteren subjectief oordeel vermijden gedragskenmerken beschrijven interacties beschrijven verbaal en non-verbaal gedrag beschrijven samenvatten conclusies trekken

Rapporteur vlot en helder verslag schrijven goed leesbare schrijfstijl objectieve waarnemingen noteren subjectieve waarnemingen vermijden relevante en irrelevante punten kunnen onderscheiden correct taalgebruik (spelling, zinsbouw)

Psychologische test: WISC-III-NL Wechsler Intelligence Scale for Children - III Doel: bepalen algemene intelligentie Doelgroep: kinderen van 6 t/m 16 jaar Bestaat uit: 13 subtests verbale subtests performale (= niet-verbale) subtests (worden afwisselend aangeboden om aandacht zo goed mogelijk vast te houden)

13 Subtests WISC-III-NL Onvolledige tekeningen Informatie Substitutie Overeenkomsten Plaatjes ordenen Rekenen Blokpatronen

13 Subtests WISC-III-NL Woordkennis Figuren Leggen Begrijpen Symbolen Vergelijken Cijferreeksen Doolhoven

Normering Normen: gebaseerd op representatieve steekproef van 1239 kinderen uit Vlaanderen en Nederland voor het gehele Nederlandse taalgebied

Afname individueel (observatie!) pen- en papiermethode computerprogramma STM afnameduur: 75 minuten

Scoring Leidt tot drie IQ scores en drie factorscores Verbaal IQ Performaal IQ Totaal IQ Verbaal begrip Perceptuele Organisatie Verwerkingssnelheid