Hoe communicatieproblemen een rol spelen bij gedragsproblemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FAIR PLAY NOT ONLY FOR THE GAME !
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
PRESENTATIETECHNIEKEN
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
WONEN Afdeling NAH en Somatiek 9 plaatsen voor NAH 1 opname p.j.
Communicatie met de klant
Technieken 3: de-escaleren
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Communicatief gedrag + / -
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Communiceren met afasie
Hoe creëer je een veilig klimaat in je dagelijks werk Diana Rodenburg
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
De onzichtbare gevolgen van NAH: in beeld ?
Infotheater Omgaan met agressie.
Een lessenserie van drie lessen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
Anekdote: “Ik doe m’n ogen open, ja hoor, ‘t is nog steeds donker, de pps-sheets komen voor de 10e keer voorbij, het sneeuwt nog steeds op de televisie…”
Logopedische aspecten
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Opvoeden van drukke kinderen
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
1. Levensbeschouwing en communicatie
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Clusteroverleg groen ’11
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Syncope hulpverlening.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Gedragsveranderingen bij dementie
Gespreksvaardigheden
Communicatie en dementie
Communicatie en relatie
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
voor familie en vrienden van
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Communicatie & Relatie
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Janny van de Velden, Consulent veiligheid en gezondheid.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
Praktijk Opleiders Cursus
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Contact maken en contact houden
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Overzicht gedragingen per competentie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Hoe communicatieproblemen een rol spelen bij gedragsproblemen Spreken is zilver, zwijgen is goud Hoe communicatieproblemen een rol spelen bij gedragsproblemen Donderdag 31 maart 2011

Princepeel 3

Gedragsproblemen Welke gedragsproblemen komen wij tegen op onze afdeling? Boosheid Frustratie agressie Schreeuwen Somberheid/Depressiviteit Dwanglachen of -huilen Weglopen

Casuïstiek dhr. A Dhr. A, 53 jaar : Status contusio cerebri na ongeluk 33 jr. geleden Begin 2009 scheiding van Turkse vrouw. 2 kinderen (1 en 4 jaar) Mei 2009 vreemd gedrag gemeld. Juli – september 2009 vermist in Turkije. Oktober 2009 opname in ZH Istanbul met chronisch subduraal haematoom, fronto temporaal links.

Casuïstiek dhr. A Dhr. A Gedragsproblemen: Verbaal agressief Fysiek agressief Agitatie en onrustig Claimen Weglopen en fysiek verzet

Casuïstiek dhr. A Dhr. A Revalidatiedoel: Gedragsproblemen hanteerbaar maken en reguleren. Analyse: Communicatieproblemen zijn dusdanig ernstig dat er gedragsproblemen ontstaan. Interventie is gericht op het in kaart brengen van adequate communicatie.

Casuïstiek dhr. A Logopedische gegevens. Forse afasie. Taalbegrip Ernstig gestoord Concreet woordbegrip niet altijd adequaat Zinsbegrip ernstig gestoord Slechte luisterhouding Impulsief reageren

Casuïstiek dhr. A Logopedische gegevens. Taalproductie Zinloze woordenvloed Perseveraties in terugkerende onderwerpen zoals huis, gebit en bril. Afwisselend Turkse en Nederlandse woorden. Benoemen lukt niet adequaat. Echoën

Casuïstiek dhr. A Logopedische gegevens. Lezen Technisch lezen korte woorden en zinnen lukt. Inhoudelijk lezen lukt niet Schrijven Schrijven van eigen naam mogelijk. Schriftelijk benoemen niet mogelijk

Casuïstiek dhr. A Valkuilen in de communicatie: Ingaan op zijn vragen en problemen: bril, gebit, naar huis gaan Veel met hem praten Denken dat je hem begrijpt Zijn Turkse woorden herhalen Hem strak aan blijven kijken Blijven zeggen dat je hem niet begrijpt Zijn gedrag negeren

Casuïstiek dhr. A Wat moet je doen om de communicatie met dhr. A zo goed mogelijk te laten verlopen: Uitgaan geen begrip verbale communicatie Sfeer communicatie Ondersteunen communicatie Pictogrammen gebruiken ter verduidelijking Lichamelijk contact maken

Casuïstiek dhr. A Wat moet je doen om de communicatie met Dhr.A zo optimaal mogelijk te laten verlopen: In taak zetten binnen activiteiten Ontspannen houding en intonatie aannemen Spanning verdragen Overname door ander Gesprek concreet afsluiten Vaste rustmomenten inbouwen

Casuïstiek dhr. A Resultaat: - PG afdeling Communicatie adviezen worden toegepast Gedrag hanteerbaar

Casuïstiek dhr. B Dhr. B, 45 jaar: Alleenstaande man Eigengereide man met weinig maatschappelijke verantwoordelijkheden Alcohol- en drugsproblematiek Multiple CVA’s CVA april 2009: rechterhemisfeer in het mediagebied, met als gevolg hemibeeld links

Casuïstiek dhr. B Gedragsproblemen: Boosheid Schreeuwen Gooien Dreigen Weglopen Weigeren verzorging en revalidatie

Casuïstiek dhr. B Revalidatiedoel: Optimale revalidatie bereiken in alle modaliteiten, daarvoor moet gedrag hanteerbaar zijn, ook na revalidatieperiode. Analyse: Cognitieve en communicatieve problemen versterken de gedragsproblemen, Interventie is gericht op het in kaart brengen en toepassen van adequate communicatie.

Casuïstiek dhr. B Logopedische gegevens Matig ernstige afasie Taalbegrip - Woordbegrip voldoende. - Zinsbegrip niet adequaat. - Snelle wisselingen gespreksonderwerp - Beurten systeem,oogcontact en luisterhouding niet adequaat.

Casuïstiek dhr. B Logopedische gegevens Taalproductie Veel en onduidelijke spraak. Ernstig stottergedrag. Woordvindingsproblemen Moeilijk te doorbreken woordenvloed Veel herhaling. Raakt rode draad van verhaal kwijt en weet niet meer wat hij wil zeggen.

Casuïstiek dhr. B Logopedische gegevens Lezen Korte woorden technisch en inhoudelijk voldoende begrepen. Langere woorden en zinnen leveren problemen op. Schrijven niet kunnen bekijken.

Casuïstiek dhr. B Interventies om gedragsproblemen te verminderen: Basisvoorwaarden creëren: Pet afzetten Vragen om oogcontact Benadering vanuit niet aangedane zijde - Omgevingsgeluid minimaliseren

Casuïstiek dhr. B Aandachtspunten tijdens gespreksvoering: Korte duidelijke zinnen Vraag of zeg 1 ding tegelijk Controleer of vraag is begrepen. Neem pauze tussen vragen Herhaal opdracht

Casuïstiek dhr. B Specifieke aandachtspunten tijdens gesprek Werk vooral non-verbaal, voor- en nadoen. Autonomie respecteren Gebruik humor Neem voldoende tijd voor gesprek Subtiel nieuw onderwerp inbrengen

Casuïstiek dhr. B Resultaat: Optimale revalidatie Cognitieve en communicatie adviezen worden toegepast Gedragsprobleem is hanteerbaar

Casuïstiek Mw. C Mw. C, 46 jaar. - Gescheiden vrouw, 2 kinderen (12 en 18) Verslavingsproblematiek 1993 GGZ contact door persoonlijkheidsproblematiek Zomer 2008 paniekaanvallen Januari 2009 CVA basale kernen en capsula interna. Ernstige restparese links met a-functionele linker arm

Casuïstiek Mw. C Gedragsproblemen Verbaal agressief Emotionele uitbarstingen Gooien of slaan met voorwerpen Weglopen Afwerend Externaliseren Verbreken contact hulpverleners

Casuïstiek Mw. C Revalidatie doel: Het thuis kunnen zijn met haar beperkingen en hulpverlening toelaten. Analyse: Cognitieve en communicatieve spelen een belangrijke rol in het ontstaan van gedragsproblemen. Interventie is het in kaart brengen van haar communicatie problemen en een adequate benadering toepassen.

Casuïstiek Mw. C Logopedische gegevens Taalbegrip Alleen belangrijke items worden opgenomen en onthouden Problemen met aangeven van de grote lijn. Moeite verborgen en impliciete betekenissen. Figuurlijke taal niet adequaat geïnterpreteerd Problemen begrijpen van intonatie en prosodie.

Casuïstiek Mw. C Logopedische gegevens Taalproductie Stem vlak en monotoon Intonatie en prosodie niet adequaat Afdwalen van gespreksonderwerp Breedsprakig Weinig rekening houden met voorkennis gesprekspartner

Casuïstiek Mw. C Logopedische gegevens Lezen - Technisch lezen is moeilijk. - Veel woorden en meningen worden toegevoegd. Schrijven - Verdubbelingen. - Formulering van zinnen is moeilijk.

Casuïstiek Mw. C

Casuïstiek Mw. C Logopedische gegevens Taalpragmatiek Moeite met gespreksregels Niet reageren op gespreksonderwerp Niet aanpassen van taal tegen verschillende gesprekspartners Niet juist inschatten van de sfeer

Casuïstiek Mw. C Interventies om gedragsproblemen te verminderen: Basisvoorwaarden tijdens communicatie Neutrale houding Neutrale reacties Tijd nemen Vertrouwen winnen Tijd geven om stoom af te blazen Autonomie respecteren.

Casuïstiek Mw. C Communicatie aanpassing tijdens een gesprek: Structuur geven Concreet aangeven wat je bedoelt of voelt. Vragen naar verduidelijking Terugkeren naar onderwerp Vragen naar gedachten en gevoelens. Niet uitgaan van mimiek of uitdrukking Discussie of confrontatie vermijden. Concreet benoemen wat er gebeurt tijdens het handelen. Zelf oplossingen laten bedenken.

Casuïstiek Mw. C Resultaat: Thuis wonend met zoon Laat hulpverlening toe Cognitieve en communicatieve aanpassingen.

Conclusie Bij gedragsproblemen spelen vaak niet onderkende communicatieproblemen een rol. Communicatieproblemen hebben een grote invloed op het ontstaan van gedragsproblemen. Gedragsproblemen kunnen verminderen door communicatieproblemen te onderkennen en de communicatie daarop af te stemmen.

Naar huis Denk bij mensen met fatische problemen niet te snel dat je ze begrijpt. te snel dat ze jou begrijpen. - Concludeer bij twijfel dat er geen over en weer begrip is.

Bedankt voor uw aandacht