We beginnen met de wandeling Vanuit de Jacobskapel Start in Jacobskapel met beknopt verhaal over Moderne Devotie en haar inspiratie. De kapel stamt uit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Plaatje vrienden op een bank
Advertisements

De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 3.3.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Joringel lette niet op haar en bekeek de kooien met de vogels.
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Joringel keek naar Jorinde.. Het was een mooie avond.
Pelgrims en pelgrimstochten
Verrassing!!.
Stad Santa Fé, Nieuw Mexico. USA
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Carthago.
Man  vrouw ( een kort verhaal, verteld door een ? )
en toen werd ik weer wakker en toen hoorde ik ook gegrom, nou het was wel hmm, ik dacht hmm.
Dag 6 Dag 6 van het dagboek Halihalo lieve kindertjes, Brrr… wat was het koud vannacht op de daken. We zijn de hele nacht op pad geweest met onze zakken.
De Kamer van Tobias. De kamer van Tobias is een lichte, vrolijke kamer…
Eerste halte – Rocroi - in 1555 laat Hendrik II de ster van Rocroi bouwen. Indrukwekkende muren met kantelen die 5 bolwerken met elkaar verbinden met.
Standenmaatschappij De Maya-samenleving was een standenmaatschappij, dat wil zeggen dat er in lagen werd geleefd. De hoogste laag, de belangrijkste mensen,
4.2 Deels ontzuiling, maar ook nieuwe verzuiling
Klik telkens met de linkermuisknop om verder te gaan.
MARKUS 2 vers 1 t/m 12 Toen Jezus enkele dagen later terugkwam in Kafarnaum, werd bekend dat Hij weer thuis was. Er stroomden zoveel mensen toe, dat er.
Harry Potter en de schepping
Clubactiviteit 1 september 2007 Kajak, mountainbike + bezoek grotten van Hotton Dubbelklik om verder te gaan (als liedje nog speelt)
Wanneer het maantje in het kooitje schijnt, maak los Zachiël, op het juiste moment ".
Wanneer iemand binnen honderd meter van het kasteel kwam, moest hij stilstaan en kon zich niet meer verroeren.
De Republiek in een tijd van vorsten
Hoge en lage edelen Het merendeel der adel bestond uit lage adel
Rituelen in het Christendom
Godsdienst 1.
§1 Nederland verzuilt.
Leidens ontzet 3 oktober.
Er was eens een oud kasteel midden in een diep en donker bos.
Hij streepte dak weg Ze was mooier dan alle andere meisjes en was verloofd met de knappe Joringel.
Joringel ging weg en kwam uiteindelijk in een vreemd dorp.
Nu kon de heks niet meer toveren, en Jorinde stond weer voor hem.
De tortelduif zong klagelijk in de oude beuk.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
dus dat zag je inderdaad zo af en toe gebeuren. dus we gingen 's-morgens om zes uur in de bus en toen waren we daar dan om 'n uur of half tien bij die.
Wanneer er echter een onschuldig meisje te dicht bij haar kasteel kwam, veranderde de heks haar in een vogel en sloot haar op in een kooitje.
Wanneer iemand binnen honderd meter van het kasteel kwam, moest hij stilstaan en kon zich niet meer verroeren.
Wanneer iemand binnen honderd meter van het kasteel kwam, moest hij stilstaan en kon zich niet meer verroeren.
Er waren vele honderden nachtegalen, hoe moest hij nou Jorinde terugvinden?
De uil vloog in een struik en direct kwam er een kromme, oude vrouw uit tevoorschijn.
maar het uiteindelijk doel was canada, dus ben ik maar weer verder gegaan met de trein richting vancouver, ook een hele mooie stad, omringd door bergen.
Jorinde zong : Wanneer iemand binnen honderd meter van het kasteel kwam, moest hij stilstaan en kon zich niet meer verroeren.
Jezus, Mohammed, Mozes en Boeddha
‘De Klomp Draait Door’ Rosalie Blok Klas CE2C.
Foto 1 Lucia kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat ze bevalt van een kindje.
Foto 1 Sofera kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat Sofera bevalt van een.
ALGEMENE VRAGEN. VRAAG 1 In de nieuwe tijd komt de mens met zijn eigen mening en waarden centraal te staan in het leven. Geef hiervoor 1 woord. antropocentrisme.
BLIND DATE. VRAAG 1 Ik werd waarschijnlijk in 1469 geboren als de bastaardzoon van een priester.Ik ben vooral bekend gebleven door mijn boek waarin ik.
In die tijd kondigde keizer Augustus aan dat alle mensen zich moesten laten inschrijven in de stad van hun familie.
Daar was de heks bezig de vogels in hun zevenduizend kooien te voeren.
Ken jij de juiste zegswijze ?
" Pas op ", zei Joringel, " dat je niet te dicht bij het kasteel komt ".
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Kerst © wilma. Kerst © wilma Heel lang geleden in een land dat we nu Israël noemen Maar dat vroeger Palestina genoemd werd, waar Koning Herodes, koning.
Welkom 3e Lijdenszondag 2015.
Kolonialisme en slavernij
Kolonisatie en Dekolonisatie
Uitleg persoonsvorm (pv)
Geisha en samoerai Quiz Japanmuseum SieboldHuis. Vraag 1 Hoe eet men in Japan? A – Met hun handen B – Met stokjes C – Met mes en vork.
Herinneringskamp Westerbork
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
Dit willen we NIET in Vilvoorde
Jozua, de dienaar van de HEER, was gestorven toen hij 110 jaar oud was. Toen ook zijn leeftijdsgenoten met hun voorouders waren verenigd, kwam er een volgende.
 Een blijspel in vijf bedrijven  Een bewerking van Aulularia van Plautus “het spel van de pot”, 200 vóór Christus  Spanning tussen Gierigheid en Mildheid.
Hallo wij gaan een geschiedenis opdracht maken over de Gouden eeuw.
Het Roze Strikje Hoeveel hou je van haar... ? hou je van haar... ?
Wanneer het maantje in het kooitje schijnt, maak los Zachiël, op het juiste moment ".
Blok 3 Samenvatting controle
Transcript van de presentatie:

We beginnen met de wandeling Vanuit de Jacobskapel Start in Jacobskapel met beknopt verhaal over Moderne Devotie en haar inspiratie. De kapel stamt uit de tijd van de Moderne Devotie.

Stichting Vrienden Van de Jacobskapel

OORSPRONG EN GESCHIEDENIS VAN DE JACOBSKAPEL … Oude stadsdocumenten spreken van het 'suncte Jacobsgast­huys tot Nymeegen geleegen in die Heesellstraat'. In feite lag het niet in of aan, maar enige tientallen meters achter de Hezelstraat, in de richting van de Waal. Een gasthuis was, de naam zegt het al, van oorsprong een passantenhuis, dat wil zeggen een huis waar gasten zoals pelgrims en andere 'trekkende lieden' voor een paar dagen op een veilig en verzorgd onderkomen konden rekenen. Geleidelijk aan echter raakten de gasthuizen steeds meerbevolkt met arme hulpbehoevende poorters uit de stad zelf. De gasthuizen gingen daarmee ook een centrale rol spelen in de armenzorg.

Het St. Jacobsgasthuys is waarschijnlijk in de eerste plaats bedoeld geweest voor de zorg en de opvang van pelgrims op weg naar Santiago de Compostela, de bekende bedevaartplaats in het noordwesten van Spanje (waarvan St. Jacobus de patroonheilige is), Die zorg heeft zich in de loop der jaren zeker ook uitgebreid naar die burgers van de stad die van de lange en gevaarlijke weg naar Compostela ziek en berooid in hun vaderstad Nijmegen terugkeerden. Aan de priester Hendrick van Hovelwick wordt de stichting van het St. Jacobsgasthuys in 1438 toegeschreven. In dat jaar is wellicht de pauselijke instemming ontvangen. Pas na toestemming uit Rome kon een priester vast aan een godshuis worden verbonden.

De gebedsruimte van de St. Jacobskapel

Aan het St. Jacobsgasthuis is een armenhof verbonden geweest. Dat zou bestaan hebben uit een twaalftal eenpersoonshuisjes, zes voor mannen en zes voor vrouwen. Aannemelijk is dat de "kamerkens" waarvan in de documenten sprake is, feitelijk "chambrettes" waren": door wanden en gordijnen afgescheiden slaapgelegenheden op een gemeenschappelijke slaapzaal. De zaal stond dan in een open verbinding met de kapel. Aan het gasthuis is ook een "beyer" of een "beyert" verbonden geweest, waar pelgrims gastvrij op een warme haard, een bord eten en een slaapplaats werden getrakteerd. Bekend is dat het gasthuis voor haar eigen huishouding beschikte over een maalderij en bakkerij, over een grote moestuin, en over een bierbrouwerij. Toen na een periode van godsdiensttwisten de stad uiteindelijk moest capituleren voor Prins Maurits en werd ingelijfd in de Zeven Verenigde Provinciën, mocht de katholieke godsdienst niet langer worden uitgeoefend.

Het St. Jacobsgasthuys verloor daardoor zijn oorspronkelijke bestemming waarna het voor allerlei doeleinden werd gebruikt. Tijdens de pestepidemieën, die vanaf 1348 over Europa rolden, werden de zieken er verzorgd door de Zwarte Zusters. Voor het laatst tijdens de pestepidemie van Na de glasblazerij - ondernemingen van onder andere Hopman Hendrik Heuck (tevens de uitvinder van de gierpont tussen Nijmegen en Lent) - werd de kapel in 1670 verkocht aan een schoolmeester. Later werd het een opslagplaats voor hooi en turf. Uitgewoond als huurkazerne eindigde het als koeienstal en bovenwoning, totdat stadsarchitect ingenieur Deur in 1965 het kapelgedeelte van het St. Jacobsgasthuys dat nog overeind stond restaureerde. Vanaf dat moment is het gebouw weer in gebruik als gebedsruimte, en toegewijd aan de oudste Nijmeegse patroonheilige St. Geertrudis (In plaats van St. Jacobus).

Aan het eind van de 20e eeuw' staat de kerkelijke functie weer op de tocht. Als een van de laatste religieuze overblijfselen uit het roemrijke kloosterleven van 'de Oude Stad' betaalt ook de kapel helaas de tol van de naoorlogse verbrokkeling van het cultuurgoed in dit gedeelte van de Nijmeegse binnenstad. Toch, wie goed kijkt naar de kapel en z'n omgeving, ervaart hoe, de geschiedenis hier goed werk heeft nagelaten: een stadspleintje met een religieus kleinood, een plek voor bezinning van, en voor iedereen. Een plaats met een monumentale en historische bebouwing, waarin de kapel als cultureel element zich met eigen zeggingskracht uitspreekt. Een plek vol herinnering en nieuw elan. In 1998 heeft een initiatief van omwonenden geleid tot de oprichting van de Stichting 'Vrienden van de St. Jacobskapel'.