Gedragsflucuaties bij kinderen met ADHD: een literatuuroverzicht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
M EDIA AAN / GEZIN UIT ? E EN ONDERZOEK NAAR DE GEVOLGEN VAN INFORMATIE – EN COMMUNICATIETECHNOLOGIEËN ( ICT ) VOOR HET GEZINSLEVEN.
Advertisements

situationeel leiderschap
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
AD(H)D.
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Namen van de Abers die de presentatie geven.
Vijf-gelijke-dagen model
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
De invloed van voeding op hyperactief gedrag bij kinderen met ADHD
PowerPointslides maken
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Portfolio
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
Opvoeden van drukke kinderen
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Muzische vorming 2 BaLO les 9
Netwerktafel Achtergrond en Doel
John P. Kotter Harvard Business School
Academische vaardigheden - C1.5
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Wat willen we vandaag doen?
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Focus op motivatie en communicatie
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
Verslaving als ontwikkelingsstoornis Esther Despriet 1BaO.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Leren studeren met plezier
Copyright © Stichting Jeugdsport stichtingjeugdsport.nl.
Presentatie Executieve functies
Zijn obese mensen eetverslaafd?
Beschouwing – De Laatste Tips
Niet differentiëren maar socialiseren
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
De weg van de leerling met specifieke
Presentatie voor de ouderkamer Jeanne D’arc 25 februari 2015
MEE ‘s- Hertogenbosch Ondersteuning bij leven met een beperking.
OGW op de Firtel.
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Toelichting advies Rfv Verdeling budget Participatiewet Toelichting aan de Tweede Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid Michiel van Haersma Buma,
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Meer voorlezen, beter in taal
Differentiëren & klassenmanagement
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Hoe werkt een gemeente? Welkom Opdracht vandaag Gemeente werkt met Bureaucratie Democratie Schema Beleid Maken Vaststellen Toepassen Conclusie.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Effecten gemeentelijk inkoopbeleid huishoudelijke hulp vanuit de Wmo
(of belonen of bekrachtigen)
Kennismaking met programmeren
Reclamewijsheid: wat is dat?
Kennismaking met programmeren
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Vwo 6 – literatuur Week
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Welkom 3 september 2018.
Dansen en springen in de interactie
ADHD: zeker geen modegrill
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

Gedragsflucuaties bij kinderen met ADHD: een literatuuroverzicht Inge Antrop & Mieke Geernaert

ADHD tijdens de les Wiskundeles: ADHD kinderen=actief (onrustig) Turnles: Alle kinderen actief Tijdens een turnles valt het minder op wie ADHD heeft.

Structuur Goed gestructureerde lessen Kinderen met ADHD zijn geconcentreerd Minder goed gestructureerde lessen/ zelfstandig werk Kinderen kunnen zich niet concentreren

Periode De concentratie van kinderen met ADHD valt weg naar mate de les vordert. Kinderen met ADHD ‘s morgens het best geconcentreerd. Ze zijn ook duidelijk minder rustig na een middagpauze.

Beloningen Beloningen hebben een positief effect op het gedrag van kinderen met ADHD. Ze verkiezen een directe beloning boven een langdurige beloning. Zo is het bv. beter om meteen een snoepje te geven dan op het einde van de week een doos snoepen.

Stimulatie Stimulatie van een taak is in beperkte mate positief voor de concentratie. Zo kunnen ze zich beter concentreren als er achtergrond muziek speelt. Opgelet: de taak mag wel niet te moeilijk zijn.

Taakstimulatie Het kan verwarrend zijn voor een kind met ADHD als je kleuren of afbeeldingen toevoegt aan de taak. Omdat het kind moeite heeft om de relevante zaken van de irrelevante zaken te onderscheiden.

5 Modellen Er bestaan 5 modellen over de stimulatie van kinderen met ADHD. Het eerste model beweert dat kinderen met ADHD een verhoogde beloningsdrempel hebben (Haenlein en Caul) Het tweede model stelt dat kinderen met ADHD ongewoon gevoelig zijn voor beloningen (Douglas) Een hogere mate van bekrachtiging leidt tot meer mogelijkheden om inspanningen te leveren. (Sergeant) Een vierde model veronderstelt dat uitgestelde beloningen resulteren in een verminderde taakprestatie bij kinderen met ADHD (Luman) Het laatste model veronderstelt dat kinderen met ADHD een zwakker gedragsinhiberend neurobiologisch systeem hebben (Quay)

Besluit Samenvattend kunnen we besluiten dat de gedragsfluctuaties bij kinderen met ADHD naargelang situationele kenmerken onomwonden vast staat, maar dat het complex samenwerken van diverse omgevingsfactoren een juiste interpretatie en conclusie ervan bemoeilijken.