Beoordelen van docenten loont de moeite!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Nieuwe begroting Wat & hoe.
Gesprekscyclus Quadraam
Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Kalender en De Seizoenen Ellen Adriansens Gegradueerde in de ergotherapie BuSo – OV 2 – 2 e graad Algemene en Sociale Vorming Raamplan BuSo.
Het ontwikkelingsperspectief
Klassieke AO Leseenheid1
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
VTB Technasium Vakcollege
Waarom kwaliteitsverschillen tussen docenten erkennen? Kitty Kwakman Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
Persoonlijk worden.
Accountancy en Advisering
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 2 Sport- sponsoring
Van, voor én door het onderwijs.
Vernieuwing verzorging
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Het Heiligdom Een Afbeelding voor Redding 4e Kwartaal 2013 INLEIDING
Chronologie van maatregelen tegen de joden in het Derde rijk
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
Schitterende Organisaties®
Waaruit is het menselijk lichaam opgebouwd?
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Beoordelen in de zorg lonend?. Programma OnderzoeksopzetOnderzoeksopzet OnderzoeksverantwoordingOnderzoeksverantwoording OnderzoeksresultatenOnderzoeksresultaten.
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
Kwaliteit in productie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
De kubus van CSPE succesfactoren!
ZijActief Koningslust
Marjan van Hof & Lineke Bos
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
D GVBS Heiende Lokeren Christelijk opvoedingsproject 1.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
Loopbaancompetenties
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Beoordelen van docenten loont de moeite! Werkkring Conferentie 5 november 2009 © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Hoeveel procent van de docenten vindt dat beoordelingsgesprekken een groot effect hebben op de kwaliteit van docenten? Een beoordelingsgesprek gaat over concrete met elkaar afgesproken doelstellingen. Deze worden aan het begin van de cyclus al vastgelegd. Het gesprek is geen verrassingsgesprek. De managers moet een slechte beoordeling ook als een slechte kwalificatie van zijn eigen functioneren zien, tenzij hij/zij kan aantonen, dat men er alles aan gedaan heeft (gesprekken, begeleiding, opleiding, waarschuwingen) om de medewerker wel goed te laten functioneren. Het tijdig en goed houden van beoordelingsgesprekken is één van de beoordelingscriteria van de leidinggevende. © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Maatregelen voor verbetering kwaliteit docenten VO* * bron: Gelukkig voor de klas? Leraren VO over hun werk. SCP 2009

Docenten VO over gewenste criteria voor hoogte salaris

Definitie beoordelen Bij een beoordeling wordt bekeken in hoeverre het handelen van de docent in overeenstemming is met de doelstellingen van de organisatie en met de afspraken die met de docent zijn gemaakt.

doen Willen kunnen

Geloofwaardigheid Vertrouwen

Vertrouwen Vertrouwen is de basis van een schoolcultuur waarin beoordelen vanzelfsprekend is. Vertrouwen is gebaseerd op de overtuiging dat elke docent als mens, met al zijn kwaliteiten, wordt gewaardeerd. Fouten maken mag. Als deze cultuur niet bestaat dan is het risico dat beoordelen gezien wordt als ‘afrekenen’

Acceptatie Acceptatie van beoordeling heeft niet te maken met kwaliteit van instrument of procedure maar op de wijze waarop deze worden toegepast! Een beoordelingsgesprek gaat over concrete met elkaar afgesproken doelstellingen. Deze worden aan het begin van de cyclus al vastgelegd. Het gesprek is geen verrassingsgesprek. De managers moet een slechte beoordeling ook als een slechte kwalificatie van zijn eigen functioneren zien, tenzij hij/zij kan aantonen, dat men er alles aan gedaan heeft (gesprekken, begeleiding, opleiding, waarschuwingen) om de medewerker wel goed te laten functioneren. Het tijdig en goed houden van beoordelingsgesprekken is één van de beoordelingscriteria van de leidinggevende. © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Willen

Beoordelen en ontwikkeling Ontwikkelen ‘reflectief gedrag’ Bijdrage aan de ontwikkeling van de school/onderwijs Totaalbeeld van aanwezige kwaliteiten

kunnen

Kunnen Wie gaat beoordelen? Wat gaan we beoordelen? Hoe gaan we beoordelen?

Wie gaat beoordelen? Beoordelaar dicht bij de werkvloer Rolopvatting teamleider Info andere leidinggevenden

hoe wat Wat gaan we beoordelen? Beoordelen van ontwikkeling (competenties) Beoordelen van de resultaten van die ontwikkeling (prestaties) Combinatie hoe wat

Wet BIO Voor het eerst wordt er een minimum kwaliteit van docenten afgesproken in de vorm van 7 bekwaamheidseisen (competenties)

Beoordelen competenties Basiseis: bekwaamheidseisen op orde Professionals verantwoordelijk voor eigen ontwikkeling! Ontwikkeling competenties kost tijd: ontwikkelcyclus (minstens 2 a 3 jaar) Knip het in éénjarige resultaatstukjes: wat zien we aan het einde van het jaar.

Beoordelen prestaties Eénjarige cyclus van afspraken-voortgang en beoordelen Resultaatgebieden-prestatiematen-prestatieafspraken Prestatieafspraken SMART “Wat hebben wij nodig, en wat kan jij leveren”

eigenaarschap Maak docent eigenaar van de beoordelings-instrumenten Bijvoorbeeld: Portfolio Leerlingenquête ….

Niveaudifferentiatie docenten In het functioneren van docenten voor de klas zijn niveaus te onderscheiden (LPBO 2008) Betere docenten behalen met leerlingen betere resultaten! Zie notitie LPBO 2008 © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

ontwikkeling Pedagogisch-didactisch vakinhoud organisatorisch Basisbekwaamheid

Niveaudifferentiatie en beoordelen Niveaudifferentiatie en beoordeling Door beoordeling maak je het functionerings-niveau zichtbaar Maak onderscheid in het totaal van beoordelingen

doen

In Nederland worden ieder jaar naar schatting 4 miljoen beoordelingsgesprekken gevoerd…. Wie heeft zelf ervaring? Wie heeft iemand in zijn/haar gezin? Ook refereren startpresentatie * Bron: HR Tools Groep/ Werkgeversvereniging AWVN, 2004. © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Vraag: Hoe kijkt u tegen beoordelingsgesprekken aan? Dit zijn de uitkomsten van het onlineonderzoek onder 401 (direct of indirect) leidinggevende werknemers op WO-en HBO-niveau, naar hun tevredenheid over het werk dat zij doen, over de werkomgeving en over de werkgever. Dit onderzoek is in december 2005 uitgevoerd in opdracht van ORMIT, in samenwerking met onderzoeksbureau Interview-NSS. * Onlineonderzoek onder 400 (direct of indirect) leidinggevende werknemers op WO-en HBO-niveau. ORMIT/ Interview-NSS, december 2005. © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Rol leidinggevende Erken dat mensen zich ontwikkelen Geef regelmatig feedback Op de hoogte van prestaties van docenten Erken kwaliteitsverschillen tussen docenten Breng het belang van beoordelen over. Een beoordelingsgesprek gaat over concrete met elkaar afgesproken doelstellingen. Deze worden aan het begin van de cyclus al vastgelegd. Het gesprek is geen verrassingsgesprek. De managers moet een slechte beoordeling ook als een slechte kwalificatie van zijn eigen functioneren zien, tenzij hij/zij kan aantonen, dat men er alles aan gedaan heeft (gesprekken, begeleiding, opleiding, waarschuwingen) om de medewerker wel goed te laten functioneren. Het tijdig en goed houden van beoordelingsgesprekken is één van de beoordelingscriteria van de leidinggevende. © CPS Onderwijsontwikkeling en advies