OR en bestuurder Voorstellen: mr. Pieter Rop, trainer-adviseur Odyssee

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Advertisements

“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
(G)MR en invloed op de kwaliteit van het onderwijs
“Hoe kom ik aan klanten?”
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Hoera, een oudergesprek!
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Scouting Academy in je groep: Waar begin je??. Opbouw A.Wat is belangrijk B.Stappenplan C.Vervolg en vragen.
Presentatie introductie BGL
De moeilijkste afstand die afgelegd moet worden is die tussen de oren!
Tim Versluijs Leerdoelen.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Rolpatronen.
College 3 minor crisiscommunicatie
Artikel over transactionele analyse
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Pia Terstroet (Terpm) Mail: Wiki:
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Iedereen coach naar Jef Clement.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Doelstellingen formuleren
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
Werkplaats Aandoeningspecifieke kwaliteitscriteria
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Transactionele Analyse : Improving communication among stakeholders through ex-post transactional analysis - case study on Romanian forestry.
de psychologie van de intermenselijke verhoudingen
Transactionele analyse
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Welkom bij onze PBS reis
Return to Sender.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Workshop coaching Annet Kops.
Leerdoelen SMART maken
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Plannen Doelen.
Mijn kind gaat een studie kiezen
7dec. MedMec les 6 DT Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Leerstijlen KOLB SJM.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Praktijkervaring en reflectie
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Communica tie 3 Docent: Hafida El-Gharbaoui H. Kwartaal: 3 Les: 2 Kamer: L
Transactionele analyse
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
De Deltamethode.
Informatieavond 2 e klas 20 augustus Hartelijk welkom Mentorklas 2A1.
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 3.
Swifterbant 9 april 2016 “Inspiratiesessie” Fierljepsymposium.
MHCU Opzet trainingsplan. MHCU Visie Doelstellingen  Alle teams moeten met een zo hoog mogelijke intensiteit, hockeytechnieken en tactieken aangeleerd.
Hoe leren professionals?
Studieloopbaanbegeleiding
OR Kompas 13 april 2017 Liesbeth van Bakel en Marian Beeren
Sara Leegwater, Jordy Gerritsma en Kim Zijlstra
SMART.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Gesprekstechnieken Les 3.
SMART.
Begeleiden les 1.
Transcript van de presentatie:

OR en bestuurder Voorstellen: mr. Pieter Rop, trainer-adviseur Odyssee E-mail: p.rop@odyssee-groep.nl Internet: www.odyssee-groep.nl

Doel OR Invloed op het beleid uitoefenen in gesprek met de bestuurder

PIP Elke vergadering: Procedure: besluitvorming, rondje etc. Inhoud: standpunten Proces: klimaat (Transactionele Analyse)

Transactionele Analyse Persoonlijkheidstructuur volgens Eric Berne: Ouder Volwassen Kind

Ouder-zijnswijze Aangeleerd wereldbeeld Normerend Kritiek Zorgend/betuttelend

Volwassen-zijnswijze Denk-wereldbeeld Feiten verzamelen Geen gevoelens Rationeel en logisch NB: totaal anders dan volwassen zijn!

Kind-zijnswijze Gevoeld-wereldbeeld Plezier maken Spontaan Inschikkelijk

Complementaire transactie A: Zullen we dit idee samen uitwerken? B: Wanneer heb je tijd? O O V V K K

Kruistransactie A: Wanneer is dat rapport klaar? B: Geen idee, begin je daar nu weer over? O O V V K K

Tips Zaken doen vanuit volwassen houding Feedback geven aan bestuurder SMART-afspraken maken: Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdsgebonden

Vervolgstappen Oefenen op papier Praktijksituaties bedenken Oefenen met 6 stoelen

Laatste stap….. Pas het toe in uw eigen praktijk: Analyseer uw eigen gedrag naar de bestuurder Stel dit gedrag bij zodat u meer effect oogst! Succes!