Verkoopsterke en –zwakke plaatsen Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 45
Winkelinrichting Rekening houden met: Lay out Artikelgroep Routing
Lay-out Dit is de plattegrond van de winkel met hierop: - Verkoopruimte (winkel) - Operationele ruimte (magazijn) - Serviceruimte (looppaden, kinderhoek) - Kassaruimte
Artikelgroep Artikelen zo logisch mogelijk bij elkaar zetten. Family grouping: Artikelen die bij elkaar horen of verwant zijn, zet je zoveel mogelijk bij elkaar. Op basis van: - Merk - Kleur - grootte - prijs - materiaal
Routing De routing wordt gebruikt om klanten zo lang mogelijk in de winkel te houden en zo de hele winkel te laten zien en zo veel mogelijk producten meenemen (impulsaankopen). Twee soorten: Vrije routing Gedwongen routing
Verkoopzwakke plaatsen sterker maken Verkoopzwakke plekken moeten ook aan de omzet bijdragen door: Inrichten als actieplaats Als themapresentatie inrichten Demonstraties laten plaatsvinden Bewegwijzering plaatsen Moetartikelen plaatsen (zuivel, brood) Magneetartikelen plaatsen (biersoorten, artikelen met grote aantrekkingskracht en hoge aankoopfrequentie)