Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Studenttevredenheid en accreditatie
JE HOORT ERBIJ! Een spel ter bevordering van de integratie en acceptatie van leerlingen met autisme in het basis- en voortgezetonderwijs.
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Een meisje van 16 gaat voor het eerst naar de disco.
Loading... START.  Overleef door op de weg te blijven: probeer naar het donkergroene vak te gaan met je muis.  Als je het groene vak hebt gehaald dan.
De historie & de toekomst
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
1 -Voorbeeldrapportage intermediair benchmarkonderzoek klanttevredenheid- Selectie uit een totaal rapportage.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Loverboys.
Workshop Knallende ruzie
Welbevinden bij kinderen met CI
Levensvragen Over geluk…..
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Nationale Rekendagen 19 maart 2010
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
LOT OP REIS LISANNE, PETER, MONICA, EVE EN DYLAN..
Maandag 3 juni 2013 WELKOM. Waarom het ouderportaal? Leerlingvolg- en administratiesysteem van de school. Openheid naar ouders. Bijdrage leveren aan een.
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Lagere maandlasten door een hypotheek met NHG! Wat veel mensen wellicht wel weten, maar diverse potentiele huizenbezitters ook nog niet, is dat een hypotheek.
Matteus 18: 2- 6 Hij riep een kind bij zich, zette het in
Kinderen en hun sociale talenten
Hoofdlijn Communicatie VHL Rijnsburg
Gemaakt door: Maaike Wiegers
Interpreteren van data
Focus op motivatie en communicatie
S J P o i JongerenProcesgerichtScreeningsinstrument
Leerlijnen in parnasSYs
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Stel je voor, je bent weer kind…. En de wereld mag lekker helemaal om jou draaien.
Schoolkeuze Voortgezet Onderwijs
Waarom het ouderportaal?
Obs Nicolaas Beets informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering
Aanpak problematisch gedrag
Huiswerk maken Uw kind helpen bij het maken van schoolopdrachten.
Kwaliteitsbeleid.
Kanjertraining..
Resultaten Oudertevredenheidspeiling BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Verkeersveilige Schoolomgeving
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Verschillende rollen en stijlen
Pesten en geweld op school: handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. (p. 224 – 228) Jolien Verlinde1BaSWB1RHIZO-projectInformatievaardigheden.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Inzicht in ZIEN!. Wat kun je verwachten? ZIEN!-dimensies De scores en normering Relaties tussen de vaardigheden Overzichten Informatief.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Inzicht in ZIEN! Een opfrisser om de ZIEN!- kennis te activeren.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
DAT GEEL EN BLAUW DAT STROOMT IN MIJ STG de Liemers.
Uitkomsten van de enquête van ouders Februari 2016.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
ZIEN! Fris je ZIEN!kennis op!
GROEPSPLAN groep 3 t/m 8.
Het programma opent met de mapjes ‘jaaropbrengsten’, ‘handleiding’ en ‘knoppenblad’
Het programma opent met de mapjes ‘jaaropbrengsten’, ‘handleiding’ en ‘knoppenblad’
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Transcript van de presentatie:

Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel Normen ZIEN! Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel

Wat maakt ZIEN! zichtbaar? WB en BT zijn ‘procesvariabelen’. Dat betekent dat Welbevinden en Betrokkenheid voorwaardelijk zijn om te kunnen ontwikkelen en leren. Als BT en WB oranje, groen of blauw zijn, is de weg vrij om te leren. Dan kan een kind dus (optimaal) van het onderwijsaanbod profiteren. De 5 sociale vaardigheden zijn (i.t.t. de graadmeters WB en BT) niet noodzakelijk om van het onderwijs te kunnen profiteren! Wel gunnen we iedere leerling op de vaardigheden scores die minstens oranje zijn. WB en BT zijn ‘procesvariabelen’. Dat betekent dat Welbevinden en Betrokkenheid voorwaardelijk zijn om te kunnen ontwikkelen en leren. Als Betrokkenheid en Welbevinden oranje, groen of blauw zijn, is de weg vrij om te leren. Dan kan een kind dus (optimaal) van het onderwijsaanbod profiteren. Daarom zegt ZIEN! dat Betrokkenheid en Welbevinden graadmeters zijn. En staan ze dus ook in het midden van de cirkel. De 5 sociale vaardigheden zijn, itt de graadmeters welbevinden en betrokkenheid, niet noodzakelijk om van het onderwijs te kunnen profiteren! We gunnen iedere leerling op de vaardigheden scores die minstens oranje zijn. Collega’s: minder dan 12 punten bij vier stellingen geeft rood (dus minimaal 4 x ‘redelijk’ aankruisen). Redelijk = score 3. Zie ook dia 5.

Van ZIEN! naar zorgen

Profiel en indicatie-uitspraken: slechts richtingaanwijzers! ZIEN! draagt bij aan uw sensitiviteit en responsiviteit. U blijft zelf natuurlijk denken, als expert!

Wat betekenen de schaalwaarden? Dit betekent Score Dit klopt niet De leerling laat het gedrag nooit zien. 1 Dit klopt een beetje De leerling laat het gedrag te weinig zien, veel minder dan leeftijdgenoten en alleen als de situatie uitnodigt tot het gedrag, bijvoorbeeld op aansporing van de leerkracht. 2 Dit klopt redelijk De leerling laat het gedrag geregeld zien, net zo vaak als leeftijdgenoten, maar niet zo vaak als de situatie lastiger wordt of tegenzit. 3 Dit klopt helemaal De leerling laat het gedrag vaak zien, vaker dan leeftijdgenoten, namelijk ook als de situatie daar niet direct toe uitnodigt. 4 Bespreek dit goed met cursisten. Richt je vooral op de dikgedrukte woorden.

Geen waarde-oordeel! Laagst mogelijke score Hoogst mogelijke score Rond het gemiddelde van Nederlandse leeftijdgenoten 25% van de leerlingen 25% van de leerlingen 25% van de leerlingen 25% van de leerlingen Onvoldoende?? Rood wil ALLEEN zeggen: deze leerling hoort tot de 25% laagst scorende leerlingen, in vergelijking met leeftijdgenoten in Nederland. Dit is GEEN waarde-oordeel. Wat brengt ZIEN! in kaart? Of WB en BT goed genoeg zijn zodat het kind zich kan ontwikkelen (oranje, groen, blauw? Dan nooit indicatie-uitspraak) Of er sprake is van een mogelijke zorgbehoefte: d.w.z. de leerling heeft extra ondersteuning nodig Hoe een leerling functioneert in vergelijking met Nederlandse autochtone leeftijdgenoten

Na november 2010: O M V G Laagst mogelijke score Hoogst mogelijke score 0-2 2-3 3-4 4-5 = Incl. niveau-waarden Nogmaals noemen dat deze verandering is doorgevoerd omdat we spreken over een vergelijking met leeftijdsgenoten En dus GEEN waardeoordeel uitspreken. En aparte normen voor jongens en meisjes!

We gaan ‘begrijpen’… Dit is een gemiddelde groep! BT en/of WB rood (of oranje)? Dan is dat een serieus signaal. Wees alert: deze leerling heeft mogelijk een zorgbehoefte. Het kind vraagt waarschijnlijk een andere aanpak van jou. In totaal zijn er 112 blokjes 39 blauwe blokjes (benoem: blauw = hoort tot 25% hoogst scorende leerlingen) 17 groene blokjes (benoem: rood = hoort tot 25% boven het gemiddelde scorende leerlingen) 56 blokjes rechts van het gemiddelde, is exact 50%!!!

Indicatie-uitspraken als richtingaanwijzer Indicatie-uitspraken worden getoond als een leerling op meerdere categorieën hoort tot de benedengemiddeld scorende leerlingen (en er dus sprake is van een combinatie van ‘rode/oranje’ blokjes)

Probleem? Mogelijk heeft Antoinette geen zorgbehoeften. Bij dit profiel worden geen indicatie-uitspraken gegeven. Maar u bepaalt zelf of er Antoinette extra ondersteuning nodig heeft!

Probleem? Ook hier geen indicatie-uitspraken. Jacoline KAN zich ontwikkelen. Ondersteuning in (vrije) sociale situaties is wel wenselijk, maar niet noodzakelijk. Waarschijnlijk is hier een compliment voor de leerkracht op zijn plaats, omdat hij/zij kan compenseren. BT en WB zijn zelfs blauw! Indicatie-uitspraken op het gebied van de vaardigheden worden alleen gegeven als BT en/of WB oranje of rood zijn + bepaalde andere combinaties van vaardigheden.

Probleem? Nee, niet automatisch! Dit kind heeft waarschijnlijk specifieke zorgbehoeften. Het heeft extra ondersteuning nodig om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Meer niet! Stimuleer leerkrachten om niet te denken in problemen, maar in zorgbehoeften en mogelijkheden. Betrokkenheid is wel rood, maar omdat hij behoefte heeft aan meer uitdaging! En dat er een zorgbehoefte op het gebied van sociale flexibiliteit is, is begrijpelijk vanuit zijn pdd-nos. Het gaat nu al veel beter dan een paar jaar geleden. Kijk ook daarnaar. Is er ontwikkeling? Straks met de niveauwaarden (na november) is dat nog beter zichtbaar. Achtergrondinformatie: Deze jongen kan meer aan. Hij heeft pdd-nos. Gaat van het sbo nu weer terug naar het basisonderwijs.

Blijf natuurlijk wel zelf nadenken! Geen zorgvraag? Blijf natuurlijk wel zelf nadenken!

Toelichting indicatie-uitspraken Indicatie-uitspraken voor de vaardigheden (1-5) worden alleen getoond als OOK de score op welbevinden en/of de betrokkenheid van een leerling overeenkomt de score van een benedengemiddeld scorende leerling (oranje of rood). Indicatie-uitspraken voor WB (10-12) en BT (6-9) worden alleen getoond als de leerkracht op een doorvraagblad aangeeft dat een van de typeringen van toepassing is. Op het doorvraagblad heeft de leerkracht de gelegenheid om aan te geven dat de typeringen niet van toepassing zijn. Er komt dan geen indicatie-uitspraak.

Meer informatie? Wilt u meer weten over het interpreteren van een profiel en het gebruik van de (nieuwe) normen? Neem contact op met de helpdesk via de knop op het startscherm van ZIEN!