Cogmed Werkgeheugentraining op de Leonardoschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Advertisements

Autisme en Mindmap Thuis en op School
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
De hersenen zijn het controlecentrum van het lichaam…
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Info-avond groep
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Thuis oefenen met het Otago Oefenprogramma
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
Welkom!.
Vijf-gelijke-dagen model
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Ontwikkelingstraject kinderen
Het geheugen “Een dag om niet (meer) te vergeten. Over het lerend vermogen van mensen met dementie” Leuven, 15/6/2012 Janssens Anneleen, Expertisecentrum.
Welkom in groep 3.
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Vergoedingsregeling dyslexie
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Portfolio
Leren leren…..en het materiaal?
Les voor groep 7 Pak je schrift en potlood en kom naar de instructietafel
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
Rekenproblemen en Dyscalculie
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
ASS in de levensloop: onderzoek
Voorlichtingsavond groep 3
Informatie- avond groep 6
Interpreteren van data
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Autisme in de dagelijkse praktijk
Focus op motivatie en communicatie
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Informatieavond groep 4
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Structureel Coöperatief Leren
DIGITALE COLLAGE ESTHER
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Communicatie met ouders
Presentatie Executieve functies
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
voor familie en vrienden van
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Een prachtige kans voor uw kinderen
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Ontwikkeling van het jonge kind
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Methodiek: Plancyclus
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Meer voorlezen, beter in taal
Dyslexie en comorbiditeit (dubbeldiagnose) Door Corry Broek n.a.v. de conferentie Lexima 2012.
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Voorschotbenadering risicokleuters
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Executieve functies Marije Ruben.
OK-project 2006 van start. Begin jaren 2000 al toename overgewicht.
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek 4.8 '18.
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Denken in beelden Hoe zit dat nu precies?.
Transcript van de presentatie:

Cogmed Werkgeheugentraining op de Leonardoschool De verstrooide professor Cogmed Werkgeheugentraining op de Leonardoschool Hanneke van Dasler Psycholoog

Cogmed werkgeheugentraining Waarom? De theorie De training & praktijk

Opmerkingen van leerkrachten Het gaat het ene oor in en het andere oor uit  Lijkt niet te luisteren naar wat ik zeg  Ik vraag een boek en een potlood op tafel te leggen en 9 van de 10 keer gebeurt het niet Na 2 instructies, is hij de eerste alweer vergeten Hij is snel afgeleid Hij let vaak niet op Is er met z’n gedachte niet bij, hij zit veel te dromen Als ik vraag een som uit te rekenen, die hij best aankan, vraagt hij vaak ”Wat was de som ook al weer?” Hij kan maar moeilijk beginnen aan zijn werk Als hij al kan beginnen met een taak dan haakt hij vaak halverwege af Vraagt vaak “Wat moest ik ook al weer doen?” Hij is meestal als laatste klaar Hij kent de tafels amper Hij kan zijn werk niet plannen en organiseren Hij vergeet zijn gymspullen altijd…….

Het brein De Frontaalkwab en de Pariëtaalkwab   Figuur 1. Gekleurde gebieden laten de hersengebieden zien die geactiveerd worden tijdens een werkgeheugentaak (Klingberg et al., 2002). Geheugenkaart

Het werkgeheugen Verwijst naar een systeem van het brein dat zorgt voor tijdelijke opslag en bewerking van informatie die nodig is voor complexe cognitieve taken als taal, begrip, leren en redeneren.

Bijvoorbeeld hoofdrekenen 21 x 42 = 21 x 4 = 84 21 x 42 21 x 2 = 42 21 x 40 = 840 … + 42 = 882

Definitie Werkgeheugen Het vermogen om informatie korte tijd vast te houden én te kunnen gebruiken in een denkproces (cognitief proces)

Ontwikkeling van het werkgeheugen D I G S

Ontwikkeling werkgeheugen bij HB ?

Uit: Gebruik je hersens Uit: Gebruik je hersens! Over leren en hersenen, Simon Ettekoven en Erik van Vliet

Taxonomie van Bloom

Werkgeheugen is belangrijk WM 5 jaar Lezen Rekenen Spellen Werkgeheugen het nieuwe IQ Alloway & Alloway 2008 Voorspeller voor schoolsucces! IQ

Falend Werkgeheugen op school 7 principes (Susan Gathercole) Werkgeheugenproblemen herkennen: signaleren Het kind monitoren; checken Evalueer de werkgeheugenbelasting Verminder de werkgeheugenbelasting Herhaal belangrijke informatie Moedig het gebruik van hulpmiddelen aan Laat het kind zijn eigen strategieën gebruiken

Werkgeheugentraining Torkel Klingberg, Stockholm Cogmed Werkgeheugentraining Zweedse hoogleraar Torkel Klingberg, Stockholm

Alan Baddeley´s Werkgeheugen Model Centraal Executief Phonologische Lus Episodische Buffer Visueel-Ruimtelijke Kladblok

De fonologische lus De fonologische lus heeft als taak verbale informatie op te slaan in het korte termijn geheugen. Verbale informatie is alles dat gesproken kan worden, zoals een woord, een lettergreep of een cijfer. Deze fonologische lus bestaat uit twee delen een innerlijk oor dat gesproken geluiden in hun juiste volgorde onthoudt een innerlijke stem die via herhaling er voor zorgt dat woorden of klanken niet vergeten worden.

Het visueel-ruimtelijke kladblok Het visueel-ruimtelijke kladblok slaat visuele informatie op. Ook dit visueel-ruimtelijke kladblok kan opgedeeld worden in twee delen: Een visuele component, die zich in de eerste plaats bezighoudt met objecten en hun visuele kenmerken zoals vorm of kleur Een ruimtelijke component, die zich bezighoudt met de locatie en bewegingen in de ruimte.

De episodische buffer In de episodische buffer wordt informatie over gebeurtenissen vastgehouden. Bv wat deed je vanochtend toen je wakker werd. Dit is een integratie van zowel visuele als auditieve informatie. Deze component is door Baddeley pas later in 2000 toegevoegd aan zijn oorspronkelijk model.

Het centraal executief systeem Het centraal executief systeem stuurt de aandacht en informatiestroom van en naar de 'slave systems'. Het is een flexibel systeem dat verantwoordelijk is voor de controle en het regelen van de cognitieve processen.

Trainingseffecten Significante effecten zijn er vastgesteld bij: Kinderen met ADHD, met en zonder medicatie Kinderen herstellend van een chemokuur Volwasssenen herstellend van een hersenbloeding Bij gezonde kleuters in vergelijking met placebo en alternatieve training Bij gezonde jong volwassenen (20-30jr.) en gezonde ouderen (60-70 jr.) Follow-up: 3 maanden, half jaar, jaar en 2 jaar En nog veel meer studies!

Van studies….naar praktijk

Selectie in de klas Vragenlijst voor de leerkracht Resultaten op de onderzoeken (WISC III) Schoolresultaten

Wie moeten er géén Cogmed Training doen? Bij fotosensitieve epilepsie Bij ernstige depressie Bij ernstige en acute angsten Bij gebrek aan motivatie Bij onrustige thuissituatie

Kinderen 14 kinderen Pretest en posttest

Uitvoering Aanwezig 5 trainingshulpen (oproep) Eerste half uur van de dag (ma, di, do, vrij) Kinderen zitten uit elkaar met hoofd naar de muur Koptelefoon op Onlineverbinding Laptop opgeladen

Belangrijk voor effectiviteit! Hét grote verschil tussen de vroege en latere studies zit niet in het programma (dit is namelijk hetzelfde bij alle studies), maar wel in…… de manier van begeleiding Kinderen kregen één keer per week individueel therapie

Cogmed Methode Gebaseerd op twee belangrijke uitgangspunten aangaande het trainen van vaardigheden: Er wordt getraind op het toppunt van het kunnen door gebruik te maken van adaptieve programma, waarbij de moeilijkheidsgraad per trial wordt aangepast Er wordt ruim een half uur per dag getraind 4-6 dagen per week gedurende tenminste 10 weken

Principes bij de therapie 5 G’s

Stappen in de Training 1. Aanvangsinterview 2. Start sessie 3. Training 10 weken Individuele therapie Trainingshulpen 4. Afsluitsessie 5. Follow-up na 6 maanden

Aanvangsinterview Bedoeld om helder te krijgen of Cogmed iets voor het kind kan betekenen. Doelen en verwachtingen opstellen (3 doelen) Is het kind geschikt voor de training Is de omgeving geschikt voor de training, klassikaal Koptelefoon, eigen laptop, trainingshulp Beloningssysteem Kortom: wordt er al aan alle voorwaarden voldaan om een goede training te geven?

Volgende stap 2. Start sessie 3. Training 10 weken

Startsessie Voorlichtingsavond Met de ouders, de leerkracht en de trainingshulp Beloningssysteem Verwachtingen en doelen Plan de training

Werkwijze www.training.cogmed.com Continu online verbinding Eigen inlognaam en wachtwoord 5 dagen in de week (ma, di, do, vrij op school) 10 weken lang, 45 minuten per keer Therapeut volgt de training op de server Een keer per week therapie

Het programma

Voorbeeld van een oefening Gebruikersnaam: test Wachtwoord: test99

Het volgen van de training

Vervolg stappen 4. Evaluatiesessie 5. Follow-up na 6 maanden

Afsluitsessie of evaluatiesessie Ontmoeting met de ouder en het kind op school Ongeveer 6 weken na de training Het is mogelijk om de training te verlengen met 5 dagen 100 minisessies (onderhoudskuur)

Conclusie Beoordelingslijsten Training Index Trainings grafieken op Het Training Web De doelen

Beoordelingslijsten door de ouders Aandacht en concentratie Verbetering! Hyperactiviteit en impulsiviteit Vermindering!

Verbeterindex Cogmed claimt met de training een gemiddelde van bijna twintig procent verbetering op het werkgeheugen te kunnen bereiken. Kinderen gemiddeld een verbetering van ongeveer 39%! Verbeterindex gemiddeld is 26 32!

De doelen De ouders verschillen van mening. In het algemeen zeer tevreden! Kinderen wel geleerd om door te zetten Therapie werd als prettig en zinvol ervaren

Mail… Weet je dat zij, nu na 7 of 8 toetsen, een 9 gemiddeld staat!!!! Ongelofelijk! Ze doet iedere dag goed haar huiswerk en ze is nog steeds – haast- niks vergeten... Goed van haar he?

Verbeteringen in het werkgeheugen

Stap 5 2. Start sessie 3. Training 10 weken Coaching 4. Afsluitsessie 5. Follow-up na 6 maanden

Follow-up Via de telefoon 6 maanden na afronding van de training Gesprek met de ouders Mogelijkheid van 100 extra korte trainingsdagen (onderhoud)

Al met al….. Mindshift

Meer informatie: www.kleinbolwerk.nl