Senioriteit als pluspunt bij sollicitaties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Opleidingsadviseur Fundeon
Hoe ontstond dit initiatief ?
DVC De Triangel.
Toolbox Duurzame inzetbaarheid
Kennis & Cash voor werkgevers! Welkom! Marleen van Boheemen.
Sociale Netwerksites Summerschool Social Media – Augustus 2010.
Active ageing en social media Evert jan de Voogt.
… Verhoogt jouw kans op het vinden van werk …
Deze presentatie Over het WERKbedrijf De arbeidsmarkt in de regio
Ouderen: aan de slag of aan de kant ? Vlaams ouderenparlement 26 april 2010 Lieve De Lathouwer expertisecentrum Leeftijd en Werk.
FourstaR Reïntegratie
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
Welkom Luc Hamelinck - Voorzitter Op zoek naar een aantrekkelijke werkgever Vertrekkend van de UITDAGINGEN Wat is onze VISIE? Basis voor een syndicaal.
Ho 8: Portfolio.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Arbeidsparticipatie van oudere werknemers Discussiemiddag Leeftijd en Gezondheid op het Werk Utrecht, 27 oktober 2009 Dr. Rob Gründemann, Senior Onderzoeker/Adviseur.
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Langdurige samenwerking tussen het Albedacollege en ECABO
Slimmer omgaan met personeel Dorinde Brands Adviseur Expertisecentrum LEEFtijd 28 augustus 2008, Arnhem.
Werken in de zorg KICZ bijeenkomst 11 november 2010.
Werkatelier ‘Toekomst van werken in de zorg’ Legioen 60+ KICZ bijeenkomst 11 november 2010.
Stagevoorlichting Taal- en cultuurstudies 7 april 2010.
1 Drinkwaterproject Filippijnen community development en betrouwbaar drinkwater voor de mensen in Ambalgan.
Op stap met m’n diploma! Bron:
Het ideale fairtrade team
Ken je kracht…Deel je kracht…
Het nieuwe solliciteren:
Toon aan wat je waard bent
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Kijken naar wat de klant wel kan!
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Studeren: een mega investering Tijd Geld  Verwachtingen door werkgever: goede student – goede werknemer Verwachtingen bij jezelf: Leuke, goedbetaalde.
Leren tussen presteren en innoveren Door Frits Kluijtmans Hoogleraar Strategisch HRM Open universiteit.
Participatiewet & subsidiemogelijkheden
Een nieuwe arbeidsmarkt Social media Marcel Burger van Burger Support.
SOCIAL MEDIA KoenLouisInformatics. INHOUD INTRODUCTIE VERSCHILLENDE SOCIAL MEDIA MARKETING EN INTERNETSTRATEGIE STERKE KANTEN ZWAKKE KANTEN CONCLUSIE.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Slc Week 2. Bespreken van vragen, uitwisselen van ervaringen Kiezen van de jaarraad Eerder verworven competenties/opdrachten Samenstelling POP- groepen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
& Mobiliteit binnen Sociaal Plan Mobiliteitsperiode duurt 9 maanden 3 pijlers benoemd in Sociaal Plan 3 fases gedurende de mobiliteitsperiode Brede dienstverlening.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
John Hanswijk Theater Paars | 29 januari 2015 Mediawijs met Digiveiligheid en Social Media (VO & MBO)
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Het merk IK guerrilla marketing Ruth Giebels Vrijdag 13 november 2009 HKU.
OPVALLEN EN JEZELF ONDERSCHEIDEN ALS PROFESSIONAL.
Cliënt en media wijsheid Les 4 MZ Blok 4 Ouderen en mediawijsheid.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Nieuwe kansen voor oudere werknemers
WORKSHOP ‘BRUGGEN BOUWEN’
Social Media & Sport Deel I
Talent in Ontwikkeling
Hoe toekomst bestendig ben jij
LinkedIn – Je carriere start nu!
Duurzame inzetbaarheid
H3 Hoe kom je aan werk?.
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Social media voor statenleden/politici
5 valkuilen & Tips.
voor een samenleving met veerkracht
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Transcript van de presentatie:

Senioriteit als pluspunt bij sollicitaties Dorinde Brands - 12 november 2010 www.leeftijd.nl 1

LEVENSLIJNEN BALTES Het plaatje van Baltes is ook mooi om te laten zien. De fysieke lijn drukt “de hard ware” uit van ons mensen, daar bereiken we ons hoogtepunt al rond ons 25e (het gaat ook om cognitieve functies als geheel nieuwe informatie opnemen en snelheid van informatieverwerking). De ervaringslijn drukt de sofware uit en loopt door tot over de 75 (het gaat om gekristalliseerde intelligentie ; ons vermogen om complexe problemen aan te kunnen gebaseerd op onze levenservaring, opgedane kennis en vermogen tot reflectie). De meeste senioren vinden dit een positief en herkenbaar plaatje! Natuurlijk zijn er mensen die vast komen te zitten en zich niet ontwikkelen; integendeel zelf. De individuele verschillen vind je uitgedrukt in de verticale streepjes op de lijnen. 2 2

BEVOLKINGSOPBOUW NEDERLAND Laten we even kort kijken naar die demografische trend: er is geen sprake meer van een piramide – een jonge bevolking, maar nu –rode vlak – van een paddenstoel en in 2050 van een doner kebab – de zwarte lijn. Vanaf 2010, ja vanaf nu dus, begint de grote uitstroom van de babyboomers. De welbekende vergrijzing van de bevolking. 3 3

GRIJZE DRUK IN CIJFERS Op dit moment hebben we in Nederland een beroepsbevolking van 10 miljoen mensen. Door vergrijzing daalt dat dus vanaf 2010, waardoor we in 2040 1 miljoen mensen minder in de beroepsbevolking hebben. De totale bevolking stijgt nog een beetje, en het aandeel 65plussers in de samenleving stijgt heel veel. Dat betekent, dat heeft de Commissie Bakker uitgerekend: dat wij in 2040 700.000 mensen te kort komen om de BV Nederland te laten draaien. Want u ziet, wij gaan steeds zwaarder gebukt onder de grijze druk: In 1958 waren er 6 werkende voor 1 gepensioneerde, Nu zijn dat er 5 en in 2040 2,5 werkenden voor 1 gepensioneerden. Omdat dat een raar beeld oplevert: 5 werkenden voor 2 gepensioneerden. Dat is pittig. Los van de huidige economische crisis en ontwikkelingen op de financiële markten, de dekkingsgraden van pensioenfondsen enzovoorts, zal de arbeidsparticipatie omhoog moeten om de grijze druk het hoofd te bieden. 4 4

4 GENERATIES AAN HET WERK Aangezien langer doorwerken onvermijdelijk is, is het goed om te kijken welke generaties er u zoal op de werkvloer hebt rondlopen. Iedere generatie heeft zijn eigen kracht, maar ook valkuilen. Babyboomers: idealistisch en gedreven, zoekt draagvlak voor ‘het’ idee, houdt van (her) structureren Generatie X: nu zo’n 40 – 55 jaar oud :bescheiden en nuchter, procesgeoriënteerde professionals –bestuurslaag NL, kwam op arbeidsmarkt begin jaren 80, crisis, geen werk, blij met alles dat ze krijgen konden.. Beetje onzichtbaar soms Generatie Y: 27 – 40 jaargedreven netwerkers die snel concrete resultaten willen, zijn gericht op kennis op kennis benutten en toepassen , vlot leren in werk Einstein, Screenagers tot 27 jaar ongeveer: Slim en grenzeloos actief, authentieke multi-taskers, willen zich overal snel thuis voelen, geen gevoel voor hiërarchie, en autoriteit: wil gewoon even een mailtje aan de CEO kunnen sturen Maak gebruik van die talenten, creëer een optimale mix van verschillend talent. 5 5

DIMENSIES PRODUCTIVITEIT Dimensies van productiviteit – zelf invullen Dan kijken we daarna wat de perceptie van werkgevers in Nederland is 6 6

DIMENSIES PRODUCTIVITEIT Volgens werkgevers Bron: NIDI-UU, 2007 7 7

DIMENSIES PRODUCTIVITEIT Gebaseerd op 49 ingevulde sheets tijdens het Fit 2 Work congres van Blik op Werk, november 2010. 8 8

KWALITEITEN OUDERE WERKNEMER ERVARING & KENNIS VERANTWOORDELIJKHEIDSGEVOEL ZELFSTANDIG GEEN JOBHOPPER NO-NONSENSE MINDER ZIEK WIJSHEID 9 9

TIPS VOOR OUDERE WERKZOEKER 1 OPLEIDEN – DENK OOK AAN EVC (EERDER VERWORVEN COMPETENTIES GEBRUIK SOCIAL MEDIA – LINKEDIN, TWITTER, iPHONE etc. BENUT JE STERKE KANTEN OPLOSSINGEN BIEDEN – BV MINDER SALARIS COACHING GEBRUIK DE SZW ‘ARGUMENTENKAART 45PLUS’ LAAT JEZELF ZIEN ZOEK MOGELIJKHEDEN TOT MEESTER – GEZEL WERK NETWERKEN PROEFPLAATSING VOORSTELLEN 10 10

TIPS VOOR OUDERE WERKZOEKER 2 BELLEN NAV SOLLICITATIE/VACATURE BENOEM JE ERVARINGWEERLEG DE EVENTUELE MINPUNTEN (BEN WEL BEREID TOT OPLEIDEN) GA JE SOLLICIATIEBRIEF ZELF BRENGEN LAAT WERKGEVER EEN LEEG FORMULIER INVULLEN OVER DE DIMENSIES VAN PRODUCTIVITEIT BENOEM FINANCIELE VOORDELEN 11 11