MMPI-2- MMPI-A: het gebruik anno 2006

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deel 1: Waarom meet je? – Doel
Advertisements

De actualiteit in de GGZ-NL
PEN Psychodiagnostics
De Minnesota Multiphasic Personality Inventory-2 en MMPI-A
Schizofrenie Maité Geldhof 1BaOa2.
Diagnostiek in de psychiatrie
Evalueren is een verzamelnaam van:
De zelfbeoordelingstest
Frank-Erik de Leeuw neuroloog
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Drs. Theo Bögels Managing director PEN Psychodiagnostics 2004
De vier dimensionale klachtenlijst (4DKL)
Anorexia en Boulimia Nervosa
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Psychodiagnostiek ten behoeve van PEN PD
Risico op kindermishandeling? Een preventieve aanpak
WELKOM op de 2e SKML-IZS deelnemersmiddag
Methodiek van de psychodiagnostiek: BAPD
Descriptieve en structurele psychodiagnostiek
Psychologische diagnostiek bij kinderen en jeugdigen
Posttraumatische Stress-stoornis
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Bar-On EQ-I™ vragenljst voor EI
Werkschema’s F.Buntinx
CPN 6 oktober 2011 Marianne Volleberg GZ/ neuropsycholoog
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
© v d Maesen, 15 mei 2000 Presentatie SQ-test AC werkgroep Paul van der Maesen de Sombreff SQ: multimediale test voor sociale intelligentie.
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
Schizofrenie en verwante stoornissen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Drugs- en alcoholverslaving
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Onbegrepen lichamelijke klachten: Nijmeegse initiatieven
Descriptieve en structurele psychodiagnostiek
Begeleiding door de SPV
Inhoud artikel H.F.A Diesfeldt
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Je herkent het pas als je het kent
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Mindfulness.
Huisartsensymposium ‘Bariatrische chirurgie’ – Bariatrische psychologie Marjolein de Jong & Lale Ozer-Gok, verbonden aan de afdeling Medische Psychologie.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Eye Movement Desensitization and Reprocessing Door Adelien Fonck 1BaTP B4.
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Verschillende rollen en stijlen
L.O.K. Lichamelijk Onverklaarde Klachten Probus 1, 21 maart 2014.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Phobosgrafie Over het meten van angst bij kinderen Peter Muris.
Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &
Waarom een psychiater Waarom een psychiater in NAH spreekuur? Dr. M.C. Kasius, psychiater voor Dr. N.H. Bouman, kinder-en jeugdpsychiater.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
POP poli Traumatische partus
IHT en psychotherapie / systeemtherapie in de acute fase
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 5
Psychologen in de gezondheidszorg
Maatschappelijke zorg 2
Michael Groeneweg, kinderarts - MDL
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
Diagnose en classificatie in de Psychiatrie
Richtlijn Beleid Rondom Spoedoperaties
Interpersoonlijke psychotherapie in een groep
Gedragsproblemen en stoornissen
Intensieve begeleiding
15 januari 2019 Tineke Vos, psychiater
Het Zorgclustermodel Alexandra Sillen, Hans Kamsma,
Transcript van de presentatie:

MMPI-2- MMPI-A: het gebruik anno 2006 Prof. Dr. Jan J.L. Derksen www.jjlderksen.com

Methodiek van de psychodiagnostiek

Descriptieve en structurele diagnostiek Descriptief Beschrijvend Gedragsmatig DSM-classificatie Buiten- en bovenkant Aansluiting op klachtgerichte interventies Structureel Analyserend Onderliggend Theoretische termen Binnen- en onderkant Aansluiting op allerlei soorten interventies

Descriptief versus Structureel Functieanalyse van de klachten Inventarisatie van klachtgeschiedenis Onderzoek van egofuncties en afweermechanismen Onderzoek van bewust en onbewuste aspecten van de levensloop

Descriptief versus Structureel Vooral bij enkelvoudige symptomen Behandelplan na korte diagnostiek Indien mogelijk een protocolbehandeling Vooral bij comorbide persoonlijkheidsstoor-nis Meer uitgebreide onderzoeksgesprekken en heteroanamnese Openleggende of explorerende behandeling

Indicatiestelling voor descriptieve psychodiagnostiek: Bij een enkelvoudige klacht die recent en acuut is opgetreden; De patiënt reageert met een klacht op een duidelijk hieraan voorafgaande stressfactor in de sociale omgeving; Het symptoom past in een van de volgende DSM categorieën: angststoornis, stemmingsstoornis, somatoforme stoornis, aanpassingsstoornis, andere conditie.

Indicatie voor structurele diagnostiek: Enkelvoudige klacht maar sluipend begin, de rol van de stressor wordt niet zichtbaar; Meervoudige symptomatologie, tenminste een symptoom begint sluipend; Intake wijst op ernstige persoonlijkheidsstoornis of ontwikkelingsstoornis;

Indicatie voor structurele psychodiagnostiek (vervolg): Alle DSM-IV categorieën behalve: angststoornis, stemmingsstoornis, somatoforme stoornis, aanpassingsstoornis, andere condities; Herhaalde hulpvraag bij stoornis die geschikt is voor descriptieve diagnostiek; Burnout, chronische vermoeidheid;

Indicatie voor structurele psychodiagnostiek (vervolg): Forensische expertise; Arbeids(on)geschiktheidsonderzoek, andersoortige onderzoek ter beantwoording van een complexe vraagstelling; Patiënt die psychiatrisch wordt opgenomen.

Methoden descriptieve diagnostiek: Intakegesprek Observatie Eventueel een klachtenlijst

Methoden structurele diagnostiek: Onderzoeksgesprekken; Heteroanamnese; Observatie; Testonderzoek met name met: WAIS-III, MMPI-2, Rorschach, e.a.

Psychodiagnostiek als proces Stap 1: data verzamelen via observatie, gesprek en test Zo neutraal en objectief mogelijk (science) Stap 2: interpretatieproces, sprong van data naar theorie (rode draad), hypotheses Zo creatief mogelijk (art)

Wat is het doel van de psychodiagnostiek? Productie van: Een cluster van theorieën en daaruit afleidbare hypotheses over: 1. De werkzame mechanismen bij het tot stand komen en in stand houden van de stoornis(sen)

Wat is het doel van de psychodiagnostiek? Productie van: Cluster van theorieën en daaruit afleidbare hypotheses over: 2. De rol van de persoonlijkheid in relatie tot de klachten 3. De bijdrage van de intieme relaties en sociale omgeving aan de stoornis en persoon 4. De indicatiestelling voor interventie 5. De verwachtingen van de interventie

Methodiek Hypothese constructie op basis van overlap in data: Observatie Gesprek Tests Toetsing: in behandeling

Rapportage bij descriptieve diagnostiek Beknopte klachtbeschrijving in termen van functieanalyse; Eventuele belemmerende factoren bij de behandeling; DSM classificatie voor de communicatie; Het behandelplan als werkhypothese; De verwachtingen van de interventie.

Rapportage bij structurele diagnostiek 1. Vraagstelling inclusief analyse van de vraagstelling; 2. Observatiegegevens gedurende de onderzoeksgesprekken en het testpsychologisch onderzoek; 3. Samenvatting bevindingen uit onderzoeksgesprekken en heteroanamnese;

Rapportage…vervolg 4. Vraagstellingen bij het testpsychologisch onderzoek en specificatie van de gebruikte tests; 5. Kwantitatieve en kwalitatieve bevindingen n.a.v. het testonderzoek; 6. Invulling van de doelen van de diagnostiek in de vorm van werkhypotheses;

Rapportage..vervolg 7. Specificatie van het type interventie in de zin van theorie, technieken en praktische aspecten in aansluiting van typische trekken en symptomen van de patiënt; 8. Aanbevelingen voor de vereisten aan de zijde van de behandelaar; 8.Opstellen van de verwachtingen van de interventie in de vorm van een hypothese.

Valkuilen in de rapportage Verslag van de gesprekken, beschrijving van veel tests en een indicatie voor steungevende en/of toedekkende behandeling; Idem en dan een indicatie voor cognitieve therapie. Dat kan ook zonder de omweg van uitgebreid onderzoek.

Vermijd deze valkuilen. Wees precies: Welke aanpak bij welke kwetsbaarheden van de patiënt? Hoe gaan we om de typische afhankelijke, narcistische, paranoïde, ontremde, dwangmatige, vermijdende, dissociatieve, schizotypische trekken van deze patiënt?

Problemen met de dynamische profielinterpretatie T-waarden, schalen en items T-waarden en empirisch onderzoek T-waarden en theorie Wanneer gebruik je theorie? Casus: Lucia de B.

Vergeet dit nooit Archimedes sprong 250 jaar voor Christus uit bad en vestigde zijn wet De psychologie bestaat pas net en de psychodiagnostiek is nog fragiel en kwetsbaar

Wanneer en hoe gebruik je deze test? Patiënten versus normalen Structurele versus descriptieve diagnostiek Hypothesetoetsing versus hypothese vorming Testbaarheid van de patiënt: stoornis en cognitieve kanten Wijze van afnemen: paper & pencil, computer, internet, thuis

Kwalificaties van de testgebruiker GZ- en klinisch psychologen Psychiater, artsen en maatschappelijk werkers? Wijze van introductie van de test Wijze van feedback geven aan de patiënt

Psychometrische aspecten Normen, betrouwbaarheid en validiteit Oordeel van de Cotan Dissertaties van Vendrig, Egger, van Balen, van der Heiden Nieuwe handleiding

Interpretatiestrategie Validiteit van de profielen: ? Fp Trin K Vrin F-K L F Fb

Niet beantwoorde items ? Schaal niet beantwoorde items: niet mogelijk (wees), defensief, niet coöperatief, ernstige psychopathologie, obsessieve trekken grens van 20 in computerprogramma, zie uitdraai

Maten voor inconsistent antwoorden TRIN, VRIN grens van 80 65 -79 enige neiging tot een responsset VRIN: 30-39 erg voorzichtig en op zijn hoede

Maten voor defensiviteit L, controleer de TRIN K, VRIN S F-K index: ruwe scores +15 overdrijven

Maten voor infrequent antwoorden Infrequency F: controleer VRIN: 90 F-back: 90, controleer VRIN F-psychopathology: VRIN TRIN, 100

Klinische hoofdschalen 1 Hs 7 Pa 2 D 8 Sc 3 Hy 9 Ma 4 Pd 0 Si 5 Mf 6 Pa

Overige schalen Harris-Lingoes Inhoudsschalen Componenten van de inhoudsschalen Supplementaire schalen psychopathology-five Codetypes

Harris-Lingoes schalen T-waarden Niet gebruiken bij een T-waarde van de klinische hoofdschaal beneden de 65

Inhoudsschalen Rationele constructie Vier clusters: intrapsychische symptomen (anx frs, obs, dep, hea, biz), naar buiten gerichte agressie(ang, cyn, asp, tpa), negatief zelfbeeld (lse), algemene probleemgebieden (sod, fam, wrk, trt)

Componenten van de inhoudsschalen Constructie via combinatie van rationele en empirische methoden Gebruiken op basis van iteminhoud

Supplementaire schalen Angst, algemene onaangepastheid Verdringing, traag en voorzichtig Ik-sterkte, hogere score erkennen problemen beter uitkomst MAC-R, extravert, risicogedrag, exhi. Vijandigheid, hartziekte, cynisme O-H, rigide, remming

Supplementaire schalen Dominantie, leiderschap, sociaal gemak Sociale verantwoordelijkheid, ethische en morele thema’s Slechte aanpassing, studenten GM en GF PTSD-PK, Vietnamveteranen MDS,

Supplementaire schalen AAS, T groter dan 60 APS Superlatieve zelfbeoordelingsschaal

Overige testaspecten NRI’s: traumatisch hersenletsel, CVA whiplash Prorated Carlton Gass

Psy-5 Psychopathology Five: agressiviteit, psychoticisme, ontremming, negatieve emotionaliteit/neuroticisme, introversie/positieve emotionaliteit

Psy-5 Agressiviteit, agressie als middel tot en doel,lichamelijk geweld in geschiedenis, dominantie, haat Psychoticisme, psychotische symptomen, laag niveau van functioneren

Psy-5 Ontremming, risico zoeken impulsief gedrag, middelenmisbruik, antisociaal Negatieve emotionaliteit/neuroticisme, anticiperen op het slechtste scenario, zelfkritiek Introversie/lage positieve emotionaliteit, onvermogen te genieten, somber

De SLGBS Stress Lichamelijke expressie Geremdheid Betrekkingsideeën Sociabiliteit

Nieuwe schalen De eerste stap van de ontwerpers was het ontwikkelen van een maat voor ‘demoralisatie’. Deze brede, affectief gekleurde dimensie komt in verschillende mate in alle klinische hoofdschalen terug en is nu de eerste RC schaal RCd genoemd. Met uitsluiting van schaal 5 en 0 (als niet klinische schalen) werden vervolgens 8 RC schalen gemaakt. De schalen 5 en 0 komen wellicht later nog aan de beurt.

De geherstructureerde klinische schalen RCd (DEM) Demoralisatie RC1 (SOM) Somatische Klachten RC2 (LPE) Lage positieve Emoties RC3 (CYN) Cynisme

Onderzoek en interpretatie De RC-schalen bieden inzicht in de verhogingen op de 8 klinische hoofdschalen: zijn deze het gevolg van de demoralisatie items of worden ze veroorzaakt door scores op de kernconstructen? De interpretatie begint vanaf een T-waarde van 65, dit komt ruwweg overeen met het 92e percentiel.

RC schalen: vervolg RC4 (ASG) Antisociaal Gedrag RC6 (BET) Betrekkingsideeën RC7 (DNE) Disfunctionele Negatieve Emoties RC8 (AER) Afwijkende Ervaringen RC9 (HPA) Hypomane Activering

Enkele andere kwesties Non-gender normen K-correctie Adaptief testen Nieuwe items Kortere versie?

MMPI-A 478 items 14-18 jaar Verschillen: F, F1 en F2 schalen A-con, A-lage ambitie (las), A-sch Supp: Imm (onvolwassenheid)

Problemen MMPI-A Lengte Lage scores T-60 onderzoek nodig

De toekomst Vragenlijstmethoden en andere technieken Veel plezier met jullie klinisch werk