Onderwijspresentatie IO – 07-10-2010 Vakcode 192802200 Koen van Andel Energie&Warmteleer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mei 2013 GOED VERKORT? over (ver)korte opleidingen in het HBO.
Advertisements

Optellen en aftrekken tot 20
Prestatiemonitor 2009 Steenwijkerland. Prestatiemonitor 2009 in opdracht van.
Vakpresentatie New Product Marketing (280223) B2K1
Leer de namen van de noten 1
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
7m060 - CAD Jan Dijkstra Aant van der Zee Student assistent.
Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Methoden van Onderzoek
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Oplossingsgericht coachen
Management en Organisatie
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Leer de namen van de noten 2
Het verwerken van onderzoeksgegevens
Nederlands en vakleer samen in de BPV
27 januari januari Vakpresentatie Dynamica Bert Geijselaers, Peter van der Hoogt.
Destillatie.
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Intervisie onderwijs-ondersteuners
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
De nieuwe syllabus scheikunde
Van leerdoel naar leeropbrengst
Bachelorrendement Scheikunde
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Informatievaardigheid bij INHolland
Vermelding onderdeel organisatie WO Sprint Kennissystemen bij IO en 3ME OC Focus – Lunchseminar 15 Gerald Wisse, Anton Heidweiller, Eric.
Drs. Heleen Miedema opleidingsdirecteur TG en BMT
VAKPRESENTATIE 25 NOVEMBER
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Flexibilisering en EVC
Werkstukken met Mathematica Symposium: activerend beta onderwijs met Mathematica en Physlets Wolter Kaper, UvA.
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Periode 4, 2009/2010.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Regionale en Ruimtelijke Statistieken CBS
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
De zelflerende student
Al doende leren training docenten
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
Uitdagend ontwerpen Freddy Veltman – van Vugt Hanneke Koopmans
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Car Parrinello Moleculaire Dynamica Dynamica van de atoomkernen wordt op klassiek beschreven V=Potentiële Energie Klassieke MD : V wordt beschreven door.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 BUE: de eerste cijfers Gijs Martens HRM Netwerk 22/02/02.
Van der Meij College De sectoren Economie Techniek Zorg&Welzijn.
Eindelijk nog eens iets voor de vrouwen!! De volgende nummertjes mooi op volgorde wegklikken hoor!
Samen kennis genereren: Collegeopdracht Wikipedia Prof. dr. Paul van Tongeren, Jorrit Kiel, Anco Peeters.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Oefenen met luchtkwaliteitsmodel ISL3a voor industrie
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
8 februari 2018.
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Onderwijspresentatie IO – Vakcode Koen van Andel Energie&Warmteleer

Algemeen Sheet 2 Basiswetenschappen IO-bachelorcurriculum Wiskundevakken Statica Stijfheid & Sterkte Energie en Warmteleer Dynamica Production and Design Interaction

Overzicht Sheet 3 Energie en Warmteleer (E&W) IO B2-k1 - 3,0 EC Het pré-E&W-tijdperk E&W 2009 E&W 2010 Slotbeschouwing

Het pré-E&W-tijdperk Sheet 4 Fysische basisprincipes (t/m 2008) Basisinzicht in: Geluid Trillingen Dynamica Warmte Stroming Energie Wrijving Slijtage Aandrijven Hoorcolleges + practica Versnipperde lesstof (van alles een beetje) Complexe organisatie (practica)

Overzicht Sheet 5 Energie en Warmteleer (E&W) IO B2-k1 - 3,0 EC Het pré-E&W-tijdperk E&W 2009 E&W 2010 Slotbeschouwing

E&W Uitgangspunten Sheet 6 Focus op energie en warmtehuishouding Productgericht Nadruk op begrip en gevoel fysica Veel oefening Geen ‘hogere’ wiskunde Feedback

E&W 2009 – Globale leerdoelen Sheet 7 Fysische principes van energie- en warmtehuishouding in producten Kennen Verklaren Herkennen Berekenen/afschatten (kwantitatief) Beoordelen/vergelijken (kwalitatief) Energie Energievormen Energie-inhoud Warmte Geleiding Convectie Straling

E&W 2009 – Opbouw Sheet 8 Basis (3 weken): 4 HC+WC met inleveropdrachten Toepassing (5 weken): eindopdracht naast 5 gastcolleges Mondeling groepstentamen (kwalitatieve benadering, discussie) Lesmateriaal: sheets, uitwerkingen, feedback

E&W 2009 – Resultaten Sheet 9 Gemiddeld cijfer: 7,0 Geslaagd: 92% Aantal deelnemers: 95

E&W 2009 – Evaluatie Sheet 10 Gemiddeld cijfer: 8,2 Respons: 16%

Overzicht Sheet 11 Energie en Warmteleer (E&W) IO B2-k1 - 3,0 EC Het pré-E&W-tijdperk E&W 2009 (IO B2-k1) E&W 2010 ( IO B2-k1 ) Slotbeschouwing

E&W 2010 – Wijzigingen Sheet 12 Meer verdieping/oefening/systematiek en structuur Basis 4 → 5 hoorcolleges + werkcolleges Inleveropdrachten in meer etappes Toepassing 5 → 2 gastcolleges 2 colleges ‘instructie/feedback over uitwerkingen’ 1 college ‘demo geavanceerde rekenmethoden’

Uitgelicht: uitwerkingen Sheet 13 Voorbeelden van hoe het wel en (vooral) niet moet, wat betreft o.a. Toelichting op stappen en aanpak Notatie Taalgebruik

E&W 2010 – Wijzigingen Sheet 14 Meer verdieping/oefening/systematiek en structuur Basis 4 → 5 hoorcolleges + werkcolleges Inleveropdrachten in meer etappes Toepassing 5 → 2 gastcolleges 2 colleges ‘instructie/feedback over uitwerkingen’ 1 college ‘demo geavanceerde rekenmethoden’

Uitgelicht: geavanceerde rekenmethoden Sheet 15 College numerieke simulaties m.b.v. Comsol (Theo van der Meer c.s.) Introductie eindige-elementenwereld Demo via CTW-laptops Doel: aangeven hoe complexere problemen in praktijk worden opgelost Status: geen tentamenstof, wel aanwezigheidsplicht Raakv(l)akken: Production and Design Interaction, (IO B3-k1)

Overzicht Sheet 16 Energie en Warmteleer (E&W) IO B2-k1 - 3,0 EC Het pré-E&W-tijdperk E&W 2009 (IO B2-k1) E&W 2010 ( IO B2-k1 ) Slotbeschouwing

Sheet 17 Bijdrage aan curriculum Gevoel voor fysische achtergronden bij productontwerp Technische informatie verwerken, structureren, overdragen Studenten Niveau goed, aanpak/uitwerking vaak warrig Levendig, open, eerlijk, soms vrijpostig Huiskamercultuur (in jaarzalen) Verbeterpunten Meer assistentie voor sneller nakijkwerk Studentgedrag bij (hoor)colleges – opleidingsbreed!