Verbeter- en Innovatie Programma Economische Zaken 2007

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Ondernemen in de praktijk
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Presenteren voor starters
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 29 juni 2005 Den Haag.
VTB Technasium Vakcollege
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Accountancy en Advisering
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst I Kring F 10 juni 2005 Haarlem.
Workshop contentstrategie
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Onderwijsconferentie
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 2 juni 2006 Den Haag.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst I 9 februari 2006 Amsterdam.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 7 september 2006 Enschede.
Benchmarking Publiekszaken 2e bijeenkomst stuurgroep Benchmarking Publiekszaken november 2008 Amersfoort Sergio van Keulen Benno Wiendels Danielle.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken 2006 Derde jaargang variant Burgerzaken ‘G3’ Eerste kringbijeenkomst Rotterdam 7 juni 2006.
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Enquête.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
RSW 2007 Infoavond 14/12/2006. Agenda Datum RSW, thema, terrein Voorlopig programma Werkgroepjes Werkavonden Diversen / Indeling werkgroepjes.
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
Een gezonder Nederland VTV-2014
Gemeente Culemborg > Keurmerk Veilig Ondernemen Pavijen Huub van Oorschot Wethouder Economische Zaken.
Programma 26 januari 2015 in Zoetermeer 14:00Start bijeenkomst onder leiding van Renske Keur 14:05Welkom door regionaal ambassadeur Marc Rosier 14:10Beter.
Samen naar het examen informatie voor ouders over periode 4
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Transcript van de presentatie:

Verbeter- en Innovatie Programma Economische Zaken 2007 Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Verbeter- en Innovatie Programma Economische Zaken 2007 2e kringbijeenkomst Enschede 19 april 2007 Team VIP-EZ Frank Hess Annemarie Griffejoen Hidde Boonstra VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Agenda ochtend 10.00 uur Welkom en Projectvoortgang 10.15 uur Uitwerken thema’s in subgroepjes 10.35 uur Presentaties thema’s 11.15 uur Pauze 11.30 uur Vervolg presentatie thema’s 12.15 uur Presentatie tussenresultaten benchmark door Hidde Boonstra 12.45 uur Lunch VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Agenda middag 13.45 uur Uitwerken thema’s in subgroepjes 14.05 uur Presentatie thema’s door subgroepjes 15.05 uur Pauze 15.20 uur Vervolg presentatie thema’s 15.40 uur Stand van zaken Klanttevredenheidsonderzoek MyMirror 16.00 uur Afsluiting en aansluitend borrel VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Projectplanning 2e workshop vergelijkingskring 2 19 april 2007 (Enschede) Discrepantie analyse naar deelnemers 1 mei 2007 Werkbezoek Ondernemersloket Tilburg 21 juni 2007 Einde tevredenheidsonderzoek 1 juli 2007 Definitieve deadline dataverzameling 1 juli 2007 Versturen conceptrapport 2007 10 september 2007 3e workshop vergelijkingskring 2 27 september 2007 Eindrapport 1 november 2007 VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Projectvoortgang Evaluatie Startbijeenkomst Dataverzameling Feedbackinstrument MyMirror Keurmerk benchmarking VNG Stuurgroep VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Evaluatie Startbijeenkomst Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Evaluatie Startbijeenkomst Wat vond u van…? Startbijeenkomst : 6,8 Ochtendprogramma: 7,2 Middagprogramma: 6,4 Heeft u het idee dat er in uw vergelijkingskring gemeenten zijn waarmee u effectief zou kunnen samenwerken? Ja: 91,7 % Nee: 0 % Weet niet: 8,3% Feedback: “,…mag interactiever”, “meer doen, meer uitwisselen” VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 En de winnaar is…. Leeuwarden ! VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Thema’s ochtend Vestigingscriteria Leidraad bedrijfsbezoeken Starters Afbakening Account Management VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Vestigingscriteria Hoe bepaal je welke bedrijven zich mogen vestigen binnen je gemeente en op welke sectoren je je acquisitie richt? Is het Stoplichtmodel hiervoor een goed kader? Presenteer jullie ideale Stoplichtmodel aan je collega-deelnemers. VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Leidraad bedrijfsbezoeken Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Leidraad bedrijfsbezoeken Hoe bepaal je het beste welke bedrijven je gaat bezoeken? Biedt de Leidraad effectieve bedrijfsbezoeken genoeg houvast? Presenteer jullie bevindingen aan je collega-deelnemers. VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Starters Uit een onderzoek onder starters in de provincie Flevoland (eind 2006) is gebleken dat veel starters behoefte hebben aan een overzichtelijke bundeling van alle op starters gerichte initiatieven. De informatie voor starters zou centraal moeten worden aangeboden. Er is vraag naar zowel een digitaal als een fysiek loket voor starters. Welke partij(en) zou(den) deze centrale rol op zich moeten nemen? (Gemeente, Kamer van Koophandel, Belastingdienst, VNO-NCW, MKB-Nederland etc). Geef aan welke partij(en), volgens jullie, de centrale rol moet(en) vervullen en waarom. Wat vinden jullie collega-deelnemers van jullie bevindingen? VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Starters Wat kun je als gemeente doen om starters en doorstarters te faciliteren? Verzin minimaal 3 acties. Presenteer de acties aan je collega-deelnemers (die jullie lijst natuurlijk mogen aanvullen). VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Knelpunten Starters Top 10 knelpunten starters Flevoland % Belangrijkste Werven van nieuwe klanten 19% 1 Tijdige betaling door klanten 12% 2 De houding van banken/financiers 10% 5 Verzorgen van de administratie 4 De financiering van de groei 9% 8 De financiering van de start 6 Ontwikkelen van afzetgebieden - Regelgeving van de rijksoverheid 8% 3 Betaalbaarheid bedrijfsruimte 7 Opzetten-uitvoeren marketingplan 7% VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Afbakening Account Management Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Afbakening Account Management Wat zijn de taken van Het Ondernemersloket? Wat moet de Accountmanager/ Bedrijfscontactfunctionaris wel en niet doen? Het begeleiden van nieuwe vestigingen? Er voor zorgen dat een kapotte lantaarnpaal wordt gerepareerd? Proberen langdurig werklozen aan een baan te helpen? Natuurlijk is dit voor iedere gemeente anders. Toch willen we jullie vragen met welke taken Het Ondernemersloket zich, in jullie ogen, in ieder geval bezig moet houden en met welke zaken absoluut niet. Presenteer jullie bevindingen aan je collega-deelnemers. VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Presentaties VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Tussenresultaten Benchmark VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Vragenlijst Medewerkers en financien Loketorganisatie en dienstverlening Klachten en bezwaren Communicatie met bedrijven Vergunningverlening Lokale lasten Startersbeleid Promotie en acquisitie Ruimtelijk beleid Bereikbaarheid Achtergrondkenmerken VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Invulpercentages Kring 1 Percentage voltooid Percentage nvh Almere 71,90% 9,90% Amersfoort 15,70% 0,00% Apeldoorn Beverwijk 15,00% 2,20% Dordrecht 79,60% 3,30% Emmen 90,10% 6,60% Enschede 15,30% 0,70% Groningen Haarlem 75,90% 3,60% Leeuwarden 73,00% 7,30% VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Emmen VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Totale formatie afdeling EZ VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Aantal accountmanagers VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Ziekteverzuim VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Dienstverlening aan de balie VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Loketorganisatie VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Elektronische dienstverlening VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Startersbeleid VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Promotie en acquisitie VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Promotie en acquisitie Binnen de regio Buiten de regio Buitenlandse bedrijven ICT Call Centers Life Sciences Medische technologie Productie en logistiek Maritiem Kennisindustire Agribusness Anders Totaal Almere Amersfoort Apeldoorn Dordrecht X 9 Emmen 4 Enschede Groningen Haarlem 5 Leeuwarden VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Dataverzameling: wat levert het op? Is de gevraagde info zinvol? Welk type informatie gebruikt u reeds? Hoeveel tijd kost het verzamelen? Mist u belangrijke onderwerpen? VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Dataverzameling: wat levert het op? Maakt functioneren van EZ meer transparant. Wat gaat goed en wat niet? Brengt sterke en zwakke punten in kaart, hetgeen kan helpen bij het inrichten van de organisatie Creëert (intern) draagvlak. Betere informatiehuishouding en managementinfo, waardoor sturing makkelijker wordt Biedt input voor verbeteringsmogelijkheden Verhoging lerende vermogen. Niet alleen de dingen goed doen, maar ook de goede dingen doen. VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Lunch VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Thema’s middag Accountplan Interne profilering Externe profilering Samenwerking met Sociale Zaken VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Accountplan Hoe ziet het ideale Accountplan eruit? Maak het optimale Accountplan op basis van het profiel dat VIP-EZ (met dank aan de Gemeente Tilburg) voor jullie heeft ontwikkeld. Presenteer dit plan aan je collega-deelnemers. VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Interne profilering Verzin minimaal 3 acties om de afdeling EZ/het ondernemersloket binnen de gemeentelijke organisatie “op de kaart te zetten”. Presenteer deze acties aan je collega-deelnemers (die jullie lijst natuurlijk mogen aanvullen). VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Externe profilering Verzin minimaal 3 acties om de afdeling EZ/het ondernemersloket buiten de gemeentelijke organisatie “op de kaart te zetten”. Presenteer deze acties aan je collega-deelnemers (die jullie lijst natuurlijk mogen aanvullen). VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Samenwerking Sociale Zaken Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Samenwerking Sociale Zaken Kan de doorstroming van mensen met een WW of bijstandsuitkering worden gestimuleerd door samenwerking tussen EZ en Sociale Zaken? Moet de focus van EZ-ers liggen bij het ondersteunen in bemiddeling van werkzoekenden of bij het ondersteunen in de ontwikkeling van arbeidsaanbod (acquisitie, inspelen op kansrijke sectoren)? Of dienen beide wegen te worden bewandeld? Wanneer wordt gekozen voor betrokkenheid bij arbeidsbemiddeling, Bedenk 3 acties om werkzoekenden aan de slag te helpen. Wanneer wordt gekozen voor stimulering van het aanbod van arbeidsplaatsen, bedenk dan welke sectoren in de komende drie jaar veel arbeidsplaatsen zullen genereren. VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Samenwerking met Sociale Zaken Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Samenwerking met Sociale Zaken Uit onderzoek van EIM blijkt dat het MKB zich in de regio’s Noord-Holland, Utrecht en Flevoland in de afgelopen jaren bovengemiddeld heeft ontwikkeld. Zoek de resultaten van de meeste recente ERBO-enquete van de Kamer van Koophandel op. Ga na welke sectoren het in de eigen gemeente goed doen, en wat kan worden ondernomen om gerichte acquisitie te doen of als gemeente voor deze sector(en) een goede vestigingsplaats te zijn. Presenteer jullie acties en bevindingen aan je collega-deelnemers (die jullie lijst natuurlijk mogen aanvullen). VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Presentaties VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Feedback instrument MyMirror Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Feedback instrument MyMirror Ervaringen tot nu toe Stimulans: de gemeente die meeste vragenlijsten verstuurd in de periode 1 mei t/m 30 juni 2007 ontvangt een beloning. VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Resultaten MyMirror Nog maar 2 gemeenten actief met MyMirror. Voorbeeld: - Ervaart gesprek met accountmanager met 8,0 - Algemeen dienstverlening aan ondernemers: 7,3 - 62,1 % heeft openstaande vacatures - Bereikbaarheid voor 57,9% van het grootste belang - Maar ook punten van verbetering: OV, arbeidsmarkt, afdeling controle en veiligheid Feedback: - “Denkt mee", “Oplossingsgericht, “Oprecht geïnteresseerd” VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.

Eerste workshop VIP-EZ Dinsdag 12 december 2006 Sluiting Locatie 3e kringbijeenkomst. Wie biedt zich aan? Bedankt voor jullie aanwezigheid en tot de volgende keer. Jullie zijn van harte uitgenodigd voor een borrel!! VIP-EZ (www.vip-ez.nl) is een initiatief van TNS NIPO Commerce en SGBO en wordt gesteund door de VNG.