De emmer die overloopt met stress

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loverboys alles over loverboys.
Advertisements

Wat is er met mijn mama? Informatie over de ziekte ALS bedoeld voor kinderen op de basisschool. (Met nadruk bedoeld om samen met uw kind door te nemen)
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Mindfulness Wat is mindfulness en wat kan
CROSSLAB SENSORY SHOPPING
The 6th sense.
De hersenen zijn het controlecentrum van het lichaam…
Sensorische Informatie Verwerking
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
Haptonomie.
Gemaakt door: Nour, Fleur, Cheyenne, Robbie, Raphaël
Toen ik jong was, heeft mijn moeder mij gevraagd welk het belangrijkste deel was van ons lichaam. . Ria Slides.
Leren leven met kanker: hoe doe je dat?
Een knuffel voor jouw als je die hebt verdiend Een klop op de schouder
Tips voor een vlotte start!
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Opvoeden van drukke kinderen
Prikkels in de groep 4 juni 2013 Yvonne Bijl.
De sensomotorische ontwikkeling van kinderen met een auditieve en visuele beperking (doofblind) en de rol van kinderfysiotherapie Masoud Salavati.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Ik dacht dat het geluid voor ons, levende wezens, belangrijk was en daarom heb ik gezegd: Mijn oren.
PAD Mindfulness en Yoga
Communicatiehandvatten Blijf in contact
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
Pijntjes.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Het zintuigenstelsel Zintuigen Impulsen; prikkels
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Communicatie en dementie
Onderdelen van de hersenen
Hoofdstuk 4 Waarnemen en reageren.
Slaap-en slaapproblemen
BLOK 4 Rust en jouw voorbereiding Mijn lijfstijl, mijn keuze.
Saskia Purmer & Ying-Ha Tang Psychosomatische fysiotherapeuten
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Workshop Portret Fotografie. Tips voor betere portretfoto’s 1. Stel scherp op de ogen 2. Gebruik een grote diafragma opening 3. Fotografeer op ooghoogte.
Wat is waarnemen? Met waarnemen bedoelen we: Hoe kom je te weten wat er om je heen gebeurt.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Heel gewoon maar toch anders.
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van hun eigen eisen.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
waarneming en regeling !
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van… zichzelf.
Breathfulness Korte test of Breathfulness iets voor jou kan betekenen Breathfulness Academy Vraag 1 – waar zit je adembeweging meestal? Hoog (borst)Laag.
Hoofdstuk 4 Paragraaf 1. Wat gaan we doen vandaag?  Bespreken paragraaf 1  Maken paragraaf 1.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Clinic Bondsvergadering
Prikkelverwerkingspatronen
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
LES 15 – HET GEHOOR BLOKBOEK NATUUR 7.
Thema 6 Waarnemen Waarnemen Bewust en met aandacht met de zintuigen in zich opnemen; synoniem: constateren, gewaarworden, bemerken. Zintuig Een orgaan.
Covey trainingsavond.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Groepje: Samy, Ishan, Arik en Harsimran
Thema Zintuigen.
Dementie bij mensen met een verstandelijke handicap
Gemaakt door: Nour, Fleur, Cheyenne, Robbie, Raphaël
Herkenbaar??? 1. Depressiviteit is iets dat ik wel bij een ander maar niet bij mijzelf herken. 2. Mijn depressiviteit is aanstellerij. Daaraan moet ik.
Zintuiglijke waarneming
Title of your presentation
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Transcript van de presentatie:

De emmer die overloopt met stress Door willem van kempen (twinkeling Horst) mede gebaseerd op de ideeën van Peter Vermeulen A Kwetsbaar voor sensorische overbelasting Vanwege: Sociale relaties Communicatie Snelheid van handelen en denken overlevingsreactie: - tactiel - vestibulair - auditief - geur A A

alertheid Alertheid is een proces in de hersenen Op uw plaatsen…. Klaaaaar…. AF ! alertheid Alertheid is een proces in de hersenen dat ervoor zorgt dat je lichaam klaar is om adequaat te reageren : op de omgeving (prikkels uit omgeving) of op processen in je eigen lichaam (bijv. pijn, moeheid, slaap).   Een lichaam is klaar info te verwerken en er op te reageren als zintuigen, hersenen, spieren in een juiste toestand van spanning zijn. Welke alertheidfase adequaat is hangt af van de eisen van de situatie.

Fases alertheid 1 Slapen 2 wakker en ongericht actief A. Wakker, maar prikkels van omgeving komen nauwelijks door. B. Prikkels van uit jezelf komen niet goed of te laat door. 3. wakker en gericht actief 4. wakker en gespannen actief 5. emotionele ontlading huilen

fases van alertheid

alertheid Nader bekeken Welke alertheidfase adequaat is hangt af van de eisen van de situatie. Dus bij elke bezigheid of taak gedurende de dag hoort een ideale, meest adequate fase van alertheid volgen van een lezing: fase 3 autorijden in druk verkeer: fase 4 Uur voor naar bed gaan: 2b, 2a COMFORTABELE ZONE: je voelt je prettig als je je in de alertheidsfase bevindt, die bij jouw bezigheid van dat moment hoort. ALERTHEIDS REGULATIE = zorgen dat je in de comfortabele zone blijft of komt.

hoe kom je in een comfortabele zone? Hierbij gelden 3 principes:  Hoe monotoner de prikkel hoe lager de alertheidtoestand wordt. 2. Concurrentieprincipe.   Dempende prikkels zijn over het algemeen: Druk Evenwichtprikkels Bewegingprikkels Opmerkingen:  3. Zo zwak mogelijke prikkel geven.  

stijlen van waarneming Olga Bodgashina compensatie en verdediging tegen bombardement van prikkels: stijlen van waarneming 1. Mono-verwerking : slechts 1 zintuigsysteem wordt bewust verwerkt 2. Perifere verwerking : vermijden directe waarneming (is te sterk) 3. Platleggen (deel van) systeem: Verwerking van input of geven van antwoord wordt uitgeschakeld Uitschakelen gelijktijdige info uit meerdere kanalen tegelijkertijd (betekenisblind) Langdurig uitschakelen van bewust bewerkingsvermogen: informatie komt alleen onbewust binnen 4. Onbetrouwbaarheid van 1 zintuig compenseren met andere zintuigen 5. Resonantie: zo gefascineerd in sensorische prikkeling zijn dat je er helemaal in op gaat: een roes (kleur, licht) 6. Dagdromen over gewone dingen: komt voor, we weten niet wat het is. Lijken geen fantasieën te zijn.

Einde presentatie

Uitleg dia: 6 Ad 1. van rustig schommelen of wiegen word je rustig: je alertheid zakt. Opmerkingen:

Uitleg dia: 6 Ad 2. net als bij echte pijn: druk op de pijnlijk plek voorkomt dat je pijn ervaart. Bijvoorbeeld bij tandpijn: op je kaak duwen; of bij reumatische pijn: wrijven over je knie

Uitleg dia: 6 ad 3. om doorschieten en dus averechts effect te vermijden. om doorschieten en dus averechts effect te vermijden.

Ad 1. kinderen luisteren niet meer, kijken alleen maar Uitleg dia: 7 Ad 1. kinderen luisteren niet meer, kijken alleen maar Opmerkingen:

Ad 2. via de muur praten met kinderen. Uitleg dia: 7 Ad 2. via de muur praten met kinderen. Opmerkingen:

Uitleg dia: 7 Ad 3a1. Input blokkade de vraag komt via de oren wel de hersenen in maar wordt daar geblokkeerd en niet opgeslagen. Naderhand weet kind niet wat er gevraagd is via de muur praten met kinderen Opmerkingen:

Naderhand weet het kind de vraag en kan het antwoord alsnog komen. Uitleg dia: 7 Ad 3a2 Antwoord blokkade De vraag wordt opgeslagen in de hersenen, maar kind heeft even geen tijd/energie/ruimte om te antwoorden, want andere dingen zijn belangrijker. Naderhand weet het kind de vraag en kan het antwoord alsnog komen. Opmerkingen:

De inhoud of emotionele lading doet er voor het kind niet toe. Uitleg dia: 7 Ad 3b. kinderen blokkeren een heel zintuigsysteem gedurende korte of langere tijd. bijvoorbeeld blokkeren betekenisverlening aan geluiden: kind hoort dat je iets vraagt (= geluid maakt), maar geeft daar geen betekenis aan. De inhoud of emotionele lading doet er voor het kind niet toe. Opmerkingen:

Uitleg dia: 7 Ad 4. kijken is niet genoeg kind moet ook nog voelen of ruiken om zeker te weten wat iets is of wie iemand is Opmerkingen: