E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

The customer centric software company
Exxellence Group Maarten van der Hoek.
Optimale flexibiliteit in de verkrijging van royementsgegevens
Ontdek het nieuwe werken voor klant en bestuur via een integraal zaaksysteem 17 november 2011 Rob van Agteren.
Een Virtueel Clearinghouse van en voor het Hoger Onderwijs DAIR-Seminar 7 november 2003.
Document Management Silicon.
Records management en informatie-architectuur
Samenwerking met MOSS 2007! Chris Hoppenbrouwers.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
Digitale dienstverlening
DIGI-PLU Procesgericht digitaliseren en elektronische overheid
Zaakgericht Werken.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
GFO-Zaken Corné Dekker, informatie-architect e-government
PreSoft [relatiebeheer] Het centraal beheren van relaties en contactgegevens is de basis voor veel dagelijkse werkzaamheden. PreSoft [relatiebeheer] is.
E-Team 2003 E-Government II Project GIS Projectaanpak Arjan Kloosterboer Projectleider 10 januari 2003.
met vallen en opstaan naar een mid-office
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Wat is Certipost?.
Adobe formulieren : stand van zaken.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
© Universiteitsbibliotheek Groningen METIS Aanleverloket Metis/Repositories Henk Druiven Henk Ellermann Afdeling Digitale Bibliotheek Vz. Universiteitsbibliotheek/RuG.
25 januari 2008Naam van de Spreker Wat is het....en wat levert het u op.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Presentatie Studiemiddag Indexen en Nadere Toegangen Ralph Stuyver, Projectmanager 4 maart 2010.
Het beïnvloeden van succes
E-Team 2006 Vergunningverlening & Handhaving De keten gedigitaliseerd E-government innovatie Andere Overheid V&HV&H Mark Voogd, Ton Mol, Leo de Jong 6.
E-Government Innovatie met ICT Antilianen Mark Voogd April 2006.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
E-Government Dordrecht
Het van innovatie Gemeente Dordrecht Henk Wesseling & Mark Voogd PMO Amsterdam 2003.
afkijken, nadoen, egemwijs
E-Government Papier De Implementatie Fase AD 28 Februari Mark Voogd.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
E-Team mei 2004 E-Government GIS What’s in it for you? 24 mei 2004.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Mozaiek Digitaal kluisje
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Medewerkers portal/ KCC4all t. o. v
Enterprise Document Management Fase
Update Implementatie en beheer
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Pagina 1 Organisaties in verschillende vormen. Pagina 2.
G. Hublau Mijn Dossier en toegang tot de certificaten voor de burgers 21 oktober 2015.
eDienst architectuur Snijvlak bedrijfsprocessen en ICT
FLOWer is… Case Handling Proces management zonodig tot op het bot
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Stand van zaken organisatieontwikkeling Voorbereidende raadsvergadering 7 december 2011.
Openbaar Lichaam Bonaire
Rogier Kleinekoort 8 november 2005
Het eHealth-platform ICT InfoDay 2 maart 2011
Elektronische kennisgeving van geboorte
Kluwer The end of Publishing
Vastgoedinformatie Workflow en E-Loket®.
Het E-depot van Rotterdam
AmsterdaMaps Delen is beter dan vermenigvuldigen
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Transcript van de presentatie:

E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers Eén loket voor medewerkers Corné Dekker en Mark Voogd 9 januari 2003

Inhoud Eén loket voor burgers Eén loket voor medewerkers Software architectuur Functionele E-Government architectuur E-Team projecten fase 1 - 2002 E-Team projecten fase 2 - 2003 Web-Autorisatie-Systeem

Software architectuur Fase 1: Klassieke architectuur Fase 2: Client-server architectuur Fase 3: Internet architectuur

Fase 1: Klassieke architectuur Voordeel: * Beheersbaar Nadeel: *Gebruikersonvriendelijk

Fase 2: Client/server architectuur Voordeel: * Gebruikersvriendelijk(er) Nadeel: * Onbeheersbaar

Fase 3: Internet architectuur Voordeel: Nóg gebruikersvriendelijker Beheersbaar

Taakspecifieke afdelings toepassingen Voordelen: Autonomie van de afdelingen Verschillende definities van gegevens Verhoging flexibiliteit Verlaging complexiteit

Taakspecifieke afdelings toepassingen Nadelen: Meervoudig onderhoud basisgegevens Integratie functies in de front office is lastig Integrale managementrapportages en beleidsanalyses zijn moeilijk te maken

Oplossing: E-Government architectuur Eén loket voor burgers Eén loket voor medewerkers Klanten hebben niet langer contact met een afdeling, maar met de gemeente

Architectuur nu elke afdeling eigen toepassing specialisten en niet-specialisten gebruiken zelfde toepassing gebruik gegevens door andere afdelingen minimaal uitwisseling gegevens tussen afdelingen minimaal

Architectuur ongewenst Behoefte: gegevens beschikbaar stellen aan andere afdelingen, burgers en bedrijven Nadelen: kennis nodig per toepassing autorisatie nodig per toepassing beveiliging nodig per toepassing beschikbaarheid gewenst per toepassing

E-Government architectuur

Kenmerken E-Government architectuur Specialisten blijven op oude wijze back-office-toepassing gebruiken Niet-specialisten gaan mid-office-toepassingen gebruiken Koppelingen zorgen voor gegevens-uitwisseling tussen bo-toepassingen en mo-database MO-database ook basis voor koppeling tussen bo-toepassingen onderling en voor koppelingen met externen

Gegevensmagazijn Bevat kopieën van gegevens uit de back-office-toepassingen Bedoeld om via web-toepassingen te raadplegen

Zaken/intakes Alle aanvragen centraal opgeslagen middels web-formulieren via het web-intake-systeem (WIS) Op termijn óók aanvragen die via andere kanalen binnenkomen: post fax e-mail balie

GFO-Zaken

Beschikkingen Het resultaat van een zaak dient ook in de mid-office-database te worden opgeslagen Het web-intake-systeem (WIS) zou hiertoe functioneel kunnen worden uitgebreid

Actoren Elke zaak wordt opgepakt door (meerdere) medewerkers of organisatie-onderdelen Ook m.b.t. elektronisch paraferen Het integraal-personeels-registratie-systeem (IPS) is de mid-office-basisregistratie m.b.t. actoren

Mid-office toepassing IPS

Mid-office toepassing IPS

Mid-office toepassing IPS

Relaties Het CRM is de mid-offcie-basisregistratie om in één oogopslag alle zaken van één relatie te kunnen tonen Het WIS zou kunnen worden uitgebreid met deze functionaliteit

Documenten Een document-registratie-systeem (DRS) registreert alle belangrijke documenten (zoals P&A) Een document-management-systeem (DMS) ondersteunt de behandeling van documenten (versiebeheer, dossiers)

DDS/CMS Een document-database-systeem (DDS) gebruikt records; een web-toepassing is nodig om het document te tonen Een content-management-systeem (CMS) wordt gebruikt om documenten te publiceren

RIS Alle bestuurlijke stukken worden via het Raads-Informatie-Systeem beschikbaar gesteld Vertrouwelijke stukken uitsluitend t.b.v. raadsleden Alle overige stukken voor élke burger

Workflow Naast workflow-functionaliteit in BO (uitgebreid) en het WIS (beperkt) kan extra functionaliteit gewenst zijn om processen te: - bewaken routeren sturen

Koppelingen We onderscheiden de volgende koppelingen: BO->MO BO->BO FO->BO BO->FO -> extern (ketenintegratie)

Overige mo-toepassingen GIS t.b.v. geografische toegang tót en het grafisch weergeven ván mid-office-gegevens WAS t.b.v. eenduidig autoriseren en authenticeren van alle mo-toepassingen (single-sign-on) PORTAAL t.b.v. gepersonificeerde omgeving met uitsluitend voor gebruiker relevante gegevens

Web Autorisatie Systeem autoriseer een medewerker door de naam van de medewerker aan te klikken of autoriseer een functie of een organisatie-onderdeel of een groep

Web Autorisatie Systeem Wie mag deze Intakegegevens Zien ? Wie mag welke Paraaf zetten ? Wie mag welke Status wijzigen ?

Voordelen voor klant (burger én medewerker) Één loket Niet: “bij welke afdeling moet ik zijn” Écht vraaggericht mogelijk (“ik wil een garage bouwen”, “melden nieuwe medewerker”) Snelle klantafhandeling Eenmalige aanlevering gegevens (er wordt niet gevraagd wat al bekend is) Één overzicht met status-informatie álle zaken per klant

Status álle vragen

Voordelen voor organisatie (efficiency) Één overzicht alle zaken per klant, per adres, per object Management-informatie mbt álle zaken Beleidsanalyses eenvoudiger Beveliging, beschikbaarheid Onafhankelijk van plaats (telewerken) Verplicht tot standaardisering Verplicht tot samenwerken Efficiëntere en snellere procesvoering Grote besparingen Tevredener klanten

Managementinformatie álle intakes/zaken

Fase 1: Project Website content content-management-systeem

Fase 1: Project E-Loket zaken/intakes

Fase 1: Project RIS stukken raads-informatie-systeem

Fase 2: Project E-Loket uitbreiding webformulieren basis voor crm ? uitbreiden met beschikkingen ? bedrijvenloket andere documenten koppelen ?

Fase 2: Project Midoffice gegevens-magazijn koppelingen met back-office-toepassingen

Fase 2: Project DCWM documenten content workflow drs/dms/dds wfm

Fase 2: Project Intranet content portaal

Fase 2: Project GIS via kaartjes eenvoudiger melden via kaartjes eenvoudiger toegang tot informatie uit het gegevens-magazijn

Vragen?