Marketing Information Event 15 November 2006 Merkopstellingen: Wat, Waarom, Wanneer en voor Wie (niet)?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De totstandkoming van domotica in het Leo Polak
Advertisements

Reflectie-portfolio beoordelen
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
Introductie Er zijn verschillende manieren om producten te presenteren. Zo kan ieder product een eigen ‘look en feel’ krijgen om zo verschillende doelgroepen.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.
Effectieve verpleegkundige zorg bij de klinische behandeling van anorexia nervosa Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.
Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag.
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
<Naam spreker en school/ gemeente
Aanpassing Direct lid worden Toevoegen extra invoerveld Aanmelden SMS service Als u op de hoogte gehouden wilt worden via SMS dan kunt u hieronder u mobiele.
Innovatie-opstellingen TNS NIPO Dinsdag, 20 februari, Amsterdam.
Welkom ouderavond – klas 4
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Hogescholen in Dialoog
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Titel van de presentatie
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Onlosmakelijk met elkaar verweven?.  ARHO  Europese ministers.
Portfolio Faculteit der Letteren
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
VAKPRESENTATIE 25 NOVEMBER
Containerstromen in een supply chain
Zin en onzin van leren met ICT Wim Jochems Voorzitter Vereniging voor Onderwijsresearch VOR Themaconferentie Heerlen, 25 november 2004.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennis van Waarde Maken met Vier in Balans Alfons ten Brummelhuis Hoofd onderzoek Kennisnet 6 februari.
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Waar wilt u doodgaan. Keuzen en overwegingen Katrien Luijkx i. s. m
Bewoners waarderen het dorp. Of niet? Oswald Devisch, Provinciale Hogeschool Limburg.
Co-schap huisartsgeneeskunde Je naam datum
Onze maatschappij vraagt andere wiskundekennis Pilotproject ‘Reken-wiskundeonderwijs voor de informatiemaatschappij’ Frans van Galen Wim van Velthoven.
Interventie-opstellingen Specialisatieblok Implementation and Change Managment Utrecht, 25 juni 2007.
Platform Organisatieopstellers 26 maart 2007 Resultaten promotieonderzoek merkopstellingen.
Merkopstellingen College van Bestuur Open Universiteit Nederland Dinsdag, 6 maart, Heerlen.
Merkopstelling: een kwalitatieve neuromarketingtechniek CHI Nederland – Intuïtie in de meetbare wereld Amersfoort, 24 april 2007, – uur.
Van harte welkom. Dinsdag 30 januari Indeling van de avond Opening Presentatie “Digitale slootjes” Demonstratie “Digibord” Pauze Zelf proberen en.
Van, voor én door het onderwijs.
Sasja Wolters Toegepaste psychologie
Merkopstellingen: een nieuwe kijk op het onderbuikgevoel the people’s valley Amsterdam, 31 mei 2007.
Langer doorwerken door oudere werknemers
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Informatie keuzevak Management & Organisatie (m&o)
. Wat Studiekeuzetraject op het Nieuwe Eemland Wie Professionele studiekeuzecoaches van September Advies.
Groei, kijk eens met andere ogen... JBN, dinsdag 17 oktober 2006 Groeiopstellingen: Inzicht in groeibeslissingen.
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Wetenschappelijke artikelen en de onderwijspraktijk Hartger Wassink, CPS Rosanne Zwart, Expertisecentrum LvD.
Managementgame 4/11/2015. Vandaag Inleiding Marcel van der Lugt -Competentie/Leerdoel/Toetsing -Spelen van de game, wie, wanneer? -Tips van studenten.
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Speel in uw sterkste opstelling Een inspirerend bedrijfsplan opstellen in drie uur tijd.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
De driehoeksverhouding
Workshop 1 11 november 2016 CVO Antwerpen
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
Beeldcommunicatie in de GGZ
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
Het ontwerpen in vogelvlucht
Transcript van de presentatie:

Marketing Information Event 15 November 2006 Merkopstellingen: Wat, Waarom, Wanneer en voor Wie (niet)?

Workshops MIE, 15 November 2006 Tijdens de workshop: geen ringtones, trilfunctie of andere mobiele geluiden Na de workshop: mobiel aan en beantwoording SMS vragen over workshop

Introductie Wim Jurg 1.Marketing docent bij OUNL; dissertatie twee dagen per week 2001/6; afstudeeronderzoek 2004/6 een 2.Promotoren Josee Bloemer en Hans Doorewaard van de Radbout Universiteit Nijmegen 3.Wetenschappelijke bron merkopstelling: systeemopstelling (psychodrama) 4.Persoonlijke bron: opstellingservaringen als voetbalcoach en levende spelen 5.MIE 2004/2005: merkopstelling gebruikers Ad van Fessem (2004) en Aernoud de Vries (2005)

Waarom, Wanneer, Wat en voor Wie (niet)? 1.Waarom: onderbewuste kennis bewust maken (Damasio, Zaltman) 2.Wanneer: onbestemd gevoel over merkbeslissing 3.Voor Wie: merkverantwoordelijken en consumenten met open mind en hoog EQ. 4.Wat: antropomorfe, ruimtelijke systeemmetafoor (Lakoff & Johnson, Van der Vorst)

Wat is een merkopstelling? 1.Ontwerp: bepaling mogelijke beslissing merkprobleem en kernconstructen daarbinnen 2.Constructprojectie: keuze construct-representanten 3.Systeemprojectie: positionering construct- representanten in de ruimte tov elkaar 4.Systeemfeedback: emoties representanten 5.Simulatie: toevoegen beslissingsconstruct 6.Visie-ontwikkeling: hefboomwerkingen en acceptatievoorwaarden ontdekken in opstelling

1. Ontwerp: formulering merkvraagstuk, merkbelissing en kernconstructen

2. Constructprojectie: vermenselijking/belichaming constructen

3. Systeemprojectie: positionering constructen in de ruimte

4. Systeemfeedback obv twee vragen: I. Hoe voel je je op je plaats / ten opzichte van wie? II. Welke bewegingen zou je willen maken?

Grafische weergave systeemfeedback Legenda constructs: B: Brand name D: Director (problem owner) H: High board

5/6. Simulatie en visie-ontwikkeling beslissingsconstruct in en optimaliseren opstellingsenergie

Vraagstelling merkopstellingenproject ­Hoe bruikbaar (valide, betrouwbaar en precies) ­vinden marketingexperts (gebruikers en toeschouwers) ­merkopstellingen om merkvraagstukken te identificeren?

Methodologie ­Design-based (action) research: praktijk versus kennisstroom ­Multiple case study design: 32 merkvraagstukken ­Vier settings: marketing forum (7), branders (9), marketing-leken (8), andere begeleider (8) ­Kern: drie open marketing forum conferenties; in 2002 (3), 2003 (2), 2004 (2): experts ­Vragenlijsten (direct na opstelling en via ) en reflectie in latere forum conferenties

Reflectie gebruikers 1.Korte beschrijving van je onderzoeksvraag 2.Aanleiding/motivatie om merkopstelling te gaan doen 3.Korte beschrijving inzichten die merkopstelling opleverde 4.Terugblik op onderzoeksvraag 5.Terugblik op inzichten die merkopstelling opleverde 6.Voor wie, wanneer en waarom opstelling (niet) zinvol?

Resultaten 1.Merkopstellingen werken verbazend goed voor verhelderen problemen 2.‘Ervaringsdeskundigen’ zijn minder geloofwaardig 3.Probleeminhoud is niet van invloed 4.Ze lijken systemisch betrouwbaar; analytisch niet; emoties correleren niet met afstanden en hoeken 5.Merkopstellingen zijn nogal ambigu 6.Passen prima binnen fenomenologie, actieonderzoek, zachte systeembenadering en emotionele intelligentie 7.Aanmeldingen vanaf 2002 spontaan => markt

Implicatie: Open Universiteit gaat aan de slag! 1.Toetsing merkinnovaties door merkverantwoordelijken 2.Toetsing merkbeslissingen door merkteams 3.Toetsing merkbeslissingen door panels en focusgroeps 4.Ontwikkeling virtuele variant

Dank voor uw aanwezigheid ­Interesse in samenwerking? Workshops MIE, 15 November 2006 ­Alle telefoons weer aan voor de beoordeling van deze workshop ­Alvast bedankt voor het invullen en terugsturen van de beoordeling per SMS.