NVLR Studiemiddag van NVLR

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dierproeven en proefdieren in Nederland
Advertisements

Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
Cawar Consumer Awareness. Doelstellingen  Bepalen wat de omvang van de problemen rond consumptie is.  De kwaliteit evalueren van de informatie die wordt.
van verdragsbepalingen
Vrij verkeer van werknemers
Handel en marketing hoofdstuk 9
Vrij verkeer van goederen: tarifaire belemmeringen
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
TOE TE PASSEN SV WETGEVING BIJ GRENSOVERSCHRIJDEND WERKEN
Ontwerp van koninklijk besluit betreffende de detailhandel in bepaalde voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong 23 maart 2005 Lefevre Vicky.
Antibioticaresistentie in de veehouderij
Hoofdstuk 11deel 2 handel en marketing
Rechtshandelingen van de Unie
Toetreding Rusland tot de WTO | 25 mei 2012 Toetreding Rusland tot de WTO Veterinaire voorwaarden voor uw export Frank Jan van der Valk Ministerie EL&I.
Het wereldvoedselvraagstuk brengt je zeer snel op het vlak van wereldhandel en duurzame ontwikkeling. Met het softwarepakket ‘Dashboard’ op de cd-rom kun.
Ethische Matrix Dierziektebestrijding Ir. Stef Aerts, CWTE 25/10/2006
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
2.6 Ontwikkelingssamenwerking
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
secretaris Plaatselijke Groep
Nederlandse wapenexport en doorvoer
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
II. SPELERS (1) Staten als regelgevers Staat als regelgever (overheid) Staat als regelgever (overheid) - rechtstreeks (nationale bronnen van nationaal.
Zelf- en coregulering Getest en goedgekeurd voor de mediasector,een weloverwogen gok voor de kansspelsector? Marieke Lenaerts ICRI – KULEUVEN – IBBT Vier.
GATT & WTO : fundamenten
De Patiëntenrichtlijn
VOEDSELVERLIEZEN & VOEDSELVERSPILLING: Korte termijn acties & Lange termijn perspectieven Birgit Van Tongelen Europese Commissie DG Gezondheid en Consumenten.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Globalisering H2.
Mexico en de VS, een wereld van verschil.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Inleiding herziening richtlijn brandstofkwaliteit 98/70/EG CCIM- stakeholderoverleg.
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Vrijheid van vestiging
Ir. Joël Vandamme Europese Commissie DG Landbouw en Plattelandsontwikkeling Brussel – EP – 1 december 2009 Energie & Duurzaamheid vanuit het perspectief.
Internationale vrijhandel
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Overzicht verwacht wetgevend werk 2008: regelgeving ter voorlegging Raadgevend Comité (DG Controlebeleid)
Pensioenverzekeren over de grens
Het bepalen van een significant risico en een significante toename van het risico Katrien Van Eerdenbrugh Antwerpen – ISC workshop.
Revolte Midden Ooosten Ben je optimistisch of pessimistisch over de toekomst van de Arabische landen? Welke argumenten? 1.
Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende de verstrekking van voedselinformatie aan de consumenten (2008) Stand van.
Het UNESCO Charter en de Guidelines for the Preservation of the Digital Heritage na 8 jaar 4 november 2011, Naar een toekomstvaste AV-collectie NL.
Vrij verkeer van werknemers
Historisch overzicht paragraaf 6.2
C ORPORATE GOVERNANCE BEZIEN VANUIT HET C OLLEGE FINANCIEEL TOEZICHT DRS. A.R. R OMERO 13 april 2010 College financieel toezicht 1.
GELIJKBERECHTIGING BIJ GRONDAANKOOP
Ronde Tafel “Landbouw en Ontwikkeling: coherentie in het beleid” 14 februari 2008 EU Coherence Programme.
Risicoanalyse van de elektrische installatie
De Europese Unie: 500 miljoen mensen – 28 landen
Wie is verantwoordelijk Inleiding wet- en regelgeving.
Hoofdstuk 3 Arm en rijk in de VS en Nigeria.
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
TTIP: kansen, bedreigingen? Effecten van een EU-VS handelsakkoord voor de Nederlandse agro-food sector Siemen van Berkum LEI Wageningen UR.
TTIP: kansen, bedreigingen?
Het hoe en waarom van internationale sancties. DCSG Informatiesessie exportcontrole en internationale sancties Antwerpen - 21 april 2015.
USBO Universiteit Utrecht. USBO Universiteit Utrecht Inhoud 1)Concepten en cijfers 2)Opvang in de regio 3)Europese ontwikkelingen 4)En Nederland dan.
TTIP: Een nuchtere analyse
Dierproeven. Leg dat maar eens uit!. Inhoud -dierproeven en alternatieven -proefdieren -wetgeving en controle -de mens achter de dierproef -vragen.
De kwaliteit van de Juridische Infrastructuur en concurrentiekracht: Het belang van internationale vergelijkingen Korte presentatie voor de Centrale Eenheid.
De aflatoxineproblematiek in Afrika – een prangende morele afweging tussen voedselverspilling en -veiligheid.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Stakeholder-consultatie: Arbitrage in het EU-handelsbeleid
Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
HANDELSPARTNERS.
Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
De bevordering van gelijkheid voor LGBTI's in de Europese Unie
Het verbod op (fiscale) staatssteun
Transcript van de presentatie:

NVLR Studiemiddag van NVLR De betekenis van de WTO voor de levensmiddelensector 13 december 2006, Amsterdam Ir. Kees de Winter

Schuttelaar & Partners Consultancy 60 medewerkers Voedsel & gezondheid, Duurzaamheid, Landbouw, Biotechnologie Hoofdkantoor in Den Haag Kantoor in Brussel

Toenemend belang van Sanitaire en Fytosanitaire maatregelen Daling importtarieven sinds 1947 (GATT) Afscherming binnenlandse productie Bescherming consument en volksgezondheid Ontwikkelingen wetenschap WTO – SPS – TBT

Problemen bij export vanuit de EU SPS Export Database van DG Trade bevat 169 gevallen Productgroep Levende dieren 47,9% Vleesproducten: 27,2% Fruit en noten: 4,7% Alle: 4.1 Aantal problemen per land Japan: 15 Korea 7 China 7 Rusland 6

Wie ondervindt de problemen Meestal: Europese Union als geheel Soms lidstaten Wat betreft Nederland, o.a.: Rusland: bloemen Brazilië: quarantaine Japan: bloemen, bollen, etc

Misgelopen opbrengsten Scott Bradford http://www.iatrcweb.org/publications/Presentations/presentations.htm heeft gecalculeerd dat het wegnemen van Non Trade Barriers in acht van de rijke OECD landen de economische welvaart met $185 miljard zou doen toenemen en in de minst ontwikkelde landen met $50 miljard De Europese Commissie geeft/heeft geen bedragen voor misgelopen exporten De Congressional Research Service (VS) geeft de volgende bedragen voor misgelopen U.S. export: EU verbod ggo mais: $ 300 mil. per jaar EU verbod hormoonvlees: $ 100-$200 mil. per jaar Een studie uit 2001 van de Wereldbank schatte dat de strikte EU standaard voor aflatoxines in noten, granen en gedroogd fruit zou kunnen leiden tof $670 mil. minder export vanuit Afrika en Latijs Amerika. (‘A Race to the Top? A Case Study of Food Safety Standards and African Exports’ (Policy Research Working Paper 2563)) Een EU verbod (vanwege hugiëne) op import van garnalen koste Bangladesh in 1997 $14,6 miljoen

Acties om SPS problemen op te lossen Informele bilaterale dialoog over wetenschappelijke aspecten. Dit leidt meestal tot een oplossing Inbrengen bij het SPS Comité dat drie maal per jaar in Geneve bijeenkomt en mogelijk een ‘Dispute Settlement’ van de WTO WTO Panel: Vraagt veel middelen Voor de meeste landen geen optie Sinds 1995: slechts 11 Panels, De mogelijkheid van een Panel is een stok achter de deur Sinds Uruguay Ronde: bindende besluiten Panel WTO Panel kan represailles van klager goedkeuren

Toepassing SPS akkoord Voor harmonisatie: gebruik van standaarden van Codex Alimentarius voor voedselveiligheid OIE voor diergezondheid en dierziekten IPPC voor plantgezondheid Kanttekeningen bij internationale standaarden Vaststelling gaat vrij langzaam Naleving soms probleem voor ontwikkelingslanden Kennisoverdracht/capacity building Lidstaten mogen striktere SPS maatregelen nemen mits: Wetenschappelijk onderbouwd Niet arbitrair of onrechtmatig discriminerend Geen verkapte manier om internationale handel te beperken

WTO (1994 Uruguay Ronde) SPS Gebruik en vaststelling van internationale standaarden. (Staten en internationale organen nemen elkaars benadering over). Bijvoorbeeld HACCP: eerst VS, dan Codex, daarna EU Erkenning van equivalentie standaarden van andere landen Toepassing risicoanalyses (Nu ook verplicht in EU via Verordening 178/2002) Transparantie: notificatie (om commentaar te kunnen geven) – enquiry point (om informatie op te vragen) (er is overeenkomst met het notificatiesysteem van de EU) Regionalisatie Invoering en toezicht

TBT bepalingen Beschermd het recht van leden om maatregelen vast te stellen inzake: de bescherming van het leven van mens, dier en plant de bescherming van het milieu de voorkoming van misleidende praktijken de kwaliteit van export

GGO – Panelbeslissing De conclusies en aanbevelingen van het Panel stellen onder andere: Van juni 1999 tot augustus 2003 was er een, ‘de facto moratorium’ in EU; er is sprake van undue delay De EU heeft voldoende gecommuniceerd met aanvragers De EU handelde voldoende transparant De EU heeft zich gebaseerd op een risicoanalyse De EU heeft geen arbitraire of onrechtmatige discriminatie toegepast De VS heeft niet aangetoond dat de EU maatregelen niet op wetenschappelijke feiten waren gebaseerd De nationale verboden van ggo’s in een aantal lidstaten zijn inconsistent met de verplichtingen onder Artikel 5.1 van het SPS akkoord. (Het ziet momenteel er niet naar uit dat de EU erin zal slagen alle nationale verboden van GGO’s ongedaan te maken.)

Conclusies Het WTO systeem bevat procedures die eraan bijdragen dat levensmiddelen voldoen aan internationale standaarden betreffende de veiligheid van voedsel, planten en planten; Het WTO systeem draagt bij aan vermindering van sanitaire en fytosanitaire handelsbelemmeringen die niet wetenschappelijk zijn onderbouwd; De minst ontwikkelde landen nemen in beperkte mate deel aan de processen binnen de WTO en aan het vaststellen van internationale standaarden. Vanwege de impact hiervan op de behartiging van hun belangen is de positie van deze landen kwetsbaar.